Ga naar inhoud

Zere hakjes


Skipenpip

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik zag eergisteren dat Tommie last heeft van zere hakjes, dus ik heb even gegoogeld. Ik kwam uit op sokjes en die heb ik gemaakt. Nou lees ik hier dat je dat beter niet kunt doen, dat je beter naar de DA kunt gaan. Nou ben ik in korte tijd al een keer voor skip geweest, omdat hij niet zo lekker was. En ben ik voor tommie's castratie geweest. Nou was dat allebei heel duur, en ik laat mijn ouders elke keer weer flink schrikken met de rekening... Nou wil ik wel naar de DA maar ik ben bang dat ik het zelf ook op kan lossen en dat ik dus voor niks weer 70 euro's kan gaan vragen aan mijn ouders voor een afspraak en dat het dan voor niks was.

Weet iemand wat te doen?

Groetjes mij en Tommie met roze sokjes (denk dat hij liever blauw had gehad maar we hebben geen man met kleine voeten in huis)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige ding wat je kan doen is toch echt wel de dierenarts. Sokjes lijkt mij geen goed idee. Een zachte droge ondergrond daar kun je wel al zelf mee beginnen. Maar dat neemt niet weg dat je daarvoor alsnog naar de dierenarts moet. Ik gok dat een consult voor zere hakjes zeker geen 70 euro is maar rond de 25 euro ligt eraan wat voor onderzoek ze doen en of je iets meekrijgt. Dit soort dingen kun je niet echt zelf oplossen de dierenarts zal toch moeten kijken hoe erg het is en dergelijke.

Ik snap je probleem, de dierenarts is ook duur. Helaas zijn konijnen kwetsbaar en ontstaan er dus ook vaak problemen waarvoor je naar de dierenarts moet. Dit hoort er nu eenmaal bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet in welke mate hij er last van heeft? Sokjes zorgen er voor dat ze zelf de voetjes niet meer goed kunnen verzorgen en dat er druk op de verkeerde plekken komt, wat dus ook de zere hakjes kan verergeren.

Er zijn wel dingen die je kan doen, zoals kritisch kijken naar de oorzaak (is het de ondergrond, overgewicht, is het zijn houding?) en kijken wat je daar kan oplossen, zoals zachtere ondergrond, droge ondergrond, regelmatig verschonen.

 

Ik denk dat op dit punt naar de dierenarts gaan goedkoper is dan het uitstellen. Een consult is meestal 25-35 euro, en dan kan het duurder worden als er medicijnen nodig zijn. Het kan zijn dat er een kuurtje nodig is om ontstekingen tegen te gaan / te stoppen, dat is ook niet zo heel duur. En het is bij zere hakjes vaak beter om te voorkomen / er snel bij te zijn, dan dat het echt een probleem is geworden.

 

Ik denk dat je deze info al gevonden had, maar voor de zekerheid: https://www.bunnybunch.nl/informatie/Pododermatitis-zerehakjes-konijn

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ditartijelal gelezen? https://www.bunnybunch.nl/informatie/Pododermatitis-zerehakjes-konijn

 

Het zijn open wondjes, die kunnen gaan ontsteken als ze niet goed behandeld worden, dus een bezoek aan de dierenarts is wel verstandig. Je zou ook eerst kunnen bellen en misschien een foto sturen, misschien dat je dan alleen bijv. een zalfje hoeft te betalen en dat scheelt ook stress voor Tommie. 

Sokjes kunnen ook juist zorgen voor meer wrijving, dus dat zou ik ook zeker even overleggen met de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb naar de dierenarts gebeld en ik kon vandaag al terecht, vandaag kan ik niet dus het is morgen geworden. De dierenarts gaat er dan even naar kijken. Ik heb stro als bodembedekking en laat haar vaak buiten op het gras of in het zand lopen. Ook ligt er natuurlijk heel veel hooi in het verblijf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .