Ga naar inhoud

Gezondheid Olaf


Mira11

Aanbevolen berichten

Toch maar even een apart topic aangemaakt. 

Jessica Goedhart en Ilse Pos gaven aan dat Olaf te kort is geknipt. Dat kan leiden tot problemen. Het kan zorgen voor meer vachtproblemen. Zucht...

Ik ben superblij met de info hoor maar wordt er wel erg moe van de tegenstrijdige adviezen. De dierenarts zei juist dat ik het kort moest knippen om te voorkomen dat hij klitten kreeg. 

Nu ga ik Olaf zijn haar weer wat langer laten groeien in de hoop dat het helpt. 

 

aangepast door Mira11
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wat betreft vacht echt afgaan op Jessica Goedhart. Dierenartsen hebben daar niet ontzettend veel verstand van, die kunnen ook niet echt trimmen vind ik. 

Een konijn zal niet ziek worden als je de vacht kortwiekt, maar ze bedoelt denk ik dat ze er vachtproblemen van kunnen krijgen, bijvoorbeeld vaker haren verliezen of groeistoornissen van het haar. Dat zou dan weer sneller kunnen leiden tot verstopping omdat ze meer binnen krijgen. Ik denk dat dat is wat ze bedoelt. En een stukje temperatuurregulatie die ze missen als je de vacht heel kort knipt. Nu moet ik zeggen dat ik ook wel van het kortwieken ben, maar ik hou me toch aan hun advies om 2-2,5 cm vacht te laten staan. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Oh wow ik zou ook denken dat dat niet heel kort is. Heb Dunya vandaag korter gemaaid ;).

Lastig wel hoor... Is hij vandaag een beetje stabiel geweest? Op de foto ziet hij er alert uit. 

Hij ging vandaag goed. Tot nu toe tenminste. Ik blijf goed opletten. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit vond ik vanmorgen in het verblijf 😯 Gisterenavond at hij niet al zijn brokjes op. Ik heb hem dus weer extra goed in de gaten gehouden. Kan me voorstellen dat zoiets niet lekker zit in je buik. 

Nu eet hij weer volop. 

20210303_160929.jpg

  • Verward 5
  • Verdrietig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Holy moly zeg 😶 Ik wist niet dat het mogelijk was dat dat uit een konijn kon komen! Wat verschrikkelijk vervelend voor Olaf maar hopelijk wel duidelijke oorzaak waarom het laatste tijd zo ging. Hoe vies het misschien klinkt, misschien kijken of je er wat geks in kan vinden? Veel haar bijv? Zodat je het in de toekomst hopelijk kan voorkomen? Zeg maar wat hoor 🤭

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Rosinda:

Holy moly zeg 😶 Ik wist niet dat het mogelijk was dat dat uit een konijn kon komen! Wat verschrikkelijk vervelend voor Olaf maar hopelijk wel duidelijke oorzaak waarom het laatste tijd zo ging. Hoe vies het misschien klinkt, misschien kijken of je er wat geks in kan vinden? Veel haar bijv? Zodat je het in de toekomst hopelijk kan voorkomen? Zeg maar wat hoor 🤭

Ik heb het idd (met plastic handschoenen aan) uit elkaar gehaald. Smerig werkje 😖 maar ja het was nodig . Er zaten wel wat haren in. Ik probeer zijn vacht goed bij te houden. Hij os alleen nu weer in de rui. Helpt ook niet mee.

aangepast door Mira11
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Miekmoek:

Wow, dat is een groot ding 😳 Soort opstopping had ie dus? 

 

Fijn dat het eruit is en dat Olaf weer eet 😊

Hij heeft steeds last van verstopping. Helaas helpen de medicijnen niet afdoende. Zag net helaas alweer kleine keuteltjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Mira11:

Ik heb het idd (met plastic handschoenen aan) uit elkaar gehaald. Smerig werkje 😖 maar ja het was nodig . Er zaten wel wat haren in maar ik had er meer verwacht. Zeker ook omdat hij nu in de rui is.

Alles voor de beestjes 🤭 Al kan ik me zeker goed voorstellen dat het een smerig werkje was, de droge keutels zijn wat dat betreft denk ik een stuk leuker (en smakelijker) om open te maken 😅

 

Vreemd dat je er dan niks bijzonders inzat, had inderdaad ook echt een halve Olaf aan haar ofzo verwacht.. 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Mira11:

Hij heeft steeds last van verstopping. Helaas helpen de medicijnen niet afdoende. Zag net helaas alweer kleine keuteltjes. 

Die kleine keutels zijn van wat hij 24 uur van te voren heeft gegeten, ook hoeveel he? Als hij toen niet veel heeft gegeten+misschien toch wel beetje last van de rui (bij mij hebben ze zo nu en dan ook kleine keutels sinds de verharing is begonnen, maar zeker niet constant) Zou daar nu niet gelijk te zorgen om maken denk ik als ie nu weer veel eet, kijken hoe de keutels morgen zijn na het maaltje van nu zegmaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei Rosinda:

Die kleine keutels zijn van wat hij 24 uur van te voren heeft gegeten, ook hoeveel he? Als hij toen niet veel heeft gegeten+misschien toch wel beetje last van de rui (bij mij hebben ze zo nu en dan ook kleine keutels sinds de verharing is begonnen, maar zeker niet constant) Zou daar nu niet gelijk te zorgen om maken denk ik als ie nu weer veel eet, kijken hoe de keutels morgen zijn na het maaltje van nu zegmaar

Ik hou hem zoiezo goed in de gaten. Hij staat nog onder behandeling van Evert-Jan de Boer uit Utrecht. Binnenkort hebben we weer telefonisch contact.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eindelijk duidelijkheid over de gezondheid van Olaf. 

Ik had een voedingsadvies aangevraagd bij Chanty Place. Heel veel vragen ingevuld via de mail en röntgenfoto's doorgestuurd. Zijn maag is enorm groot en er zit ook gas in. Een maagverstopping.

Ze vertelde dat dit iets is wat maanden zich opgehoopt heeft. 

Ze heef me de foto's terug gestuurd met kringen om zijn maagje en gas. Ik kan dus zelf nu zien hoe het zit. Idd als ik het met de röntgenfoto van Liz vergelijk is de maag van Olaf echt veel groter met een donkere (gas) plek erin.

Ze ziet veel langharige konijnen voorbij komen met deze problemen.

Haren die met brokjes een bal vormen. Doordat hij steeds brokjes krijgt blijft het dus in stand. Nu krijgt hij dus speciaal voer voor langharige konijnen die er niet aan vast gaat zitten. Prozyme om het voer op te lossen wat er nu nog in zijn maagje zit zodat ook de haren makkelijker naar buiten kunnen komen. Ze verwacht dat het wel en week of 6 / 8 duurt voordat het opgelost is. Dat maakt me niet uit. Ik ben blij dat ik weet wat er met hem aan de hand is en dat ik er wat aan kan doen. 🎉

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .