Ga naar inhoud

Wennen


Sab98

Aanbevolen berichten

Hoi!

Ik heb sinds een week de 4-jaar oude Hollander (ram) van mijn vader in huis genomen. Ik woon in een studio, dus woont hij ook sinds een week binnen (we hebben hem bij mijn vader langzaam laten wennen aan het binnen wonen, aangezien hij eerst een buiten konijn was). Echter, hij is na een week hier zijn nog steeds erg bangig, verstopt zich veel, en hij graaft en knaagt ook veel in/aan zijn hok terwijl er genoeg knaagspeeltjes zijn..

Ik heb een ren aan zijn hok gemaakt, zodat hij kan wennen aan buiten het hok zijn, alleen durft hij daar nog niet zelf in te gaan.

 

Mijn vraag: Hoe kan ik hem helpen minder bang te zijn?


(Ps: zijn maatje is afgelopen zomer plots overleden, en door persoonlijke omstandigheden is er geen tijd geweest voor het goed op zoek gaan naar een nieuw maatje. Ik ben van plan om zodra hij gewend is, een vriendinnetje voor hem te zoeken)

DD1FF26B-B7A7-4E12-A334-3B440D5CD93C.jpeg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat lief dat je hem hebt overgenomen en fijn dat hij genoeg ruimte heeft en een vriendinnetje krijgt! 

Een week is nog wel snel, konijnen hebben meestal wel echt 2 weken nodig om te wennen aan een nieuwe omgeving. Probeer hem rustig aan jou te laten wennen door hem voedsel uit je hand te laten eten, maar probeer hem niet te aaien als hij dat niet wil.

Verder zie ik in de foto ook dat je een laminaat? vloer hebt? Meeste konijnen vinden een gladde vloer heel eng en moeten ze echt wennen om daarop te lopen. Je kan dan beter goedkoop vinyl halen om er onder te leggen. 

 

 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef je konijn de tijd, ieder konijn went op zijn eigen tijd. En sommige konijnen blijven altijd wat bangig..

Een schuilhuisje oid kan je konijn helpen, wat beschutting geeft een veilig gevoel.

Je zou ook juist wel een vriendinnetje kunnen gaan zoeken, als zij minder bang aangelegd is kan jou konijn zich aan haar optrekken!

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Plus dat als je nu hem op koppelvakantie stuurt dan kun je zelf in die tijd in je studio een goede ruimte maken waar beide konijnen veilig en permanent kunnen wonen. Anders zit je straks te tobben om een neutrale ruimte (dus waar het konijntje van je vader ook nog niet geweest is en niet als territorium kan verdedigen) te maken om het koppeltje bij thuiskomst te laten wennen verder aan elkaar en hun nieuwe omgeving.

 

 

 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog iets on gerelateerd, ik zie namelijk stro in z'n hok liggen. Binnenkonijnen hebben stro niet nodig om warm te blijven, en de meeste mensen met binnenkonijnen kiezen dus deze bodembedekking ook niet ivm rommel. Nu is je konijn er wel aangewend, dus kan je het er in laten om hem meer op z'n gemak te stellen. Maar ik heb bijvoorbeeld vinyl op maat geknipt voor in hun hok. Dan heb je alleen hooi wat je huis indwarrelt en al genoeg rotzooi maakt 😄

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vloerkleed vind ik weer heel handig voor konijnen om op te lopen. Vinyl vind ik ook nog wat te glad.

Het kan best weken/maanden duren voordat hij wat meer op zijn gemak is. Hij is ook het binnen zijn nog niet zo lang gewend. 

Ik denk ook dat het hem erg kan helpen als hij een vriendinnetje krijgt. Konijnen voelen zich veiliger met zijn tweeën. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuk beestje om te zien, fijn dat hij bij jou een verder mooi leven gaat krijgen. Ik zou hem ook meteen laten koppelen, hij zit al best een poos alleen en dat is niet goed voor een konijn. Ik zou zorgen dat hij snel een vriendinnetje heeft en ze daarna samen aan de ruimte kunnen wennen. En des te meer hij nu toe-eigent, des te meer moet je straks weer neutraal maken na het koppelen. Hoop schoonmaakwerk 😉

En samen is het fijner en veiliger om op ontdekking te gaan! Ik heb zelf een heel angstig konijntje uit het asiel, die veel meer durft omdat ze achter haar maatje aan gaat en zo steeds meer uit haar schulp kruipt. Bij “angst” hebben ze dan steun bij elkaar.

En geef ze dan gewoon de tijd en ruimte om de boel te ontdekken en verkennen en uit zichzelf naar je toe te komen. Biedt ze lekkere dingen uit de hand aan, geef ze de mogelijkheid zich terug te trekken in een schuilhuisje. 

Hier staat meer info:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor al jullie reacties en tips! Hij komt ondertussen al wat vaker naar me toe als ik eten voor hem vast heb ☺️

Overigens heb ik in de ren op het laminaat een deurmat en een handdoek liggen zodat hij niet uitglijdt, en staat er een schuilhouden in zijn hok, alleen vielen die weg op de foto..!

aangepast door Sab98
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .