Ga naar inhoud

Lente gedrag bij konijnen


Evee

Lentegedrag bij konijnen  

143 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk lentegedrag vertonen jouw konijnen?

    • Schijnzwangerschappen
      14
    • Ze graven meer
      43
    • De rangordebepaling speelt op (rijden, jagen)
      53
    • Territoriaal gedrag (onzindelijk, sproeien)
      24
    • Actiever (meer rennen, springen, binkies enz)
      53
    • Anders.... (reageer in het topic)
      8
    • Mijn konijnen vertonen (nog) geen ander gedrag
      35


Aanbevolen berichten

Ons hok en ren staan volledig in de schaduw, bewust voor gekozen met het oog op warme zomers. Maar nu missen ze dus de lentezon. Gelukkig brak vandaag voor het eerst een klein hoekje zon in de extra puppyren door. Brownie deed meteen allemaal bunnyflops 🥰 zo schattig. Ukkie kwam meteen aanrennen om erbij te liggen. Ze lag al de hele dag alleen te slapen, omdat Brownie veel te hard aan het rennen en springen was. Die heeft nu met het lekkere weer nog meer energie.

 

C7387D80-5592-4093-AF43-16E885871917.jpeg

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Ons hok en ren staan volledig in de schaduw, bewust voor gekozen met het oog op warme zomers. Maar nu missen ze dus de lentezon. Gelukkig brak vandaag voor het eerst een klein hoekje zon in de extra puppyren door. Brownie deed meteen allemaal bunnyflops 🥰 zo schattig. Ukkie kwam meteen aanrennen om erbij te liggen. Ze lag al de hele dag alleen te slapen, omdat Brownie veel te hard aan het rennen en springen was. Die heeft nu met het lekkere weer nog meer energie.

 

C7387D80-5592-4093-AF43-16E885871917.jpeg

Liieef!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stuurde ik gister nog deze schattige foto, vandaag opeens helemaal mis. S ochtends vroeg waren ze om de beurt aan het rijden op elkaar, achter elkaar jagen over en weer zei mijn man en toen ik ging kijken hingen er bij Brownie overal plukken uit, in z’n oor, snuit, rug en kont gebeten. Halve hok en ren liggen ook vol met haren van hem. Ik zie hem nu alleen maar Ukkie opjagen juist en zij blijft angstvallig uit zijn buurt. Ook zij heeft een bijtwond bij haar oog en wat losse plukjes, maar veel minder dan Brownie.

Ik ben best wel geschrokken, dit was mijn match made in heaven, hele dagen elkaar aflebberen. 

Wat kan ik nu het beste doen? Zal zo ook de opvang even bellen als die open is.

  • Verward 1
  • Verdrietig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze liggen nu wel weer samen, waarbij Brownie Ukkie steeds aflikt en zij haar kopje onder hem steekt. Maar ze gaat wel steeds weer proberen te rijden op hem en dat pikt hij niet, dan jaagt hij haar weg. Ze gaat nu dan wel weer naast hem liggen. 

Misschien toch maar sterilisatie overwegen? Maar ben zo bang omdat te doen, omdat ze in het asiel heel snel met stress stopte met eten en het zo’n klein kwetsbaar dingetje is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend @BaasjevanBrownie Ik heb echt te weinig lentekriebel en koppelervaring om het verschil tussen deze twee te kunnen bedenken in jou situatie. Ik weet alleen dat bij mij een maand geleden de lentekriebels begonnen, en dat het nu eigenlijk al een heel stuk minder is bij mij... Geen idee hoe dat bij de rest is en of lentekriebels dus nog een geldige reden zou kunnen zijn? Het sproeien is bij mij gestopt en ook zelden nog maar jagen achter elkaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei BaasjevanBrownie:

Rijden over en weer, achter elkaar aanrennen en bijten gaat maar door joh. Weet ook niet wanneer ik in moet grijpen....

Helpt het niet om ze bijvoorbeeld even af te leiden met wat speelgoed of voer? Weet niet of dat de methode is, maar snap dat je ze niet zomaar uit elkaar wilt halen, mja moet ook niet tot gekkere dingen gaan leiden natuurlijk... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs met hun brokjes ging het rijden door, we hebben ze apart moeten voeren. Maar ga nu wel wat wilgentakken knippen, hopelijk leidt dat af. Want het rijden gaat maar door. Maak me er echt zorgen om. In december toen we haar kregen, reed ze wel op Brownie na het hok verschonen, maar dat was maar even kort. En sinds januari is dat over en zijn ze echt een megaklef stel. 

Ze hebben nu wel sinds een aantal weken de puppyren, waardoor ze Brownie af en toe kwijt is, misschien is dat de trigger geweest? Maar ze rende juist op hem af alsof ze hem om de hals wou vliegen steeds en dan lebberde ze elkaar helemaal af. 

Of het moet door het voorjaar komen, maar dit is wel heel extreem dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat super vervelend zeg.. mijn ervaringen hiermee ken je, dit klinkt als de dag dat ik Gijs en Kiki uit elkaar heb gehaald. laten we hopen dat het snel stopt. 

Wanneer je in moet grijpen vond ik zelf ook lastig te bepalen. Ik greep in toen ik echt angst bij Gijs zag. Ik vind het wel nogal wat dat er een wond is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Eefje:

Wat super vervelend zeg.. mijn ervaringen hiermee ken je, dit klinkt als de dag dat ik Gijs en Kiki uit elkaar heb gehaald. laten we hopen dat het snel stopt. 

Wanneer je in moet grijpen vond ik zelf ook lastig te bepalen. Ik greep in toen ik echt angst bij Gijs zag. Ik vind het wel nogal wat dat er een wond is. 

Ja jouw verhaal zit ook wel als worst case scenario in Mn hoofd. Maar kan het me gewoon niet voorstellen, omdat ze nu al 4 maanden zo enorm klef zijn. Ik weet ook niet of sterilisatie wat uitmaakt of dat ik dat dan tevergeefs zou laten doen. 

Snap er echt helemaal niets van. Nu zitten ze wel weer samen hooi te eten. Ik had vroeger twee voedsters die ook na jaren samen opeens begonnen te vechten, maar ik dacht dat dat aan de slechte combi 2 voedsters lag. Was tegen iedereen al aan het verkondigen dat als je de juiste combi hebt, konijnen samen wel echt heel leuk kunnen zijn. En dan dat verhaal van jou en nu het zelf weer zien gebeuren. 😕

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterilisatie kan zeker wel helpen. Mijn eerste voedster Wilma is echt een tijdje verschrikkelijk geweest. Stopte maar niet met rijden en sproeide de hele zooi onder. Frits zat de hele dag met zijn kont in een hoekje zodat ze er niet zo goed op kon. Hij onderging het, daardoor is het niet uit de hand gelopen. Toen Wilma geholpen was is dat meteen helemaal overgegaan. 

 

Met Gijs en Kiki was het inderdaad jagen, maar ze gaven elkaar ook niet de kans om te rijden. Zodra Gijs aan Kiki's kont begon te duwen met zijn neus sprong Kiki op om hem weg te jagen. Andersom vloog Gijs al weg voordat ze de kans kreeg op hem te kruipen. Dus rijden heb ik inderdaad niet gezien. niet omdat ze het niet wilden doen, maar omdat ze het niet lieten gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken! 

Net even de opvang gebeld (wat een lieve mensen daar toch, fijn om even te kunnen sparren). Zij denkt dat het lentegedrag is, ziet het bij meer konijnen. En omdat Brownie het rijden niet accepteert moet de rangorde opnieuw bepaalt worden. Kan ook zijn dat ze ergens van geschrokken is vannacht waardoor het begonnen is, zei ze. Toch doorzetten en niet uit elkaar halen (wat mijn gevoel ook al zei), want dan wordt het alleen maar erger als ze weer samen gezet worden. Ook zei ze net als @Rosinda afleiding aanbieden, dus de indeling nu even veranderd en flinke tak met uitlopers knaaghout. Het is nu goddank even rustig. Zij mijden elkaar even.

Dit jaar zijn er veel van zulke situaties werd me ook verteld, enorm lentegedrag bij konijnen. Sterilisatie is te overwegen, maar niet nu, dan moet het eerst weer stabiel zijn. Ook zou ze het alleen doen als er veel van dit soort hormonale gedrag is. En Ukkie is toch een klein kwetsbaar beestje, dus vind dat wel spannend. Maarja, dit moet ook niet vaker gebeuren, dat is echt niet leuk.

🤞🏻en duimen maar. (Houd geen duimen meer over van al dat duimen nu. Duimen voor mezelf, voor @Boefje, voor mijn konijntjes, voor Gijs (en natuurlijk ook Kiki @Eefje) en voor een maatje voor Sien @Ot&Sien)

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Rust is weer gekeerd, ze liggen weer tegen elkaar aan, likken elkaar, alsof er niets aan de hand is geweest. Nu maar hopen dat het zo blijft. Vond het maar spannend vandaag.


Fijn dat er weer rust in de tent is. Hoop dat het een eenmalige actie was. 🤞🏻

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .