Sharron Geplaatst: 1 maart 2021 Delen Geplaatst: 1 maart 2021 (aangepast) Hoi, Binnenkort mag ik 2 jonge konijntjes ophalen uit een nestje. De konijntjes zitten vanaf het begin buiten ze zijn in januari geboren. Ik wil ze graag binnen houden, ik heb veel ruimte voor ze (grote ren en loslopen) en ik vind het gezellig om ze dichtbij te hebben. Nu vraag ik mij af als ik de konijntjes binnenkort ophaal (dan zijn ze 9 weken) of ik ze gelijk binnen kan zetten of ivm de opgebouwde wintervacht ze eventueel eerst in de schuur moeten ivm de temperatuurwisseling? Wanneer verliezen ze de wintervacht meestal? Alvast bedankt! 1 maart 2021 aangepast door Sharron Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 1 maart 2021 Delen Geplaatst: 1 maart 2021 Weet je zeker dat je het op deze manier wilt doen met twee zulke jonge konijntjes? Je maakt het jezelf er namelijk echt moeilijk mee. Ten eerste, neem je een ram en een voedster en hoe zeker ben je van deze geslachten? Je moet ze dan met een leeftijd van 10 weken volledig van elkaar scheiden om zwangerschappen te voorkomen. Dan castreren zodra het kan, 15 dagen later herkoppelen. Als dat goed gaat is het nog de vraag of ze samen goed de puberteit doorkomen. Puberkonijnen zijn echt terreurbeesten en twee pubers bij elkaar is echt spannend. De kans dat ze dan gaan vechten en uiteindelijk niet meer samen kunnen is erg groot. Twee konijntjes van hetzelfde geslacht kunnen weliswaar langer bij elkaar blijven, ze kunnen elkaar toch niet bevruchten, maar de kans dat dat later fout gaat is nog veel groter. Ik zou dus nog even naar alternatieven kijken. Een leuk koppel uit de opvang bijvoorbeeld, of als je per se een jong konijn uit dit nest wilt beginnen met eentje en zodra die oud genoeg is castreren en bij de opvang een vriendje op karakter uit laten zoeken. Om antwoord op je vraag te geven, ja ze kunnen naar binnen, het is wel zo fijn voor ze als ze eerst in een onverwarmde kamer komen, anders hebben ze het wel erg warm in hun winterjas. 6 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 1 maart 2021 Delen Geplaatst: 1 maart 2021 Ik zou zeker serieus overwegen om ze uit de opvang te halen. Je neemt een behoorlijk risico om 2 jonge konijntjes te nemen. Als ze zo jong zijn kun je ze niet koppelen. Ze kennen geen familiebanden dus 2 uit hetzelfde nest geven niet meer garantie dat het goed blijft gaan. Het gaat regelmatig fout. Fokkers vertellen dit niet en als je het ze vraagt zeggen ze : "dat is bij mij nog nooit gebeurd". 5 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 1 maart 2021 Delen Geplaatst: 1 maart 2021 Een koppeltje uit de opvang is veel slimmer. Je kunt uit zoveel konijnen kiezen die een goed nieuw thuis zoeken. Ze zijn daar nagekeken door een konijnenkundig dierenarts en gezond verklaard, hebben hun vaccinaties gehad, rammetjes worden per definitie gecastreerd, voedsters bij sommige opvangen ook (erg verstandig i.v.m. voorkomen van baarmoederkanker als de voedster ouder wordt) en het allerleukste is dat ze op karakter aan elkaar gekoppeld zijn dus je bent zeker dat ze elkaar leuk vinden. Ze kunnen gelijk thuis in hun permanente verblijf samen, hoeven niet meer uit elkaar en als je vragen hebt dan kun je altijd bij de opvang terecht. En hier vanzelfsprekend ook, maar de opvang kent de konijnen natuurlijk persoonlijk. Al de door de andere leden genoemde nadelen en risico's heb je dan dus niet. Hoera! 🥳 5 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 1 maart 2021 Delen Geplaatst: 1 maart 2021 Het verschil in temperatuur is nu nog erg groot, van 8 graden buiten naar 18 graden binnen. Je kunt het dan beter in stappen doen zoals eerst in de schuur, of wachten tot de temperaturen dichter bij elkaar liggen (max. 5 graden verschil). Maar temperatuur is niet het grootste probleem in dit geval, maar dat je de konijnen een aantal weken apart van elkaar moet houden ivm de leeftijd en castratie van de ram. Vanaf tien weken moeten ze uit elkaar en dan het liefst zo dat ze elkaar niet kunnen zien en/of ruiken, en dan tot minimaal 2 weken na de castratie van de ram en ze beiden minimaal 16 weken zijn. Lukt het om 2 losse verblijven te maken waarbij ze volledig gescheiden zijn? En daarna zul je ze op neutraal terrein opnieuw moeten koppelen en zorgen dat ook het uiteindelijke verblijf en de ruimte waar ze los kunnen lopen zoveel mogelijk vrij zijn van geurtjes. En dan hopen dat ze goed de puberteit doorkomen en dat het een match blijft nadat ze hun eigen karakter hebben ontwikkeld. Ik ben het eens met de andere reacties hierboven, een volwassen koppel uit de opvang is echt de beste optie. Maar kies je toch voor de jonge konijnen, lees je dan goed in over hoe je moet koppelen en bereid je erop voor wat je gaat doen als het toch niet werkt in de puberteit. 4 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ot&Sien Geplaatst: 2 maart 2021 Delen Geplaatst: 2 maart 2021 Ik sluit me volledig aan bij de reacties hierboven. Niks meer aan toe te voegen, behalve dan dat ik denk dat je boft dat je deze adviezen krijgt vóórdat de konijntjes er zijn. Veel mensen komen hier op het forum terecht nadat ze jonge konijntjes hebben aangeschaft en op allerlei onvoorziene problemen stuiten. Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee! 😊 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sharron Geplaatst: 2 maart 2021 Auteur Delen Geplaatst: 2 maart 2021 Bedankt allemaal voor jullie adviezen! Ik was inderdaad van plan om een voedster en ram te nemen en ik weet dat ze dan uit elkaar moeten, we hadden vroeger ook konijnen thuis 😉 Ik heb lang getwijfeld tussen jonge konijntjes en inderdaad een koppel uit een opvang.. Ik ga nog even kijken bij de opvang voor een koppel! 4 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 2 maart 2021 Delen Geplaatst: 2 maart 2021 Fijn! Tipje: de sites zijn vaak niet actueel, omdat ze het simpelweg te druk hebben om die goed bij te houden. Dus mail vooral een opvang die je bevalt om te vragen of ze een leuk koppel voor je hebben! 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten