Ga naar inhoud

Vast voermoment vs verrijking en natuurlijk eet- en zoekgedrag


Dorusjedot

Aanbevolen berichten

Het volgende vraag ik mij af: 

 

Het wordt aangeraden konijnen ongeveer rond een vaste tijd hun niks te geven (als er al niks gegeven wordt natuurlijk). Maar aan de andere kant worden er ook tal van tips gegeven voor verrijking en natuurlijk gedrag. 

 

 Nu past bij mij het vaste voermoment niet binnen het natuurlijke gedrag. Ik weet dat er natuurlijk voor beide opmerkingen veel voors en tegens zijn, maar ik ben nu gewoon eens benieuwd naar jullie voermomenten en hoe jullie hier in staan. 

 

Bij ons worden de niks nu ongeveer wel op dezelfde momenten gegeven en proberen we zo vel mogelijk aan voerverrijking te doen. Dit houdt ze ook lekker bezig en bij mij moeten dieren ook gewoon dier kunnen zijn. 

 

Ik ben benieuwd naar jullie mening! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JokeC Ik ervaar dit ook echt zo, maar bedoelde meer twee standpunten overwegen. 

 

mijn vraag is dan ook meer: hoe staan jullie tegenover het voeren op exacte tijden met daarnaast het uitlokken/ verrijking voor dierlijk gedrag. 

 

En misschien ook: wat is de meerwaarde van het op exacte momenten voeren, want die zie ik niet helemaal als er daarnaast aan verrijking gedaan wordt. 

aangepast door Dorusjedot
spelfout
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een nieuw en misschien duidelijker topic. 

 

Hoe staan jullie tegenover het eten geven op vaste tijden met daarnaast het uitlokken/ verrijking voor het dierlijke gedrag. 

Daarnaast vraag ik mij af wat de meerwaarde is van het voeren op exacte momenten als er daarnaast aan verrijking wordt gedaan?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat het best kan schelen of je binnen- of buitenkonijnen hebt. De buitenkonijnen kunnen zich veel beter/makkelijker houden aan een natuurlijk patroon wat activiteit en inactiviteit betreft. Maar ook zij weten heel goed dat ook al is het dutjes-tijd (overdag) dat als er een mens aan komt dat je dan beter wakker kan worden, want voor je het weet, mis je een lekker hapje of aandacht. 😉 Als je weet dat ze in de schemering het actiefst zijn in de natuur en dan ook druk aan het foerageren zijn dan is het logisch dat je op die uren voert, want dan heb je de meeste kans dat ze voldoende en het goede binnen krijgen en je probeert een beetje te voldoen aan het natuurlijke patroon. Geef je hen buiten die uren voedsel/verrijking dan, denk ik, dat je er rekening mee moet houden wat je hen geeft en hoe dat in verhouding staat met hun "schemering-eten" wat hoeveelheid en voedingswaarde betreft. Als de verrijking ten koste gaat van de hoeveelheid "schemering-eten" dan moet je nadenken of dat wenselijk is. Als je bijvoorbeeld verse dingen (groenten of hooi bijv.) in dutjes-tijd geeft dan kan het zijn dat het lang(er) blijft liggen en niet/minder gegeten wordt daardoor. Binnenkonijnen hebben bijna altijd te maken met kunstlicht natuurlijk en toch zie je bij hen ook dat het natuurlijk eetgedrag in de schemeruurtjes niet weg is.

 

Bedoel je dat een bak biks of groenten voor hun neus zetten niet aanzet tot het natuurlijke gedrag van voedsel zoeken? Dat heeft toch niet met het tijdstip te maken waarop je voert? In de schemeruurtjes kun je toch net zo goed het natuurlijke gedrag bevorderen door het voer te verstoppen, op te hangen, uit te strooien, etc? Misschien dat biks wat vaker uit een bakje of de hand gevoerd wordt om zeker te zijn dat het juiste konijn de juiste hoeveelheid binnen krijgt? Met heel verschillende eters is het best opletten dat elk konijn voldoende voedingsstoffen kan binnen krijgen. Heel onnatuurlijk natuurlijk, want in de natuur was de trage of slechte eter gewoon snel naar de konijnenhemel vertrokken. Probleem opgelost. Zo niet bij onze geliefde huisdieren die allemaal flauwe afspiegelingen zijn geworden van hun wilde soortgenootjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei JokeC:

Binnenkonijnen hebben bijna altijd te maken met kunstlicht natuurlijk en toch zie je bij hen ook dat het natuurlijk eetgedrag in de schemeruurtjes niet weg is.

 

Bedoel je dat een bak biks of groenten voor hun neus zetten niet aanzet tot het natuurlijke gedrag van voedsel zoeken? Dat heeft toch niet met het tijdstip te maken waarop je voert? 

 

Er zijn bijvoorbeeld voerbakken die om precies een bepaalde tijd het voer vrij geven of baasjes die rond exact een bepaalde tijd het voer geven. 

Ik denk dat dan de vorm waarin je het voer aanbied (voor hun neus of verrijkt) niet zo zeer uitmaakt, maar dit wel van invloed is op het natuurlijke gedrag. 

 

De beestjes weten uiteindelijk heel goed wanneer ze ongeveer eten krijgen, wat juist eigenlijk niet heel natuurlijk is. 

Toch wordt er nog wel eens (fanatiek) geadviseerd om je diertjes om een vaste tijd eten te geven. Soms wordt het voer dan ook maar een bepaalde tijd aangeboden, zodat het diertje leert het binnen een bepaalde tijd op te eten. 

 

Dit gaat een beetje tegen mijn gevoel van natuurlijk gedrag in, waardoor ik dit topic begonnen ben. 

Ik vraag mij dan af wat de beweegredenen zijn van het eten geven op vaste momenten. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je aan enig ritme niet ontkomt als je goede zorg wil bieden.

Ik merk dat omdat wij zelf toch een bepaald leefritme hebben, het voor mij goed werkt om ook een vast ritme aan te houden met de konijnen. Je wil ze ook niet vergeten, en je wil toch ook een goed zicht houden op de gezondheid.

 

Ik voer dus wel op vaste momenten, niet op vaste tijden in de zin van altijd exact om ... uur, maar meer als in voor ik in de ochtend de wandeling met de hond doe, ga ik naar de konijnen. Dan krijgen ze ook hun brokjes, dus in die zin is dat wel een vast moment, maar de ene dag kan dat vroeger zijn dan de andere dag. Tussen weekend en door de week zit ook verschil. Het is dus geen vast schema, meer een vast ritme / moment van de dag, zodat ik het zelf ook niet vergeet, zodat het voor mij wel een gewoonte is geworden dat ik op vaste momenten naar de konijnen ga.

 

Ik geef zo weinig brokjes, dat ik daar niet echt voerverrijking mee doe (behalve een paar uit de hand voeren) maar raad zeker wel bezigheidstherapie aan voor konijnen voor de rest van de dag. Ze krijgen hier natuurlijk ook hooi, en daar meng ik kruiden doorheen, daar zijn ze ook altijd langere tijd in bezig. En verder doe ik aan bezigheidstherapie ik in de vorm van het aanbieden van speeltjes, tunnels, een zandbak, af en toe eens iets anders neerzetten in de ren, soms wat voedselverrijking met gedroogde kruiden of grassen. Daar heb ik niet echt een vast ritme in, maar ik let wel op dat ze bezig kunnen blijven overdag en in de nacht.

 

Ook in de avond  heb ik een vast voermoment, zo rond de tijd dat we zelf gaan eten maak ik het groenvoer voor de konijnen. Dit wisselt met de seizoenen mee omdat ik het wel graag geef als het nog licht is. In de winter is het dus eind middag, in de zomer kan het ook in de avond zijn.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige mensen die ik ken trouwens die voerautomaten bij konijnen gebruiken, zijn mensen die in ploegendiensten werken. Dan heb je zo een wisselend ritme, dat wil je je huisdieren meestal niet mee aan doen. Het is voor mensen zelf ook bewezen slecht. Ik snap best dat je dan een vast moment aanhoud voor het geven van brokvoeding, om dat moment wel op een "normaal" tijdstip voor de konijnen te laten vallen. Overigens zijn die voerbakken niet altijd goed bestand tegen de sloopgrage konijnen 😉

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of ik het helemaal eens ben met de stelling dat een vast tijdstip/ritme tegennatuurlijk is. Ook in de natuur volgen ze wel een bepaalde lijn in wanneer ze eten, rusten etc. Het contrast is vooral de hoeveelheid tijd die ze aan foerageren moeten besteden t.o.v. wanneer je het in een bakje of ruif voor hun neus parkeert. Zal natuurlijk niet zo stipt zijn als bij sommige mensen, maar er zit wel degelijk een ritme in. 

 

In mijn optiek is er ook niet zo heel veel negatiefs aan, wat zouden daarin jouw punten zijn? Dat ze al anticiperen wanneer ze voer krijgen? Wat zijn daar - vanuit de konijnen gezien - de nadelen aan? Ik vind het zelf nog wel eens irritant 😅 mijn binnenkonijnen krijgen voor ik naar bed ga eten, als je dan eens een uur langer opblijft komen ze om de vijf minuten kijken of je nou nóg op die bank zit 😂 maar het is gewoon vaak niet praktisch om heel erg te wisselen in de momenten waarop je voert, het maakt vaak onderdeel van je eigen dagindeling uit waarbij je natuurlijk wel te maken hebt met werk en andere verplichtingen. 

 

Voor carnivoren kan ik me nog wel indenken dat er meer voor jouw punt te zeggen valt, want je weet nou eenmaal als leeuw niet wanneer je een gnoe tegenkomt en 'm ook nog kan vangen. Maar een konijn is doorgaans niet drie uur aan het zwerven tot ie een grasspriet treft. Bij hen is het voornaamste punt volgens mij juist dat ze heel lang bezig zijn met eten omdat de inname van nutriënten gewoon veel lager is per tijdseenheid dat ze aan het eten zijn. Voor mij zou het dan ook vooral in het verlengen van eetmomenten zitten en niet in het variëren.

 

Ik moet ook zeggen dat mijn ervaring wel is dat ze buiten de momenten om ook slechter eten waardoor het lastiger te monitoren is of alles wel in orde is. Als ik opeens in de eerste helft van de middag met brokken kom zitten ze je ook wazig aan te kijken. Dat is natuurlijk wel binnen het kader van konijnen die op een vrij vast moment (tussen 7:00 en 9:00 en 17:00 en 19:00 uur globaal gezien, dus niet precies op de klok maar wel altijd ongeveer hetzelfde) eten krijgen, misschien als ze niet beter weten dan dat het op elk moment van de dag kan komen dat je dan een andere reactie hebt natuurlijk. Maar dat is voor mij praktisch zeker niet haalbaar. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben zeker niet tegen het eten geven rond vaste tijden. Ikzelf doe dat ook en zal dat ook blijven doen. 

Daarnaast krijgen ze het vaak ook gewoon in een bakje. En bied ik verrijking aan met heel soms hiermee niks, maar vaak met iets anders.

 

Maar ik heb ook verhalen gelezen dat mensen hun wekker zetten en echt speciaal in het weekend uit bed komen om de konijnen te voeren. 

Natuurlijk hebben de konijnen ook een ritme en daar houd ik mij ook aan, maar als ze het na een half uur niet op hebben haal ik het voer ook niet weg. Want ook daar heb ik verhalen over gelezen. 

 

Een beetje ritme is zeker niet tegennatuurlijk, juist niet. We hebben niet voor niks dag en nacht en daar past ieder soort zich wel op aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij af of er hier mensen zijn die dat doen, ik kan mij zo niet herinneren dat er hier op het forum mensen zijn die er zo strikt in zijn.  Is het een discussie die in een facebookgroep of ergens anders op internet voorbij gekomen is? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Evee:

Ik vraag mij af of er hier mensen zijn die dat doen, ik kan mij zo niet herinneren dat er hier op het forum mensen zijn die er zo strikt in zijn.  Is het een discussie die in een facebookgroep of ergens anders op internet voorbij gekomen is? 

 

Ik denk ook niet dat mensen op dit forum dat doen. Inderdaad ben ik het tegengekomen op een 'forum op Facebook'. Waar ik overigens geen lid meer van ben, want dat kon er heel heftig aan toe gaan. 

 

Vandaar dat ik het hier ook vraag, omdat hier veel fijner, liever en deskundiger gereageerd wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Dorusjedot:

Vandaar dat ik het hier ook vraag, omdat hier veel fijner, liever en deskundiger gereageerd wordt. 

 Met deze veer in den bips kunnen we weer een hele tijd vooruit! 😎 Akelig toch dat er op veel plaatsen zoals dat heet "met gestrekt been" ingevlogen wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei JokeC:

 Met deze veer in den bips kunnen we weer een hele tijd vooruit! 😎 Akelig toch dat er op veel plaatsen zoals dat heet "met gestrekt been" ingevlogen wordt. 

 

En 9 vd 10 keer wordt er niet goed gelezen, wat voor nog veel meer frustratie zorgt. Vast allemaal met de beste bedoelingen hoor, maar of het allemaal het juiste is... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ik zet zeker geen wekker voor ze, dies gek. In het weekend hebben ze mooi pech, komt het voer toch echt zo'n twee uur later dan doordeweeks. Ze eten maar hooi als ze honger krijgen 💁

Hier krijgen ze in de ochtend eten rond de tijd dat we zelf gaan ontbijten en in de avond groenten voordat we gaan slapen. Hoe laat dat precies is ligt aan ons, het is wel goed met ze. Zelf eet ik overigens ook niet zo regelmatig. Ene keer om zes uur andere keer om half 9. Doe ik het zelf ook wel prima op 😉.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .