Ga naar inhoud

Gras of tegels in ren?

Aanbevolen berichten

Hallo bunnybunchers, effe jullie raad nodig.

De ren van onze buitenkonijntjes staat op gras, of liever stond op gras, want er is geen gras meer over. Ik vermoed dat dat komt enerzijds door de konijntjes zelf (gras eten + erop rondlopen) en anderzijds doordat ik regelmatig op het dak een zeil leg tegen regen of zon waardoor er minder licht bovenop komt en het gras dus moeilijker kan teruggroeien. Hebben jullie ook die ervaring dat het gras niet blijft op de plaats van de ren? 

Ik wil ze wel graag op gras houden omdat ze zo graag gras eten (en dat ook gezond is), maar anderzijds ook geen verloren moeite doen om er gaas onder te graven (want dat ligt er nu nog niet) en dan terug er gras op te zaaien als het toch zo weer weg is...

Alternatief zou zijn dat ik tegels in de ren leg (ben al even aan het rond zien geweest, want wel makkelijk gratis tegels te vinden op tweedehands-sites), maar welke zijn dan best : net ruw/oneffen of net eerder glad (enerzijds om hun voetjes niet pijn te doen anderzijds om niet uit te glijden als ze rondrennen)? 

In dit geval zou ik ze dan ook regelmatig eens in een tijdelijke ren op het gras kunnen laten (via een deurtje in hun verblijf dat ik kan openzetten), maar dan enkel als ik thuis ben en ik ze in het oog kan houden (vooral tegen graven, want bovenop leg ik sowieso steeds een vogelnet)

ren1klein.jpg.png

ren2klein.jpg.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat een leuk verblijf voor de kinderen en konijnen. Je hebt wel mazzel dat ze nog niet uitgegraven zijn zeg! Ik zou echt voor tegels gaan. Ik had vroeger een ren met gras en daaronder gaas ingegraven, maar het is niet langer dan een paar maanden groen geweest, de andere jaren was het gewoon aarde. Ze eten het gras zo op en graven er ook in, dus dat gras heeft echt geen schijn van kans om terug te keren. Bovendien werd het gaas toch zwakker in de loop van de jaren en zijn ze er na een paar jaar ook doorheen gekomen en naar de buren gegraven. Ditmaal had ik voor zand gekozen (met tegels eronder) maar ook dat vond ik maar een natte drap worden en moeilijk schoonmaken met keutels en plas. Dus nu tegels en daar ben ik toch het meest tevreden over, kun je makkelijk aanvegen en slijten er meteen hun nageltjes op. En voor het gras eten kun je ze dan altijd even in een tijdelijke ren door de tuin laten. Scheelt je weer grasmaaien 😉

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Als ik die foto's aan mijn zoon laat zien komt hij bij jou wonen🤣

Gras is inderdaad redelijk kansloos. Mijne staan op gewone stoeptegels. Daar slijten de nagels ook lekker op, die hoef ik nooit te knippen. In de zomer krijgen ze een zandbak in de ren, om te kunnen graven.

• Haha 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank jullie wel, dat is de bevestiging die ik nodig had, dan worden het tegels 🙂 Graven kunnen ze eigenlijk nu al in het gedeelte onder het speelhuisje, daar staat een kattenbak met zand in (en een kokosmat op zodat ze daar ook op kunnen zitten en het zand errin niet nat wordt) die ik regelmatig bijvul met speelzand omdat ze dat er altijd uitgraven. Daardoor is het gedeelte errond eigenlijk ook al zandbak geworden want ze graven dat overal rond (er liggen wel tegels onder, dus ze kunnen niet weg 🙂 

Hebben jullie die tegels dan gewoon op de aarde gelegd of op zand/stabilié of zo?

ren3.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb 1/3e betegeld, de rest is zand. Ik heb konijnen gehad die echt niks met het gras deden, het moest zelfs gemaaid worden! Maar dat zijn wel de uitzonderingen denk ik 😂 nu heb ik alleen zand, dan kunnen ze lekker graven. Hoewel mijn huidige konijnen dan weer niet graven. Scheelt mij weer dichtgooien, dus vind het niet erg.

aangepast door IreneM
  • Haha 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden zei IreneM:

Ik heb 1/3e betegeld, de rest is zand. Ik heb konijnen gehad die echt niks met het gras deden, het moest zelfs gemaaid worden! Maar dat zijn wel de uitzonderingen denk ik 😂 nu heb ik alleen zand, dan kunnen ze lekker graven. Hoewel mijn huidige konijnen dan weer niet graven. Scheelt mij weer dichtgooien, dus vind het niet erg.

Haha, je had eerst konijnen op gras die geen gras aten en nu konijnen in het zand die niet graven 😂 Hoe krijg je het voor elkaar.

• Haha 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Petra21:

Dank jullie wel, dat is de bevestiging die ik nodig had, dan worden het tegels 🙂 Graven kunnen ze eigenlijk nu al in het gedeelte onder het speelhuisje, daar staat een kattenbak met zand in (en een kokosmat op zodat ze daar ook op kunnen zitten en het zand errin niet nat wordt) die ik regelmatig bijvul met speelzand omdat ze dat er altijd uitgraven. Daardoor is het gedeelte errond eigenlijk ook al zandbak geworden want ze graven dat overal rond (er liggen wel tegels onder, dus ze kunnen niet weg 🙂 

Hebben jullie die tegels dan gewoon op de aarde gelegd of op zand/stabilié of zo?

Mijn verblijven staan op mijn terras, en dat ligt op zand. Ik heb een laag (10 cm ofzo) aarde afgegraven en zand gestort. Nou ja, ik heb gekeken. Goed intrillen, afvlakken en dan pas tegels leggen. Maar als je alleen onder de ren tegels legt hoeft het misschien niet zo uitgebreid. Ik zou wel een laagje zand doen denk ik, ik ben bang dat ze anders gaan schuiven als het heel erg regent.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wij hebben een terras aangelegd onder de konijnenrennen, gewoon met simpele stoeptegels, met buitenom een frame van balken om de boel bij elkaar te houden, omdat we wisten dat het voor tijdelijk was en zelf niet goed zijn in bestraten. Dat gaat nu zo'n 2 jaar mee, en volgende week gaan we het slopen. 

Binnenkort word de tuin gedaan en dan legt het hoveniersbedrijf een mooi verhoogd terras voor de konijnen aan 😉 

Link naar bericht
Delen op andere sites

OK, dank jullie voor de tips, ik kan aan het werk (en mijn man aan het werk zetten 😉 ) 

En los van de inhoud : ik heb per ongeluk op de sterretjes (waardering) getikt hier boven, bedoeling is mij niet 100% duidelijk, maar enkel maar positieve waardering voor bunny bunch 😉

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Je kan topics een beoordeling geven op de kwaliteit, doen we eigenlijk niet zo veel mee op het forum 😉 Dus het is niet erg hoor, dat je het hebt aangeklikt. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago zei Tesj:

Die tegels hebben wij ook gebruikt. Wij hebben ze omgekeerd 😀. De achterkant bij ons is gladder, iets meer zoals een stoeptegel.

Goed idee😀, maar het zullen er toch andere worden, ze waren al weg...

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 hours ago zei Tesj:

Die tegels hebben wij ook gebruikt. Wij hebben ze omgekeerd 😀. De achterkant bij ons is gladder, iets meer zoals een stoeptegel.

Haha dat is toevallig, ik heb mijn terras met die tegels (lagen er nog van de vorige bewoners) ook omgedraaid!

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 hours ago zei RUUDV:

Haha dat is toevallig, ik heb mijn terras met die tegels (lagen er nog van de vorige bewoners) ook omgedraaid!

Ah ja, op je omslagfoto hier liggen ze nog😊

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago zei Evee:

Mijn oppaskonijnen liepen op dit soort tegels, maar ontwikkelden er zere hakjes op. Ook bij hun zijn de tegels dus omgedraaid. 

Wij hadden in onze vorige tuin ook dit soort tegels. Eén van mijn konijnen kreeg daar ook zere hakjes van.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat het probleem met grindtegels vooral is dat ze erg hobbelig zijn, waardoor de druk niet prettig verdeeld is over de voetzooltjes. Voor mensen net zo als je er op je blote voeten op loopt, het ene steentje steekt meer uit dan het andere, echt lekker staat dat niet. Als konijnen daar altijd op lopen, geeft dat problemen. Een vlakke tegel is dan beter. Maar ook niet te glad, want er moet wel genoeg grip zijn. Nou is dat met tegels voor buiten meestal wel, omdat je anders zelf onderuit gaat na regen 😉 Maar met echt siertegels die je tegenwoordig ook wel in tuinen ziet wel een dingetje om op te letten.

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .