Ga naar inhoud

Wild plukken veilig?


Mira11

Aanbevolen berichten

De laatste tijd kom ik steeds meer berichten tegen dat vers wild geplukte bloemen, bladeren en takken zo gezond zijn. Daar kan ik inkomen maar ik vraag me wel af of het risico wat je loopt op besmettelijke ziekten zoals bv Rhd niet behoorlijk hoog is. Er word dan gezegd dat konijnen met hooi of brokken ook een risico  lopen. Nu begrijp ik dat je nooit helemaal te voorkomen is maar het lijkt me toch een risico om dat zomaar uit het wild te halen. Iemand die hier meer van weet? BVD! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er persoonlijk niet zo fan van, om de redenen die je noemt. Ik heb een eigen tuin, waar ik genoeg (on)kruid voor de konijnen kan kweken, ik pluk dus alleen in de eigen tuin. Maar het is natuurlijk lastiger als je die niet hebt. 

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

Citaat

 

In de natuur groenvoer plukken voor konijnen

Het klinkt alsof dit een goede, gezonde optie is. Maar we raden het niet aan omdat er een aantal sterke nadelen zijn. Als je groenvoer, gras en kruiden wil plukken ergens anders dan in je eigen tuin let dan goed op. Op plaatsen waar wilde konijnen komen kun je beter geen groenvoer plukken. Dit kan namelijk besmet zijn met VHD/RHD. Ook op plaatsen waar veel honden worden uitgelaten kun je het beter laten staan, dit in verband met wormbesmettingen. Ook uitwerpselen van katten en vossen kunnen wormen over brengen. Pluk ook geen groenvoer op plaatsen waar veel bestrijdingsmiddelen gebruikt worden en ook niet langs een drukke verkeersweg (uitlaatgassen). Hier kan je konijn ziek van worden.
Was het groenvoer altijd grondig en dep het droog voor je het aan je konijn voert. Zorg er ook voor dat jouw konijnen voldoende zijn ingeent tegen myxomatose, RHD en VHS-2, deze ziektes kun je namelijk uit de natuur meenemen aan groenvoer, maar ook aan je kleding of schoeisel.
Controleer ook zeer goed dat de soorten die je plukt veilig zijn voor de konijnen.
En is het terrein waar je plukt niet van jezelf, vraag dan toestemming aan de eigenaar of je er mag plukken. Ook als het een natuurgebied betreft. Juist daar zijn beheerders vaak bezig met behoud van diversiteit van planten en insectensoorten, en als je veel kruiden en grassen plukt, misschien zelfs takken van bomen snoeit, kan het zijn dat je de balans verstoort. Natuurbeheerders investeren soms juist geld in inheemse plantensoorten in bepaalde gebieden, het is zonde als je dat vernielt en verstoort door groenvoer voor je konijnen te plukken. Informeer dus netjes voor je gaat plukken of het is toegestaan, en of er eventueel beperkingen zijn.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei JokeC:

Ik was wat ik pluk goed onder stromend water en dan gebruik ik zo'n ding waar je sla in droog kunt slingeren om het weer droog te maken. Kunnen daar dan ook nog besmettingen op zitten? 

Lijk me wel. Ik denk niet dat virussen daar echt van schrikken.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden er ergens cijfers over te vinden zijn hoeveel risico de konijnen lopen op een besmetting? Ik snap dat er normaal gesproken bijv. niet erg vaak vossen door een achtertuin in een woonwijk zullen banjeren om overal tegenaan te piesen inclusief tegen de kruiden en grassen voor onze konijnen, maar bij een meer landelijk gelegen huis met tuin is dat wellicht anders? Of met wilde dus ongevaccineerde konijnen. Onze konijnen zijn toch goed gevaccineerd dus als het risico al heel beperkt zou zijn op een besmetting door geplukte gewassen (als dat zo is, hè, ik weet het niet) dan zou dat toch nog minder zijn door hun afweer tegen besmettingen? En hoe zit dat dan met gedroogd (gekocht) spul? 

 

Gelukkig is hier niets te plukken momenteel dus de moppies lopen nog geen risico. 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In theorie kan vers geplukt voedsel uit eigen tuin (of in de supermarkt gekocht groenvoer) ook voor besmettingen zorgen, zowel wormbesmettingen als VHS/RHD/MYX dus 100% uitsluiten kun je het niet.  De kat van de buren kan ook vlooien met virusziekten en wormen meenemen naar je konijnen, helemaal is het niet te voorkomen. Ik zou wel echt mijden om langs wegen te plukken en op plaatsen waar bestrijdingsmiddelen gebruikt worden (akkers van boeren, plekken waar tegen onkruid word gespoten). En niet langs drukke uitlaat routes plukken en zo veel mogelijk ook plekken mijden waar andere konijnen leven. En zorgen dat de vaccinaties up-to-date zijn. 

 

Gevaccineerd wil niet zeggen dat ze niet ziek kunnen worden, de kans is wel heel veel kleiner. En als ze ziek worden is de overlevingskans van de konijnen een stuk groter. Percentages heb ik niet, daar heb ik geen antwoord op. Ik denk dat wormbesmettingen wel sneller voorkomen dan virusziektes, in ieder geval bij gevaccineerde konijnen. Dat risico is dus wel groter. 

 

Goed uitkiezen wat en waar je plukt in ieder geval & goed wassen. Zelf heb ik gewoon het voordeel van een flinke tuin, dat geeft mij in ieder geval toch een fijner gevoel dan in het wild plukken. 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de cat cube wordt de hondenmand gekaapt door de konijnen. Rabbits Rule! Onze poezen vinden de cat cubes helemaal niks, de moppies zijn er dol op. Onze honden willen niet in deze harde hondenmanden, ze hebben liever een stretcher al dan niet met oud dekbed erop om lekker in weg te zakken of een traagschuim kussen. Ik heb zo'n grote grijze hondenmand ondersteboven bij de moppies staan en die zijn er dol op om onder te schuilen en bovenop te zitten. 

 

Ik heb nog een paar grote en ook kleinere voor de poezen die er ook niks aan vinden dus ik denk dat ik ook wat alternatieve grasperkjes ga zaaien. 🙂 

aangepast door JokeC
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .