Ga naar inhoud

Hooi eten en timothy hooi


Rosinda

Aanbevolen berichten

Ik loop om eerlijk te zijn vanaf het begin dat ik mijn konijnen heb, een beetje te sukkelen met het hooi. Ik had in het begin hooi wat ik kocht bij een dierenwinkel in Breda (ik woonde daar toen op kamers, en ik kwam vaak bij die winkel voor spulletjes, vandaar ook hooi bij hun gaan bestellen toen ik de beestjes net had). Hier lieten ze alleen erg veel van liggen, en ik vond het bestellen niet handig. Gelukkig hebben we ook een dierenspeciaalzaak (ook zonder verkoop van dieren🥳) op echt paar minuten van mijn huis, dus besloot ik daar hooi te kopen, makkelijk en milieubewust zelf halen en niet afhankelijk van evt levertijd als het bijna op is bijv. Ik ben toen gestart met de Versele Laga kruidenhooi Kamille, wat een tijdlang goed ging. Toch wisselde het eten hiervan soms, en besloot ik variërend Versele Laga Natural Timothy hooi te geven (ook daar te koop) wat wel ook gegeten werd. Fijn, want dit hooi is altijd heel mooi, veel lange groene stengels dus veel knagen! Toen ik Guus namelijk net een halfjaar had, at ze op een dag niet meer, dierenarts gegaan en er weer bovenop gekomen (geen idee wat de oorzaak was, allemaal nieuw en spannend dus ook niet te veel over nagedacht) maar die zag toen bij de controle al miniscule haakjes, niet genoeg om te zeggen daar komt het eetprobleem vandaan toendertijd, maar wel iets wat nu altijd nog in mijn hoofd zit van: HELP nog geen jaar oud en daar nu al last van?!

Dus sindsdien ben ik er wat meer op gaan letten met het hooi eten. Tot dus 3 maanden terug alleen maar slecht kruidenhooi Kamille was, en ik dus nog steeds met 4 net aangebroken zakken zit (ze eten het écht niet op). Nouja, tot daar nog aan toe, want gelukkig eten ze het Timothy hooi wel en variëert dat gelukkig niet ik kwaliteit! Alleen nu ik toevallig wat over las, wordt het vooral aangeraden als je konijn nier- en blaasproblemen heeft. Lang verhaal kort: hoeveel kwaad kan het dat ik dit mijn beestjes geef terwijl ze gewoon gezond zijn? Ik vind het lastig om dus te experimenten met andere hooi soorten (erbij), aangezien dat dus gevoelig ligt (bij zowel de beestjes als bij mij 😅) en ik koste wat kost natuurlijk die haakjes wil voorkomen. Er is sinds kort een ander kruidenhooimerk bij de dierenspeciaalzaak, dat ging er wel wat in maar niet zoals de timothy hooi. Verschillende smaakjes en dat maakte niet heel veel uit volgens mij. Overigens zijn er nog wel wat hooimerken/soorten in de dierenwinkel die ik uit kan proberen (timothy hooi met kruiden maar ook gewone hooi (ik vrees dat ze dat al helemaal niet eten na verwend te zijn met timothy en kruidenhooi)) maar denken jullie dat dit nut heeft ivm slecht eten, maar evt tekorten omdat in Timothy hooi "niet alles zit"? Zo had ik het begrepen van de info op deze site 🙂 Ik vraag me namelijk af of ze dit "saaie hooi" wel gaan eten

Natmaken of anders aanbieden heeft niet veel extra uitgehaald dan alleen het verbeteren van het timothyhooi eten. Ik geef nieuwe hooisoorten dan nu vaak tegelijk met de timothy zodat ze wel wat eten, want als ik alleen het nieuwe aanbied en ze eten er niet van, zie ik dat ook direct in de kleinere zwarte keutels... 

 

Graag wat ideeën tips en advies! Overigens sta ik ervoor open om hooi opnieuw weer online te kopen als mensen bepaalde merken sterk aanraden, maar vond het voor mezelf makkelijk gewoon "lokaal" te halen 🙂 Thanks!!

aangepast door Rosinda
Link naar reactie
Delen op andere sites

Timothy hooi is hooi van maar 1 grassoort.

 

En aangezien hooi de hoofdmoot van het konijnen dieet moet zijn, ben ik er zelf voorstander van om dat lekker gevarieerd te maken.  Verschillende grassen en kruiden dus. Voor gezonde konijnen is een weidehooi / bergweidehooi / kruidenhooi dus eigenlijk beter, daar zit vaak ook wel timothy hooi tussen, maar gemixt met andere grassoorten. 

 

Maar als het timothy hooi of geen hooi is, dan zou ik zeker voor het geven van timothy hooi gaan 😉 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@BaasjevanBrownie Thanks voor je reacties! Hooi van de boer wilde ik ook naar kijken, maar kon niet echt op Google vinden welke boeren bij mij in de buurt hooi verkopen in aangename porties, plus heb komende tijd niet echt de tijd om rondje platteland te doen en gewoon langs te gaan (wil ik wel doen maar dat wordt dus later pas)

Kruiden geef ik ze normaal altijd kleine portie savonds voor ik naar bed ga. Omdat ik dus al kruidenhooi had geprobeerd, leek het me niet per se extra helpen om die kruiden nu nog extra door het hooi te doen, maar kan het proberen! 

 

Ik geef ze +/- 60 gram brokjes van Beaphar Care, Hos weegt 2,3 kilo en Guusje 1,6. Hos krijgt dan ook iets meer van de brokjes. Ik geef het half half smorgensvroeg en savonds pas rond uur of 20:00, merk dat ze daarvoor wel veel hooi eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop zelf al tijden Pet’s Own Choice Premium hooi. Dat is te koop in 2kg- en 4kg-verpakkingen en is (bijna) altijd goede kwaliteit. Hier wordt dat hooi door alle konijnen die ik heb (gehad) goed gegeten, al biedt dat natuurlijk geen garantie dat jouw konijnen het ook goed eten. Ik wissel het af met Timothy- en kruidenhooi. 
 

Misschien kan je nog iets minderen met de brokjes. Mijn konijnen van allebei 2,2 kg krijgen samen 45 gram per dag. Krijgen ze naast hooi en brokjes nog andere dingen?

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het delen @Pablo&Lola ik zal eens kijken of ze dat bij mijn dierenspeciaalzaak hebben en anders toch overwegen om dat toch online te bestellen. Scheelt wel namelijk dat ze het in 4kg pakken hebben, dan kan je tenminste even vooruit 😊 Welk kruiden en Timothy hooi gebruik jij dan als ik vragen mag? Of is dat wisselend?

 

Ah oke dan ga ik dat nog wel wat terugschroeven! Ik dacht dat over algemeen 15/20 gram per kilo lichaamsgewicht werd gerekend, daar zit ik nu net iets onder. 

Ze krijgen heel soms een appelknaagstokje, of een snoepje. 's Avonds wat groenvoer, paar blaadjes witlof, stukje komkommer maar verder nog niet zoveel, Guus is vooral kieskeurig en bij ouders wonend zit mn moeder niet op een koelkast vol groenvoer te wachten voor de beestjes 😅 Dat ga ik dus hopelijk over een maand ofz in mn eigen stekkie verder opbouwen

En savonds dan een klein handje gedroogde kruiden (weegbree, gedroogd wortelloof, brandnetel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees alleen in je bericht niet dat ze hooi niet eten..

 

Bij mij wisselt het ook per zak een beetje hoeveel hooi ze eten, bij een "slechte" zak hooi stop ik dus extra veel in hun hooiruif, en gooi ik best veel weg. Maar ook bij goede zakken eten ze niet alles op, dat wat over blijft gaat gewoon in hun toiletje erbij of de afvalbak in. 

 

En misschien heb ik het mis, maar hebben konijnen niet vaker kleine haakjes? Want dat hoeft geen probleem te zijn zolang ze goed eten en geen beschadigingen krijgen. 

 

Dus misschien maak je je ook te veel zorgen.. Als je gewoon een hooisoort hebt uit de dierenwinkel om de hoek dat ze prima eten, zou ik daar zelf voor kiezen. 

aangepast door Miekmoek
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke fijn ten eerste om te horen van die haakjes 😅 ik ben er ook meer bang voor dat het erger wordt, niet per se dat ze er nu last van heeft aangezien alles verder nu goed gaat om zo te zeggen.

 

Ze eten zeker wel hooi, maar niet zoals ik soms lees van andere dat ze er op aanvallen bij een nieuwe portie bijv. En wat ze goed eten, is dus voornamelijk het Timothy hooi, wat dus misschien wat te eenzijdig is. Zijn net kleine kindjes he, die kan je ook niet wijs maken dat groente gezond zijn zoals dat je konijnen hooi moeten eten 🤷‍♀️😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Rosinda:

Oke fijn ten eerste om te horen van die haakjes 😅 ik ben er ook meer bang voor dat het erger wordt, niet per se dat ze er nu last van heeft aangezien alles verder nu goed gaat om zo te zeggen.

 

Ze eten zeker wel hooi, maar niet zoals ik soms lees van andere dat ze er op aanvallen bij een nieuwe portie bijv. En wat ze goed eten, is dus voornamelijk het Timothy hooi, wat dus misschien wat te eenzijdig is. Zijn net kleine kindjes he, die kan je ook niet wijs maken dat groente gezond zijn zoals dat je konijnen hooi moeten eten 🤷‍♀️😂

Ik weet het niet zeker hoor van die haakjes! Daar hebben andere mensen hier meer verstand van. Maar mijn konijn had ook mini haakjes en toen zei de dierenarts dat dat wel vaker voorkomt, maar niets hoeft te betekenen dat het een probleem is/wordt. 

 

En bij mij vliegen ze inderdaad ook niet op het hooi af als ik het bijvul, alleen als 't het allerlaatste restje is, maar ik heb kruiden hooi, dus ik denk dat dan vooral de kruiden zijn overgebleven 😅 Maar ze eten het verder prima, dus vind ik het prima zo. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei Rosinda:

Bedankt voor het delen @Pablo&Lola ik zal eens kijken of ze dat bij mijn dierenspeciaalzaak hebben en anders toch overwegen om dat toch online te bestellen. Scheelt wel namelijk dat ze het in 4kg pakken hebben, dan kan je tenminste even vooruit 😊 Welk kruiden en Timothy hooi gebruik jij dan als ik vragen mag? Of is dat wisselend?

 

Ah oke dan ga ik dat nog wel wat terugschroeven! Ik dacht dat over algemeen 15/20 gram per kilo lichaamsgewicht werd gerekend, daar zit ik nu net iets onder. 

Ze krijgen heel soms een appelknaagstokje, of een snoepje. 's Avonds wat groenvoer, paar blaadjes witlof, stukje komkommer maar verder nog niet zoveel, Guus is vooral kieskeurig en bij ouders wonend zit mn moeder niet op een koelkast vol groenvoer te wachten voor de beestjes 😅 Dat ga ik dus hopelijk over een maand ofz in mn eigen stekkie verder opbouwen

En savonds dan een klein handje gedroogde kruiden (weegbree, gedroogd wortelloof, brandnetel)


Ikzelf geef maar 10 gram per kg per dag, maar het ligt er natuurlijk ook maar net aan wat je konijn kan hebben en wat ze er nog naast krijgen. Als je konijn bij minder brok afvalt, dan kun je beter toch weer iets meer gaan geven. Mijn konijnen doen het prima op 10 gram/kg. Ik ben juist bang dat ze te dik worden als ik meer ga geven, haha.

 

Wat betreft Timothy hooi heb ik meestal die van Versele Laga en qua kruidenhooi verschilt het wel eens: vaak de kruidenhooi van het Welkoop-huismerk en anders die van Puik (al vond ik die van Puik best wel bruin de laatste tijd). Die van Barn-i schijnt ook goed te zijn.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Scheelt denk ook per konijn en merk voer. Ik worstel met Ukkie ook met hooi eten, zij krijgt 20 gram brok als konijntje van 950 gram, zodra ik dat terugschroef eet ze idd meer hooi, maar valt ze ook af. 

Ik heb het ik-houd-niet-hooi-pakket hier besteld en meng dat door het hooi, dan vinden ze het wel lekker. Of ik mix wat luzerne door het hooi heen. Vaak kleinere plukjes aanbieden scheelt ook, dan is het wat verser. Doe dat vaak in een wc-rol of jute zakje, dat ze eerst het hooi eruit moeten eten voor ze bij de kruiden komen. 

Ik denk dat we ze gewoon veel te veel verwennen, dat ze zo kritisch zijn 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschilt per konijn of ze last hebben van kleine haakjes of niet. Mijn konijn stopte daardoor wel met eten, maar ik heb hier ook al verhalen gelezen van konijnen die door haakjes zelfs bloed in de mond hadden maar toch nog door aten. En ik kan me ook voorstellen dat de plek van de haakjes nog uitmaakt, ookal zijn ze klein dan doen ze misschien toch zeer als ze op de verkeerde plek zitten.

Gewoon iets om goed in de gaten te houden dus, als je konijn niet meer eet ook altijd even laten controleren op haakjes en als je al weet dat je konijn kleine haakjes heeft dan goed opletten bij veranderingen in eetgedrag. Kleine haakjes wijst er namelijk op dat de tanden niet gelijkmatig afslijten, dus vaak zullen die kleine haakjes ook groter worden, zeker als je konijn door die haakjes anders gaat kauwen. 

 

Ik geef altijd een basishooi, pets own choice of tijssen uit een grote verpakking, en vul dat aan met Timothy of kruidenhooi. Eerst een laag basishooi in de ruif, dan andere soort hooi erboven op en dan nog een laag basishooi, verhouding 2:1 zo ongeveer. Ik heb al verschillende merken geprobeerd voor ander hooi, maar hier eten ze het meeste gewoon goed op. Barn-i vind ik zelf het meest consistent van kwaliteit, dat is eigenlijk altijd wel groen. Bijv. Puik en intratuin wisselt sterk qua kwaliteit. Maar soms eten ze bruin hooi toch ook goed, dus die logica gaat niet altijd op bij mijn nijnen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je ervaringen happy211! Ik hou het zeker in de gaten van de haakjes, en is wel iets wat ik bijv met de vaccinaties oa weer even wil laten checken. 

 

Ik ga ook eens aan de slag met de verschillende soorten hooi. Zaterdag ga ik verschillende niet-geprobeerde merken bij de dierenspeciaalzaak kopen, en anders online bestellen. Ik weet namelijk bijv niet of ze de pets own choice daar hebben maar die wil ik nu dus toch weleens gaan proberen. 😋

 

Jij bewaart dus het hooi ongemengd in de zakken en mengt het dus "in de ruif?" Doet iedereen dat, of zijn er mensen die het ook al gemengd bewaren? Ik zat er namelijk over na te denken om het in een curver/box dan gemengd te bewaren maar dan zit je er mogelijk mee dat het hooi kan stikken?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ook het pets own choice weidehooi, dat is hier op het moment het basishooi. Ik snij de zak open, en meng het in de zak. De luxere* hooisoorten zijn meestal kleine zakjes, dus zodra je de eerste keer er uit gevoerd hebt past dat er wel bij. En ik meng er kruiden door. Dat is het mengsel wat dan in de ruif en nachthokken gaat.

 

Voor in de toiletbakken gebruik ik meestal een goedkoper pakje hooi, omdat ze daar ook op keutelen. Maar verrassend genoeg eten ze daar ook altijd veel van. Meestal is het barn-i 5 kg hooi uit de webwinkel of tijssen hooi.

 

*luxere hooisoorten zijn bij mij kapotte zakken, zakken die aan de datum raken in de webwinkel of wat ik zelf gewoon bij wil voeren of wil uitproberen. Dat varieert dus enorm, dat kan barn-i kruidenhooi zijn, maar ook een timothy hooi soort.

 

 

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/hooi/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer hier een mengsel van Tijsens weidehooi en kruidenhooi van Barn i.

Ik heb een grote curverbak waar ik het hooi in meng.

Soms doe ik er ook nog timothy hooi bij.

 

Hier wordt nu gelukkig goed hooi gegeten, maar dat is pas sinds ik hun voer schema heb omgegooid.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik vragen wat je schema was en wat het nu is mamafelina? En sluit je de curverbak af met een deksel, of heeft het wel ruimte dat er iets van lucht bij kan? Of bewaar je er niet zo'n mega grote voorraad in? 

 

Bedankt voor jou tips mbt hooimerken 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Rosinda:

Mag ik vragen wat je schema was en wat het nu is mamafelina? En sluit je de curverbak af met een deksel, of heeft het wel ruimte dat er iets van lucht bij kan? Of bewaar je er niet zo'n mega grote voorraad in? 

 

Bedankt voor jou tips mbt hooimerken 😁

Het schema eerst was:

-tussen 8:00 en 10:30 uur 40 gram brokken.

-om 17 uur ongeveer 200 gram groenten -hooi bijvullen indien nodig maar sowieso in de ochtend en voordat ik naar bed ga.

 

Het schema nu is:

- tussen half 8 en half 11 vers hooi en water.

-2 uur nadat ze hooi hebben gehad ongeveer 200 gram groenten en een nieuwe pluk hooi. (als ik aan het werk ben en de kids straks weer naar school kan hier iets langer tijd tussen zitten)

-17 uur weer een nieuwe pluk hooi en vers water. ( meestal doen we voor die tijd een spelletje en krijgen ze beide een hooi snoepje)

-om 20 uur 40 gram brokken.

- voor ik naar bed ga tussen 22:00 en 23:00 nog een nieuwe pluk hooi en vers water.

 

Ze eten nu veel beter hooi, vandaar dat ik het ook regelmatig aan moet vullen.

 

Mijn curverbak zit voor de helft ongeveer vol met los hooi. Ik bewaar het met de deksel erop, maar klik de deksel niet helemaal vast.


Succes met het uitproberen van alle verschillende soorten hooi! Hopelijk zit er iets tussen wat jouw konijnen lekker vinden.
 

Mijn konijnen wegen trouwens 2,3 en 1,8 kilo. Met 40 gram brokken per dag zit ik rond de 10 gram per kilo.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het delen @mammafelina! Misschien moet ik ook eens kijken naar het brokjes alleen 's avonds geven ipv deels 's morgens deels 's avonds. Eerst maar eens de hooisoorten uittesten en wat minder brokjes. Er wordt wel hooi gegeten, alleen vrij kieskeurig en daar wil ik een beetje vanaf 🤭 

 

En ook bedankt @Mira11 dit merk kende ik nog niet. 12 kilo is lekker veel! Vind het dan alleen spannend met de kwaliteit. Vind je die vrij constant? Zoals ik eerder aangaf ben ik wel zeer te spreken nml over mijn timothy hooi, dat is altijd zo mooi lang en groen! Dat was bij de kruidenhooi kamille van versele laga dus niet en sindsdien er beetje mee lopen sukkelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgen ze ook Timothy hooi er nog bij voor de extra afwisseling.

Vanwege de blaasgruis van Liz gaf ik eerst altijd alleen Timothy hooi. Dat vond ik best heel prijzig allemaal. Toen kwam deze op mijn pad met ook een laag calcium gehalte. 

Tot nu toe gaat het goed met de Hippo hay. Je kunt de hooi info vinden op Agriwebshop.nl. Daar staat een uitgebreide beschrijving. 

Daar is het niet per baal te bestellen bij Beestenplein wel gewoon onder "hooi". 12 kilo kost maar €11.95. 

Natuurlijk blijven konijnen eigenwijze dieren met ieder hun eigen smaak. 🙂 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .