Ga naar inhoud

Verkiezingen

Aanbevolen berichten

35 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Volledig biologisch is ook niet realistisch zegt mijn man altijd, want dan kan er nooit voldoende voedsel voor iedereen worden geproduceerd en de oogsten zijn onzeker vanwege plagen.

Nederland staat in de lijst van landbouwproducten exporterende landen op nummer 2 toch? Zo'n klein *krulspinazie* -landje staat op nummer 2! Wij voeden de rest van de wereld en helpen het milieu en boeren naar de Filistijnen hier en in andere landen! Zou het niet kunnen dat we minder landbouwproducten gaan produceren en exporteren, fatsoenlijke prijzen aan boeren betalen om een normale boterham met biologische teelt te kunnen verdienen? Dat lijkt me toch sterk. Makkelijk omschakelen zal het niet zijn, op heel veel terrein zullen de breinen van de betrokkenen flink kraken om het mantra van decennia blind en doof doordonderen met meer meer meer op een slechte manier voor de wereld om te buigen naar een verantwoorde manier van omgaan met de wereld en iedereen die en alles dat er leeft.

• Mee eens! 4
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben ook niet tegen boeren, zo bedoel ik het ook niet. Uiteindelijk hebben we toch echt boeren nodig, zonder boeren geen voedsel.
Ik denk alleen dat de sector er niet aan ontkomt om flink te veranderen met het oog op de toekomst. Er gaat al zo belachelijk veel geld heen, dat ik niet vind dat er meer geld naartoe moet, ik vind alleen dat het geld beter en eerlijker verdeeld moet worden, en aan de juiste dingen moet worden besteed. En dat is nu totaal niet.

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
39 minuten geleden zei JokeC:

Nederland staat in de lijst van landbouwproducten exporterende landen op nummer 2 toch? Zo'n klein *krulspinazie* -landje staat op nummer 2! Wij voeden de rest van de wereld en helpen het milieu en boeren naar de Filistijnen hier en in andere landen! Zou het niet kunnen dat we minder landbouwproducten gaan produceren en exporteren, fatsoenlijke prijzen aan boeren betalen om een normale boterham met biologische teelt te kunnen verdienen? Dat lijkt me toch sterk. Makkelijk omschakelen zal het niet zijn, op heel veel terrein zullen de breinen van de betrokkenen flink kraken om het mantra van decennia blind en doof doordonderen met meer meer meer op een slechte manier voor de wereld om te buigen naar een verantwoorde manier van omgaan met de wereld en iedereen die en alles dat er leeft.

Volgens mij is er heel veel mis met ons eetpatroon / het systeem van voedsel kweken / vervoeren / verkopen. De supermarkten zijn daar ook schuldig aan, de grote miljardenbedrijven die veel kleinere merken en bedrijven hebben opgekocht, en boeren vaak de dupe, want die krijgen geen eerlijke prijs voor hun product in eigen land. Met export verdienen we belachelijk veel, dat is ook niet zomaar veranderd. Als het in het buitenland meer opbrengt, verschepen we het liever. En dan importeren wij wel iets goedkopers. Belachelijk systeem. Ik betaal echt veel liever iets meer voor producten uit de regio, dan voor dingen van ver.

Vorige week had ik sperzieboontjes besteld, een aanbieding van de jumbo, een keer niet biologisch (meestal bestel ik alle groenten die wij zelf eten biologisch). Die dingen kwamen verdorie uit Senegal! Waarom zou ik in hemelsnaam boontjes uit Senegal willen eten, terwijl ze die hier ook gewoon kweken?! Die dingen hebben een halve wereldreis er op zitten. Ik had ze liever in Afrika gelaten voor mensen die daar honger hebben, dan dat ik ze op mijn bord heb.

Was dus voorlopig ook weer de laatste keer dat ik groenten heb besteld voor onszelf daar, voortaan gewoon weer regionaal van de biowinkel.

• Mee eens! 4
Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt, supermarkten pakken een veel te groot deel van de marge. Het zou mooi zijn als daar verandering in zou komen.

We wonen in een van de vruchtbaarste streken ter wereld met zoet water, dus als we niet verschepen zou je het ook als egoïstisch kunnen zien. Steeds meer gebieden krijgen te maken bodemerosie en verzilting waardoor het optionele teeltgebied steeds kleiner wordt. En de gebieden waar het wel mogelijk is, is niet alle kennis en kunde ter beschikking, dus daar ligt ook nog iets te winnen. Maar gelukkig exporteert NL ook veel landbouwkennis 😉 Zo is mijn man naar Roemenië, Polen en Marokko geweest over het telen van gewassen. 

Maar producten daarvandaan importeren naar NL, zodat wij het jaar rond bepaalde producten hebben die ook gewoon in NL worden geteeld vind ik ook onzin. Enorme CO2 voetprint. Het beste kun je denk als consument zoveel mogelijk bij de boeren en uit de regio zelf kopen en rekening houden met de seizoenen. Zo worden sperziebonen niet in de winter in NL geoogst @Evee 😉 Op de site van het Voedingscentrum is een overzicht van alle seizoensgroenten te vinden.

Ik probeer me er wel zoveel mogelijk aan te houden, maar moet ook bekennen nog weleens avocado’s, bananen, sinaasappels etc. te kopen. Alleen maar Hollands is ook wel eentonig.

aangepast door BaasjevanBrownie
  • Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo ver had ik er niet over nagedacht, het was een aanbieding en ik dacht lekker, sperziebonen. Ze kunnen toch ook uit een kas komen in de winter 😅 maar de bio winkel heeft ze nu inderdaad alleen in pot of diepvries, dus ik had het kunnen weten 😉

Link naar bericht
Delen op andere sites

We zijn gewoon verwende van de natuur vervreemde mensen geworden. I.p.v. te eten wat de seizoenen ons bieden en wat op dat moment dus het gezondst is, halen we half rauwe bananen uit Zuid-Amerika waar belangrijke bossen voor gekapt zijn en die via Rusland waar ze in rijpingsloodsen rijp gestoomd worden naar ons komen. En wij exporteren onze eigen producten die door onze monocultuur veel minder gezond zijn dan 50 jaar geleden naar andere landen. Ik zag eens een documentaire waar een biologische boer het verschil liet zien tussen zijn grond en dat van de buurboer die "gewoon" intensief teelde. Zijn biologische grond was luchtig, vol met beestjes en massa's wormen, die van de buurboer knoerthard, niet door te komen voor wormen en andere noodzakelijke beestjes dus arm aan voedingsstoffen voor de gewassen. Dus buurboer had grote zware machines nodig om door die grond heen te kunnen komen om er massa's mest in te krijgen met alle gevolgen van dien. En buurboer had zoveel schulden bij de bank door telkens schaal te vergroten om het hoofd boven water te kunnen houden (aangemoedigd door die gewetenloze banken) dat hij niet kón veranderen naar biologisch boeren. Tenminste niet zonder hulp. 

De bioboer boerde met veel minder vee en land financieel beter dan de buurboer. Maar hij was in de omstandigheden geweest om te kunnen omschakelen naar bioboeren door zijn spaargeld aan te spreken in de eerste jaren van omschakelen. 

Erg eigenlijk, dat er oplossingen zijn, maar dat die af geserveerd worden vanwege de grote belangen van een stelletje oelewappers die niets geven om lange termijn, maar wel de noodzakelijke veranderingen tegenhouden.  

• Mee eens! 3
Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minuten geleden zei Evee:

Ik heb net de ongemakkelijke stemwijzer gedaan, die is best lastig! Echte dilemma's! 

Heb je daar een link van? Ik kan hem niet vinden.

Ik krijg het trouwens niet voor elkaar om de Kieskompas in te vullen op mijn mobiele telefoon. De vragen zijn niet volledig leesbaar. Ik kan ze wel iets naar boven en naar beneden schuiven, maar ik mis gewoon het eerste en laatste deel van de vraag.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 20-2-2021 at 10:59 zei Evee:

Mocht je net als mij ook stemwijzers gebruiken om een idee te krijgen van standpunten, ik heb tot nu toe deze gevonden:

https://www.kieskompas.nl/

https://stemwijzer.nl/

https://partijenwijzer.nl/

ongemakkelijkekieswijzer.nl (vanaf 22 feb)

https://stemmentracker.nl/

Ik heb hem er in de beginpost bij gezet!

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij mij staan er steeds acht partijen zo'n beetje tussen de 45 en 55% match en dat is dan ook gelijk de hoogste score. Dat helpt me dus niet bepaald. Ga sowieso volt eens even naar bekijken, die is nieuw voor mij en staat er steeds bij, eens kijken wat ze nu precies uitdragen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 22-2-2021 at 20:17 zei Evee:

Ik heb net de ongemakkelijke stemwijzer gedaan, die is best lastig! Echte dilemma's! 

Ik vond die helemaal niet zo lastig! Blijkbaar heb ik een heel duidelijke mening over die dilemma's. Wat ik lastig vind aan al die stemwijzers is dat ik eigenlijk alleen écht verstand heb van asielbeleid. Dat is het enige onderwerp waar ik met adequate kennis iets zinnigs over kan zeggen. Verder heb ik een goed onderbouwde mening over voedsel en milieu vanuit persoonlijke interesse. Ik weet ook nogal wat van minimabeleid en uitkeringen vanuit mijn werk. Maar er zitten zoveel onderwerpen bij waar ik niet meer dan een 'roeptoetermening' over heb en dan nog een aantal dingen waar ik gewoon echt geen verstand van heb. En dat geldt natuurlijk voor iedereen. Je kunt niet alles weten en dat is democratie, maar hoe meer ik me ga verdiepen hoe lastiger ik het daardoor vind om een keuze te maken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha die vond ik idd ook helemaal niet lastig! Bij mij komen telkens wel ongeveer dezelfde partijen er uit, met één gemene deler die er altijd bij zit en dat was ook de partij waar ik naar neigde dus prima. Mijn overeenkomst is meestal ook veel hoger (70-80%) dan wat Eefje hierboven zegt dus dat geeft ook een ander gevoel.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb meestal niet meer dan 50-55% overeen met de partijen die uit de stemwijzers komen. Dat betekent dus voor elk punt waar ik het wel mee eens ben, er dus ook een punt is waar ik het niet mee eens ben. Dat maakt het echt ontzettend lastig om te kiezen. 

En dan zijn er inderdaad ook nog onderwerpen waar je gewoon niet genoeg van weet om een mening over te hebben. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben het met jullie eens, je kunt niet overal verstand van hebben en ook ik heb bij alle partijen wel dingen waar ik het wel en niet mee eens ben. Ik denk dat je het accent moet leggen op wat voor jou het belangrijkst is. Voor mij ligt dat wel echt op dierenwelzijn en milieu. Zeker na het zien van die documentaire van David Attenborough ben ik ervan overtuigd dat er drastisch dingen moeten veranderen en naast ons gedrag als consument kunnen we nu met stemmen daar een klein deel aan bijdragen. Voor mij lijken heel veel onderwerpen uit de verkiezingsstellingen dan ook ineens onbelangrijk of iig ondergeschikt.

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .