Ga naar inhoud

Konijntje na sterilisatie


Silke pluis

Aanbevolen berichten

Hallo!

afgelopen vrijdag is mijn konijntje gesteriliseerd. Ze is zaterdag echter slecht opgestart en moest terug naar de dierenarts voor wen infuus en een maag-darm middeltje (eetlust opwekker). Ze had ook een lage temperatuur en moest binnen zitten. Ze is normaal een buitenkonijn. Dr temperatuur is nu goed, precies rond de 38 graden. Ze eet echter nog steeds geen brokjes maar alleen peterselie en sla en hooi. 
ik vroeg mij af of ze echt pas naar buiten kan als ze dr brokjes heeft gehad. Ze heeft ook een maatje buiten en misschien eet ze sneller als ze weer op dr gemakkie is. Ze is verder heel fit en alert maar eet dus alleen niet dr brokjes. 
hopelijk hebben jullie wat informatie of ervaring voor mij want het is nu voor mij vooral afwachten tot ze brokjes eet.. 

dankjewel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is per konijn heel wisselend. Ik heb een voedster een paar dagen flink in de lappenmand gehad, maar mijn huidige sprong drie dagen na haar castratie al uit de ren. Jij kent je konijn het beste om te kunnen bepalen of ze er een beetje florissant bij zit of niet. Als ze echt nog sipjes is kan ze zelf haar temperatuur niet goed op peil houden. Als ze weer praatjes heeft en zich normaal gedraagt dan zit het wel goed. Zou zelf wel even wachten tot morgen, de temperatuur buiten is nu wel erg laag vergeleken met binnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Eefje:

Het is per konijn heel wisselend. Ik heb een voedster een paar dagen flink in de lappenmand gehad, maar mijn huidige sprong drie dagen na haar castratie al uit de ren. Jij kent je konijn het beste om te kunnen bepalen of ze er een beetje florissant bij zit of niet. Als ze echt nog sipjes is kan ze zelf haar temperatuur niet goed op peil houden. Als ze weer praatjes heeft en zich normaal gedraagt dan zit het wel goed. Zou zelf wel even wachten tot morgen, de temperatuur buiten is nu wel erg laag vergeleken met binnen. 

Ik merk dat ze nu indd wel echt fit weer is, ze was druk in de weer met handoekjes verschuiven etc. Ik ben gewoon een beetje bang dat als ik haar morgen weer buiten zet de temperatuur weer gaat dalen omdat ze nog niet veel eet. Ik vind het verder erg zielig voor mn andere konijn die buiten alleen zit en telkens aan het zoeken is naar haar. Dit is voor mij ook een grote factor om haar zo snel mogelijk buiten te krijgen maar ja eten is ook belangrijk! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch wachten tot ze weer wat aangesterkt is. Mijn 2 dames moeten steeds even hun plaats bepalen als a van hen zelfs maar 1 dag weggeweest is. Als Chibi ziek is geweest, is er geen probleem. Maar is Shep even weggeweest dan breekt de hel los. Ook al is Chibi zonder haar niet zichzelf. Maar de laatste keer was Shep nog niet sterk genoeg met als resultaat dat we ze terug uit elkaar moesten halen en Shep terug naar de dierenarts moest om aan te sterken want ze wilde niet meer eten.

Ieder konijn is natuurlijk anders. En bij ons is het andersom ook helemaal geen probleem, maar hou ze in ieder geval wel goed in de gaten als je ze terug bij elkaar zet.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die brokjes komen vanzelf wel weer. Het is belangrijk dat ze weer eet en keutelt en zich weer goed voelt. Als ze nog in de lappenmand zit kan dat inderdaad invloed hebben op de onderlinge verhoudingen. En voor jezelf is het misschien makkelijker om haar binnen te houden zolang je nog medicatie moet toedienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago zei Marjoleink:

Die brokjes komen vanzelf wel weer. Het is belangrijk dat ze weer eet en keutelt en zich weer goed voelt. Als ze nog in de lappenmand zit kan dat inderdaad invloed hebben op de onderlinge verhoudingen. En voor jezelf is het misschien makkelijker om haar binnen te houden zolang je nog medicatie moet toedienen.

Ze is deze ochtend heel levendig en keutelen doet ze genoeg! Al zijn het wel kleine keuteltjes maar wetende dat haar darm systeem op gang is is wel fijn! Ik merk wel dat ze er echt een beetje klaar mee is om binnen in een kleiner hokje te zitten, ze bijt mij niet maar uit frustratie bijt ze maar de handdoeken. Ik ga vandaag de dierenarts bellen voor een controle afspraak en dan gelijk vragen hoe het zit met haar naar buiten brengen evt. Bedankt voor de reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster eet binnen niet goed. Niet na een ingreep en ook niet als ze gezond is en ze samen met haar vriendje binnen zit. Heel frustrerend, want je denkt dat ze dan niet goed kan eten. Maar als we haar weer buiten zetten, eet ze weer goed! Misschien ook iets om even in de gaten te houden, dat het eraan kan liggen dat ze zich binnen niet fijn voelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zonde dat ze zo slecht opknapt na de operatie! Begrijp ik uit jouw verhaal dat je niet het advies had gekregen haar de eerste nacht binnen te houden ivm haar lichaamstemperatuur?

 

Is het geen idee om haar maatje ook naar binnen te halen voor nu, zodat ze wel steun aan elkaar hebben?

Fijn dat ze wel eet en er keutels zijn, dat is in ieder geval een zorg minder.

 

 

Verder staan hier heel veel tips in over castraties en de zorg nadien:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie-konijn

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago zei Okki:

Mijn voedster eet binnen niet goed. Niet na een ingreep en ook niet als ze gezond is en ze samen met haar vriendje binnen zit. Heel frustrerend, want je denkt dat ze dan niet goed kan eten. Maar als we haar weer buiten zetten, eet ze weer goed! Misschien ook iets om even in de gaten te houden, dat het eraan kan liggen dat ze zich binnen niet fijn voelt.

Heb dr net even buiten bij dr maatje gezet, ze at nog steeds niet en dr temperatuur kelderde heel erg naar beneden, dus weer naar binnen gezet want temperatuur is toch wel belangrijk. Hopelijk gaat ze toch snel die brokjes eten 😥 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago zei Evee:

Wat zonde dat ze zo slecht opknapt na de operatie! Begrijp ik uit jouw verhaal dat je niet het advies had gekregen haar de eerste nacht binnen te houden ivm haar lichaamstemperatuur?

 

Is het geen idee om haar maatje ook naar binnen te halen voor nu, zodat ze wel steun aan elkaar hebben?

Fijn dat ze wel eet en er keutels zijn, dat is in ieder geval een zorg minder.

 

 

Verder staan hier heel veel tips in over castraties en de zorg nadien:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie-konijn

 

Het zijn buitenkonijnen en haar maatje is erg gevoelig voor temperaturen. Meer dan dat zij is, hem naar binnen halen lijkt me helaas niet slim voor zijn gezondheid. Dankjewel voor de links van de site! Er staat bij dat het wel een week kan duren voordat voedsters goed eten weer, ze is ook al wat ouder dus ik denk dat de narcose gewoon heel zwaar gevallen is. Ze staat nu weer binnen na een middagje buiten bij dr maatje en ik ga dr lekker groenvoer geven en wat dwangvoeding. Bedankt voor de reactie! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago zei Silke pluis:

Heb dr net even buiten bij dr maatje gezet, ze at nog steeds niet en dr temperatuur kelderde heel erg naar beneden, dus weer naar binnen gezet want temperatuur is toch wel belangrijk. Hopelijk gaat ze toch snel die brokjes eten 😥 

Ai nee, dan gaat het echt nog niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .