Ga naar inhoud

Gedrag na castratie (voedster)


Maudt

Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

 

Ik heb sinds januari een vriendinnetje voor mijn Pinkel genaamd Lieve. Ze is nu ongeveer zo'n 8 maanden oud. Ik wil haar graag laten castreren (als ik het goed begrijp is dit het verwijderen van de baarmoeder en eierstokken?). Momenteel is Lieve een actief konijntje en knuffelt ze graag met Pinkel. Echter wil ze liever niet geaaid worden. Dit respecteer ik dan ook. Ik ben al blij dat ze uit mijn hand durft te eten en dat ze gezellig met Pinkel wil knuffelen. Nu vraag ik mij af of Lieve na castratie tammer kan worden? En wat jullie ervaringen zijn in gedrag ná een castratie van een voedster. 

 

Groetjes Maudt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk bij mijn voedster dat ze wel liever is geworden naar mijn ram, maar dat haar verhouding met mij niet is veranderd. Ze is niet super ram, maar blijft soms wel even zitten voor een aai. Toen ik haar vlak na de castratie (dat is idd het verwijderen van baarmoeder en eierstokken) moesr pakken om medicatie te geven, toen was ze wel even meer teruggetrokken, maar niet lang daarna was alles weer normaal.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, castreren is inderdaad het weg halen van de baarmoeder en eierstokken. Eigenlijk vind ik niet dat ze zo heel veel veranderen na castratie. Het is niet dat je opeens een heel ander konijn hebt van karakter. De knorrige, humeurige randjes gaan er als het goed is wel wat meer vanaf, het hormonale gedrag mindert.  Maar een konijn dat geen mensenfan is voor castratie, zal dat nadien niet plotseling wel worden. 

 

Ik verwacht dat vlak na castratie ze minder tam zal zijn, het is toch allemaal even spannend en bijv. medicijnen geven is meestal niet zo goed voor de relatie die je met je konijn hebt. Dat trekt er na gelukkig weer gewoon bij.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij mijn voedsters alleen gemerkt dat het vinnige gedrag richting maatje er af ging, en geen dingen als rijden en sproeien meer. Maar verstandhouding naar ons toe is niet veranderd. De ene was super tam en is dat gebleven, de andere wilde niet zo geaaid worden en ook dat is gebleven.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .