Ga naar inhoud

Zindelijkheid


Miekmoek

Aanbevolen berichten

Toch even een vraagje, mijn 2 binnenkonijnen zijn redelijk zindelijk, maar er zijn regelmatig toch keutels net naast de toiletbak te vinden. Op zich geen groot probleem, maar wil toch een poging doen om dat iets minder te krijgen. Ik gooi ze dus al meteen in de toiletbak zodra ik ze zie, maar kan ik nu beter wel of niet de plek naast de toilet schoonmaken met azijn? Zorg ik met schoonmaken er juist voor dat ze dan daar meer keutelen om hun geur weer terug te brengen of omdat het geen geur meer heeft dat ze daardoor niet keutelen? Tot nu toe heb ik het nog schoongemaakt, maar als 't kan helpen dan ga ik 't wel proberen om elke dag even te doen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei Evee:

Heb je dit artikel met tips al gevonden?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-zindelijk-maken

 

Er zijn ook sprays die de luchtjes echt neutraliseren, ik zou daar zelf de voorkeur aan geven boven azijn. Zeker als je azijn ook gebruikt voor het schoonmaken van de toiletbakken zelf. Bijv. de urine off spray of de geurweg van beaphar.

Ja dat artikel had ik al gevonden! Maar daar staat alleen in dat je plasjes dus wel moet neutraliseren. Ik kon niets vinden over keutels.. 

Maar het is dus juist wel aan te raden om de geur weg te halen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met wat hierboven staat. Nog een extra vraagje: is je toiletbak groot genoeg, of komen de keutels ernaast omdat ze er bijvoorbeeld half uithangen als ze er met z'n tweëen in proberen te zitten? Of graven ze in de toiletbak waardoor ze de keutels eruit werpen?

Dan zou een grotere bak, overdekte bak of een extra graafbak kunnen helpen.

Of kunnen ze ook naast de toiletbak bij het hooi? Dat ze naast de toiletbak hooi zitten eten en vervolgens dus ook daar maar keutelen terwijl ze eten? Dan zou je kunnen proberen het hooi zo te plaatsten dat ze echt ìn de toiletbak moeten zitten om erbij te kunnen, misschien dat alle keutels dan wel netjes in de bak gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor 't meedenken allemaal 😊 De toiletbak is groot genoeg omet z'n tweetjes naast elkaar hooi te eten, en de ruif heb ik al zo opgehangen dat ze heel oncomfortabel zitten willen ze het eten naast de toilet. 

 

Het zijn niet super veel keutels, het overgrote deel ligt echt in 't toilet, maar wel meer keutels dan van het in en uit springen. Graven gebeurt heel soms, maar dat is de andere kant op en dan zie ik ook toiletbedekking ernaast liggen. Het zijn dus wel echt gelegde keutels. Verder in de ren en woonkamer doen ze het niet, op een enkeling na die misschien inderdaad meekwam bij het springen. 

 

Het kan dus territorium afbakening zijn, helpt in dat geval het neutraliseren van de geur? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden zei Mira11:

Zijn het echt veel keutels? Of doen ze dat om hun territorium af te bakenen. Hier liggen altijd losse keutels voor de toilet bak en bij de ren waar hun verblijf begint. De rest van de ren is keutelvrij.

Ik denk dat wat jij ziet, hier ook het geval is. Is er een optie om te kijken of het afgeleerd kan worden denk je? Of gewoon toch maar laten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Miekmoek:

Ik denk dat wat jij ziet, hier ook het geval is. Is er een optie om te kijken of het afgeleerd kan worden denk je? Of gewoon toch maar laten? 

Ik denk dat je alleen maar erger wordt na mate dat je meer gaat poetsen. Ze willen immers laten weten aan iedereen dat het hun territorium is. Ik veeg het elke dag even en meteen erna liggen ze er weer. 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Mira11:

Ik denk dat je alleen maar erger wordt na mate dat je meer gaat poetsen. Ze willen immers laten weten aan iedereen dat het hun territorium is. Ik veeg het elke dag even en meteen erna liggen ze er weer. 😄

Ja, dar gevoel heb ik dus ook.. Maar niet uitgeprobeerd, dus zeker weten doe ik 't niet.. 

 

Als iemand nog goede tips heeft, dan hoor ik 't graag, maar anders laat ik 't maar zo en zal ik gewoon moeten blijven vegen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .