Ga naar inhoud

Nog net geen urinebrand?


Suuzan_

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

Ik heb recentelijk het hok van de konijnen ietwat aangepast. Ik heb de (te kleine) hoektoiletten vervangen voor een kattenbak waar mijn vriend heel efficient de hooiruif boven heeft gehangen zodat ze ten alle tijden in de bak moeten zitten om hooi te kunnen eten en zo ook alle behoeftes in de kattenbak eindigen. Ook hebben we de bodembedekking aangepast naar van die zachte rubberen tegels, er wordt tot nu toe nog niet aan geknaagd en voor mijn ram moet er iets redelijk zachts liggen. Leek ons een goeie uitkomst dus!

 

Maar sinds we deze aanpassingen hebben gemaakt heeft mijn ram telkens een heel vies buikje, kontje en achterpoten van urine. Overdag merk ik er niks aan, maar elke ochtend als ik hem controleer zie ik dit voor de laatste 3 dagen. Ik weet niet goed of hij zich te uitgebreid in de vieze kattenbak nestelt en het daarom is, of of hij op de rubberen tegels plast en er dan vrolijk in blijft liggen. Ik dacht zelf vooral het tweede en ik was uitgebreid aan het zoeken om dat op te lossen toen ik foto's van urinebrand tegenkwam, waar ik eigenlijk nog nooit van had gehoord. Nu is het gelukkig bij mijn ram nog lang niet zo erg als op die foto's, maar het is wel vies en hij stinkt. We hebben hem nu één keer even heel voorzichtig gewassen (lauw water, niks van zeep of shampoo, zo goed mogelijk afgedroogd en daarna met alle ramen en deuren potdicht laten drogen) maar dat wil ik zeker niet standaard gaan doen, ik weet dat dat niet goed is voor konijnen. Maar klinkt dit als iets waar ik toch mee langs de dierenarts zou moeten of kan ik nog wel eens gelijk hebben betreffende die bodembedekking? Verder gedraagt hij zich als zichzelf, eet en drinkt goed en doet niks wat ik niet van hem gewend ben. Hij lijkt op het eerste oog zelf ook helemaal geen last te hebben van de viezigheid.

 

Hij heeft dit één keer eerder op deze manier gehad, toen was het omdat hij op dat moment nog alleen zat en puur uit verveling overal in zijn hok ging plassen en er ook rijkelijk doorheen ging rollen bijna.

 

Ik merk dat ik de laatste tijd (misschien door de stressvolle Corona-periode) érg veel moeite heb met de gezondheid van de nijntjes, ik ben ze continue bewust of onbewust in de gaten aan het houden en denk bij alles wat ze doen dat er iets aan de hand is.. vandaar mijn vraag, ik ben een ontzettende hypochonder en ben in het verleden vaak genoeg naar de dierenarts geweest terwijl er niks aan de hand was. Dat is natuurlijk weer een stressfactor voor hen die ik ze, wanneer mogelijk, zou willen besparen. En mezelf ook. 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou proberen te achterhalen wat de reden is, is het nat op de tegels waar het door komt? Welke bodembedekking zit er in de toiletbakken, absorbeert die wel goed?

Of is het toch misschien medisch, dan is een dierenarts bezoek wel verstandig, daar zou ik dan ook niet te lang mee wachten.  Het zou namelijk ook een teken kunnen zijn van blaasproblemen of EC. Dus ik denk dat in dit geval je zorgen wel een beetje terecht zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Evee:

Ik zou proberen te achterhalen wat de reden is, is het nat op de tegels waar het door komt? Welke bodembedekking zit er in de toiletbakken, absorbeert die wel goed?

Of is het toch misschien medisch, dan is een dierenarts bezoek wel verstandig, daar zou ik dan ook niet te lang mee wachten.  Het zou namelijk ook een teken kunnen zijn van blaasproblemen of EC. Dus ik denk dat in dit geval je zorgen wel een beetje terecht zijn.

Oké, dank je! er liggen niet echt plasjes op de tegels, maar er is zeker mogelijkheid dat het erdoorheen kan lopen of, als hij inderdaad erbovenop blijft zitten het grootste deel weer opgenomen wordt door zijn vacht. Tegels zijn soms wel wat vochtig inderdaad. In de toiletbakken zit zaagsel gemixt met (oud) hooi dat ze op de grond hebben gegooid of het onderste deel uit de zak. Ik ben van plan een veel beter absorberende bodembedekking te gebruiken in plaats van de tegels, en dan kijken of het verbetert. Of denk jij dat dat te veel tijd kost qua wachten tot dierenarts bezoek?

 

Het is me net precies gelukt een foto te maken (niet scherp aangezien ik alleen thuis ben en het met de zelfontspanner moest doen).

 

Kan EC ook al aanwezig zijn als dit het enige symptoom is en blijft? Ik ben er wel van op de hoogte en hou hem namelijk wel in de gaten wat betreft wat manier van lopen, hoe hij zijn kop houdt etc.

 

 

 

index.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er toch voor de zekerheid even mee naar de dierenarts gaan. Mijn rammetje had ook urinebrand en ik dacht ook dat dat kwam doordat hij graag in zijn wc ligt. Maar hij bleek een fikse blaasontsteking te hebben. Was snel verholpen met antibiotica gelukkig.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad gebaseerd op jullie advies toch maar een afspraak gemaakt bij de dierenarts voor vrijdag! Morgen kon ook, maar dan kon ik niet bij mijn voorkeurs-dierenarts. 🙊 Ik ben benieuwd! Hopelijk kunnen we hem helpen dat hij lekker schoon blijft weer, voorlopig.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago zei Rosinda:

Succes morgen! Is er ondertussen nog iets verandert, beter/erger geworden?

Vanmorgen leek het minder, maar niet helemaal weg. Zijn buik voelde in ieder geval niet meer nat aan dus dat geeft wel aan dat hij het deze nacht niet weer heeft gedaan. Wel hebben we vandaag inmiddels de rubberen tegels vervangen voor de bunnybedding matten van Bunny Nature, alle urine die niet in de toiletbakken gaat wordt dan (als het goed is) direct opgenomen door die matten en niet door zijn poten en vacht. Ik ben benieuwd of dat wat verandert aan de situatie! Verder morgen alsnog even kijken wat de dierenarts zegt, sowieso wel even fijn, zo'n check-up waarbij ik even alles kan aangeven wat me aan hem opvalt!

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeten een update te plaatsen, maar hier is ie:

 

Behalve dat ie zo vies was van onderen oogt Pim verder kerngezond. Hij heeft antibiotica tegen blaasontsteking en pijnstilling meegekregen en dat moeten we 10 dagen lang geven, dan de 15e terug voor een gratis consult om te bespreken hoe hij het nu doet etc. En dus ook om te kijken of er nog andere acties ondernomen moeten worden. Maar tot nu toe heb ik er sinds ik daarmee begonnen ben niks meer aan gemerkt qua plasgedrag. Hij heeft de dag dat we naar de dierenarts zijn geweest nog wel twee keer achter elkaar op het bed geplast, geeft me wel de indicatie dat de dierenarts nog wel eens gelijk kan hebben qua blaasontsteking!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .