Ga naar inhoud

Hoe checken konijnen op myiasis?


Viersome

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

klein vraagje, hoe checken jullie de konijnen op maden, zonder ze op te tillen of op de rug te draaien als een baby’tje (wat de dierenarts wel doet overigens). Ik wil ze niet elke dag daardoor angstig maken maar hoe kom ik er dan bij? Iemand tips?

 

groetjes van een viersome mama.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een voerslinger zo hoog ophangen dat ze echt hoog op op hun achterpootjes moeten staan om erbij te kunnen? Wel op een plek dat jij zo goed mogelijk onder den rokjes/broekjes kunt koekeloeren. 🙂 

Als je hun verblijf schoonhoudt en hun keutels telkens controleert bij het verschonen van de toiletbak dan zie je toch of er plakpoep bij is dus dat je je konijnen moet controleren op aangekoekte plakpoep? Als ze natte onderkantjes of urinebrand hebben dan zie je dat toch ook wel als ze voor je uit hupsen of omhoog komen? Je kunt natuurlijk ook eens in de zoveel tijd sprayen tegen maden. Of zie ik dat verkeerd?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik ze laten wennen aan een hand onder hun bips en buik als ze eten, ik kan dus voelen of er viezigheid zit 😉 Maar ze even op de achterpoten laten staan als ze een brokje uit de hand eten werkt ook prima voor een korte check. En bij twijfel til ik ze wel op. Maar ik behandel ze als het warmer word wel preventief. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago zei Evee:

Hier heb ik ze laten wennen aan een hand onder hun bips en buik als ze eten, ik kan dus voelen of er viezigheid zit 😉 Maar ze even op de achterpoten laten staan als ze een brokje uit de hand eten werkt ook prima voor een korte check. En bij twijfel til ik ze wel op. Maar ik behandel ze als het warmer word wel preventief. 

Is die preventieve myiasis spray niet schadelijk als ze dat binnenkrijgen met zichzelf likken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, niet in die mate. Ik zou wel aanraden je gewoon aan de instructies op de verpakking te houden, en dus niet te gaan overdoseren. En het ook niet door het drinkwater ofzo te gooien 😉 Maar als je het gewoon aanbrengt in de dosering en volgens de instructies dan is het niet schadelijk.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Evee:

iemand vroeg in een ander topic trouwens laatst naar de houdbaarheidsdatum van de anti-myiasis, ik weet niet meer wie en waar, maar de flesjes die ik nu heb staan zijn tot in 2025 houdbaar, dus echt heel ruim!

Dat was ik in het webwinkel topic, en daar had je ook al gereageerd dat ze zeker nog een jaar houdbaar waren 🙂 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago zei Evee:

iemand vroeg in een ander topic trouwens laatst naar de houdbaarheidsdatum van de anti-myiasis, ik weet niet meer wie en waar, maar de flesjes die ik nu heb staan zijn tot in 2025 houdbaar, dus echt heel ruim!

En hoelang is zo'n flesje houdbaar na openen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .