Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

hoi

Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik mogelijk 1/2 charlie konijnen heb...
Qua tekening klopt het, streep over de rug, brilletje en snor... 

Maandag waren de keutels heel klein. En de afgelopen 2 dagen zie ik een paar misvormde keutels (ovaal) ook een paar met 2 kleuren, ene helft bruin en de andere helft zwart...

Maar het is me nog nooit opgevallen dat ze niet wilden eten. 

En de afgelopen 7/8 maanden waren de keutels altijd hetzelfde, rond en bruin. En dan nu ineens niet meer... kan dat zomaar ineens verschillen als het charlie's zijn??

De moeder+vader konijn waren allebei bont..

Ik weet alleen nog niet of ze allebei charlie's zijn of 1 van de 2.

En waar moet ik op letten? Wat moet ik doen als ze niet eten. En wat is ongeveer de maximale leeftijd van een charlie konijn?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoe oud zijn ze? Het kan goed zijn dat je Charlies hebt, maar bv een wormbesmetting kan ook ovale keutels geven. Als er niet gegeten wordt moet je echt naar de dierenarts. Het kan zeker zo zijn dat de keutels eerst normaal zijn en plits veranderen als het om megacolon gaat. De darmwerking gaat achteruit en dan zie je verschil. Hebben ze iets anders dan gewoonlijk gegeten? Zijn ze in de rui? 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Verharen kan soms tot (beginnende) verstopping leiden en dan zie je soms ook dat de darmen trsger gaan werken. Dan kunnen er twee keutels op elkaar botsen en krijg je ook een ovale keutel.

Als jouw konijnen 8 maanden zijn, kan het heel goed zijn dat het toch echt megacolon is, zeker omdat je aangeeft dat je Charlies hebt. Ik zou binnenkort toch even een afspraak maken bij de dierenarts en dan wat keutels (ovale keutels) meenemen. Dan kan je laten onderzoeken of er inderdaad sprake is van megacolon en weet je waar je aan toe bent/wat je kan doen om problemen zo veel mogelijk te voorkomen. Kan je ook vragen wat voor medicijnen je altijd in huis wil hebben. Ik weet dat er ook een facebookpagina os en een website, uit mijn hoofd heet het Chanty Palace. Eventueel kan je daar ook wat informatie winnen, ook over voeding etc. 

Het zou echt vervelend zijn als je idd twee konijnen hebt met megacolon... Zowel voor het konijn als voor jou als baasje echt niet leuk!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wel even als tip, er is veel informatie te vinden met aannames er in over dit onderwerp, sommige informatie mist echt wel goede onderbouwing. Natuurlijk kan het helpen om dingen uit te proberen, maar wees kritisch in wat je leest.

Dit is informatie in het Engels over megagclon:

http://www.medirabbit.com/EN/GI_diseases/Mega/mega_en.htm

En de RWAF (britse konijnenorganisatie) heeft er ook informatie over

link naar pdf

• Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

In aanvulling op Evee: Een charliekonijn heeft niet altijd megacolon en een konijn met megacolon is niet altijd een charliekonijn. Het kan nooit kwaad om het in je achterhoofd te houden, maar een keer wat afwijkende keutels is niet gelijk een doodvonnis, ook niet als je konijn vlekken heeft. Bij aanhoudende klachten natuurlijk altijd naar de dierenarts gaan.

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 5
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .