Ga naar inhoud

Sterilisatie 5 jarige voedster


Gaze

Aanbevolen berichten

Hallo! 

 

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het steriliseren van een wat ouder konijn? 

Mijn konijn is 5 jaar oud en ik ben aan het overwegen om haar te laten behandelen omdat zij ontzettend veel last heeft van haar hormonen.

Denk hierbij aan het constant rijden op het andere konijn, nestjes maken, haren uit trekken. 

Mijn vorige voedster heb ik op jonge leeftijd uit voorzorg laten steriliseren ivm mogelijke aandoeningen in de baarmoeder.

Dit konijn heb ik geadopteerd en is dus al wat ouder en ik vraag me dan ook af of dit wel een goed idee is ivm met het risico die een narcose met zich mee brengt.

Ik heb de dierenarts hierover al gecontacteerd, de assistente gaf aan dat er altijd een risico zal zijn maar dat het uiteraard wel mogelijk is.

Omdat ik toch nog twijfel ben ik op zoek naar de ervaringen van andere mensen die een wat ouder konijn hebben laten behandelen. 🙂

 

Bedankt!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 jaar oud is helemaal nog niet oud hoor 😉 Ik zou haar, zeker gezien het gedrag dat je omschrijft alsnog laten castreren

Aangezien ze baarmoeder en eierstokken weghalen, is het castratie, geen sterilisatie, dan zouden ze alleen de eileiders doorknippen en veranderd het gedrag en de kans op baarmoederaandoeningen verder niet. Om de één of andere reden zeggen we vaak sterilisatie bij vrouwtjes en castratie bij mannetjes, terwijl het gewoon twee verschillende ingrepen zijn die zowel bij mannetjes als vrouwtjes kunnen 😉 Nou worden konijnen eigenlijk nooit gesteriliseerd, dus als het goed is krijgt jouw konijn bij de dierenarts gewoon een castratie als je vraagt om een sterilisatie. Maar ik blijf dit altijd wat vreemd vinden.

 

Zeker als ze behoorlijk hormonaal is, kan het een teken zijn dat het toch al wel wat rommelt, ik zou problemen dus gewoon voor willen zijn en de keuze maken haar te laten castreren.

 

Als ze gewoon fit en gezond is, is de ingreep niet risicovoller dan anders. Het enige wat op deze leeftijd is, is dat ze vaak wat meer buikvet hebben, voor de dierenarts is dat wat minder handig (vandaar de adviesleeftijd van 5 maanden - 1.5 jaar voor castratie).

 

Hier staan verder ook veel tips in, ook over nazorg, partner er wel of niet bij, enz:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Evee:

5 jaar oud is helemaal nog niet oud hoor 😉 Ik zou haar, zeker gezien het gedrag dat je omschrijft alsnog laten castreren

Aangezien ze baarmoeder en eierstokken weghalen, is het castratie, geen sterilisatie, dan zouden ze alleen de eileiders doorknippen en veranderd het gedrag en de kans op baarmoederaandoeningen verder niet. Om de één of andere reden zeggen we vaak sterilisatie bij vrouwtjes en castratie bij mannetjes, terwijl het gewoon twee verschillende ingrepen zijn die zowel bij mannetjes als vrouwtjes kunnen 😉 Nou worden konijnen eigenlijk nooit gesteriliseerd, dus als het goed is krijgt jouw konijn bij de dierenarts gewoon een castratie als je vraagt om een sterilisatie. Maar ik blijf dit altijd wat vreemd vinden.

 

Zeker als ze behoorlijk hormonaal is, kan het een teken zijn dat het toch al wel wat rommelt, ik zou problemen dus gewoon voor willen zijn en de keuze maken haar te laten castreren.

 

Als ze gewoon fit en gezond is, is de ingreep niet risicovoller dan anders. Het enige wat op deze leeftijd is, is dat ze vaak wat meer buikvet hebben, voor de dierenarts is dat wat minder handig (vandaar de adviesleeftijd van 5 maanden - 1.5 jaar voor castratie).

 

Hier staan verder ook veel tips in, ook over nazorg, partner er wel of niet bij, enz:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

 

 

Thanks!

 

Nee ik weet inderdaad dat het een castratie is maar omdat het in de volksmond sterilisatie genoemd heb ik het maar even zo beschreven. Maar je hebt gelijk het heet eigenlijk een castratie 🙂 

 

Ik denk dat ze wel gezond is maar ze is wel aan de dikke kant, ik heb haar geadopteerd en er was verder niets bekend over haar medische achtergrond.  

 

Een paar weken geleden is mijn mannetjes konijn overleden na een gasnarcose, hij was 7 jaar.. hierdoor ben ik toch wel wat voorzichter geworden met narcose e.d. vandaar mijn post en vraag naar ervaringen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

O jakkie, dan kan ik me voorstellen dat je de schrik even te pakken hebt. 😢 Was hij verzwakt toen hij onder narcose moest? Heb je wel een konijnenkundig dierenarts? Dan kun je overleggen wat het verstandigste is, bijvoorbeeld haar eerst wat af te laten vallen voor je haar laat castreren? 

 

Een te dik konijn laten afvallen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/Konijnen-met-overgewicht-laten-afvallen

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij moest regelmatig onder narcose omdat hij vaak last had van haakjes op de kiezen, dat was nu ook het geval.

Voor de narcose was hij eigenlijk hetzelfde als altijd, maar erna bleef hij heel afwezig en slap, paar uur later is hij overleden..

 

Een aantal maanden daarvoor heeft hij een complete check gehad (meerdere soorten foto's + bloedonderzoek) omdat hij ook niet wilde eten, zelf sniet nadat zijn kiezen geslepen waren. Uit het onderzoek kwam ook niets, alle resultaten hiervan  zijn toen ook nog naar het Wilhelminapark gestuurd zodat zij er naar konden kijken maar zij zagen ook niets afwijkends. Toen heb ik nogmaals gevraagd of ze niet toch nog een keer de kiezen goed zouden kunnen bekijken en bleek dat hij toch nog een mini puntje op een kies had.. dit is weggehaald en daarna at hij weer.  Ik ben hiervoor altijd naar een dierenarts gegaan die op de lijst met konijnkundige dierenartsen stond. Dus de enige oorzaak die ik me kan bedenken is toch dat die narcose niet goed gevallen is  😞

 

Ik wil inderdaad wel dat er eerst goed bekeken wordt of het wel verstandig is haar te castreren met haar huidige gewicht. 

aangepast door Gaze
Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens heeft het mannetjes konijn dat nu overleden is ook een keer "gewone" narcose gehad dmv een injectie. Omdat ze hem niet goed in slaap kregen hebben ze hem toen meer moeten toedienen. Toen ik hem terug kreeg was hij helemaal van streek, rende tegen alles aan, viel steeds om, sprong de lucht in.. ik heb hem toen urenlang in het vervoersbakje moeten houden omdat hij zichzelf anders zou verwonden 😕 Ik moet zeggen dat dat ook niet meehelpt met mijn keuze nu..  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt echt als een heftige ervaring!  Ik snap de twijfels in dat geval goed.

 

Op bunnybunch horen we wel vaker verhalen van konijntjes die of ingeslapen worden tijdens operaties, of er niet goed van herstellen, maar meestal gaat het dan om konijnen waar een onderliggend gezondheidsprobleem is. Konijnen die bijv. een hartafwijking blijken te hebben of ernstig verzwakt de operatie in gaan (waarbij het dus een laatste keuze is om te proberen ze te redden), of waarbij de ingreep op zich al veel risico geeft (dus geen castratie).

 

De gevallen waar bij de operatie bij een gezond konijn niet goed is gegaan, omdat er problemen waren met de narcose op zich slecht, zijn in de 16 jaar dat dit forum loopt nog wel op één hand te tellen. Zelf heb ik ook echt al heel wat konijnen gehad, en laten opereren, of het nou een gebitsbehandeling of castratie was, en al mijn konijntjes zijn er gelukkig goed uit gekomen. Maar statistisch gezien is er inderdaad een risico, het kan 9999 keer goed gaan, maar als jouw konijn net die ene is waarbij het mis gaat, blijft dat je toch bij. Het maakt natuurlijk wel dat dat voor jou een realistische angst is geworden. Ik zou vooral ook zorgen dat je een dierenarts vind waar je vertrouwen in hebt, een goede konijnkundige dierenarts. Dat is namelijk niet vanzelfsprekend. Misschien dat deze info er bij kan helpen: link

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah wat een nare ervaring heb je gehad zeg. Ik kan me je twijfel goed voorstellen, maar als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik toch kiezen voor castratie. Ik vind zelf het risico van baarmoedertumoren etc groter dan het risico van de narcose. Het komt heel af en toe voor dat een konijn niet goed uit de narcose komt, maar zoals al gezegd is er vaak dan toch al een onderliggend probleem dat niet bekend was. Ik heb een van mijn voedsters ook rond 5 jarige leeftijd laten castreren, dat is hartstikke goed gegaan. Zeker met een gasnarcose bij een konijnkundige dierenarts is het risico klein (ter info: in de opvang waar ik vrijwilliger ben en +- 1500 dieren per jaar komen, hoor ik maximaal 1-3 keer per jaar dat een konijntje niet uit de narcose komt). Jij kan alleen zelf bepalen of je het risico wel of niet wil nemen natuurlijk. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontzettend bedankt allemaal! Ik begrijp dat het dus mogelijk is deze ingreep te doen onder een gasnarcose? Is het aan te raden hier specifiek om te vragen bij de dierenarts?

 

Ik ben overigens niet van plan naar dezelfde dierenarts te gaan na wat er de laatste keer gebeurd is. Wil natuurlijk niet zeggen dat zij iets verkeerd gedaan hebben maar ik voel me er nu toch beter bij om naar de dierenarts te gaan waar ik normaal gesproken met mijn katten ook naar toe ga. Maar ik weet niet wat zij voor narcose gebruiken bij konijnen, dat zou ik even moeten na vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag vooral goed na of ze zich regelmatig laten bijscholen op het gebied van konijnen. Een dierenarts is dat niet verplicht, en helaas kan het dus gebeuren dat je een dierenarts treft die nog met konijnenkennis van 20-30 jaar geleden werkt. Dat mag gewoon, en zo heel veel konijn komt er ook niet aan bod in de opleiding, want het valt onder exotische (?) diersoorten. Vandaar dat we dus echt een dierenarts aanraden die zelf iets met konijnen heeft, en daar het interessegebied van gemaakt heeft en regelmatig bijscholing volgt. In de afgelopen jaren is er namelijk ontzettend veel verbeterd, veranderd en uitgebreid op het gebied van medische zorg voor konijnen. Wel zo fijn dat je dan een dierenarts hebt voor je konijnen die die actuele kennis heeft!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw rammetje heeft waarschijnlijk "roze olifantjes" gezien na die gewone narcose. Vandaar dat de DA dieren na een gewone narcose langzamer laat "ontwaken", ik weet natuurlijk niet of dat met je rammetje gebeurd is. Ze flippen anders en dat is doodeng voor het dier. 

 

Aan de andere DA kun je vragen of er onderhuids gehecht wordt en of de wondrandjes aan de buitenkant daarna aan elkaar gelijmd worden. Dat geeft een super mooie gladde "operatiewond" waar geen vuil in kan komen en minder/geen infectie van binnen en buitenaf geeft. Je voedster kan daar geen draadjes/hechtingen uit pulken dus dat is een groot pluspunt. En de onderhuidse hechtingen lossen vanzelf op dus je hoeft niet verplicht terug naar de DA om de hechtingen te laten verwijderen. Mits alles naar wens verlopen is natuurlijk en de wond droog en schoon is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago zei JokeC:

Jouw rammetje heeft waarschijnlijk "roze olifantjes" gezien na die gewone narcose. Vandaar dat de DA dieren na een gewone narcose langzamer laat "ontwaken", ik weet natuurlijk niet of dat met je rammetje gebeurd is. Ze flippen anders en dat is doodeng voor het dier. 

 

Aan de andere DA kun je vragen of er onderhuids gehecht wordt en of de wondrandjes aan de buitenkant daarna aan elkaar gelijmd worden. Dat geeft een super mooie gladde "operatiewond" waar geen vuil in kan komen en minder/geen infectie van binnen en buitenaf geeft. Je voedster kan daar geen draadjes/hechtingen uit pulken dus dat is een groot pluspunt. En de onderhuidse hechtingen lossen vanzelf op dus je hoeft niet verplicht terug naar de DA om de hechtingen te laten verwijderen. Mits alles naar wens verlopen is natuurlijk en de wond droog en schoon is. 

Volgens mij was de dierenarts er zelf ook behoorlijk van geschrokken, die probeerde hem stevig vast te houden zodat ie zich niet kon bezeren. Maar zelfs hij kon hem bijna niet houden. Denk inderdaad dat hij te snel ontwaakt is uit de narcose.

Bedankt in ieder geval ik ga eens informeren bij mij dierenarts. 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago zei Evee:

Vraag vooral goed na of ze zich regelmatig laten bijscholen op het gebied van konijnen. Een dierenarts is dat niet verplicht, en helaas kan het dus gebeuren dat je een dierenarts treft die nog met konijnenkennis van 20-30 jaar geleden werkt. Dat mag gewoon, en zo heel veel konijn komt er ook niet aan bod in de opleiding, want het valt onder exotische (?) diersoorten. Vandaar dat we dus echt een dierenarts aanraden die zelf iets met konijnen heeft, en daar het interessegebied van gemaakt heeft en regelmatig bijscholing volgt. In de afgelopen jaren is er namelijk ontzettend veel verbeterd, veranderd en uitgebreid op het gebied van medische zorg voor konijnen. Wel zo fijn dat je dan een dierenarts hebt voor je konijnen die die actuele kennis heeft!

Ik zal dat inderdaad navragen, maar ben bang dat de dierenartsen in mijn omgeving allemaal niet bijgeschoold zijn wat konijnen betreft 😕 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat langer reizen naar een konijnenkundig dierenarts is wellicht fijn om meer kennis en kunde te treffen wat voor je konijn beter kan zijn en ook voor jouw eigen gemoedsrust?  Heb je deze artikelen al gelezen:

 

Hoe vind je een goede dierenarts voor je konijnen?
https://www.bunnybunch.nl/informatie/goede-dierenarts-konijn

 

Lijst met konijnkundige dierenartsen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben vorige week ons vrouwtje van 6 jaar laten steriliseren/castreren, ze kwam ook uit de opvang. Dit is helemaal goed gegaan!

 

(Ze hebben wel knobbels gevonden maar dat is allemaal verwijderd, is afwachten of het verwijderen voldoende is of dat het toch foute boel is, maar we gaan van het positieve uit)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago zei JokeC:

Wat langer reizen naar een konijnenkundig dierenarts is wellicht fijn om meer kennis en kunde te treffen wat voor je konijn beter kan zijn en ook voor jouw eigen gemoedsrust?  Heb je deze artikelen al gelezen:

 

Hoe vind je een goede dierenarts voor je konijnen?
https://www.bunnybunch.nl/informatie/goede-dierenarts-konijn

 

Lijst met konijnkundige dierenartsen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

 

 

Yes heb ik inderdaad gelezen! Maar ik weet niet waar deze lijsten op gebaseerd zijn, ik heb mijn huidige dierenarts juist van die lijst maar vaak weet hij nog minder dan ik 🤣 

aangepast door Gaze
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago zei Kim1982:

Wij hebben vorige week ons vrouwtje van 6 jaar laten steriliseren/castreren, ze kwam ook uit de opvang. Dit is helemaal goed gegaan!

 

(Ze hebben wel knobbels gevonden maar dat is allemaal verwijderd, is afwachten of het verwijderen voldoende is of dat het toch foute boel is, maar we gaan van het positieve uit)

Fijn te lezen dat dit goed is gegaan! 🙂 Hopelijk hebben ze alles kunnen verwijderen 💛

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Gaze:

Yes heb ik inderdaad gelezen! Maar ik weet niet waar deze lijsten op gebaseerd zijn, ik heb mijn huidige dierenarts juist van die lijst maar vaak weet hij nog minder dan ik 🤣 

Zou je mij in een priveberichtje willen sturen welke dierenarts dat betreft en welke ervaring je hebt? 

 

De lijst hou ik bij aan de hand van wat bunnybunchers doorgeven, aan de hand van hun ervaringen met dierenartsen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .