Ga naar inhoud

Wondje op rug


Boutsen

Aanbevolen berichten

In de weide zitten op dit moment alleen 3 kippen... 

Ik heb enkele vraagjes ivm de gezondheid... Mokka (yep, de mokkakleurige konijn) had een open plekje (wondje) op zijn kopje, dat is nu bijna genezen, maar Picasso (de donkerste) heeft nu een wonde op zijn rug... Nu vraag ik me af of dat kan komen door een andere konijn... KOLUMBUS is iets ouder dan de andere 2 en 'bromt' sinds enkele dagen dus ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haren verlies kan nu komen door de rui, dat ze hun wintervacht uit doen. Geloof me, daar kan veel haar vanaf komen! 

 

Die plekken zijn echter wel zorgelijker als je het mij vraagt. Ik weet niet hoe oud je konijnen zijn? Maar over het algemeen gaan voedsters niet samen, vandaar dat ik ook vroeg of ze met andere konijnen komen te staan oid. Voedsters gaan vaak snel vechten, en waarbij het eerst soms goed lijkt te gaan omdat ze nog klein/baby zijn, kan dat vanaf een paar maanden flink omslaan omdat ze in de puberteit raken. Ik weet dus niet hoe oud je voedsters zijn, of dit dus net pas is begonnen, maar dat maakt denk ik niet veel uit want ik vrees dat het hoe dan ook gevechtswonden zijn om het zo te zeggen... Heb je ze zelf nog niet zien vechten? Ik heb verder nog niet zo heel veel ervaring, zeker ook niet met 2 of meer voedsters bij elkaar (een ram en voedster gecastreerd (evt allebei) is de beste combinatie), maar ik denk dat je ze uit elkaar moet halen. Mogelijk zullen andere meer ervaren BunnyBunchers je nog verder advies kunnen geven.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ben je aan je konijnen gekomen? Hoe oud zijn ze? Heb je ze zo overgenomen en zaten ze bij elkaar of heb je ze zelf "zomaar" bij elkaar gezet?

 

Ik snap dat het uit elkaar halen niet leuk is om te horen misschien, mogelijk wel het beste want als ze doorgaan met vechten kunnen ze elkaar echt heel erg verwonden heb ik uit verhalen gelezen... Weet dat we er in ieder geval zijn om je te helpen, niet te veroordelen oid! 😊

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kolumbus is samen met haar zus gekomen in december (vanaf 't moment dat ze zeker weg mochten bij de moeder) maar haar zus is na 1 weken gestorven. Dan zijn Picasso en Mokka (ook zusjes) erbij gekomen, dus zo een 4 weken verschil in leeftijd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen raken vanaf +/- 3 maanden in de konijnepuberteit. Dan wordt hun persoonlijkheid duidelijk en zie je dus ook bijna altijd dat voedsters niet samen gaan. Ze tolereren elkaar niet, en vanaf begin van de puberteit heb je dus kans op vechten om oa rangorde te bepalen. Dit kan dus behoorlijk uit de hand lopen met lelijke verwondingen! Vandaar dat ik denk dat je ze uit elkaar moet halen om erger te voorkomen

 

Kijk maar eens bij de volgende informatie, beetje naar onder scrollen naar "partnerkeuze" 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

 

En hier wat informatie bij "puberteit" over de puberteit bij konijntjes

https://www.bunnybunch.nl/informatie/levensloop-van-een-konijn

 

Er staat nog heel veel meer informatie ook voor bijv beginnende konijnenbaasjes tips, over verzorging etc. dus misschien ook moeite waard om even te kijken! 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Rosinda, zelf helaas vanuit ervaring. Ik had vroeger ook 3 voedsters, de ene werd verstoten met een paar maanden (dus idd net na het puberen), de andere pas jaren later. Die eerste vonden we bijna doodgebeten, dat was echt heel heftig, beestje heeft het ternauwernood gered. Dus wees voorbereid op het ergste, bij vechten of hevige wonden, meteen scheiden! Een trio is sowieso best een gok, dat is vaker instabiel. En dan ook nog alleen maar dames... Ik heb nu een koppel voedster gecastreerde ram, omdat ik de ellende van vroeger niet meer wilde. 
Ik zou wel nadenken over een backup plan voor als het ruzie wordt: een of twee konijnen afstaan aan de opvang en een rammetje aan je andere voedster laten koppelen, of ze allemaal houden en degene die verstoten zijn ook laten koppelen aan een rammetje. Maar dan zit je dus wel met meerdere hokken en rennen. Onze tuin stond toen vol met drie rennen. 🙈

Het is jammer dat er nog zoveel verkeerde voorlichting gegeven wordt, O.a. Door dierenwinkels die zeggen dat vrouwtjes uit een nest prima samen kunnen. Konijnen kennen geen familiebanden en kunnen alleen in het begin allemaal makkelijk samen. Daarna begint het eigenlijke koppelen/ kijken of het matcht pas. 

aangepast door BaasjevanBrownie
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans dat 3 voedster samen gaan is niet groot. Zeker als ze niet op karakter gekoppeld zijn. Ik zou ze echt gaan observeren en kijken wat er onderling gebeurd. Houd er serieus rekening mee dat je er 1 voedster tussenuit moet halen. 2 voedsters samen is al minder stabiel dan een koppel ex ram- voedster. 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .