Ga naar inhoud

Voorstellen en vraag over buitenren zelf maken

Aanbevolen berichten

Goedemorgen, 

Aangezien Bunnybunch mijn favoriete site is sinds kort wil ik mij even voorstellen. Sinds een week of 7 heb ik Romi & Roy in huis, voedster en gecastreerde ram, opgehaald uit het asiel. Ze zijn in het asiel aan elkaar gekoppeld en zijn echt superleuk en lief en ondernemend. Het zijn binnenkonijnen dus ze hebben een hok binnen, met daaraan vast een puppyren en ze kunnen elke dag een aantal uren los in huis lopen. 

Nu het lente wordt wil ik graag een buitenren voor ze kopen of maken. Ik ben op zoek naar een bouwtekening van een ren van min. 75 cm hoog en dan ongeveer 150 x 300 cm breedte/lengte. Heeft iemand ervaring met het maken van een ren? Waar ik ook tegenaan loop is de verbinding tussen het hok binnen en de ren buiten. Ik denk aan zo'n slangsysteem van Zippi, maar dan moet er dus een behoorlijk gat in de tuindeur gemaakt worden, anders moet de tuindeur steeds open blijven staan en dat is niet handig vanwege de vele poezen in de buurt. Als je zo'n gat maakt verliest de deur zijn houvast. Kan dat wel? Ik wil ook voorkomen dat ik ze te vaak moet optillen om van de ren buiten naar binnen te brengen en vice versa en daarom wil ik binnen en buiten met elkaar verbinden, waarbij ik dan het luik naar buiten toe kan afsluiten. 

Lang verhaal kort. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij verder helpen met tips of zelfs een bouwtekening?

Qua materialen? Welke keuze? Ik heb gelezen over de Gamma met speciaal konijnengaas?

Of heeft iemand een buitenren waar hij heel erg tevreden over is?

Voor de gezelligheid heb ik Romi & Roy toegevoegd aan het verhaal. 

Alvast bedankt voor de tips!

Reina

137237091_3746479988706470_2571891635929948944_n.jpg

137213510_3746480008706468_824662148427724426_n.jpg

143932114_3798207596867042_5328553142729417471_n.jpg

146764903_3816193825068419_6985369580993956435_n.jpg

151030061_3844420952245706_6006757680643795077_n.jpg

140048348_3764597970228005_1964711852394700295_n.jpg

151463525_3844423498912118_6233989122348490475_o.jpg

• Vind ik leuk 4
Link naar bericht
Delen op andere sites

Welkom, leuke konijnen en fijn te lezen dat je ze bij een opvang vandaan hebt!

Ik ga je vraag toch verplaatsen, aangezien het niet alleen een voorsteltopic is maar ook al gelijk inhoudelijke vragen over huisvesting.

Maak je de ren overdekt? Over 75 cm kunnen ze namelijk springen.
En houd er rekening mee dat wisselen van ruimte bij temperatuurverschillen slecht is voor de weerstand, en dat het invloed kan hebben op de relatie van de konijnen onderling, en op het gedrag, eenmaal de ruimte kennend willen ze soms alles op alles zetten om daar weer terug te komen.

Hier staat verder veel info over materialen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-kopen-maken-tips

Hier nog tips over konijnen in de lente, en over binnenkonijnen naar buiten laten
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-lente-voorjaar

Ik heb geen ervaring met konijnengaas van gamma, hier staat veel informatie over veilig gaas, ik weet niet of het daar aan voldoet:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/marters-vossen-weren-uit-konijnenhok

Ook met het tunnelsysteem heb ik geen ervaring. Als je konijnen gechipt zijn, kun je met een kattenluikje op chip in de deur werken. Of een gewoon kattenluikje, als de ren en route er heen verder kat-proof is.

Maar ik denk dat je met dat systeem wel regelmatig plotselinge temperatuurverschillen hebt voor de konijnen, eigenlijk is het beter om binnenkonijnen toch binnenkonijnen te laten zijn en buitenkonijnen buitenkonijnen. Alleen als de temperaturen binnen en buiten gelijk zijn, in de zomer, kun je zonder problemen wisselen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank je wel voor de linkjes met tips! 

Het is de bedoeling dat ze een overdekte ren krijgen waardoor ze veilig buiten kunnen zijn, maar inderdaad alleen wanneer het weer het toelaat en ook alleen wanneer ik zelf buiten ben. 

Ze kunnen niet graven want ik heb bestrating dus gewoon een plek om lekker buiten te kunnen rennen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wij hebben het gaas aan de linkerzijde van het hok vervangen voor een houten plaat en daar een klein tunneltje/ doorgangetje naar de ren van gemaakt. Daar hebben we het gaas van de ren tegenaan getagd.

Door het kleine tunneltje hopen we ook de meeste regen uit het hok te houden en met de kou van de afgelopen weken hadden we daar ook nog een jute flapje in gehangen, als een soort kattenluikje tegen de ergste kou.

E19DAB5C-D738-48C0-B570-040CA86853D3.jpeg

aangepast door BaasjevanBrownie
Link naar bericht
Delen op andere sites
15 minuten geleden zei Reina4u:

Dank je wel voor de linkjes met tips! 

Het is de bedoeling dat ze een overdekte ren krijgen waardoor ze veilig buiten kunnen zijn, maar inderdaad alleen wanneer het weer het toelaat en ook alleen wanneer ik zelf buiten ben. 

Ze kunnen niet graven want ik heb bestrating dus gewoon een plek om lekker buiten te kunnen rennen. 

Als er een deksel opzit kun je ze ook gewoon zonder toezicht buiten laten hoor 😉 Het is heel belangrijk voor konijnen dat ze 24/7 naar buiten kunnen en kunnen bewegen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank

1 minuut geleden zei BaasjevanBrownie:

Wat een leuke foto’s trouwens zeg! Hele leuke beestjes heb je! En fijn dat je ze uit de opvang hebt.

Dank! Ik denk dat ik de meest gefotografeerde konijnen uit het land heb 🙂 En ja, het voelde goed om ze uit de opvang te halen! 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
9 minuten geleden zei JokeC:

Welkom op BunnyBunch!

Wat een gave foto's van R&R. 🥳 Leuk hè, om zo'n koppeltje uit de opvang een fijn nieuw thuis te geven? Ik kan me voorstellen dat je helemaal weg bent van R&R, zo te zien is dat terecht. 🙂 

Ik zou ze allemaal wel uit het asiel willen halen, maar dan red ik de 2 m2 leefruimte per konijn niet meer 🙂 Ik had al jaren geen konijn meer in huis maar ik ben blij dat ik weer konijnengezelligheid in huis heb. 

• Vind ik leuk 3
Link naar bericht
Delen op andere sites
17 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Als er een deksel opzit kun je ze ook gewoon zonder toezicht buiten laten hoor 😉 Het is heel belangrijk voor konijnen dat ze 24/7 naar buiten kunnen en kunnen bewegen. 

Ik ga de ren zeker voorzien van een dak of deksel. Ik vind het ook belangrijk dat ze goed kunnen bewegen, daarom heb ik een puppyren in de huiskamer, verbonden aan het hok, waar ze in kunnen rennen. 2 m2 per konijn hebben ze 24/7, naast dat ze ook regelmatig los in huis mogen. Lekker rondjes rennen achter elkaar aan, sluiproutes door de tunnels, verstoppen in een doos, het is te grappig hoe ze spelen met elkaar om daarna zij aan zij languit te gaan.

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
25 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Wij hebben het gaas aan de linkerzijde van het hok vervangen voor een houten plaat en daar een klein tunneltje/ doorgangetje naar de ren van gemaakt. Daar hebben we het gaas van de ren tegenaan getagd.

Door het kleine tunneltje hopen we ook de meeste regen uit het hok te houden en met de kou van de afgelopen weken hadden we daar ook nog een jute flapje in gehangen, als een soort kattenluikje tegen de ergste kou.

E19DAB5C-D738-48C0-B570-040CA86853D3.jpeg

Mooie ren zeg! Weet je nog wat voor hout je gebruikt hebt hiervoor?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist zei Mira11:

Welkom op het forum! 

Zo te zien voelen ze zich al aardig thuis. 🙂

Dank! Ja, dat wennen ging heel snel. Waar de voedster nog wat afwachtend was in het begin, laat ook zij zich graag aaien nu. Je weet maar nooit hoe het gaat lopen natuurlijk, maar ze zijn inderdaad helemaal gewend. En echt partners in crime, altijd samen op onderzoek uit. 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden zei Reina4u:

Mooie ren zeg! Weet je nog wat voor hout je gebruikt hebt hiervoor?

Wij hebben bij een houthandel hier in de buurt gewoon de goedkoopste houten balken en planken gehaald. We hebben er wel voor gezorgd dat ze nergens aan kunnen knagen door het (vogel)gaas aan de binnenkant vast te taggen en het tunneltje voorzien van hoekprofielen tegen het knagen. Zodat ze geen eventueel schadelijk hout kunnen binnenkrijgen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
46 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Het is belangrijk dat ze ruimte hebben om te bewegen, maar je kan binnenkonijnen niet zomaar buitenlaten ivm geen wintervacht. Aan de foto's te zien is het binnenverblijf ook een ren heeft, dus ook bewegingsruimte 😉

Ik neem aan dat die ren er wel altijd aan staat? Hoe ruim is het geheel binnen waar ze permanent verblijven? Zo'n 4 vierkante meter is aan te raden als minimaal permanent verblijf.

Link naar bericht
Delen op andere sites
52 minuten geleden zei Evee:

Het is belangrijk dat ze ruimte hebben om te bewegen, maar je kan binnenkonijnen niet zomaar buitenlaten ivm geen wintervacht. Aan de foto's te zien is het binnenverblijf ook een ren heeft, dus ook bewegingsruimte 😉

Ik neem aan dat die ren er wel altijd aan staat? Hoe ruim is het geheel binnen waar ze permanent verblijven? Zo'n 4 vierkante meter is aan te raden als minimaal permanent verblijf.

Ja hoor, 4 m2 hebben ze 24/7 tot hun beschikking want de binnenren staat altijd aan de kooi verbonden. Zo'n puppyren hadden ze in het asiel ook en zo heb ik dat thuis ook gemaakt. Goed dat iedereen zo scherp is in dit forum want het welzijn van de konijnen staat voorop!!! 

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago zei BaasjevanBrownie:

Wij hebben bij een houthandel hier in de buurt gewoon de goedkoopste houten balken en planken gehaald. We hebben er wel voor gezorgd dat ze nergens aan kunnen knagen door het (vogel)gaas aan de binnenkant vast te taggen en het tunneltje voorzien van hoekprofielen tegen het knagen. Zodat ze geen eventueel schadelijk hout kunnen binnenkrijgen.

Dank voor je reactie!

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Maar als ze al een permanent binnenverblijf met ren hebben en het alleen voor een incidenteel uitstapje in de zomer is onder toezicht kun je ook kijken voor een kant en klare puppyren.

Ja daar ben ik nu ook van overtuigd. Ik heb eenzelfde puppyren als binnen besteld, makkelijk te plaatsen en ook weer makkelijk op te ruimen. Die kan ik dan buiten neerzetten met eventueel een kippengaas dak voor de veiligheid. Dan ga ik deze zomer aankijken hoe vaak het weer het toelaat om ze naar buiten te laten gaan en dan evt. volgend jaar iets permanents. 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat dat een prima oplossing is, en vooral ook de meest fijne voor jouw portemonnee 😉 

Als ze er alleen tijdelijk inzitten buiten, zou je ook een vijvernet kunnen gebruiken er overheen.

Wel goed strak spannen zodat er geen vogeltjes in verstrikt raken, maar vaak makkelijker te monteren dan een dak op een panelenren maken. Eventueel als het een groot oppervlak is een paal / palen met potjes bovenop in het midden, zodat het niet naar beneden zakt, en je kan het in elke vorm vastmaken, daarvoor gebruik je dan bijv. ty-wraps aan de randen. Voor permanente huisvesting is dat niet roofdier-proof genoeg, maar in deze situatie 

Link naar bericht
Delen op andere sites
15 minuten geleden zei thom:

wij hebben een houten buiten ren van houten spijlen en kippen gaas er voor dat werkt ook heel goed en is ook nog mooi

Kippengaas is niet stevig genoeg voor konijnen, vroeg of laat knagen ze daar doorheen! 

Ook is het niet voldoende roofdier-proof. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .