Ga naar inhoud

Verdikte zwarte vlekjes op rug


Anne_

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb een 4 jarige zwarte voedster, Vlaamse Reus kruising, los rondlopen in huis.

 

Een tijd geleden voelde ik al een minibultje op haar rug. Geen aandacht aan geschonken, het was zo klein dat ik dacht dat het misschien een knoopje in de vacht was. Nu ben ik gisteren toch even van dichtbij gaan kijken en ik zag dat het een zwart vlekje op de huid was, iets verdikt waardoor ik het kon voelen tijdens het aaien. 

Vandaag even haar hele rug onderzocht en ben meerdere van die zwarte vlekjes tegengekomen, een stuk of 4, waarvan 2 iets verdikt zijn. Ze zijn in de vacht dus niet te zien. Alleen als ik tussen de haren kijk, recht op de normaal gesproken roze huid.

Ze is gewoon vrolijk en gezond, niets aan haar te merken. Heeft iemand een idee wat die vlekjes zijn? Zijn dit wellicht pigmentvlekken?  Kan het kwaad dat een aantal iets dikker zijn? 

Iemand een konijn die ook dergelijke vlekjes heeft?

 

Ivm stress bij konijn en kosten ga ik liever niet onnodig naar de dierenarts, vandaar dat ik eerst even hier informeer.

 

Groetjes Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee, zouden moedervlekken een ding zijn bij konijnen? 🤔 ik zou zelf de dierenarts wel even bellen, in eerste instantie voor telefonisch overleg, dat is gratis. Of misschien kun je foto's mailen naar je dierenarts? Hoef je niet onnodig langs te gaan. Veel dierenartsen hebben dergelijke contactloze dienstverlening nu wat uitgebreid in verband met corona. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Ik ga vandaag langs de dierenarts zonder konijn om weer pijnmedicatie te halen (artrose). 

Ik zal gelijk even informeren of ik foto's op kan sturen ter beoordeling en post ze gelijk even hier. 

 

9 hours ago zei happy211:

Het klinkt een beetje als een teek, maar meerdere is dan wel bijzonder. 

Het zijn geen teken. Daar zijn de vlekjes veel te groot voor. Foto's volgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei DaniëlleV:

Mijn zwarte konijn heeft ook zwarte plekken op haar huid, zou ze geen vacht hebben dan leek ze op een koe 😉

In haar geval is het gewoon pigment. 

 

10 minuten geleden zei Ot&Sien:

Ik heb dat ook weleens gezien bij pasgeboren jonge konijntjes inderdaad. Dat de latere aftekening al te zien was als pigment in de huid. 

 

Thanks voor de reacties. Dit stelt me een beetje gerust. Al moet ik zeggen dat ze nu 4 jaar is en ik deze plekjes niet eerder heb gezien. Ze is er dus niet mee geboren. En kunnen pigmentvlekken opeens dikker worden? De vlekjes op de foto's zijn namelijk wat dikker, met aaien kan ik ze voelen zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat ooit met mijn konijn gehad toen ik haar net had. Schrok enorm. Precies zoals je omschrijft. Overal roze witte huid en dan wat verdikte donkere plekjes. Later bleek dat het gewoon nieuwe haartjes onderhuids waren dat op kwam. Ik ben het daarna eigenlijk nooit meer tegen gekomen. Maar dat zou het dus kunnen zijn. Het zal waarschijnlijk gewoon groeien en dan is het weg. Als dat het is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei Boefje:

Ik heb dat ooit met mijn konijn gehad toen ik haar net had. Schrok enorm. Precies zoals je omschrijft. Overal roze witte huid en dan wat verdikte donkere plekjes. Later bleek dat het gewoon nieuwe haartjes onderhuids waren dat op kwam. Ik ben het daarna eigenlijk nooit meer tegen gekomen. Maar dat zou het dus kunnen zijn. Het zal waarschijnlijk gewoon groeien en dan is het weg. Als dat het is. 

Bedankt voor je reactie! Dit klinkt inderdaad precies zoals het is.

--

De dierenarts heeft gemaild dat het sterk op pigmentatie lijkt, maar dat ik even moet langskomen als ik het zeker wil weten. Heb woensdagavond een afspraak gemaakt. 

Nu twijfel ik wat. Het is altijd een gevecht om Bobo in de reismand te krijgen en ze krijgt steeds kale plekken op haar schouderbladen na dierenartsbezoeken. Duidelijk teken van te veel stress. Wat denken jullie, gewoon gaan of nog even aankijken of en hoe de vlekken ontwikkelen? Vind 't een moeilijke keuze.

 

Edit: Moeilijke keuze vanwege de stress die het haar oplevert en die misschien wel helemaal onnodig is. Nieuwe haartjes zijn in deze tijd van het jaar wel heel aannemelijk.

aangepast door Anne_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou overleggen met de dierenarts of het idd haartjes kunnen wezen en of het kwaad kan even af te wachten. Als je konijn verder goed eet en vrolijk is en nergens last van heeft en de huid er omheen oogt rustig zou het misschien niet zo erg zijn even te wachten maar dat moet je met de dierenarts overleggen.

 

Ik denk dat Noellie dat had omdat die fokster gewoon enigzins losse plukken haar uit de konijnen trok. Ben ook wel blij dat ik Noellie daar weg heb kunnen redden omdat ze Noellie niet kon gebruiken. Denk dat die haren dan tegelijk opkomen onder de huid en het daarom zo donker en verdikt is. 

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even gebeld met de dierenarts en de situatie uitgelegd. We hebben afgesproken dat ik de plekjes in de gaten houd en alsnog langskom als ik het idee krijg dat het niet goed zit. De kans op pigmentatie of onderhuids haar is groot en dat vind ik de stress voor Bobo niet waard. Ze heeft pas sinds 2 maanden weer een volle vacht op haar schouders en dus eindelijk weer stressvrij. 

Mochten er ontwikkelingen zijn in de plekjes, dan laat ik dat weten en wat de dierenarts erover zegt.

 

Bedankt allemaal voor het meedenken!

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .