Ga naar inhoud

Konijnen bewegen/rennen niet


Char_

Aanbevolen berichten

Hi allen!

 

Ik heb twee konijnen van 4 jaar oud. 1 mannetje (gecastreerd) en 1 vrouwtje (niet gesteriliseerd, beiden zijn bij met hun vaccinaties.

 

Zij doen alles samen (eten, slapen, kroelen, wassen). Hun hok staat vrijwel altijd open en zij hebben vrije toegang tot de gehele (ruime) woonkamer. Alleen zij kiezen ervoor om de hele dag lang in hun hok tegen elkaar aan te liggen. Recent heb ik van de dierenarts meegekregen dat ze beide iets aan de zware kant zijn. Ik geef nu op advies van de DA minder brokken. 
 

Als ik ze uit het hok haal en het hok even dicht doe zodat ze wel moeten bewegen, dan lopen ze een rondje en vervolgens knagen ze aan het deurtje totdat deze weer open gaat. Ik probeer het hokje niet open te doen als ze dat “vragen” want ik wil niet dat ze leren dat als ze knagen het deurtje opengaat. Helaas blijven ze knagen (soms wel een vol uur zonder pauzes!!) 

 

Hoe zorg ik ervoor dat zij meer bewegen, en dus ook fysiek gezonder worden? 
 

Alvast bedankt voor alle adviezen,

 

Liefs, Char & twee lieve nijntjes

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Welke soort vloer heb je in de woonkamer liggen? Sommige ondergronden worden door de konijnen als te glad ervaren waardoor ze het liever mijden. 😉


Ik heb laminaat, maar tegen het hok aan ligt een heel groot tapijt. Ze lopen inderdaad nooit van het tapijt af, het laminaat vinden ze niet fijn. Maar het tapijt is circa 2x3 meter en zelfs daar lopen ze een klein rondje en dan gaan ze weer naar binnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht in eerste instantie ook aan de vloer, maar met een vloerkleed erop kan dat niet helemaal het probleem zijn. Heb je speeltjes buiten hun hok? Hier heb ik eigenlijk alles voor de konijnen buiten hun hok staan, behalve het hooi en de toilet. Schuilhuisje staat ernaast, wilgenrollen liggen erbuiten en zelfs al hun eten krijgen ze buiten hun hok. Binnenkonijnen hebben op zich namelijk helemaal geen hok nodig, alleen een schuilplekje. Dus als je ervoor zorgt dat al hun leuke speeltjes en al hun eten buiten het hok afspelen, gaan ze die ruimte ook sneller als leuk ervaren. 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een grote open ruimte? In ons vorige huis durfde mijn voedster ook niet de ren uit. In dit huis wonen ze in een kleinere kamer en durfde ze het wel. Het kan helpen om een stuk af te zetten (het stuk rond het tapijt?) En daar wat schuilmogelijkheden neer te zetten. Dan is de ruimte wat overzichtelijker voor ze.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de informatie al gelezen over een te dik konijn af laten vallen? Je kunt je dikkertjes laten bewegen voor hun eten: strooi het voer over het tapijt, verstop het in leeg toiletrolletje of eierdoosje, doe het in een doos met propjes, hang het op aan een voerslinger, zodat ze omhoog moeten komen om het eten van het touwtje te trekken/eten, leg het eten ergens boven op (doos, schuilhuisje, krukje) .....wees creatief dus. 🙂 Wat voor hok hebben ze? 

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Konijnen-met-overgewicht-laten-afvallen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer verwacht je van ze dat ze actief zijn? Mijn konijnen liggen ook de hele dag tegen elkaar aan. Als konijnen de keuze hebben en je stoort ze niet, dan slapen en dutten ze overdag en zijn ze 's morgens vroeg en worden tegen het eind van de middag/avond actief. Dat ze overdag tegen elkaar aan liggen te dutten is dus normaal.

Als je ze 's morgens vroeg en aan het einde van de middag/'s avonds hun voer niet in een bakje geeft maar het ze zelf bij elkaar laat scharrelen (zoals @JokeCook al noemde) bewegen ze misschien meer. Verder inderdaad niet te veel brokjes, vooral als ze ook qua type niet zo actief zijn.
 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey! Ik denk dat je ze idd gewoon voldoende uitdagingen moet geven. Bij mij helpen zelfgemaakte speeltjes wel. Eten verstoppen of hoog ophangen geeft hen ook weer even net die aanmoediging om te bewegen. Ik leer zelf mijn konijntje ook trucjes aan zoals bijvoorbeeld op de achterste pootjes staan of achter mij aanlopen... Konijnen zijn vooral 's avonds en 's ochtends actief, dus misschien moet je het dan eens proberen? 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het ook een beetje per konijn verschilt, net als bij mensen (ben zelf ook niet bepaald dol op sporten 😉). Ik heb zelf een heel actief en een heel lui konijntje. Voor de een kan de ren niet groot genoeg, de ander komt amper het hok uit en slaapt idd ook heel veel. Ik probeer ook met het voer voor een beetje beweging te zorgen. Wcrolletjes gevuld met hooi en kruiden, een voerboom, wilgentakken hoog ophangen, brokjes uitstrooien door de ren of in een voerbal. Ik moet zeggen dat ze dan nog niet heel actief wordt, ze keuvelt rustig achter Brownie aan, want hij pakt het eten toch wel en dan kan zij het bij hem wegkapen 🙈. Maar aangezien jij twee van die luie donders hebt, zal er toch wat moeten gaan gebeuren, anders hebben ze geen eten 😉

Ik zou wel altijd het deurtje van het hok openlaten. Ben zelf niet zo’n fan van ze iets gedwongen laten doen, wil dat ze altijd de vrijheid hebben om zich terug te kunnen trekken en je merkt dat vertrouwen aan ze geeft. Ik heb nu een extra ren aan het hok en als het deurtje daar dichtwaait gaat Brownie hard stampen en weet ik dat ik hem weer moet openen 😉 vervolgens kijkt hij alleen even en gaat weer gewoon naar buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .