Ga naar inhoud

Wat als je geen geld hebt om de castratie/sterilisatie van een konijn te betalen?


Esmay

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

 

Ik ben Esmay en ik heb al een tijdje een lieve voedster en een gecastreerde ram. Toen ik mijn konijntjes van een kennis kreeg  was het rammetje al gecastreerd maar de voedster niet. (De kennis van mij heeft dat pas later verteld) Nu heb ik wat informatie op gezocht over de castratie/sterilisatie van een voedster, maar daar hangt een flink prijskaartje aan wat ik met mijn budget echt niet kan betalen. Ik las op internet dat een voedster anders grote kans heeft op baarmoederkanker. Heeft mijn voedster van 2 jaar al snel kans op baarmoederkanker? Ze heeft bij mijn kennis 1 keer een nestje jongen gekregen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de kans is heel erg hoog dat je voedster daar vroeg of laat een keer last van krijgt, zo'n 75-80% zelfs. Rond hun 5e levensjaar is dat al 60%. Als ze jong zijn is die kans dus een stuk lager, maar niet onmogelijk. Dat ze een keer een nestje heeft gekregen speelt hierbij geen rol. Een kennis van mij is haar konijn verloren op 2jarige leeftijd aan baarmoederkanker, dit is ook de reden waarom castratie heel erg aan te raden is. En bij een voedster is dit inderdaad best prijzig! Als je het wel graag wil doen kun je misschien ouders/familie/vrienden om hulp vragen? Ik weet niet of dat voor jou een mogelijke optie is natuurlijk, maar het is misschien het proberen waard.

 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Baarmoederkanker is een regelmatig voorkomende doodsoorzaak. Het is uiteraard niet zo dat je konijn na castratie gegarandeerd heel oud wordt, konijnen zijn kwetsbare dieren. Iedereen moet voor zichzelf de afweging maken om een voedster wel of niet te laten castreren. Ik heb ongeveer 150 euro betaald exclusief medicatie.

Wat me zorgen baart is dat je zegt dat je je een dergelijk bedrag niet kunt veroorloven.  Het is ook best veel geld, dus dat snap ik wel. Maar een konijn kan heel lang niks mankeren, en dan ineens lijk je wel een abonnement te hebben op de dierenarts. Stel dat een van je konijnen ziek is of gebitsproblemen heeft, heb je dan wel genoeg geld om naar de dierenarts te gaan?

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met @Marjoleink, het is altijd belangrijk om voor je huisdieren een potje op te bouwen voor medische kosten, zeker omdat deze niet altijd te plannen zijn zoals bijv. een castratie. 

Om een voorbeeld te geven: mijn ram stopte op oudjaarsdag met eten, dus moesten we een bezoekje brengen aan de spoeddierenarts, 90 euro consultkosten en 50 euro aan medicatie. En na het weekend kosten voor opname om onder narcose haakjes aan zijn tanden te verwijderen, nog eens 120 euro. 

Had ik dit niet laten doen, dan was hij zeker overleden omdat hij niet at. 

Wat zou jij in zo'n geval doen? Dit is dan nog een losse ervaring, het kan ook zijn zoals Marjolein zegt dat ze een aandoening krijgen waarbij ze langdurige behandeling nodig hebben. 

Of als een van he konijnen komt te overlijden, kun je dan de minimaal 70 betalen om ze bij een konijnenopvang te aan een nieuw maatje te laten koppelen?

Ik probeer je niet aan te vallen, ik hoop dat ik het goed heb verwoord maar ik weet dat geschreven tekst op het internet soms heel anders over komt dan dat het bedoelt is. Ik probeerde gewoon wat situaties te schetsen met onverwachte kosten die je soms voor konijnen moet maken bovenop de standaard kosten voor voer, hooi, bodembedekking enz. 

Hopelijk lukt het je om toch een spaarpotje op te bouwen of afspraken te maken dat je op iemand terug kunt vallen bij onverwachte kosten.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou maandelijks een klein bedrag opzij kunnen zetten en zo sparen voor de castratie. Ook heeft vergelijken van dierenartsen veel zin, soms zit er veel verschil tussen de prijzen.

Het is wel aan te raden om maandelijks sowieso te gaan sparen voor dierenartskosten. de bedragen die hierboven genoemd worden zijn voor mij helaas geen uitzondering... het is nu nog een ver van je bed show wanneer ze gezond en wel zijn. Maar als je er eenmaal mee te maken hebt dan baal je. 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

 

Bedankt dat jullie de moeite hebben genomen op hierop te reageren. Ik zet sowieso elke maand wat geld opzij voor hooi, stro, zaagsel, voer, knaagmateriaal etc. Ik ga nu elke maand wat extra geld opzij zetten om voor de castratie te sparen. Ik probeer zoveel als mogelijk hiervoor te sparen. Bij onverwachte dierenartskosten kan ik altijd op mijn ouders en mijn vriendin rekenen. Ik probeer zo snel mogelijk het bijnodigde bedrag voor de castratie te sparen.

 

Met vr. gr. Esmay

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden zei Esmay:

Hoi allemaal,

 

Bedankt dat jullie de moeite hebben genomen op hierop te reageren. Ik zet sowieso elke maand wat geld opzij voor hooi, stro, zaagsel, voer, knaagmateriaal etc. Ik ga nu elke maand wat extra geld opzij zetten om voor de castratie te sparen. Ik probeer zoveel als mogelijk hiervoor te sparen. Bij onverwachte dierenartskosten kan ik altijd op mijn ouders en mijn vriendin rekenen. Ik probeer zo snel mogelijk het bijnodigde bedrag voor de castratie te sparen.

 

Met vr. gr. Esmay

Fijn dat je in ieder geval terug kan vallen op je ouders en vriendin mochten er gezondheidsproblemen zijn. Ik denk ook dat je er goed aan doen om haar te castreren. Nog even een tip. Bespreek goed van te voren wat het gaat kosten. Bij mij kwamen er nog kosten bij voor dingen waarvan ik dacht dat het bij de prijs inzaten. Zoals gebruik van de couveuse per 10 min.  en de narcose werd ook apart gerekend. Het bedrag was dus veel hoger dan van te voren aangegeven.

aangepast door Mira11
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Mira11:

Fijn dat je in ieder geval terug kan vallen op je ouders en vriendin mochten er gezondheidsproblemen zijn. Ik denk ook dat je er goed aan doen om haar te castreren. Nog even een tip. Bespreek goed van te voren wat het gaat kosten. Bij mij kwamen er nog kosten bij voor dingen waarvan ik dacht dat het bij de prijs inzaten. Zoals gebruik van de couveuse per 10 min.  en de narcose werd ook apart gerekend. 

 

Wat stom dat ze dat niet concreet benoemen, ik ben eigenlijk niet anders gewend dan dat het voor een dergelijke standaard ingreep als een sterilisatie 'all-in' prijzen zijn. Dat kan dan bij complicaties nog wel eens ietsje anders uitpakken, maar narcose apart berekenen heeft niks met complicaties te maken. Over het algemeen gaat het wat betreft narcose ook niet om een paar euro wat er bij komt dus kan me voorstellen dat je dan wel even staat te kijken bij het afrekenen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Dollie:

 

Wat stom dat ze dat niet concreet benoemen, ik ben eigenlijk niet anders gewend dan dat het voor een dergelijke standaard ingreep als een sterilisatie 'all-in' prijzen zijn. Dat kan dan bij complicaties nog wel eens ietsje anders uitpakken, maar narcose apart berekenen heeft niks met complicaties te maken. Over het algemeen gaat het wat betreft narcose ook niet om een paar euro wat er bij komt dus kan me voorstellen dat je dan wel even staat te kijken bij het afrekenen.

Het ging ook heel vreemd allemaal. Deze zag ik ook niet aankomen. Toen ik er wat van zei reageerde ze dat ze dat misschien duidelijker hadden moeten communiceren naar mij toe. Ik snap best dat er kosten bij kunnen komen voor medicijnen of complicaties maar dit vond ik niet ok. Ik ben ook niet meer bij die dierenarts. Het verliep daar zoiezo allemaal heel apart. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .