Ga naar inhoud

Voedsters ruzie of niet


Melissatygo

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

 

Ik heb 2 voedsters al vanaf mei 

 

Ze zaten samen in een hok en deed ze van de week samen in de ren en ze leken ineens ruzie te hebben. 

Konijnen opvang gebeld voor advies en die zeggen dat 't dan te laat is en ze niet meer samen kunnen. 

 

Heb ze ook gelijk in apparte hokken geplaatst zij vertelde me dat ze vechten tot er 1 dood is. Dat wil ik natuurlijk niet op me geweten hebben. 

 

Nou zit ik al dagen hier te lezen en zie ik dat het helemaal niet perse zo hoef te zijn maar eventjes is vanwege territorium gedrag. Maar wel weer goed komt. 

 

Heb ze afgelopen dagen wel af en toe even bij elkaar gezet maar toch begon er 1 weer te piepen de ander te rijden op haar en stapte de ander en rende ze van elkaar wegg en doen ze de pootjes naar voren slaan. 

 

Heeft er iemand advies. 2 rammetje er bij en dan in verschillende hokken zie ik niet zo zitten. En 1 weg doen vind ik ook een heel naar idee. Ik heb wel filmpjes van wat ze doen maar kan ik helaas niet hier posten

 

Sorry voor me lange verhaal Mvg melissa

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou oud zijn de konijntjes? Zijn ze "zomaar" bij elkaar gezet, vanaf welke leeftijd zijn ze bij elkaar? Hoe groot is hun verblijf waar ze 24 uur per etmaal gebruik van kunnen maken?

 

Wisselen van ruimte maakt dat er weer bepaald moet worden wie de baas is op dat nieuwe terrein. Haal je hen uit elkaar dan moeten ze de volgende keer dat ze bij elkaar gezet worden wéér uit gaan maken hoe de rangorde is. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je precies met ruzie? En idd hoe oud zijn ze nu en waren ze toen ze samen werden gezet? Kan het niet dat ze te jong zijn gekoppeld en nu hun karakters ontwikkelen en dus nu de echte rangorde gaan bepalen? 

Op zich is rijgedrag en wat achter elkaar aan jagen nog niet zo erg, zolang het maar niet in elkaar vastbijten en over de grond rollen is of de een de ander angstig vermijdt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoihoi 

 

Ze stampen met de voorpootjes en eentje met achterpootjes en rennen overelkaar heen. Ze rollen nog niet maar merk dat ze wel van elkaar weglopen ik 'n eentje piept heel hard. 

 

Heb ze vanmiddag nog bij elkaar gezet en geobserveerd.. 

Af en toe stampt puk en rennen van elkaar weg andere moment likken ze elkaar en eten ze gezamenlijk uit de voerbak.. 

 

Twijffel om ze vannacht bij elkaar te laten of toch appart te zetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je iets meer info geven: 

Hoe oud zijn ze nu? Hoe oud zijn ze bij elkaar gezet? Hebben ze voldoende ruimte (dat ze elkaar ook kunnen ontwijken?) Hoe groot is de ren? Heb je er een of meerdere schuilhuisje in staan dat ze eventueel apart kunnen rusten? Heb je ze nu dan meerdere keren uit elkaar gehaald en opnieuw bij elkaar gezet of begrijp ik dat verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mij heb ik ze gekregen en waren ze de leeftijd dat ze bij hun moeder weg mogen. Hoeveel dat precies is weet ik niet. In mei.

Dus zijn ze denk ik een jaar.

Ze hebben een hok van onder 1.5m breed en halve meter breed en boven nog een nacht hok. 

 

Wou het hok juist gaan uitbreiden met een ren die had ik gehaald toen het mis ging dus staat er nog niet aan vast zou het weekend gaan gebeuren 

 

Het ging dinsdag mis toen heb ik ze appart gezet. 

Maar elke dag wel weer even bij elkaar gelaten en de hokken dicht bijelkaar. 

 

Ze zitten nu vanaf 17uur vanavond samen. 

 

Ze rennen soms wel door 't hok als de ene boven is gaat de ander na beneden en ga zo maar door. 

 

Volgende moment likken ze elkaar. 

Maar hoor ze ook wel is stampen. 

 

Heb ze net nog beide nagekeken en geen verwondingen gevonden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ruimte is veel en veel te klein voor twee konijnen. Zeker voor twee voedstertjes in de puberteit. In deze situatie kun je ze niet samen houden, dat gaat gegarandeerd goed fout. De aanbevolen minimale ruimte voor een stabiel koppel kleine konijnen is 4m2 op 1 oppervlakte, echt renruimte dus, verdiepingen tellen daarin niet mee. Voor twee voedstertjes die puberen, tsja, ik heb 1 puberende voedster en die loopt nu permanent los in een kamer van 15m2, zij was niet te houden in de ren die ik had van 3.5-4m2. twee voedsters is sowieso geen handige combinatie, twee pubervoedsters, pfoe.. en op zo'n kleine oppervlakte, nee, dat gaat zo echt niet goed komen. 

De beste kansen die je hebt als je het echt nog een kans wilt geven met deze dames is beide dames laten castreren en zorgen voor een permanente ruimte van minimaal 6m2.. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké ik heb wel 't een en ander op het oog kwa die ruimte.. 

Het is alleen voor nu wat kan ik nu het beste doen. Ze even appart houden tot ik die ruimte kan maken? Dat zou het weekend zijn. 

Niet dat ik 't nu nirt wil maar werk heel veel ivm dat ik kapster ben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik een onrustig stel voedsters inderdaad niet samen durven laten in deze situatie, dat is wachten op ellende. Dus ik zou ze uit elkaar halen inderdaad. 

Je moet er ook rekening mee houden dat deze combinatie ook met castratie van de meiden en een boel ruimte riskant blijft. Het is verstandig om een plan b te bedenken, wat als ze niet meer samen kunnen? Ga je dan twee koppels houden (beide een eigen gecastreerde vriend uit laten zoeken bij een opvang), of als je daar niet de ruimte en middelen voor hebt, ruil je er dan eentje om bij een opvang voor een gecastreerde ram? 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die opties heb ik allemaal al in me hoofd sinds dinsdag. 

 

De keuze vind ik erg moeilijk maar denk toch een voedster ruilen voor een ram. 

Omdat als ik 2 rammen er bij doe ze nogg niet samen als groep kunnen leven en de meiden elkaar nooit meer zouden mogen 

Ben echt heel verdrietig er om 

 

Wil me zoon ook laten zien dat als je voor een dier gaat je er voor gaat tot de dood en niet zomaar afstand doet. 

 

Maar voor mij staat op 1 ook het welzijn van de beestjes en je dan niet egoïstisch moet zijn om ze te houden

 

  • Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien nog wat leesvoer:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/category/konijnen-koppelen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-kopen-maken-tips

 

Het is goed dat je je zoon wilt bijbrengen dat een huisdier geen wegwerpartikel is, maar nu zul je hem uit moeten leggen dat je een keuze die niet goed is geweest (uit onwetendheid?), moet corrigeren door te doen wat het beste is voor de konijnen. Dat het verdrietig is, maar wel het eerlijkste. 

aangepast door JokeC
  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is totale ontwetend heid. 

 

Ik dacht goed geïnformeerd te zijn door een "fokker" 

Ze had mijn zoon een konijn beloofd zonder mij mee weten. En dan ga je der in mee.. En vind ze uiteindelijk helemaal geweldig en was al aan het kijken voor groter hok en heb een grote ren nu. Dus we gaan daar nog even mee Verder in de hoop deze dames samen te kunnen houden. 

 

Mocht dat niet lukken zal mijn konijn na de konijnen opvang gaan en me zoon ze konijn een ex ram krijgen van mij zodat ik nog altijd 't belang van de konijnen  en me opvoeding van altijd het beste voor de dieren en ook alles geprobeerd te hebben mee te kunnen geven. 

 

Heb ze net toch uit elkaar gehaald dat de stress voor de dames en mij niet goed gaat zijn. 

 

Enorm bedankt voor 't advies 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Mira11 zegt, zeker een rotsituatie! 

 

Ik had meer nog een tip mbt de ren bouwen dit weekend. Als je hem buiten maakt, denk er dan gelijk ook aan om iets aan de bovenkant te maken zodat er geen roofdieren bij kunnen komen. Dan kan je een permanente ren hopelijk maken van mogelijk de aangegeven 6m2, zodat je daar in ieder geval niet over in hoeft te zitten. Als je namelijk enkel overdag de ren opzet om ze savonds weer in het hokje op te sluiten, ga je niks winnen. 's nachts zijn konijnen ook actief en zal het gezeur gewoon doorgaan. En je wilt natuurlijk niet dat het op vechten met wonden uitloopt... 

 

Succes allereerst ook met het werken in de kapsalon! Fijn wel dat je daar weer mee aan de slag kan 😊 En succes met het bouwen van de ren!

https://www.bunnybunch.nl/informatie/category/konijnen-huisvesting

Hier kan je evt nog wat doorlezen voor je eraan gaat beginnen. Als je vanuit het kleine hokje een mooie ren voor ze gaat maken, kan je het net zo goed in 1x goed doen he 🤗

 

Hou ons maar op de hoogte! 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig idd, dan zijn ze gewoon te jong al bij elkaar gezet om te weten of het een echte match is. Dierenwinkels en fokkers denken alleen in het belang van de verkoop en vertellen er niet bij dat je ze pas op latere leeftijd kunt koppelen om te zien of het een match is en dat twee konijntjes van hetzelfde geslacht ook vaak niet werken. Ik ben zelf ook helaas door schade en schande wijs geworden, vroeger precies dezelfde fouten gemaakt en zat in dezelfde rotsituatie, dus weet hoe moeilijk het is. Je bent al zo aan ze gehecht en wilt er dan geen afstand van doen. Wij hebben toen gekozen voor meerdere hokken en rennen, maarja daarmee stond de hele tuin vol en was totaal niet wenselijk. 

Goed dat je ze vannacht uit elkaar hebt gehaald, samen in een hok zonder ren was vast niet goed gegaan. Je kunt idd nog een herkoppeling proberen als je de ren gemaakt hebt (zou ik ook zorgen voor een extra schuilhuisje/ tunneltje met meerdere openingen, zodat ze zich ook terug kunnen trekken). Je moet dan wel het hok goed schoonmaken met schoonmaakazijn, zodat het neutraal is. Gezien een van de twee er nu waarschijnlijk inzit, wordt dat dan toch diegene haar territorium. 

Castratie kan helpen, maar is ook geen wondermiddel, dus het is niet zo dat dat het gegarandeerd oplost. Als je niet de mogelijkheid hebt om ze daarna beide een vriendje (gecastreerd rammetje) te geven, zou ik er niet aan beginnen. Dan kun je het beste naar een opvang gaan. Dan weet je zeker dat jullie konijntje goed terecht komt en kunnen zij jullie andere konijn goed koppelen. Dat vind ik echt een groot voordeel van opvangen, dat zij het koppelen voor je doen en je al dat gedoe niet zelf hebt. Daarnaast geeft het ook een fijn gevoel een beestje daar te halen en een mooi 2e leven te kunnen geven. 

Wel super hoe je het oppakt, nadat je zoontje een konijntje toegezegd is zonder jouw medeweten. En de verkeerde info met alle gevolgen vandien. Fijn dat je het beste voor de konijnen wilt en zij er straks niet de dupe van zijn. Succes met alles regelen! Als je vragen hebt, stel ze gerust! 

aangepast door BaasjevanBrownie
Link naar reactie
Delen op andere sites

En als aanvulling op al het bovenstaande, als je een permanente ren voor ze hebt en ze weer gaat proberen te koppelen, doe dat dan lekker vroeg in de ochtend. Dan hebben ze de hele dag om aan elkaar te wennen en de rangorde te bepalen en jij om ze in de gaten te houden. Als zo'n dag dan goed gaat zonder vechten (rijden en wat jagen mag wel) dan laat je ze vanaf dan ook samen zitten. De hele tijd even bij elkaar en dan weer apart zorgt voor stress omdat ze dan telkens weer rangorde moeten bepalen. 

Hopen dat het gaat werken voor je en dat je er niet eentje hoeft weg te brengen! 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .