Ga naar inhoud

Konijntje met EC


GrijsjeenFloortje

Aanbevolen berichten

Er zijn veel topics hierover op bunnybunch, ook recente. EC is echt heel naar en je moet vaak een lange adem hebben. Soms zie je pas na 3 tot 4 weken verbetering. Niet te snel opgeven dus. Wat voor symptomen heeft je konijn? Heeft ze ook een pijnstiller en ontstekingsremmer (metacam/novacam of een injectie van dexamethason en evt vitamine B)?

Veel sterkte. Misschien goed om de topics even te lezen zodat je een beetje beeld hebt, er staan veel ervaringsverhalen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, ik heb al een beetje gelezen... Ze krijgt inderdaad ook metacam. 

Ze is echt totaal niet zichzelf, normaal is ze heel levendig en nu zit ze bijna alleen maar stil en als ze loopt, loopt ze heel raar. Ze eet wel, maar met moeite. We geven uiteraard nog lang niet op, maar het is echt verschrikkelijk om haar zo te zien ! Dankjewel voor je antwoord 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het echt een vreselijke ziekte voor het konijn zelf maar ook voor de baasje(s). Het is belangrijk dat ze de goede medicijnen krijgt en de goede dosering. 

Op de website van de dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht staat een behandelplan voor EC. Daar worden goede resultaten mee geboekt. 

Sterkte en ik hoop dat Floortje snel de goede kant op gaat!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar hé.. 

Ik heb op het moment ook een konijntje met EC, met verlamde achterpoten. 
Wij hebben haar wel lekker binnen, dan kan je haar ook goed in de gaten houden!

Of ze goed eet, drinkt, of ze wat actiever wordt.. vind ik persoonlijk wel erg fijn. 

Ons konijn is nu 3 weken ziek en we zien wel verbetering in haar achterpoten, en ze is een stuk actiever.

Maar of ze het gaat redden betwijfel ik zeer.. Soms herstellen konijnen goed, soms helaas ook niet.. 

Ik duim voor je!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden zei Pablo&Lola:


Maar preventief behandelen heeft geen zin, toch? Behandelen heeft toch alleen zin als de parasiet actief is en de ziekte tot uiting komt?

Ze raden ook aan een konijn preventief te behandelen met panacur als het een stressvolle periode tegemoet gaat zoals een dierenarts bezoek of verhuizing. En soms is de parasiet al actief maar zie je het (nog) niet. Dierenartsen zeiden jaren geleden in elk geval wel de andere konijnen mee te behandelen.

 

Overigens behandel ik Noellie ook preventief. Zodra ik stop heeft ze binnen een week of twee weer een schever kopje. Nu geef ik het dagelijks jarenlang en heeft ze dat niet.

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, ik heb dat ook weleens gelezen hoor, maar als ik dan een konijn met EC had en navraag deed bij dierenartsen en opvangen, dan was het antwoord steevast dat het geen zin had. Dus ik denk dat de meningen verdeeld zijn. Maar volgens mij kan het sowieso geen kwaad, toch? In ieder geval fijn dat het bij Noellie wel werkt, @Boefje. 🙂 Heeft Noellie EC gehad dat ze symptomen toont als je stopt? Misschien speelt dat dan ook wel een rol, of ze het al in actieve vorm hebben gehad of niet, geen idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Klopt, ik heb dat ook weleens gelezen hoor, maar als ik dan een konijn met EC had en navraag deed bij dierenartsen en opvangen, dan was het antwoord steevast dat het geen zin had. Dus ik denk dat de meningen verdeeld zijn. Maar volgens mij kan het sowieso geen kwaad, toch? In ieder geval fijn dat het bij Noellie wel werkt, @Boefje. 🙂 Heeft Noellie EC gehad dat ze symptomen toont als je stopt? Misschien speelt dat dan ook wel een rol, of ze het al in actieve vorm hebben gehad of niet, geen idee.

Ze heeft het vaker langdurig gehad. Voorheen lange tijd er tussen dat het wel weer goed ging. Maar na de laatste keer bleef het snel weer terug komen. Ook dat je het niet zo merkte want ze had restverschijnselen dus dachten datveen scheef kopje erbij hoorde.. maar na behandeling was het dan weer stukken rechter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Boefje:

Ze heeft het vaker langdurig gehad. Voorheen lange tijd er tussen dat het wel weer goed ging. Maar na de laatste keer bleef het snel weer terug komen. Ook dat je het niet zo merkte want ze had restverschijnselen dus dachten datveen scheef kopje erbij hoorde.. maar na behandeling was het dan weer stukken rechter. 


Lijkt mij best wel heftig, een konijn dat al vaker EC heeft gehad. Het is en blijft een vreselijke ziekte. Ik snap wel dat je het dan preventief geeft. Fijn om te lezen dat het bij haar zo goed werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het word inderdaad geadviseerd, de partner meebehandelen, maar ik heb het ook niet gedaan. Ik heb het in huis, let goed genoeg op mijn konijnen om bij de eerste signalen te starten, en vind ze de stress aan doen van medicijnen geven ook niet ideaal. En het heeft inderdaad geen zin als de parasiet niet actief is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-2-2021 at 22:37 zei Tineke Eeuwema:

Wat naar hé.. 

Ik heb op het moment ook een konijntje met EC, met verlamde achterpoten. 
Wij hebben haar wel lekker binnen, dan kan je haar ook goed in de gaten houden!

Of ze goed eet, drinkt, of ze wat actiever wordt.. vind ik persoonlijk wel erg fijn. 

Ons konijn is nu 3 weken ziek en we zien wel verbetering in haar achterpoten, en ze is een stuk actiever.

Maar of ze het gaat redden betwijfel ik zeer.. Soms herstellen konijnen goed, soms helaas ook niet.. 

Ik duim voor je!

 

Die van mij heeft ook culicuni maar aan een achterpoot. Heeft die van jou echt last van beide of zie je verschil?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .