Ga naar inhoud

E. Cuniculi verslechtering


TessaM

Aanbevolen berichten

Hoi, ik ben nieuw op dit forum maar ik heb een dringende vraag. 

 

Anderhalve week geleden is bij mijn konijn E. Cuniculi geconstateerd. Klachten waren verlamde achterkant, overmatig plassen en veel afvallen zonder oorzaak. Ze at nog prima. Sindsdien aan de medicatie (fenbendazol en ontstekingsremmer) en de DA zei dat er binnen een paar dagen wel verbetering op moest treden. Ze leek wat levendiger te worden in die paar dagen en het plassen leek ook minder te worden. Gewicht bleef gelijk. Maar nu is het weer verslechterd. Ze wordt steeds instabieler en valt soms om, en ze eet sinds vanmiddag ook niet meer. Ze lijkt steeds in slaap te vallen en schrikt dan wakker. Ook lijkt ze het welbekende scheve kopje te krijgen.

Nu lees ik veel verhalen op internet dat in sommige gevallen pas na 2 weken medicatie verbetering optreedt, waardoor ik het graag wilde afwachten. Maar nu het weer slechter gaat vraag ik me toch af of het niet beter is om mijn beestje te laten inslapen. 

 

Hoe zien jullie dit? 

 

Liefs Tessa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen een paar dagen verbetering is wel behoorlijk optimistisch. Ik heb zelf een konijn met EC gehad, wat pas na een week stabiliseerde qua klachten, en pas na 2 weken langzaam verbeterde. EC is echt een lange adem. 

 

Hier staat veel informatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

En het behandelplan van deze dierenarts heeft al veel konijntjes hier op het forum geholpen, zij adviseren bijv. dubbele dosis fenbendazol de eerste 2 weken. https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt gelukkig al dubbele dosis en de DA is inderdaad bekend met Dierenkliniek Wilhelminapark. Ik heb gezegd dat ik het langer wilde afwachten en dat ik het niet zo snel wilde opgeven en daar stonden ze ook achter.

 

Ik heb haar ook lekker naar binnen gehaald en een snugglesafe in haar hok gelegd dus ze ligt lekker warm. Water en eten binnen haar bereik. Alleen haar zusje kan nu niet bij haar, want als ik dat wel doe dan probeert ze haar wanhopig te laten bewegen en dat gaat niet zachtjes. Dus die is nu ook best eenzaam aan het worden... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is mijn lieve beestje vannacht overleden. Ze ligt er vredig bij en ik denk dat ze geen pijn heeft gehad, het was gewoon tijd. Ik ben wel heel blij dat ik haar geen laatste stress heb bezorgd door met haar naar de dierenarts te gaan, en dat ze zo zelf rustig heen kon gaan. Het is goed zo. 

  • Verdrietig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .