Ga naar inhoud

Niet naar binnen bij dierenarts


DaniëlleV

Aanbevolen berichten

Wie van jullie mag ook niet mee in de spreekkamer bij de dierenarts vanwege corona? En hoe ervaren jullie dit? 
Ik hoop aanstaande maandag met de bunnies naar de dierenarts te gaan voor de vaccinatie en gezondheidscheck maar ik moet ze dan dus afgeven in wachtkamer en daar zelf blijven wachten. Ik vind dit zelf best wel vervelend eigenlijk. 
Mijn konijnen zijn altijd erg gestrest en ik blijf graag bij ze. Niet alleen voor hen maar ook voor mezelf. Waarschijnlijk is het omdat ik graag de controle houdt over wat er met hen gebeurt. Ik heb ooit eerder twee van mijn konijnen dood bij de dierenarts opgehaald. Sindsdien heb ik er dus altijd spanning voor. Overigens was dit wel bij een andere dierenarts dan waar ik nu naartoe ga. En ik op zich weet ik ook wel dat het nu maar voor een vaccinatie is en niet voor een opname maar toch, ik blijf die spanning houden en het feit dat ik nu dus niet mee de spreekkamer in mag maakt het nog spannender. 
Het weerhoudt me er niet van om mijn konijnen te vaccineren maar ik zal weer super opgelucht zijn als het weer klaar is. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn dierenarts mag je wel gewoon mee in de wachtkamer. Meestal help ik ook wel mee met vasthouden en zo. Overigens doe ik dat alleen als de arts het vraagt, anders zou ik wel afstand houden.

aangepast door IreneM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp je zorgen, ik zou het ook geen prettig idee vinden. Aan de andere kant begrijp ik waar de dierenarts vandaan komt. Ik ben het afgelopen half jaar een paar keer naar de dierenarts gegaan en kon mee de spreekkamer in, maar het lukt zeker niet om dan 1,5m afstand te houden, omdat je allebei bij het dier staat, soms moet helpen met vasthouden (als ze naar de tanden moeten kijken bijv.). Ik vraag me wel af hoe ze dat nu bij jouw dierenarts doen, is er dan standaard een assistent bij die helpt met vasthouden?

Als je concrete vragen hebt nog behalve de vaccinatie, dan zou ik die op een briefje schrijven en die op de transportbox plakken, dan heb je meer kans dat ze ernaar zullen kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gesproken mocht ik wel mee naar binnen maar het is puur een corona maatregel. 
Anders hielp ik zelf met vasthouden inderdaad, maar soms kwam er ook nog een assistente bij omdat ik met twee grote en ook sterke konijnen kwam en als je met 1 bezig bent dan moet je de andere toch ook wel een beetje in de gaten houden. 
Ik wil wel graag dat de oren (want ze hebben toch ondanks behandeling met stronghold wel regelmatig wat last van mijt) en het gebit nagekeken word en meestal knippen ze ook meteen de nagels. 
Ik ben van plan dit allemaal van tevoren te zeggen. 
Ik hoef nog niet eens perse dichtbij te staan, als ik het maar voor mijn part vanuit de uiterste hoek van de spreekkamer mee kan maken. 
Ik zal nog wel vragen of dat dan eventueel mag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mocht inderdaad ook niet mee naar binnen een paar weken geleden.. Vond ik ook niet prettig om ze zo maar mee te geven en niet mee te kunnen kijken, maar snap het van de dierenartsen wel. Anders komen ze wel met heel veel mensen in aanraking elke dag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA en assistenten zijn niet gevaccineerd (nog), wassen hun handen in ieder geval voor en na elke patient (altijd al natuurlijk) en dragen een mondkapje en als het goed is dan was jij je handen als je binnenkomt bij de DA en heb je een mondkapje op. Dat zou voldoende moeten zijn, want die maatregelen zijn juist bedoeld voor als je onvoldoende afstand kunt bewaren. Is degene achter de balie die je ontvangt en je aanmeldt in het systeem en medicatie regelt en afrekent dan de hele dag op dezelfde plek en komt die niet in aanraking met de collega's? 

 

Ik zou precies hetzelfde voelen als jij en ik ben echt blij dat dit hier niet hoeft. Vanzelfsprekend doe je allemaal je best om de risico's zo klein mogelijk te houden dus afstand houden als het kan. Met jou erbij is het ook makkelijker voor de konijnen en de DA, want jij kent je konijnen en zij kennen jou. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn dierenarts mag je mee, staat er een stoel in de hoek waar je op hoort te zitten (met mondkapje op). In principe hanteren de dierenarts & assistente je huisdier, je kijkt vanaf 1.5 meter toe.

Hoewel ik de laatste keer met Qila wel geholpen heb met vasthouden, ze had echt pijn en had geruststelling nodig. Je probeert natuurlijk wel zo veel mogelijk afstand te houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaat het zoals bij Evee. 
Aan het begin van de crisis mocht je ook niet mee naar binnen, dus toen moest ik ze met de vaccinatie ook afgeven. Maar dat is nu dus veranderd. 
Er hangt bij de behandeltafel ook een flexibele plastic plaat, dat als je als eigenaar wel moet helpen hanteren dat er extra bescherming is. Dat vind ik wel netjes, maar dat ding hangt ook wel heel erg in de weg. Je kan nét je handen op tafel leggen, maar echt je dier goed vasthouden of steunen lukt niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago zei Evee:

Bij mijn dierenarts mag je mee, staat er een stoel in de hoek waar je op hoort te zitten (met mondkapje op). In principe hanteren de dierenarts & assistente je huisdier, je kijkt vanaf 1.5 meter toe.

Hoewel ik de laatste keer met Qila wel geholpen heb met vasthouden, ze had echt pijn en had geruststelling nodig. Je probeert natuurlijk wel zo veel mogelijk afstand te houden. 

Oke, maar dit zou al fijner zijn, dat je toch mee kan kijken. Dat zou het voor mij al een stuk makkelijker maken. Je kunt dan ook nog vragen beantwoorden enzo, dat is wel zo handig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee franse hangoren en normaal gesproken komt er meestal al een assistente bij om te helpen omdat als je met de ene bezig bent, de andere overeind komt, want ze willen altijd graag bij elkaar blijven. 
Dat betekent dat ze nu dus twee assistentes nodig hebben als ik op de gang zit. 
We gaan het wel zien, fijn vind ik het in elk geval niet, ook niet omdat Bennie gevoelig is voor EC blijf ik liever bij hem. Een dierenartsbezoek is al erg stressvol natuurlijk. 
Misschien kan ik morgen even bellen om de situatie uit te leggen? Ze weten immers ook van Bennie’s EC verleden. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanmorgen gebeld met de praktijk, maar ik mag helaas niet mee naar binnen. 
We zorgen goed voor ze zei ze en je kunt van tevoren aan de dierenarts aangeven waar ze met de gezondheidscheck even extra op moeten letten. 
Er zit niet anders op dan het maar over te geven. Niet vaccineren is voor mij sowieso geen optie. Dus we gaan er gewoon voor. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt vast goed! Het zal inderdaad per praktijk verschillen. De een heeft ook grotere spreekkamers dan de ander. Bij ons mag er maar 1 persoon per afspraak de praktijk binnen. In de spreekkamer mag het wel, maar liever niet. In de honden spreekkamer zetten we soms de deur open. Kan je dus wel meekijken, maar ben je niet in de ruimte er bij. Bij de kattenspreekkamer hebben we een raam. 

 

Met twee dieren hoef je natuurlijk niet perse de ander in de gaten te houden. Je haalt er 1 uit het mandje en de ander sluit je weer op. Al laten wij katten en honden als we er niet mee bezig zijn vaak rondlopen in de spreekkamer. Geeft veel minder stress.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik trouwens wel op z’n zachts gezegd ‘bijzonder’ vind is dat je bij mijn dierenarts nu per consult €7,50 extra betaald ivm ‘Corona maatregelen’. Wat die maatregelen precies zijn wisten ze mij ook niet te vertellen toen ik er naar vroeg, want verder dan het ontsmettingsmiddel bij de deur voor eigenaren om handen te ontsmetten kwamen ze niet. Ik vind het absurd dat ik daar €7,50 per consult extra voor moet betalen eerlijk gezegd. Maar het is verplicht, wil je niet betalen word je niet geholpen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me nog kan voorstellen is dat ze ruimer moeten plannen om een volle wachtkamer te voorkomen en daarom bijv. een consult minder per uur kunnen doen of zo. Mijn ene dierenartsenpraktijk heeft relatief weinig maatregelen (er mag gewoon één persoon mee naar binnen bij het consult en je mag indien nodig dan ook gewoon je eigen dier vasthouden etc.) maar moet wel zeggen dat ik voorheen zelden zo vaak in een lege wachtkamer zat. En als je niet mee naar binnen mag en een assistente daarom standaard je dier moet hanteren snap ik dat er dagelijks een extra assistente aan het werk moet, dan maken ze ook flink kosten. 

 

Overigens, wat het ook is, het is absurd dat de assistente dat niet duidelijk kan uitleggen uiteraard want het is niet bepaald ingewikkeld 🤷‍♀️ maar wellicht kwestie van 'ik heb het beleid niet gemaakt, ik voer het alleen uit'. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar zeg dat je niet mee mag!
Bij mijn dierenarts mag het gelukkig nog wel. Als je mee gaat in de spreekkamer krijg je wel een schoon medisch mondkapje. Ik zou er ook niet aan moeten denken dat je niet mee mag met je dier.  Wat jij ook al zei Vlekje is echt rustiger als ik erbij ben.

 

Ik moet ook toeslag betalen maar dat is maar 1.50 ofzo en dan vooral voor het mondkapje. 7.50 is wel heel veel zeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 hours ago zei MichelleloveElmo:

Huh... Dat is idd erg raar. Heb ik nog niet eerder gehoord... Bij welke da zit je dan?

Hof. 
 

@Dollie mijn DA had altijd al het ‘1 patiënt per keer’ principe. Dus je zat toch al nooit met meerdere mensen in de wachtkamer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .