Ga naar inhoud

Kampioen knagen


Kaatjedeee

Aanbevolen berichten

Lieve allemaal, 

 

Ik heb een probleem betreffende mijn nederlandse dwerg Snuffie, een rammetje. Hij zit op het moment in de onderste verdieping van het villa hok, omdat boven hem zijn vriendinnetje Stamper zit met een onverwacht nestje. Beide konijnen hebben van mij een flinke hoeveelheid knaagspeelgoed gekregen, waar Stamper enthousiast gebruik van maakt. Snuffie heeft helaas maar interesse in één bepaald ding kapot knagen: De overhellende plastic randen van het hok waar onderandere de steunbalken een deel van zijn waar de eerste verdieping bak op rust (slik!). Iemand suggesties/ideeën hoe ik dit gedrag kan afleren? 

 

Alvast dankjewel! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan dat gedrag helaas niet afleren. Je kan afleiden door andere knaag spulletjes te geven, maar dat probeer je dus al. Verder kan je voorkomen dat hij daar aan knaagt door te zorgen dat hij er niet meer bij kan. Misschien werkt een antiknaagstrip? Of iets anders om het weg te werken en dat hij er niet bij kan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zit in een veel te kleine ruimte en kan dan ook nog niet eens bij Stamper komen die hij natuurlijk wel ruikt en hoort. Pure frustratie maakt dat hij de boel gaat slopen om te proberen uit de ruimte te komen. Snuffie moet zo snel als kan gecastreerd worden en dan zul je toch al is het maar tijdelijk een ander verblijf met ren voor hem moeten regelen tot de kleintjes bij hun moeder weg kunnen. Heb je al verzonnen wat je met de kleintjes doet?

 

Hoe oud zijn beide konijnen? Wist je dat het gezegde "fokken als konijnen" terecht is? Wanneer heb Snuffie bij Stamper weggehaald? Ze kan namelijk meteen na de geboorte van de kleintjes weer gedekt zijn! Als je verstandig bent dan laat je Stamper ook castreren, zodat ze op latere leeftijd geen baarmoederkanker kan krijgen en om de eventuele zwangerschap af te breken. 

 

Als de kleintjes weg zijn dan moet je echt zorgen dat je een ren aan het hok verbindt, zodat Snuffie en Stamper genoeg ruimte hebben.

 

Tips voor het maken of kopen van een konijnenhok (huisvesting algemeen)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-kopen-maken-tips

 

Castratie en sterilisatie bij konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

Wat te doen als er onverwacht een nestje konijnen is?
https://www.bunnybunch.nl/informatie/onverwacht-nestje

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me hierbij aan, waarschijnlijk een gefrustreerd konijn dat bij zijn maatje wilt die hij hoort en ruikt (konijnen zijn groepsdieren en dus alleen heel ongelukkig) en bovendien te weinig ruimte heeft. Ik snap dat je aan dat maatje nu niks kunt doen, gezien de voedster een nestje heeft. Maar zou idd de ram vast laten castreren, zodat ze straks wel samen kunnen. En een ren aan het hok maken waar ze straks samen in kunnen. Konijnen rennen en springen heel graag en in een hok kunnen ze amper bewegen. 

Zitten ze binnen of buiten? Misschien kun je de jonge konijntjes bij een opvang brengen straks, dan weet je zeker dat ze goed terecht komen en de nieuwe baasjes goede voorlichting over het houden van konijnen krijgen. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hi allemaal, 

 

Ik was deze post echt compleet vergeten... Daarom wil ik wat antwoorden geven op punten hier. 

Nogmaals: Vanaf het moment dat we hem kregen hebben we Snuffie direct laten castreren. Dit hadden we bewust gedaan omdat we ze samen wilden houden. Voor een antiknaagstrip ga ik zeker kijken, dankjewel. De leefruimte is inderdaad een probleem geweest; Omdat we van de vorige eigenaren wisten dat beide beestjes niet gecastreerd waren (die dachten dat het 2 mannetjes waren, vonden uiteindelijk 2 dode jongen in het hok en dachten dat het nog steeds een goed idee was om ze bij elkaar te houden. Over deze kwestie heb ik eerder al is een forum topic gewijd), hebben we ze vanaf dag 1 meteen apart gehouden; eentje op de beneden verdieping, de ander op de bovenverdieping. Door dat nestje heeft dit allemaal wat langer geduurd natuurlijk. 
 

De jonkies zijn allemaal toegezegd aan goede huizen; geen zorgen daarover! Hier heb ik heel bewust achteraan gezeten omdat ik niet wil dat een van de jonkies in een huis eindigt waar we de papa en mama vandaan hebben gehaald. Veel van de nieuwe huizen vragen bij mij juist om extra voorlichting. 

 

Voor een extra ren ga ik kijken. Volgende week maandag gaan we beginnen met het herkoppelen, dus ik denk dat het veel zal schelen. 

 

Nogmaals bedankt voor alle tips! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei Kaatjedeee:

Hi allemaal, 

 

Ik was deze post echt compleet vergeten... Daarom wil ik wat antwoorden geven op punten hier. 

Nogmaals: Vanaf het moment dat we hem kregen hebben we Snuffie direct laten castreren. Dit hadden we bewust gedaan omdat we ze samen wilden houden. Voor een antiknaagstrip ga ik zeker kijken, dankjewel. De leefruimte is inderdaad een probleem geweest; Omdat we van de vorige eigenaren wisten dat beide beestjes niet gecastreerd waren (die dachten dat het 2 mannetjes waren, vonden uiteindelijk 2 dode jongen in het hok en dachten dat het nog steeds een goed idee was om ze bij elkaar te houden. Over deze kwestie heb ik eerder al is een forum topic gewijd), hebben we ze vanaf dag 1 meteen apart gehouden; eentje op de beneden verdieping, de ander op de bovenverdieping. Door dat nestje heeft dit allemaal wat langer geduurd natuurlijk. 
 

De jonkies zijn allemaal toegezegd aan goede huizen; geen zorgen daarover! Hier heb ik heel bewust achteraan gezeten omdat ik niet wil dat een van de jonkies in een huis eindigt waar we de papa en mama vandaan hebben gehaald. Veel van de nieuwe huizen vragen bij mij juist om extra voorlichting. 

 

Voor een extra ren ga ik kijken. Volgende week maandag gaan we beginnen met het herkoppelen, dus ik denk dat het veel zal schelen. 

 

Nogmaals bedankt voor alle tips! 

Fijn dat het rammetje gecastreerd is en je een goed adresje voor de babykonijntjes hebt kunnen vinden. Wat een waardeloze start zo voor je. 

 

Houd er rekening mee dat je rammetje na castratie nog 2 weken apart moet omdat hij nog vruchtbaar is. Daarna kun je herkoppelen op neutraal terrein. Zie hier voor tips:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

 

Je hebt het over extra voorlichting, maar voldoende ruimte hoort daar ook bij. Dus minimaal 4m2 voor een koppel konijnen. Ik hoop dus echt dat er een ren bij gaat kopen, want zo’n dubbel hok is echt te klein. En dat je dat ook aan de mensen hebt meegegeven die een konijntje bij je gekocht hebben. Helaas heerst nog steeds het ouderwetste idee van een konijn alleen in een hok 😢 Misschien kun je deze link lezen en doorsturen naar de mensen die een konijntje van je gekocht hebben? 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BaasjevanBrownie Super fijn, dankjewel! 

 

De huizen van de kleintjes maak ik me weinig zorgen over. Een van de jonkies zal samen met een cavia onderdeel worden van het leven in een grote kippen ren op een boerderij, een broer en zus krijgen samen een privé ren met hok bij familie van ons, een van de andere jonkies wordt een binnen konijn met een heel appartement om in rond te hupsen en de laatste van het stel komt in een dubbel hok met aan vastgemaakte ren terecht. Ze komen dus goed terecht. 

 

Het rammetje is al lang voor de geboorte van de jonkies gecastreerd, dus daar zit al minstens 8 weken weken tussen. Dat gaat dus ook goed komen. Ik ben nu aan het kijken voor fijne rennen die aan het hok verbonden kunnen worden, maar dat is nog even een klusje op zich. 

 

Nog maals bedankt voor alle tips! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden zei Kaatjedeee:

@BaasjevanBrownie Super fijn, dankjewel! 

 

De huizen van de kleintjes maak ik me weinig zorgen over. Een van de jonkies zal samen met een cavia onderdeel worden van het leven in een grote kippen ren op een boerderij, een broer en zus krijgen samen een privé ren met hok bij familie van ons, een van de andere jonkies wordt een binnen konijn met een heel appartement om in rond te hupsen en de laatste van het stel komt in een dubbel hok met aan vastgemaakte ren terecht. Ze komen dus goed terecht. 

 

Het rammetje is al lang voor de geboorte van de jonkies gecastreerd, dus daar zit al minstens 8 weken weken tussen. Dat gaat dus ook goed komen. Ik ben nu aan het kijken voor fijne rennen die aan het hok verbonden kunnen worden, maar dat is nog even een klusje op zich. 

 

Nog maals bedankt voor alle tips! 

 

Oef, er kunnen dan nog best problemen bij de nieuwe baasjes ontstaan. Een konijn en een cavia is echt geen fijne combi, communiceren totaal anders, dus daar worden ze beide niet gelukkig van. Konijnen broer en zus is ook geen garantie voor succes, (moeten tussendoor gescheiden worden voor de castratie en dan herkoppelen en hopen dat het op latere leeftijd nog klikt). En die anderen blijven dan alleen of worden die als ze ouder zijn gekoppeld aan een maatje? Misschien kun je al die mensen het linkje uit mijn vorige bericht sturen zodat ze iig de juiste basiskennis krijgen?

Wel fijn dat ze iig allemaal voldoende ruimte krijgen, maar hopelijk krijgen ze ook allemaal een goed konijnenmaatje.

 

Fijn dat jullie ram al een tijdje terug gecastreerd is en ze straks weer samen kunnen. Heel veel succes met de herkoppeling, zorg dat je een goed neutraal terrein hebt, dan heb je de beste kans van slagen. Goed dat je ze een ren gaat geven, zodat ze straks lekker kunnen bewegen en rennen. Kun je lekker genieten van alle binkies 😉 En met een grotere ruimte heb je ook een grotere kans dat de koppeling goed gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .