Ga naar inhoud

Planten voor konijnen


Vogeltje10

Aanbevolen berichten

Ik snap je vraag niet goed. Waarom wil je een volière in je konijnenhok maken? Hoe groot is het hok? Er is weinig waar je zeker van kunt zijn dat de konijnen eraf blijven. Het zijn nieuwsgierige slopers vaak. En als de planten veilig zijn dan eten de konijnen die op. 

 

Ik heb het idee dat exact deze opmerkelijke vraag al eens eerder voorbij gekomen is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is de voliere? Zelf heb ik een voliere van 8 vierkante meter per koppel en dat is echt te klein om planten in te laten groeien. Ik denk dat als je meer richting de 30 vierkante meter gaat voor een koppel er misschien wel wat blijft staan, maar de meeste mensen hebben niet zoveel plek voor ze over. 

 

Het probleem is dat als je met veilige planten werkt, de konijnen er ook van zullen eten. Zeker in beperkte ruimte en bij gebrek aan alternatieven. Giftige planten neerzetten is ook geen optie, want dan worden de konijnen ziek, daar blijven ze in eerste instantie vaak wel wat meer vanaf, maar ook dan, in beperkte ruimte eten ze er echt vroeg of laat van. Planten waar konijnen volledig vanaf blijven bestaan helaas niet. In alle vrijheid en een groot verblijf is de ervaring wel dat ze eerst aan de velige, meest aantrekkelijke planten beginnen. Maar als die op zijn, of als ze daar op uitgekeken zijn, zullen ze zeker ook van de rest gaan proeven. Na verloop van tijd zal elke plant in een konijnenren, elk grasveldje dat je maakt, gewoon vakkundig gesloopt worden. 

 

Er zijn twee lijsten waar je mogelijk wat aan hebt: 

De veilige plantenlijst met producten en planten die je als voedsel aan kan bieden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

 

De plantenlijst voor een konijnvriendelijke tuin, met planten die relatief veilig zijn voor in zo een tuin, en het vaak nog iets langer uithouden dan de planten van de link hierboven:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnvriendelijke-tuin

 

Nep planten zijn ook schadelijk voor konijnen, dat zou ik dus ook niet aanraden. Het zijn echte slopers namelijk!

 

Als je het natuurlijk wil houden, is het misschien een optie om veel hout te gebruiken in de inrichting, en los met bloempotten en bloembakken met veilige planten te werken? Dan kun je afwisselend dus zelfgekweekte planten aanbieden als voedsel, en daarmee afwisselen in de rennen. Als iets kaal is gegeten, kun je er weer een nieuwe pot met plantjes in zetten. Ik denk alleen dat je wel ruimte en groene vingers moet hebben om de eetlust van je konijnen bij te kunnen houden met kweken 😉 

Verder kun je ook natuurlijk inrichten zonder al te veel groen, met een lekkere zandbak en veel tunnels bijvoorbeeld. Beukensnippers in de ren op de bodem, of gewoon zandgrond (wel met gaas er onder) waar ze tunnels in kunnen graven. Uit ervaring weet ik wel dat dat als baasje niet altijd praktisch is alleen 😉 Je kan verder ook veilige houtsoorten (bijv. wilg of appelboomhout) gebruiken als knaaghout wat je regelmatig aanbied. 

 

Een hanging basket of andere hangende plantenbakken, of een verticale tuin tegen een wand, kan voor sommige planten ook nog een optie zijn, bijvoorbeeld aardbeitjes doen het daar prima in. Dan kun je als je zelf in de ren bent blad en af en toe een aardbeitje aanbieden om van te snoepen. Ook met veel kruidenplantjes kan dat prima. 

 

Houd er wel rekening mee dat je niet zomaar konijnen in een verblijf kan zetten vol planten, als ze geen vers groenvoer gewend zijn, dan krijgen ze diarree. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Mira11:

Kurktunnels zijn veilig voor konijnen. Het is ook het enige waar ze bij mij niet aan knagen. 

Als ze er niet aan knagen, is het natuurlijk altijd veilig 😉

 

Maar ik dacht dat je met producten van kurk en konijnen altijd heel voorzichtig moest zijn, omdat dat snel verstopping kon geven. Sommige mensen knutselen voor konijnen bijvoorbeeld wel eens met wijnfles-kurken, en dat materiaal kan dus wel verstopping geven. Ik weet niet of dat verschilt van het materiaal van de tunnel? Dat lijkt mij minder bewerkt, maar ik weet niet of het daardoor veiliger is, of dat het risico hetzelfde blijft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Evee:

Als ze er niet aan knagen, is het natuurlijk altijd veilig 😉

 

Maar ik dacht dat je met producten van kurk en konijnen altijd heel voorzichtig moest zijn, omdat dat snel verstopping kon geven. Sommige mensen knutselen voor konijnen bijvoorbeeld wel eens met wijnfles-kurken, en dat materiaal kan dus wel verstopping geven. Ik weet niet of dat verschilt van het materiaal van de tunnel? Dat lijkt mij minder bewerkt, maar ik weet niet of het daardoor veiliger is, of dat het risico hetzelfde blijft?

Ik heb het nog even nagevraagd bij Dtails. Ze geven aan dat het niet gevaarlijk is en dat ze er 10 jaar lang nog geen problemen mee hebben gehad. Wel geven ze aan dat het natuurlijk niet goed als ze er heel veel van eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

onze konijnen hebben een wilgen gevlochten tunnel en daar doen ze alles mee ze eten er meest van maar liggen er ook in en we doen er soms hooi in maar dat vinden ze niet leuk dus ik raad aan om er geen hooi in te doen wat er bij ons wel in zat😒

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .