Ga naar inhoud

Zindelijkheid en Castratie


Steven Wouters

Aanbevolen berichten

Beste forumleden.

 

Sinds enkele weken heb ik het prachtige konijntje Barry geadopteerd. Barry is een 10maanden oud nederlands hangoor rammetje. 

Ik heb mezelf voorgenomen om te proberen om Barry zindelijk te maken. Dit zou ik graag voor elkaar krijgen omdat hij  zowel in de voormiddag als in de avond vrij door huis loopt. Ik heb mezelf reeds een hoektoilet je aangeschaft en ik probeer hier elk keuteltje en plasje in te doen. Maar barry is best slordig (of bakend nog graag zijn territorium af)  De eerste week had ik hennepvezel in zijn kooi gedaan als bodembedekking, maar aangezien dit vrij prijzig is heb ik in de 2de week gekozen voor houtkorrels. Hierin zijn de keutels erg goed te zien maar minder makkelijk om er tussen uit te vissen. Als ik het zo bekijk ben ik elke dag wel een half uur keuteltjes aan het rapen om naar het toiletje te verplaatsen. In het toilet heb ik nog steeds de hennepvezel ligge.

 

Nu weet ik van mezelf dat ik niet zo erg geduldig ben en daardoor begon ik me af te vragen of ik geen 'verloren' moeite aan het doen ben. 

Verder ben ik nog van  plan om Barry binne enkele weken te laten Casteren. Ik vroeg mee af of het misschien makkelijker was om een gecastreerd konijntje zindelijk te maken dan een niet gecastreerd?

 

Natuurlijk geef ik de training nog niet op, want barry verdiend het beste. Maar elke dag keutels rapen en zoeken in de sofa, en dagelijks dekentjes uitwassen omdat barry er op plaste gaat me uiteindelijk toch wat te veel worden. 

 

Groeten Steven.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had per ongeluk te vroeg op verzenden geklikt.

Nog wat extra tips voor jouw situatie:

- Tot jouw ram gecastreerd is, is het misschien verstandig om hem in een ruime ren te houden ipv toegang te geven tot heel de kamer. Dan is zijn territorium kleiner en duidelijk af te bakenen, en is het voor jou minder werk om alles constant schoon te maken.

- Als je jouw konijn nu in een ren houdt, dan maakt dit het ook een stuk makkelijker als je hem een tijdje na zijn castratie aan een leuke dame wil koppelen. Dit moet op neutraal terrein waar ze beiden nog niet zijn geweest om te voorkomen dat ze hun territorium gaan verdedigen. Als jouw ram al weken in heel de kamer heeft gelopen, dan is het veel lastiger om dat weer neutraal te krijgen zodat hij het niet meer ziet als zijn territorium.

- Een hoektoilet is meestal redelijk klein, dus het kan misschien helpen om een groter toilet te kopen, bijvoorbeeld een kattenbak.

- Vaak helpt het om alleen bodembedekking in het toilet te doen, ipv in heel het verblijf. Zeker binnen is het niet nodig om alles vol te leggen met bodembedekking. Dit kan hennepvezel of houtkorrels zijn, zolang het maar goed absorbeert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei happy211:

De castratie zal waarschijnlijk wel helpen met de zindelijkheid, ongecastreerde rammen zijn veel te veel bezig hun territorium af te bakenen om goed zindelijk te worden.

Heb je dit artikel al gelezen? Hier staan veel tips in hoe je het het beste kunt aanpakken. https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-zindelijk-maken

Ja dit artikel had ik reeds gelezen voor ik barry adopteerde. Echter merk ik nu wel dat ik een deeltje verkeerd gelezen had. Ik dacht dat barry de leeftijd had waarbij ik hem het meest makkelijk zindelijk kon maken. Maar nu merk ik dat hij de leeftijd heeft waarop hij het Minst makkelijk zindelijk te maken is 😅

Ik bestel alvast een portie geduld voor mijn verjaardag! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei happy211:

Vaak helpt het om alleen bodembedekking in het toilet te doen, ipv in heel het verblijf.

Dit is wel echt een super tip trouwens, werkt echt! Op een hardere ondergrond zonder bodembedekking doen de meeste konijnen hun behoefte niet. 

 

Als je daarnaast nog het toiletje met bodembedekking gebruikt en ervoor zorgt dat Barry vanuit daar lekker hooi kan eten, dan zal hij sneller daar ook z'n behoefte gaan doen. Konijnen eten en keutelen graag tegelijkertijd. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt alvast voor de tips,

Het idee om een tijdje geen bodembedekking te doen in de kooi heb ik overwogen maar dan zou de bodem uit een stuk plastiek bestaan, hierbij vroeg ik me af of dit wel aangenaam is voor Barry. Qua temperatuur moet dit wel te doen zijn want barry is een binnenkonijn. 

 

Verder ben ik er al wel uit dat er geen dame bij barry komt, hiervoor zou de kooi te klein zijn. En in het weekend heeft barry altijd 3 dagen gezelschap van de poes van mijn vriendin, euuh de kat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Steven Wouters:

Bedankt alvast voor de tips,

Het idee om een tijdje geen bodembedekking te doen in de kooi heb ik overwogen maar dan zou de bodem uit een stuk plastiek bestaan, hierbij vroeg ik me af of dit wel aangenaam is voor Barry. Qua temperatuur moet dit wel te doen zijn want barry is een binnenkonijn. 

 

Verder ben ik er al wel uit dat er geen dame bij barry komt, hiervoor zou de kooi te klein zijn. En in het weekend heeft barry altijd 3 dagen gezelschap van de poes van mijn vriendin, euuh de kat. 

De kooi is sowieso te klein, ook voor Barry alleen, tenzij je een megakooi hebt van 2 vierkante meter? Daarom heeft @happy211 je ook de tip gegeven om een ren te kopen. Ik zal straks wel een foto uploaden voor je van mijn binnenren. Deze heb ik echter alleen de eerste 2 maanden gebruikt voor mijn 2 konijnen. Nu zijn ze zindelijk, weten ze goed het verschil tussen hun eigen territorium en de rest vd woonkamer en kunnen ze 24 per dag loslopen. In de ren hadden ze 4 vierkante meter tot hun beschikking. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20210220_221617_resized.thumb.jpg.43a64f719e534a08716f2d1a55773553.jpg

 

Hier had ik de ren open gezet, ik heb ze namelijk stapsgewijs in de woonkamer gelaten nadat ze zindelijk waren geworden. 

Verder kan je zien dat ik vinyl (goedkoop zeil) in de ren heb, dit heb ik ook op maat geknipt voor in de kooi. Als laatste is het misschien moeilijk te zien, maar de kooi kan bij mij helemaal niet dicht, er mist een paneeltje. Maar hij zal ook nooit dicht hoeven want ook al heb ik een grote kooi (1.80m bij 0.7m diep) is dat al te klein voor 1 konijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Steven Wouters:

Verder ben ik er al wel uit dat er geen dame bij barry komt, hiervoor zou de kooi te klein zijn. En in het weekend heeft barry altijd 3 dagen gezelschap van de poes van mijn vriendin, euuh de kat. 

 

Oei, een kleine kooi en dan ook nog geen maatje hebben.... 

Heb je dit artikel gelezen? 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

 

Basisbehoeften van een konijn

 

Een konijn heeft heel wat nodig. Meer dan mensen denken. Er zijn een aantal punten die wij extra belangrijk vinden, basisbehoeften van een konijn. In dit artikel en verder op onze website is er heel veel informatie te vinden over hoe je de basisbehoeften van konijnen vervult. De vier belangrijkste punten waar je echt goed bij stil moet staan voor je aan konijnen begint zijn deze:

- juiste voeding 
- medische zorg
- een soortgenootje om mee samen te leven
- een ruim verblijf

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, 

Door deze reacties voel ik me een slecht baasje. De kooi van barry is 120x50 en dat is ook waarom ik hem er voldoende uit laat. Ik besef zelf dat het niet ideaal is, maar ik ga er vanuit dat het ook niet schadelijk is. als ik het gedrag van barry observeer kan ik met zeggen dat barry een gelukkig konijn is. 

Waarschijnlijk koop ik in de toekomst nog een ren en mat zodat barry ook wat meer ruimte heeft als ik niet thuis ben.

 

Verder heeft mijn opzoekwerk voor ik barry kocht  er voor gezorgd dat ik gerust was in het feit dat barry niet eenzaam zou worden omdat hij in huis woont. Deze informatie is mij ook bevestigd geweest door 3verschillende (erkende) fokkers.

aangepast door Steven Wouters
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker niet de bedoeling je slecht te laten voelen! Absoluut niet! Het is alleen zo dat een konijn echt minimaal 2 vierkante meter oppervlakte nodig heeft als verblijf. Vandaar dat een ren je aangeraden wordt. 

Zo heeft je konijn voldoende ruimte om lekker los te gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fokkers zijn niet over het algemeen niet echt betrouwbare bronnen. De meeste zullen je alles vertellen om maar een konijn te kunnen verkopen. En laten we eerlijk zijn, konijnen hebben het bij een fokker niet bepaald goed.

Je doet volgens mij heel erg je best om Barry te geven wat hij nodig heeft. En hij lijkt misschien niet ongelukkig, maar konijnen zijn groepsdieren en zijn dus niet gemaakt om alleen te leven. Hij krijgt gezelschap van jou, maar niet altijd, en jij wast zijn vacht niet (daar ga ik maar even vanuit😄), kortom het is niet hetzelfde.

Verder zijn konijnen het meest actief in de vroege ochtend en de late avond, en dat zijn precies de momenten dat hij in zijn kooi zit. Dus als je de ruimte hebt zou je hem heel blij maken met een ren waar hij dag en nacht in kan. Veel mensen hebben een puppyren, die zijn vrij stevig, en als je hem niet nodig hebt kun je hem inklappen.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft je geen slecht baasje te voelen als je het niet wist. Fokkers geven veelal verkeerde voorlichting en denken alleen maar in het belang van de verkoop en niet aan dierenwelzijn. Maar gelukkig bestaat deze site om belangeloos (nouja iedereen doet dit wel in het belang van de konijnen natuurlijk) advies te kunnen geven en info te verstrekken.

Ik zou beginnen met deze artikelen even lezen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijn-samen-alleen

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even ter aanvulling. Ik had mijn konijn eerst ook in een kooi zitten. Ze was niet zindelijk en plaste en keutelde door haar hele kooi. Toen ze een ren kreeg (met vloerbedekking) heb ik de onderbak van haar kooi erin laten staan. Ze gebruikte die toen automatisch als toilet. Later heb ik een kleiner toilet aangeschaft en dat ging ook reuze goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hoi terug!

 

Ondertussen is de bedekking uit de kooi gegaan en ligt er enkel wat in het (onder tussen grotere) toilet. 

Ik merk dat het alwat beter gaat. Jet keutelen in de kooi is minder tot soms niets geworden. Het plassen doet Barry voortaan allemaal in zijn toilet als hij in zijn kooi zit.

 

Ik merk dat wanneer Barry uit zijn kooi is hij constant de neiging heeft om op de sofa te springen en daar zijn territorium af te bakenen, ik heb doeken in de sofa gelegt. Maar hierop doet hij geregeld plasje en keutels. Sosm gaat hij naar zijn toilet

Om te plassen merk ik.

Daarom heb Ondertussen een ren gekocht (6panelen van 90bx60h) maar als ik deze plaats heb ik zelf nog weinig wandelruimte in mijn appartementje 😅.  Dus ik heb besloten om deze voor mijn sofa te plaatsen, zo is de sofa veilig en heeft Barry veel ruimte). Het is namelijk zo dat Barry eigenlijk nooit op de vloer of vloerkleed iets gedaan heeft. Tot (erg toevallig) vandaag wel enkele keutels, barry heeft op het moment wel een grote paar drift maar hierover vertel ik in een ander topic nog wel meer. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om te horen dat de tips geholpen hebben! Hier gaan keutels ook nog wel eens buiten het toilet hoor, vooral in het hok naast het toilet vind ik er elke dag wel een stuk of 10 en soms er ook buiten. Ik vind dat zelf niet zo erg, zo vies zijn ze niet, plasjes zijn wel vervelend om telkens op te moeten ruimen. Dus fijn dat die gewoon standaard nu in de toilet gaan! Hopelijk gaat het met de bank ook een stuk beter en leert hij daar ook aan dat het geen plasplek is.. Misschien kan je nu hij er niet bij kan, de bank eens goed reinigen met speciale bank verfrissen dat het ook niet meer naar plas ruikt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zoals ik hier al vermeld heb gaat het zeer goed met barry zijn zindelijkheid. Geen enkel plasje meer in huis of op de sofa! Prachtig! 

Barry is ook zeer hard op zijn gemak. Elke avond ligt hij dan ook lelker knus bij me in de sofa, vaak ligt hij ook te chillen op mijn schoot.

Soms denk ik dat Barry denkt dat gij een papegaai is want hij klimt zelfs op mijn schouder als ik in de sofa hang. Dan legt hij zich rustig neer, half op de sofarand half op mij. Schouder. 

 

Maar nu merk ik de laatste week dat barry (ondanks hij niet meer in de sofa geplast heeft) hij al wel enkele keren op mij geplast heeft. Dit is telkens als hij er ontspannen bij ligt dus ik ben er niet zeker van dat hij dit doet uit dominantie of juist omdat hij zo ontspannen is en het niet beseft ?

Wat denken jullie?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet zo goed weten waarom we mee moeten denken als je toch niets met de feedback doet. Een konijn heeft een maatje nodig en die info negeer je overduidelijk. Ik denk graag mee in het belang van konijnen, maar als dat genegeerd wordt zou ik niet weten waarom we allerlei zindelijkheidstips in jouw belang moeten geven. 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoelang is het nu geleden dat Barry gecastreerd is? Als hij verder zindelijk is (niet meer plast in huis of op de bank), maar alleen als jij er zit, dan heeft het toch iets met hormonen/territoriumdrang te maken. Het duurt wel een paar maanden na de castratie voor de hormonen gezakt zijn, en dan nog blijven ze altijd wel aanwezig omdat ze ook op andere plekken in het lichaam aangemaakt worden?

En hoe oud is Barry nu? Tussen de 6 maanden en 1,5 jaar zijn konijnen in de puberteit, dus dat kan ook nog een invloed hebben.

Hoe je dit nu kunt verhelpen? Geen idee. Als hij verder zindelijk is, dan weet hij heel goed waar de toiletbak is en doet hij dit dus bewust. Misschien is de enige oplossing om te zorgen dat het niet meer kan gebeuren, dus niet meer zo bij jou laten zitten of zelf eerst omkleden zodat je geen sterke geur hebt (voor konijnen dan, daar bedoel ik niet mee dat je stinkt 😉).

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Renske34:

Heb even gemist of hij nou gecastreerd is of niet? Dat zou echt heel veel verschil uit kunnen maken. 

Ja hij is nu gecastreerd. Dat is in een ander topic voorbijgekomen. 

 

 

aangepast door Miekmoek
Link toegevoegd
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .