Ga naar inhoud

Voer gebaseerd op leeftijd advies?


Suuzan_

Aanbevolen berichten

Hoi hoi!

 

Ik heb twee konijnen van 2 en 1 jaar. Ik voer hen Science Selective brokken. Ik heb mijn ram aan het begin de junior brokken gegeven en later de brokken voor volwassen konijnen. Toen mijn voedster erbij kwam was zij officieel nog niet geheel volwassen, maar aangezien ik de volwassen brokken al gebruikte voor mijn ram heeft zij deze ook altijd gekregen, de konijnenopvang gaf aan dat dit geen kwaad kon. Een tijd terug heeft mijn vriend nieuwe brokken voor ze gehaald nadat ik dat gevraagd had. Pas na langere tijd (aangezien wij de brokken altijd overgieten in een grote emmer) kwam ik erachter dat hij per ongeluk de brokken voor 4+ had gehaald in plaats van de brokken voor volwassen konijnen. Deze zakken lijken erg op elkaar. Aangezien ik ze deze brokken al een tijdje gaf en niemand last had van gevoelige buikjes heb ik destijds besloten deze zak gewoon op te maken aangezien ik er geen kwaad in zag, op internet stond ook dat het geven van senioren brokken aan jongere konijnen eigenlijk geen kwaad kon.

 

Nu is deze zak bijna op en ben ik van plan morgen naar de winkel te gaan voor nieuwe. Nu zit ik echter met de vraag welke ik dan moet halen. Ga ik dan wel weer terug naar brokken voor volwassen konijnen, of kan dat juist zorgen voor buikjes die van slag raken? Of blijf ik dan gewoon doorgaan met wat ze nu gewend zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in dit geval ook voor de normale adult kiezen. Naar de supreme selective brokken kun je meestal vrij makkelijk overschakelen zonder spijsverteringsproblemen.  Als je nog wat van de mature hebt, zou ik dat inderdaad wel mengen voor een paar dagen, hoe kleiner de overgang, hoe kleiner de kans op problemen. 

 

Het klopt dat het geen kwaad kan hoor, een keer senior voer geven is niet zo een groot probleem.
Er zit niet zo heel veel onderling verschil in de brokken, het grootste verschil is de eiwitten, in de junior zit het meest, dan in de adult en dan in de senior. En er zit wat extra vitamine C in de senior brokken, wat niet zo heel gebruikelijk is voor konijnenvoer, konijnen maken namelijk zelf vitamine C aan. Maar onderzoeken hebben uitgewezen dat het voor oudere konijntjes toch wel net wat extra weerstand kan geven als ze een wat hoger vitamine C gehalte in de voeding hebben. Maar als ze een keer tussendoor een zakje senior voer op hebben, zal dat geen problemen geven. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Vervolgprobleempje! Mijn ram eet veel slechter van het "jongere" voer om de één of andere reden. 🙃 Het is altijd al een kieskeurig beest geweest. Van het volwassen voer laat hij meer dan de helft staan terwijl hij normaal gesproken alles in 1 keer naar binnen schranst. En als je hem dan vervolgens een handje van het senior voer geeft knabbelt hij vrolijk het hele bakje leeg. In dat geval toch maar seniorenvoer blijven geven of toch doorzetten met de overgang naar het volwassen voer?

 

Vervelend beest soms. 😂😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .