Ga naar inhoud

Ren uitbreiden, iemand tips?

Aanbevolen berichten

Ik zit ermee dat onze vaste ren toch wel aan de kleine kant is, ik had hem liever veel groter gewild, maar daar hebben we de ruimte niet voor, omdat we beperkt worden door twee vaste perkjes/ bloembakken in het midden van de tuin. En aangezien we graag willen verhuizen, willen we dat niet helemaal afbreken. 

We hebben ons voorgenomen voor ons volgende huis dat daar een grote ren inkomt (eventueel met omgebouwd tuinhuisje 😍), maar daar hebben de konijntjes nu niets aan. Dus zit ik erover te denken om een inklapbare afscheiding te maken voor ons terrasgedeelte dat ze daar onder toezicht overdag/s avonds mogen lopen. Ik weet dat een volledig permanente ren beter is, maar we kunnen dat daar helaas niet permanent doen want dat is voor onze schuifpui en doorloop. Maar dan zou Brownie af en toe wel even lekker flink kunnen rennen en springen in die anderhalf bij 4 meter extra ruimte. 

Wat vinden jullie hiervan? Ergens zou het een mooie tussenoplossing zijn, aan de andere kant ben ik ook bang voor Kiki taferelen bij wisselingen van ruimte, aangezien Brownie best een actief en pittig beestje is. 

Ook vraag ik me af hoe we een rechte afscheiding stevig kunnen laten staan. Iemand daar tips/ ideeën voor? Hij kan links aan hun ren verbonden worden en rechts aan de stenen muur, maar hij moet natuurlijk niet schuin komen te hangen als de konijntjes er tegenop gaan staan. Daar ben ik bijv. een beetje bang voor met zo’n puppyren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha, sorry, je wil natuurlijk ook nog antwoord 🙈 Ik heb zelf geen ideeën over hoe je de ren het best kan vastmaken, maar denk wel dat het leuk voor Brownie kan zijn om extra ruimte erbij te hebben (ook al is het alleen onder supervisie). Ik denk dat je kleine kans hebt op Kiki taferelen, er is tenslotte maar één Kiki 😉

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoe lang zijn ze samen, en hoe zijn ze naar elkaar toe? 
Wisselen van ruimte heeft altijd wat risico, maar de stelletjes die echt al langer bij elkaar zijn en elkaar goed kennen en de konijntjes met de niet al te territoriale karakters kunnen het vaak wel gewoon goed hebben zonder problemen. 
Nadeel is wel dat als je het één keer probeert, ze waarschijnlijk wel de vrijheid vaker gaan willen 😉

Een rechte afscheiding laten staan, misschien met pinnen de grond in? Het ergens tegen een muur of schutting echt goed en stevig bevestigen? Bij de overgang van de panelen een extra versteviging, bijv. een houtje wat je kan draaien naar een dwarsstand? Of zorgen dat het niet maar net aan staat, maar dat je toch een beetje harmonica vorm houd, zodat dat ook wat stevigheid geeft over de afstand? Dat het niet omvalt als ze er tegenaan rechtop staan?

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago zei Eefje:

@Dollie Kiki taferelen komen niet zo heel erg vaak voor toch? 

Bedoel je het niet kunnen tegen wisselende ruimtes? Dat komt vaker voor dan je denkt hoor, het is niet voor niets dat ik me toen gelijk afvroeg of dat het probleem was. Er zijn (veel) meer konijnen die er prima mee om kunnen gaan dan die het niet kunnen, maar het is ook weer geen zeldzaam probleem. Gezien hoe groot de meerwaarde is voor de konijnen zou ik het zelf gerust proberen maar wees er bedacht op.

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

1 hour ago zei Evee:

Hoe lang zijn ze samen, en hoe zijn ze naar elkaar toe? 

Ze zijn eind november aan elkaar gekoppeld en gelukkig wel echt onafscheidelijk. Liggen veel samen, likken elkaar af, Ukkie schuilt ook bij Brownie als ze schrikt. Hij is heel actief en nieuwsgierig, zij is een suffie die snel schrikt. Maar vreemd genoeg is ze wel de dominante van het stel geworden, ze is ook best lang door gegaan met rijgedrag, zeker iedere keer als ik het hok verschoonde. Dat is nu gelukkig sinds anderhalve maand over, dus misschien is het idd nog te vroeg om wisselingen van ruimte te proberen.

Ik merk alleen aan Brownie dat hij meer ruimte nodig heeft dan hij nu heeft, die is zo druk met rennen en springen. Dus zit een beetje met schuldgevoel naar hem.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tja, lastig. En een ren maken voor ze op een andere plek in de tuin, en die permanent verbinden aan het vaste verblijf via een tunnel? 😉

Zo hebben wij vroeger een kippentunnel gehad, van het hok+ren naar de grote kippenren op de moestuin.  Gewoon een tunnel van gaas, waarvan je de zijkanten aan elkaar maakt, met een rij stoeptegels op de bodem waar ze over liepen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Evee:

Tja, lastig. En een ren maken voor ze op een andere plek in de tuin, en die permanent verbinden aan het vaste verblijf via een tunnel? 😉

Zo hebben wij vroeger een kippentunnel gehad, van het hok+ren naar de grote kippenren op de moestuin.  Gewoon een tunnel van gaas, waarvan je de zijkanten aan elkaar maakt, met een rij stoeptegels op de bodem waar ze over liepen.

Ja die opties hebben we ook allemaal al doorgenomen toen we de ren gingen maken. Maar de hoeken achter de bakken zijn net zo groot als voor, dus dan hebben ze daar een net zo grootte ren. Ik wil juist een veel groter stuk, zodat hij flink kan rennen. Plus dat Ukkie een tunnel waarschijnlijk vol gaat plassen en keutelen. En dat we achter aan de ene kant met de schuurdeur zitten in dat hoekje en in het andere hoekje met het tuinhek. Voor in de tuin is dus de meeste vrije ruimte, alleen zijn we daar weer gelimiteerd door onze schuifpui over de breedte van onze tuin. Vandaar dat we nu bedachten om dat af te zetten met een soort opvouwbaar hekje. Ik weet ook niet of die puppypanelen in de lengte stevig staan als we hem aan twee kanten aan de muur en ren vastmaken?

We moeten gewoon snel een huis met een grotere tuin 😉 Zijn ook hard op zoek, maar komt niet veel in de buurt op de markt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Lukt het misschien om een foto te plaatsen van je tuin/de plek waar je ze extra ruimte wil geven? 

Is een extra ren echt nodig, of zou je bijvoorbeeld juist alleen een hekje om de planten kunnen zetten waar ze niet bij mogen en dat ze verder los in de tuin lopen? Omdat je aangeeft dat je ze toch alleen onder toezicht buiten hun vaste ren zou laten, dus dat je op ze kunt letten voor roofdieren en graven. Dan kun je het probleem omzeilen dat een lang stuk ren misschien niet stevig genoeg is en scheelt het misschien ook nog kosten in het materiaal.

Ik denk overigens niet dat een puppyren zou doorbuigen als ze er tegenaan gaan staan. Dan zou hij hoogstens een stukje naar achteren schuiven.

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

En staat die puppyren ook recht bij jullie stabiel? Want dan zou dat wel een gemakkelijke oplossing zijn. Kunnen ze niet door de spijlen van de puppyren ook? Ik heb twee dwergjes.

Los in de tuin is niet echt een optie, het voorstuk dat ik wil afzetten zit tussen twee muurtjes, rest van de tuin hebben we klimopafscheidingen met de buren, wat giftig is voor ze. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wil ze eigenlijk dat hele stuk voor de schuifpui erbij geven. Maar dat kan dus niet permanent, want dat ziet er niet zo mooi uit en is niet zo praktisch in de doorloop. Plus dat mijn man het huis nog graag verkoopbaar wilt houden 😉 Vandaar het idee nu om een soort afscheiding te maken van de ren tot aan het stenen muurtje. Brownie krijgt zijn dolle uurtjes altijd in de namiddag/ avond, dan zouden we hem dan daarin kunnen laten. Moeten we alleen even kijken hoe we de opening naar de ren gaan maken ook.

D644E10F-129B-42CA-8D27-D78A8EBB7BF6.jpeg

aangepast door BaasjevanBrownie
Link naar bericht
Delen op andere sites

Kan je het verblijf niet in de lengte aanpassen i.p.v. in de breedte langs de schuifpui? Of heb je daar geen ruimte voor? Dan behoud je namelijk de doorloop. Misschien moet je dan wel een beetje draaien met het huidige verblijf en/of het schuilhok draaien en de ren aan de voorkant van het huisje bevestigen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is het niet een idee om zo'n soort ren nog extra tegen het hok aan te zetten? Volgens mij zie ik aan de voorkant van het hok een deurtje, dan zou je daar de doorgang kunnen maken met een van de deurtjes aan de zijkant van de ren. Dan moet je wel elke keer het dak openklappen om bij de konijnen te kunnen, maar dan hebben ze wel permanent meer ruimte.

Screenshot_20210223-140835_Chrome.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo'n puppy ren staat wel iets stabieler met een beetje een kromming, maar hoeft niet veel te zijn. Kan je hem niet aan het witte hok rechts en aan de muur links vastmaken? Dan een kleine kromming erin en dan zou 't perfect staan. De ren die ik heb passen ze niet doorheen (ook 2 kleintjes van 1,3 en 1,6 kg), ze steken wel hun koppies er doorheen wat ik in het begin wel gevaarlijk vond, maar ze blijven niet steken.. 20210223_150135.thumb.jpg.32029c3d72791bc7f0090f3ffe406f12.jpg

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

ACtC-3csU7sHCFOaJmjrc6OAWe-pri5mODe8NG4ufUHdo5sThi164_sRkZ4TLxwJkx_cQUB4wEaYya2qO79SMqL4w_7PbjBRW2AZH9-xlCyxRI0R9SdyeYh4jxNAai_m2yIRDDA95gkpxaN8L0s4GUp3DfWO=w1628-h915-no?authuser=0

Ik heb even geen duidelijkere foto maar deze puppyren staat aan de linkerkant gewoon los en rechts zit ie aan het hok v ast. Staat dus niet helemaal recht. Deze krijgen ze echt niet van hun plek af. Ik heb halfwilde dwergkonijnen (1,2 kg) met super smalle koppies (smaller dan bij een gewoon tam konijn) en die passen er al niet door.

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .