Ga naar inhoud

Fibrosarcoom bij 12-jarig konijn


mvdb

Aanbevolen berichten

Is er iemand die een konijn heeft of heeft gehad met de diagnose van een kwaadaardige tumor? Ik ontdekte een maand geleden een enorme bult bij de achterpoot/knie van mijn 12-jarig konijn waarmee ik gelijk naar de dierenarts ging. Weefsel werd daar aangeprikt en daaruit kwam dat hij een fibrosarcoom heeft zitten. Gisteren zou hij geopereerd worden, maar omdat de bult dusdanig zo extreem is gegroeid zou dat betekenen dat zijn poot geamputeerd moest worden en daar stond de dierenarts en ik niet achter gezien zijn leeftijd. De schatting die werd gegeven over het overleven zal niet meer dan een paar weken zijn. Op de röntgenfoto's zijn er allerlei vlekjes te zien op het bot waar de bult zit.

 

Hoewel hij op dit moment geen tekenen van pijn laat zien, denk ik dat de beste optie toch wel euthanasie is wanneer hij last begint te krijgen... Toch kan ik het niet helpen om mijzelf af te vragen: zou het nog waard zijn om een second opinion te vragen oid?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat ik dat in jouw geval zou doen. Beestje is al ontzettend oud, de diagnose is duidelijk, behandeling/operatie hoe dan ook geen pretje voor je konijn. Gezien de leeftijd zou ik persoonlijk kiezen voor inslapen bij de allereerste signalen van ongemak. Zoals je het nu vertelt is dat de weg van het minste leed voor je konijn, een zachte uitweg zonder nog een hoop stress, pijn en herstel. Bovendien zijn de kansen op herstel zo te lezen niet groot. 12 is echt heel erg oud voor een konijn en ik ben zelf eerder voor tijdig inslapen dan ellenlang doormodderen, onder dat eerste lijden ze niet, onder dat tweede wel.

Het is jouw konijn, jij bent degene die beslist, ik kan je alleen zeggen wat ik denk dat in het belang van je konijn is op basis van jouw verhaal. 

Heel veel sterkte ❤️

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met Eefje eens, op deze leeftijd, met deze diagnose, denk ik dat het beste wat je kan doen is genieten van de tijd die er nog is, en op het moment dat de levenskwaliteit gaat minderen afscheid nemen, hoe zwaar dat ook is. Heel veel sterkte gewenst de komende tijd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verdrietig 😔

 

Wel goed om te horen dat je wel alle opties overweegt! Alhoewel ik me volledig aansluit bij bovenstaande reacties, kan het natuurlijk voor je konijn geen kwaad om de foto's wel door te sturen naar een andere dierenarts. Maar ik denk dat ook die dierenarts het geen goed idee zal vinden en als die wel wil opereren zonder te amputeren is het alsnog de vraag of je dat een 12 jaar oud konijn wil aandoen. Maar als het helpt met je gemoedsrust dan kan een 2nd opinion geen kwaad. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .