Ga naar inhoud

Diarree


Francisca

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik wil even jullie mening weten. Tommie is al een tijdje aan de diarree. Ik vind steeds kleine toefjes modderachtige poep.

Eerst dacht ik dat hij teveel andijvie kreeg dus toen ben ik gaan minderen en uiteindelijk gestopt.

Toen dacht ik dat het zijn snoepjes waren (hij krijgt een paar keer op de dag een worteltje van Rosewood Naturals carrotys) maar toen de snoepjes op waren en ik nieuwe moest bestellen, wat een tijdje duurde, had hij het ook gewoon.

Toen dacht ik zijn voer en ben dus over gestapt van beaphar care plus naar science selective graanvrij. 

Ik ben ook al naar de dierenarts geweest omdat hij steeds poep opgedroogd ook aan zijn penis had zitten. Volgens haar is ouderdom. Hij kan is wat stijver en kan zich niet meer goed wassen waardoor hij de blindedarmkeutels niet goed kan opeten volgens haar.

Maar mijn gevoel zegt dat hij die diarree niet door ouderdom heeft.

 

Hij heeft verder de volgende klachten:

Urinebrand door unrinegruis in zijn blaas (dit had hij al. Heeft panacur gehad maar daar kan hij niet goed tegen, is vorige jaar doorgespoeld. Zijn al nieuwe foto's gemaakt en de urinegruis was nihil) 

Rode hakjes (volgens de dierenarts moet hij meer bewegen en niet op 1 plek blijven zitten. Hij heeft de hele bovenverdieping tot zijn beschikking dus aan ruimte geen gebrek.)

Gaat veel liggen (deed hij eerder bijna nooit. Kan ook door zijn hakjes komen of omdat hij buikpijn heeft)

Drinkt veel

Zit soms de hele dag in een huisje (te slapen of te liggen)

Hij is in de rui

 

Maar het gekke is dat hij nog wel gewone keutels ook heeft. Hij vrolijk sochtends en savonds om een snoepje en eten komt bietsen en dan achter me aan rent en gekke sprongetjes maakt. Hij is nog steeds nieuwsgierig en ondernemend en eet ook goed hooi en brokjes. Hij knarst niet van de pijn. Zijn gebitje is voor de kerst gedaan.

 

Hij kan helaas niet goed tegen panacur en van metacam krijgt hij ook snel diarree.

 

Hebben jullie nog ideeën? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ouderdom is geen ziekte, en geen reden voor diarree. Wat een vreemd dierenarts advies.

 

Wat logischer was geweest, was dat de dierenarts mest onderzocht had op wormen. Een wormbesmetting kan namelijk ook dit soort keutels veroorzaken. En dat is prima te behandelen met een gericht wormenmiddel (als je weet welke soort wormen het is), let wel op dat konijnen over het algemeen wel langer behandeld moeten worden dan honden & katten, omdat ze via de blindedarmkeutels telkens herbesmet kunnen raken. Het is dus wel een flink gedoe met poetsen en ontwormen als dat het blijkt te zijn, maar als het goed is ben je er na een maand dan wel vanaf.

Fenbendazol (in panacur) is wel een voor de hand liggend wormenmiddel, maar er zijn wel verschillende soorten/merken waar die werkzame stof in zit, misschien dat jouw konijn wel tegen één van die andere middelen kan, mocht dat het juiste wormenmiddel blijken te zijn.

 

Hoe ziet jouw konijntje er uit? Eventueel zou het ook megacolon kunnen zijn. Dat is lastiger te behandelen, zeker als er ook al meerdere gezondheidsproblemen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Evee,

 

Dank voor je reactie. Ja volgens de dierenarts was die diarree gewoon de blindedarmkeutels maar die zien er heel anders uit.

 

Tommie is een carlifornian. Bruine pootjes, oortjes, neusje en staartje. Rode oogjes. Witte vacht. Of bedoel je hoe de onderkant eruit ziet?

 

Ik kan wel even bellen met ze en vragen of ik zo'n kwakje kan inleveren voor onderzoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik bedoelde inderdaad de aftekening. Bij konijnen met lotharinger aftekening (snorretje, brilletje) komt vaak erfelijk megacolon voor, en dat wordt naarmate ze ouder worden vaak steeds erger. Maar dat is hier dus niet het geval. Inleveren voor onderzoek op wormen zou ik zeker doen, daar hoeft hij zelf niet eens voor naar de dierenarts, wat bij konijnen altijd wel fijn is ivm de stress die dat geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenarts gebeld. Was niet gebruikelijk om poeponderzoek te doen zei de assistent. Raar maar goed.

Mag nu een kwakje inleveren en een gewone keutel en dan wordt het onderzocht op coccidiën dus geen wormen. Heb gezegd dat ik ook aan wormen dacht maar ze had overleg gehad met de dierenarts en die wil kijken voor die parasiet. Nu nog even denken hoe ik dat kwakje mee krijg...

aangepast door Francisca
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat raar dat ze geen mestonderzoek hebben gedaan zeg. Mijn voedstertje had een tijdje geleden ook zachte keutels. En ook echt niet van het blinde darm type. Bleek dat ze overmatig veel gist (brillendoosjesgist) in haar darmen had.

Voor de rest had ze ook totaal geen symptomen van niets. Misschien toch nog wat verder aandringen om eens even onder een microscoop te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Francisca:

Dierenarts gebeld. Was niet gebruikelijk om poeponderzoek te doen zei de assistent. Raar maar goed.

Mag nu een kwakje inleveren en een gewone keutel en dan wordt het onderzocht op coccidiën dus geen wormen. Heb gezegd dat ik ook aan wormen dacht maar ze had overleg gehad met de dierenarts en die wil kijken voor die parasiet. Nu nog even denken hoe ik dat kwakje mee krijg...

Heb je een schoon plamuurmes? Of anders een stevig kartonnetje waarmee je het op kan schrapen? Dat dan in een plastic zakje stoppen en meenemen 😉

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit het onderzoek is niks gekomen. De dierenarts zei weer ouderdom. Ik zeg dit is geen ouderdom want dit zijn geen blindedarmkeutels. De assistente gaat nu overleggen of bloed prikken een idee is omdat hij ook veel meer is gaan drinken. En anders ga ik maar naar Utrecht want ze hadden hier in Amersfoort geen idee meer wat het kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Francisca:

Uit het onderzoek is niks gekomen. De dierenarts zei weer ouderdom. Ik zeg dit is geen ouderdom want dit zijn geen blindedarmkeutels. De assistente gaat nu overleggen of bloed prikken een idee is omdat hij ook veel meer is gaan drinken. En anders ga ik maar naar Utrecht want ze hadden hier in Amersfoort geen idee meer wat het kan zijn.

Vervelend als ze er niet zoveel verstand van hebben. Ik zou zeker even verder kijken naar een andere dierenarts. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei WOKKY:

Wat raar dat ze geen mestonderzoek hebben gedaan zeg. Mijn voedstertje had een tijdje geleden ook zachte keutels. En ook echt niet van het blinde darm type. Bleek dat ze overmatig veel gist (brillendoosjesgist) in haar darmen had.

Voor de rest had ze ook totaal geen symptomen van niets. Misschien toch nog wat verder aandringen om eens even onder een microscoop te kijken.

 

Maar brillendoosjesgist is toch normaal bij konijnen? Wat moest je doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei JokeC:

Getsie, wat een vervelende situatie. Zit je je zorgen om Tommie te maken en dan moet je ook nog drammen, smeken, argumenteren met je DA om goed onderzoek te doen. Misschien niet meer doormodderen en naar Utrecht gaan meteen?

Ja ga een afspraak maken voor morgen wat dit schiet niet op zo

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei JokeC:

Dan weet je in ieder geval dat je bij de experts bent! Veel sterkte met Tommie, duimen dat ze in Utrecht een diagnose kunnen stellen plus behandeling daarvoor. Misschien dat je wat mest mee kunt nemen voor het geval ze het daar willen onderzoeken? 

Dank je! Hij mag woensdag kwart voor 9. Ja dat zat ik ook al te denken. Dan hoeven ze het niet uit zn poepertje te halen.

  • Vind ik leuk 2
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei Francisca:

 

Maar brillendoosjesgist is toch normaal bij konijnen? Wat moest je doen?

Klopt, dat is ook normaal. Maar niet in die hoeveelheid. Zij had blijkbaar zo veel gist dat ze er zachte keutels van kreeg. Ze kreeg een week of zo nystatine en toen waren de keutels weer helemaal normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben uiteindelijk niet in Utrecht geweest maar heb eerst 24 uur geen snoepjes gegeven. Pfff wat was dat moeilijk! Dat lieve koppie van hem en die streken die hij uithaalt voor een snoepje. Dat is erg moeilijk te weerstaan. Het is ook het enige moment dat hij naar me toe durft te komen en blijft zitten. Maar daarna had hij geen diarree meer! Toen ik hem gisteravond weer 2 snoepjes gaf had hij de volgende ochtend weer een klodder diarree liggen. Hij kan dus niet tegen die snoepjes meer 😞 nu moet ik iets anders zien te vinden wat hij lekker vind en waar hij wel tegen kan. Had net 3 nieuwe zakjes gekocht.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of gewoon even geen snoepjes geven, hoe lastig dat ook is. Misschien kun je een klein deel van de normale brok-portie niet als maaltijd voeren, maar uit de hand als lekkernij? Dan geef je niets anders / ongezonds, maar heb je toch iets om hem te geven als hij zit te schooien. Zelf doe ik het ook zo, en de konijnen lijken dat prima te vinden. Ik geef bijna nooit snoepjes, maar geef brokjes uit de hand. Verder krijgen ze wel gedroogde kruiden, knaaghout en af en toe een meadow hay cookie (dat is geperst gras), maar dat zijn allemaal vezelrijke, natuurlijke producten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat super fijn dat je de oorzaak gevonden hebt zeg! Stuk beter dan een heel medisch traject.

Hier krijgen ze ook al een tijdje geen tussendoortjes meer om onrust in mijn koppel te vermijden. Wennen ze gewoon aan, zijn nu mega blij als ik het hooi aanvul, gaan los op wilgenspeeltjes etc en schooien ook niet meer. Net zoiets als zelf stoppen met snoepen. In het begin zit je elke avond te snakken naar iets lekkers, na een week of twee denk je er al niet meer aan. Gewoontedingetje 💁.

Voorheen waren hier erwtenvlokken en zonnebloempitjes altijd erg populair, al weet ik niet hoe het zit met die pitjes en diarree, zit wel veel olie in natuurlijk. 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago zei Evee:

Of gewoon even geen snoepjes geven, hoe lastig dat ook is. Misschien kun je een klein deel van de normale brok-portie niet als maaltijd voeren, maar uit de hand als lekkernij? Dan geef je niets anders / ongezonds, maar heb je toch iets om hem te geven als hij zit te schooien. Zelf doe ik het ook zo, en de konijnen lijken dat prima te vinden. Ik geef bijna nooit snoepjes, maar geef brokjes uit de hand. Verder krijgen ze wel gedroogde kruiden, knaaghout en af en toe een meadow hay cookie (dat is geperst gras), maar dat zijn allemaal vezelrijke, natuurlijke producten. 

 

Helaas vind Tommie zijn brokjes niet zó lekker dat hij ze echt uit de hand komt eten. Gedroogde kruiden mag hij niet met zn blaasgruis , knaaghout doet hij niks mee helaas. Meadow hey cookies kan ik nog wel eens proberen. Ik had ooit hooikoekjes besteld in een webwinkel en daar kwamen na een tijdje allemaal maden uit 😖

  • Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .