Ga naar inhoud

Tips voeding gebit


Rachel-Quinny

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik heb een vraag betreft het afslijten van de kiezen.

 

Onze ex rammelaar (net 4 jaar) is drie weken geleden voor de eerste keer behandeld voor zijn haken op de kiezen. De da geeft aan dat aan een kant de kiezen niet mooi recht op elkaar staan. Gelukkig heeft hij hier eerder geen hinder van gehad. Onze ex voedster (net 3 jaar) is nu twee keer behandeld aan haar haken op de kiezen. Een keer zat er 6 maanden tussen en de laatste keer 3 maanden. Volgens de da groeien haar kiezen netjes op elkaar, maar zou het aan een kant sneller kunnen groeien waardoor aan de andere kant haken ontstaan. 

 

Sinds ongeveer een jaar krijgen zij de versele laga complete cuni adult brokken. Ze krijgen per konijn in totaal 40 brokken per dag. Dit om het hooi eten te blijven bevorderen en onze ex rammelaar bekend is met darmproblemen. Verder krijgen ze onbeperkt hooi, gedroogde kruiden en groenvoer. Onlangs heb ik de supreme selective naturals fibafirst aangeschaft en de supreme Timothy hay, omdat ik begreep dat dit goed is voor het slijten van de tanden/ kiezen. Van de fibafirst krijgen ze nu een staafje per dag en het Timothy hooi geven we naast het gewone hooi erbij. Wat adviseren jullie om te doen om het slijten van de kiezen optimaal te bevorderen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trovet is heel goed voer daarvoor, online of bij dierenartsen verkrijgbaar. 

Ik heb nu ook een zak bunny nature. Dat zijn erg grote brokken waar ze ook flink op moeten kauwen. Mijn eerste keuze zou wel trovet zijn bij tandproblemen.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei Rachel-Quinny:

1,6 en 1,8 kilo

Volgens mij kun je dan nog wel wat minder brokjes geven, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik geen verstand heb van de brokjes die je geeft. Misschien dat @Eveedaar meer over kan zeggen?

 

Ik voer zelf Beaphar Care plus en mijn konijn krijgt 22 gram per dag ongeveer. Ze weegt 2,3 kg... 

Bij deze hoeveelheid brokjes eet ze superveel hooi. Wanneer ze niet slaapt is ze eigenlijk bijna altijd hooi aan het eten. Geef ik meer brokjes, dan merk ik dat meteen aan de hoeveelheid hooi die blijft liggen.

aangepast door Ot&Sien
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden zei Ot&Sien:

Volgens mij kun je dan nog wel wat minder brokjes geven, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik geen verstand heb van de brokjes die je geeft. Misschien dat @Eveedaar meer over kan zeggen?

 

Ik voer zelf Beaphar Care plus en mijn konijn krijgt 22 gram per dag ongeveer. Ze weegt 2,3 kg... 

Bij deze hoeveelheid brokjes eet ze superveel hooi. Wanneer ze niet slaapt is ze eigenlijk bijna altijd hooi aan het eten. Geef ik meer brokjes, dan merk ik dat meteen aan de hoeveelheid hooi die blijft liggen.

De beapher care plus heb ik ook in huis maar hier krijgen ze dat meer als snoepje wanneer ze savonds in hun kooi komen. Dit is inderdaad ook een harde brok. Ze zijn er dol op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-3-2021 at 17:55 zei Eefje:

Trovet is heel goed voer daarvoor, online of bij dierenartsen verkrijgbaar. 

Ik heb nu ook een zak bunny nature. Dat zijn erg grote brokken waar ze ook flink op moeten kauwen. Mijn eerste keuze zou wel trovet zijn bij tandproblemen.

Ik heb zojuist de zal Trovet binnengekregen. Hoeveel adviseer je me om te geven? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .