Ga naar inhoud

Chanel Rammetje - vragen over castratie


ChrisChanel

Aanbevolen berichten

Hoi Chanel is nieuw hier - geboren 29/12/2020 - ben hem vorige week gaan halen, wanneer kan ik hem best laten castreren ? En wat zijn vooral de voor en na-delen ?

 

Alvast bedankt. Groetjes Chanel

 

 IMG_6334.thumb.jpeg.e113cb5c9133a16931cd8b0e52fcfe8a.jpeg

aangepast door Evee
titel aangepast
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan hem laten castreren als zijn balletjes ingedaald zijn, dat is bij de meeste konijnen zo tussen de leeftijd van 12 en 16 weken. Na castratie is hij nog 14 dagen vruchtbaar, pas daarna kan hij gekoppeld worden. 

 

Nadelen van castratie van rammen zijn er eigenlijk niet, alleen voordelen. 

 

Hier staat veel informatie over castratie en de zorg er omheen: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste voordeel bij de castratie van een ram zijn dat ze niet meer vruchtbaar zijn, waardoor ze gekoppeld kunnen worden aan een maatje. Daarnaast zorgt het ervoor dat hormonaal gedrag zoals sproeien, overmatig rijden en keutelen om territorium af te bakenen in de meeste gevallen flink worden verminderd.

Konijnen zijn sociale dieren en een maatje is echt een eerste levensbehoefte. Een ram moet daarvoor wel echt gecastreerd worden: ongecastreerde rammen zullen vrijwel zeker gaan vechten en een ongecastreerde ram bij een gecastreerde voedster is ook zeker niet aan te raden omdat ze dan eigelijk constant verkracht wordt. Bij een ongecasteerde voedster gaat ook zeker niet, dan zijn er constant nestjes en hebben beide konijnen geen fijn leven. 

Genoeg voordelen dus. De nadelen zijn echt miniem, het is een hele kleine ingreep waar bij een goede konijnkundige dierenarts weinig risico's aan zitten. 

Verder geeft Evee hierboven ook duidelijke info over wanneer de castratie kan en hoe het in z'n werk gaat.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat een scheetje 😍 Een konijn verdient een vriendinnetje en dat kan alleen als jij gecastreerd is, dus dat is in mijn ogen geen overweging, maar noodzaak. En het stelt idd niet veel voor. Bij mijn konijn is het met plaatselijke verdoving gedaan en was het echt in een paar tellen gepiept (verdoving in laten werken kostte nog de meeste tijd). 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .