Marjoleink Geplaatst: 31 maart 2021 Delen Geplaatst: 31 maart 2021 Ach wat sneu. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 2 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2021 Oké ik heb groot nieuws! De cavia’s zijn nu van mij! Ik ga proberen om zo goed mogelijk voor ze te zorgen. Ik heb hun hok uitgemest, ik heb ze een blaadje witlof gegeven en een schuilplaats getimmerd. Ze krijgen een ruime ren met tunnels, huisjes en wilgenbruggetjes. Maar ik weet eigenlijk bijna niks over cavia’s. Ik weet dat ze groenten nodig hebben, maar ik weet niet hoe ik ze eraan laat wennen en welke groenten ik moet geven. Ook weet ik niet hoeveel brokken ze moeten hebben en wat eerste levensbehoeften zijn. Ze worden 10 april 1 jaar en het zijn twee zeugjes. Ze zitten nu in een te klein hok, maar er komt dus een ren. Ik weet niet of ik nog meer moet vertellen, maar vraag gerust. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 2 april 2021 Delen Geplaatst: 2 april 2021 2 minuten geleden zei Annasbeestenbende: Oké ik heb groot nieuws! De cavia’s zijn nu van mij! Ik ga proberen om zo goed mogelijk voor ze te zorgen. Ik heb hun hok uitgemest, ik heb ze een blaadje witlof gegeven en een schuilplaats getimmerd. Ze krijgen een ruime ren met tunnels, huisjes en wilgenbruggetjes. Maar ik weet eigenlijk bijna niks over cavia’s. Ik weet dat ze groenten nodig hebben, maar ik weet niet hoe ik ze eraan laat wennen en welke groenten ik moet geven. Ook weet ik niet hoeveel brokken ze moeten hebben en wat eerste levensbehoeften zijn. Ze worden 10 april 1 jaar en het zijn twee zeugjes. Ze zitten nu in een te klein hok, maar er komt dus een ren. Ik weet niet of ik nog meer moet vertellen, maar vraag gerust. Zelfs daar hebben we een artikel over op bunnybunch 😄 https://www.bunnybunch.nl/informatie/cavia-s 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 2 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2021 1 minuut geleden zei Evee: Zelfs daar hebben we een artikel over op bunnybunch 😄 https://www.bunnybunch.nl/informatie/cavia-s Geweldig 😄 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 2 april 2021 Delen Geplaatst: 2 april 2021 Wat fijn dat ze nu van jou zijn! Wat een leukerds! Bij cavia's is het heel erg belangrijk dat ze voldoende vitamine C krijgen. Anders worden ze echt ziek. Heb je goede brokje speciaal voor cavia's? Groente is erg belangrijk voor ze en ze vinden dit ook super lekker. Je kunt dat langzaam op bouwen als ze dit nog niet gewend zijn. Ze mogen o.a. witlof, andijvie, paprika, tomaat, bleekselderij, paksoi, komkommer,selderij, venkel, wortel(loof), peterselie, geplukt gras. Ze mogen ook sommige soorten fruit maar dat zou ik niet te veel doen ivm de hoeveelheid suiker die daar in zit. Sommige dingen zijn hetzelfde als bij konijnen. Altijd onbeperkt hooi, als ze niet eten meteen actie ondernemen. Opletten of ze goed keutelen. Ze moeten voldoende schuilplekjes hebben waar ze uit de wind zitten en niet in de tocht. In de zomer kunnen ze niet heel goed tegen de hitte. Een icepod is dan echt aan te raden. En natuurlijk voldoende schaduw. Het is nu nog niet aan de orde maar in de winter is het heel erg belangrijk dat ze goed warm kunnen zitten. Ze zijn maar met zijn tweeën om elkaar warm te houden. Ze hebben niet zoals konijnen een dikke wintervacht. Als het te koud wordt moeten ze echt naar bv een schuurtje verhuisd worden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 2 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2021 8 minuten geleden zei Mira11: Wat fijn dat ze nu van jou zijn! Wat een leukerds! Bij cavia's is het heel erg belangrijk dat ze voldoende vitamine C krijgen. Anders worden ze echt ziek. Heb je goede brokje speciaal voor cavia's? Groente is erg belangrijk voor ze en ze vinden dit ook super lekker. Je kunt dat langzaam op bouwen als ze dit nog niet gewend zijn. Ze mogen o.a. witlof, andijvie, paprika, tomaat, bleekselderij, paksoi, komkommer,selderij, venkel, wortel(loof), peterselie, geplukt gras. Ze mogen ook sommige soorten fruit maar dat zou ik niet te veel doen ivm de hoeveelheid suiker die daar in zit. Sommige dingen zijn hetzelfde als bij konijnen. Altijd onbeperkt hooi, als ze niet eten meteen actie ondernemen. Opletten of ze goed keutelen. Ze moeten voldoende schuilplekjes hebben waar ze uit de wind zitten en niet in de tocht. In de zomer kunnen ze niet heel goed tegen de hitte. Een icepod is dan echt aan te raden. En natuurlijk voldoende schaduw. Het is nu nog niet aan de orde maar in de winter is het heel erg belangrijk dat ze goed warm kunnen zitten. Ze zijn maar met zijn tweeën om elkaar warm te houden. Ze hebben niet zoals konijnen een dikke wintervacht. Als het te koud wordt moeten ze echt naar bv een schuurtje verhuisd worden. Ze hebben inderdaad een goede brok voor cavia’s. Daar krijgen ze een schepje van per dag. Ik gaf ze eerder wel eens wat groenten (witlof, komkommer , andijvie) maar voor de rest hebben ze nooit groenten gehad rustig aanwennen dus. Ik heb mijn ouders overgehaald; de cavia’s mogen ook inentingen!! 🥳🥳 Hooi krijgen ze vanaf nu onbeperkt. Ze hebben geen schuilhuisje, ik zal maar even in mijn spaarpot kijken 😉 ik heb zelf al iets getimmerd, maar dat past niet in hun hok, dat komt in hun toekomstige ren. Ik heb geen icepod, maar ik zal het voor mijn verjaardag vragen. In de winter gaan ze standaard naar de schuur. Bedankt voor de tips! Hoevaak moet ik het hok uitmesten (ongeveer) ik ben van plan om het 1 keer in de week te doen In plaats van 1 x in de twee weken of is dat genoeg? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Punky punk Geplaatst: 2 april 2021 Delen Geplaatst: 2 april 2021 Leuk dat ze nu van jou zijn! Ik wens je prachtige jaartjes met ze toe! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 2 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2021 (aangepast) 20 minuten geleden zei Punky punk: Leuk dat ze nu van jou zijn! Ik wens je prachtige jaartjes met ze toe! Ik ben ook heeeel blij! Superfijn dat ik nu alles kan afwegen/meten! Bedankt, ik hoop dat ze wel 8 worden!! (Of nog ouder) 2 april 2021 aangepast door Annasbeestenbende 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 2 april 2021 Delen Geplaatst: 2 april 2021 6 hours ago zei Annasbeestenbende: Ze hebben inderdaad een goede brok voor cavia’s. Daar krijgen ze een schepje van per dag. Ik gaf ze eerder wel eens wat groenten (witlof, komkommer , andijvie) maar voor de rest hebben ze nooit groenten gehad rustig aanwennen dus. Ik heb mijn ouders overgehaald; de cavia’s mogen ook inentingen!! 🥳🥳 Hooi krijgen ze vanaf nu onbeperkt. Ze hebben geen schuilhuisje, ik zal maar even in mijn spaarpot kijken 😉 ik heb zelf al iets getimmerd, maar dat past niet in hun hok, dat komt in hun toekomstige ren. Ik heb geen icepod, maar ik zal het voor mijn verjaardag vragen. In de winter gaan ze standaard naar de schuur. Bedankt voor de tips! Hoevaak moet ik het hok uitmesten (ongeveer) ik ben van plan om het 1 keer in de week te doen In plaats van 1 x in de twee weken of is dat genoeg? 1 x per week lijkt me een prima idee. Ze zijn niet zindelijk en laten alles overal zomaar vallen. 😄 Je kunt ook even kijken hoe de plekjes eruit zien waar ze altijd zitten/liggen die kun je dan dagelijks of om de 2 dagen even opfrissen. Je kunt cavia's inenten tegen de Bordetella bacterie. Die veroorzaakt longontsteking, nr 1 doodsoorzaak voor cavia. Konijnen dragen die vaak bij zich en worden er meestal niet ziek van. Je kunt het ook zelf doorgeven als je eerst de konijnen aait en dan de cavia's. Handen wassen helpt. Niet alle dierenartsen geven die vaccinatie, het is nog redelijk nieuw. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 5 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2021 (aangepast) Ik zal zometeen op jou reageren @Mira11 ik heb nu even een vraagje tussendoor; is Pepsie te dik? en als dat niet zo is dan is Dusty te dun, want zij is zeker een keer zo klein . Dusty is echt superschuw dus ik kan niet echt een duidelijke foto maken 5 april 2021 aangepast door Annasbeestenbende Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Punky punk Geplaatst: 5 april 2021 Delen Geplaatst: 5 april 2021 Wie is Pepper en wie is Dusty? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 5 april 2021 Delen Geplaatst: 5 april 2021 (aangepast) Dat is moeilijk te zien vanaf een foto. Cavia's zijn best stevige beestjes en heel anders gebouwd dan konijnen. Vooral als ze een beetje in elkaar gedoken zitten zijn het kleine propjes. Een cavia die te dik is heeft achter zijn voorpootjes hele kwabben zitten waar je echt vet in voelt. Je voelt wel altijd natuurlijk de huid die wat overtollig daar zit en een beetje vet is normaal. Een onderkinetje is normaal mist niet te heftig. Op de foto kun je bij de skinny cavia rechts goed de bouw zien omdat ze ze geen haren heeft. Ze is daar goed op gewicht. De cavia links is niet te zwaar maar mag ook niet meer aankomen. Zo heb je misschien een beetje een idee. 5 april 2021 aangepast door Mira11 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Boefje Geplaatst: 5 april 2021 Delen Geplaatst: 5 april 2021 17 minuten geleden zei Mira11: Dat is moeilijk te zien vanaf een foto. Cavia's zijn best stevige beestjes en heel anders gebouwd dan konijnen. Vooral als ze een beetje in elkaar gedoken zitten zijn het kleine propjes. Een cavia die te dik is heeft achter zijn voorpootjes hele kwabben zitten waar je echt vet in voelt. Je voelt wel altijd natuurlijk de huid die wat overtollig daar zit en een beetje vet is normaal. Een onderkinetje is normaal mist niet te heftig. Op de foto kun je bij de skinny cavia rechts goed de bouw zien omdat ze ze geen haren heeft. Ze is daar goed op gewicht. De cavia links is niet te zwaar maar mag ook niet meer aankomen. Zo heb je misschien een beetje een idee. De skinny cavia lijkt wel op een mini nijlpaardje!! Wat schattig! 1 1 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 5 april 2021 Delen Geplaatst: 5 april 2021 Zojuist zei Boefje: De skinny cavia lijkt wel op een mini nijlpaardje!! Wat schattig! Ja idd.😄 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 5 april 2021 Delen Geplaatst: 5 april 2021 47 minuten geleden zei Mira11: Dat is moeilijk te zien vanaf een foto. Cavia's zijn best stevige beestjes en heel anders gebouwd dan konijnen. Vooral als ze een beetje in elkaar gedoken zitten zijn het kleine propjes. Een cavia die te dik is heeft achter zijn voorpootjes hele kwabben zitten waar je echt vet in voelt. Je voelt wel altijd natuurlijk de huid die wat overtollig daar zit en een beetje vet is normaal. Een onderkinetje is normaal mist niet te heftig. Op de foto kun je bij de skinny cavia rechts goed de bouw zien omdat ze ze geen haren heeft. Ze is daar goed op gewicht. De cavia links is niet te zwaar maar mag ook niet meer aankomen. Zo heb je misschien een beetje een idee. Wat een schatjes @Mira11😍 Grappig, voor secret santa had ik nog nooit van een naakt cavia gehoord en nu zo op de foto vind ik hem/haar er heel schattig uit zien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 5 april 2021 Delen Geplaatst: 5 april 2021 (aangepast) 39 minuten geleden zei mammafelina: Wat een schatjes @Mira11😍 Grappig, voor secret santa had ik nog nooit van een naakt cavia gehoord en nu zo op de foto vind ik hem/haar er heel schattig uit zien. Loulou is een vreselijke lieverd! Ik moest erg wennen aan het uiterlijk van skinny's. Maar toen ik een lief vriendinnetje voor mijn beertje zocht maakte me dat helemaal niet uit. Ze zijn wel veel vatbaarder voor ziekten en hebben het ondanks alle voorzorgsmaatregelen gewoon veel sneller koud. Dat is echt wel sneu voor ze. Ze had ook heel veel last van gasbuikjes. Uiteindelijk heb ik beide cavia's af moeten staan toen ik zelf een lichamelijke terugval kreeg. Het was gewoon te veel voor me en ik denk dat ze daardoor ook meer gasbuikjes had. Terug in de opvang ging het beter met haar en had ze daar geen last van. Nu hebben ze een ander bazinnetje met een ruim verblijf. Lastig en soms nog moeilijk maar voor ons allemaal het beste besluit. 5 april 2021 aangepast door Mira11 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 5 april 2021 Delen Geplaatst: 5 april 2021 @Mira11 dat zal best een moeilijke beslissing geweest zijn. Fijn dat het voor iedereen op deze manier het beste was, dat maakt de beslissing misschien iets minder moeilijk. Ik weet helemaal niets van cavia’s. Heb er vroeger als kind wel 1 gehad, maar dat zal vast als met de konijnen toen niet helemaal goed zijn geweest. Zijn cavia’s net als konijnen groepsdieren? Moeten zij dan ook gekoppeld worden op karakter? En als je een koppel wilt, zijn een zeugje en een beertje dan de beste combi? Hoeveel ruimte hebben ze nodig? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 5 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2021 4 hours ago zei Punky punk: Wie is Pepper en wie is Dusty? PepsieDusty Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 5 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2021 39 minuten geleden zei mammafelina: @Mira11 dat zal best een moeilijke beslissing geweest zijn. Fijn dat het voor iedereen op deze manier het beste was, dat maakt de beslissing misschien iets minder moeilijk. Ik weet helemaal niets van cavia’s. Heb er vroeger als kind wel 1 gehad, maar dat zal vast als met de konijnen toen niet helemaal goed zijn geweest. Zijn cavia’s net als konijnen groepsdieren? Moeten zij dan ook gekoppeld worden op karakter? En als je een koppel wilt, zijn een zeugje en een beertje dan de beste combi? Hoeveel ruimte hebben ze nodig? https://www.bunnybunch.nl/informatie/cavia-s volgens mij staan hier de antwoorden in op al je vragen 😉 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 5 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2021 4 hours ago zei Mira11: Dat is moeilijk te zien vanaf een foto. Cavia's zijn best stevige beestjes en heel anders gebouwd dan konijnen. Vooral als ze een beetje in elkaar gedoken zitten zijn het kleine propjes. Een cavia die te dik is heeft achter zijn voorpootjes hele kwabben zitten waar je echt vet in voelt. Je voelt wel altijd natuurlijk de huid die wat overtollig daar zit en een beetje vet is normaal. Een onderkinetje is normaal mist niet te heftig. Op de foto kun je bij de skinny cavia rechts goed de bouw zien omdat ze ze geen haren heeft. Ze is daar goed op gewicht. De cavia links is niet te zwaar maar mag ook niet meer aankomen. Zo heb je misschien een beetje een idee. Oké! Dan zijn ze allebei mooi slank voor een cavia! Bedankt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 5 april 2021 Delen Geplaatst: 5 april 2021 46 minuten geleden zei mammafelina: @Mira11 dat zal best een moeilijke beslissing geweest zijn. Fijn dat het voor iedereen op deze manier het beste was, dat maakt de beslissing misschien iets minder moeilijk. Ik weet helemaal niets van cavia’s. Heb er vroeger als kind wel 1 gehad, maar dat zal vast als met de konijnen toen niet helemaal goed zijn geweest. Zijn cavia’s net als konijnen groepsdieren? Moeten zij dan ook gekoppeld worden op karakter? En als je een koppel wilt, zijn een zeugje en een beertje dan de beste combi? Hoeveel ruimte hebben ze nodig? Vroeger heb ik altijd cavia's gehad. Dat gaat gelukkig nu wel anders allemaal. Cavia's zijn zeker groepsdieren, zelfs nog meer dan konijnen. Ze moeten gekoppeld worden op karakter maar zijn over het algemeen wat minder kieskeurig dan konijnen. Als het niet klikt kan het er best heftig aan toe gaan. Zeugje en beertje zijn de beste combi of een beertje met meerdere zeugjes. 2 zeugjes gaat vaak ook wel goed. 2 beertjes kan ook maar de kans is aanzienlijk kleiner dat het klikt. Vaak wordt 120×60 cm aangehouden voor een min. afmeting van de kooi. Sommige caviaopvangen vragen 140×70 cm. Dit vind ik echt belachelijk weinig. Dan gaat er ook nog vloerruimte vanaf omdat de onderbakken rond lopen. Gelukkig is de C&C cage in opkomst. Die kun je zo groot maken al je wilt met losse hekjes. Persoonlijk vind ik ongeveer 2m2 voor 2 cavia's een mooi afmeting. Ze zijn heel actief en houden van rennen en rondscharrelen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 5 april 2021 Delen Geplaatst: 5 april 2021 19 minuten geleden zei Annasbeestenbende: Oké! Dan zijn ze allebei mooi slank voor een cavia! Bedankt! Is Dusty dan niet te dun? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 5 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2021 16 minuten geleden zei Mira11: Is Dusty dan niet te dun? Hij is inderdaad ongeveer de helft van pepsie. Dat komt omdat hij heeeel schuw is en pepsie niet. Dusty blijft in het nachthokje zitten en pepsie gaat naar beneden. Ik gooi nu ook maar wat biks en andijvie in het nachthok. Maar ook beneden zodat pepsie niet naar boven rent om het eten van Dusty af te pakken. (Sorry voor alle punten, ik ben heel slecht met leestekens) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 5 april 2021 Delen Geplaatst: 5 april 2021 33 minuten geleden zei Mira11: Vroeger heb ik altijd cavia's gehad. Dat gaat gelukkig nu wel anders allemaal. Cavia's zijn zeker groepsdieren, zelfs nog meer dan konijnen. Ze moeten gekoppeld worden op karakter maar zijn over het algemeen wat minder kieskeurig dan konijnen. Als het niet klikt kan het er best heftig aan toe gaan. Zeugje en beertje zijn de beste combi of een beertje met meerdere zeugjes. 2 zeugjes gaat vaak ook wel goed. 2 beertjes kan ook maar de kans is aanzienlijk kleiner dat het klikt. Vaak wordt 120×60 cm aangehouden voor een min. afmeting van de kooi. Sommige caviaopvangen vragen 140×70 cm. Dit vind ik echt belachelijk weinig. Dan gaat er ook nog vloerruimte vanaf omdat de onderbakken rond lopen. Gelukkig is de C&C cage in opkomst. Die kun je zo groot maken al je wilt met losse hekjes. Persoonlijk vind ik ongeveer 2m2 voor 2 cavia's een mooi afmeting. Ze zijn heel actief en houden van rennen en rondscharrelen. Dat laatste had ik echt nooit gedacht, de cavia’s die ik weleens zie bij mensen thuis zitten vaak alleen en zijn in elk geval op de momenten dat ik er ben niet actief te noemen. Zielig voor de beestjes die verkeerd gehouden worden. Fijn dat er nu meer aandacht komt voor grotere verblijven. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 7 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 7 april 2021 Let it snow, let it snow, let it snowwww!! 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.