Ga naar inhoud

Verkiezingen

Aanbevolen berichten

Op 15, 16 en 17 maart mogen we weer stemmen voor de tweede kamer.  Meerdere dagen dit keer op veel stembureau's, en ouderen mogen zelfs per post stemmen.
Dat vond ik nog wel een vreemd systeem, dat stemmen per post, omdat ik in de uitleg van onze gemeente las dat je het dan het stembiljet toegestuurd kreeg, maar het vervolgens wel zelf naar de gemeente moet brengen... Dus dan is het toch niet helemaal per post en wat is dan het verschil met gewoon op het gemeentehuis stemmen? Je moet er alsnog naartoe?

Vandaag eens een paar stemwijzers gedaan om een beetje in te lezen in de standpunten van de partijen, maar jeetje wat is het weer lastig. Ik ben het over het algemeen nooit meer dan op de helft van de standpunten met een partij eens, waardoor je dus echt goed moet nadenken welke punten je het zwaarst vind wegen. En dan nog, zeker als je naast de partij standpunten dan ook nog de personen ziet die aan het roer staan, dat je het soms wel redelijk met de partijstandpunten eens bent, maar echt nooit een bepaald persoon de kamer in wil helpen.  Lastig dus, vandaar maar eens begonnen met inlezen. 

Gaan jullie stemmen? En stemmen jullie altijd hetzelfde, of zijn jullie net als mij "zwevende kiezer"? 

Mocht je net als mij ook stemwijzers gebruiken om een idee te krijgen van standpunten, ik heb tot nu toe deze gevonden:

https://www.kieskompas.nl/

https://stemwijzer.nl/

https://partijenwijzer.nl/

ongemakkelijkekieswijzer.nl (vanaf 22 feb)

https://stemmentracker.nl/

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ga altijd stemmen, maar ik ben ook zo'n zwevende kiezer. Ben het ook nooit met heel veel punten van een partij eens. Ik heb al twee van die stemwijzers gedaan, maar deze keer kom ik vage nieuwe partijen uit en de VVD. Is me nog nooit gebeurd. Ik moet er nog eens goed voor gaan zitten en dan ook een aantal partijprogramma's doornemen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik stem altijd. Sinds 2 jaar ben ik lid geworden van PvdD. Ik had nooit verwacht dat ik lid zou worden van een partij. Het past gewoon heel erg goed bij waar ik voor sta.

Normaal gesproken keek ik per verkiezing waar ik op wilde stemmen. Ik ging me er steeds meer in verdiepen en houd het nu behoorlijk bij. Ook buiten verkiezingstijd, want jeetje wat kunnen sommige mensen/partijen ineens rare bochten maken nu de verkiezingen voor de deur staan. 

Ik houd ook aardig bij waar de partijen echt voor stemmen in de 2e kamer en niet alleen wat ze zeggen. 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ga altijd stemmen. Ik ben een enorme zwevende kiezer. Een aantal partijen zijn sowieso uitgesloten van mijn stem, zelfs al komen ze uit mijn stemwijzer rollen. Dat willen bij mij soms best aparte partijen zijn, die dan veel standpunten hebben waar ik het mee eens ben, maar een aantal waar ik het zo fundamenteel mee oneens ben dat ik dan liever voor een partij kies waar ik in zijn geheel waar gematigder tegenover sta. Als ik er echt niet uitkom stem ik altijd sws partij van de dieren. Maar ik kijk ook wel naar de wedloop om het zo te noemen. Als er een linkse en rechtse partij erg aan elkaar gewaagd lijken te zijn in de peilingen wil ik mijn stem wel aan die grote linkse partij geven in de hoop dat ze de grootste worden. Maar ook dat vind ik lastig. Ik ben op verschillende vlakken links georiënteerd, op andere vlakken rechts. Zeker sinds ik zelf een politiek gevoelige baan heb op een onderwerp dat al jaren maatschappelijk en politiek onder een vergrootglas ligt. Links denkt daar altijd heel humaan tegenover te staan, maar in de praktijk zie je dat ze met hun beleid juist slachtoffers maken, het zachte heelmeesters stinkende wonden principe. Dus ja. Stemmen is belangrijk en ik doe het altijd. Maar ik voel me nooit echt goed gerepresenteerd. Gelukkig kan ik in mijn werk in elk geval in de lokale politiek invloed uitoefenen.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
17 minuten geleden zei Mira11:

Ik stem altijd. Sinds 2 jaar ben ik lid geworden van PvdD. Ik had nooit verwacht dat ik lid zou worden van een partij. Het past gewoon heel erg goed bij waar ik voor sta.

Normaal gesproken keek ik per verkiezing waar ik op wilde stemmen. Ik ging me er steeds meer in verdiepen en houd het nu behoorlijk bij. Ook buiten verkiezingstijd, want jeetje wat kunnen sommige mensen/partijen ineens rare bochten maken nu de verkiezingen voor de deur staan. 

Ik houd ook aardig bij waar de partijen echt voor stemmen in de 2e kamer en niet alleen wat ze zeggen. 

Wat goed dat je lid bent van de PvdD, ben je ook verkiesbaar?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn allereerste keer stemmen was Pvdd en daarna ook een zwevende kiezer, al op meerdere partijen gestemd. Heb altijd flinke discussies hier met mijn man die pro VVD is. Maar ik maak me de laatste tijd weer zo boos over al dat dierenleed, vind echt dat dieren in de wet opgenomen moeten worden en rechten moeten krijgen. Daarom wil ik nu weer terug Pvdd stemmen. Mijn moeder had het daar ook over dat ze dat van plan was, al vinden we de lijsttrekker niet zo daadkrachtig overkomen. Jammer dat Marianne Thieme het niet meer is.

aangepast door BaasjevanBrownie
Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Wat goed dat je lid bent van de PvdD, ben je ook verkiesbaar?

Nee hoor. Daar ben ik echt niet geschikt voor. Ik doe verder niets voor de partij. Alleen mij jaarlijkse contributie. 🙂

Ik volg wel graag de partij dingen. Regelmatig zijn er live online vragenuurtjes met 2e Kamerleden. Altijd leuk en leerzaam.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Mijn allereerste keer stemmen was Pvdd en daarna ook een zwevende kiezer, al op meerdere partijen gestemd. Heb altijd flinke discussies hier met mijn man die pro VVD is. Maar ik maak me de laatste tijd weer zo boos over al dat dierenleed, vind echt dat dieren in de wet opgenomen moeten worden en rechten moeten krijgen. Daarom wil ik nu weer terug Pvdd stemmen. Mijn moeder had het daar ook over dat ze dat van plan was, al vinden we de lijsttrekker niet zo daadkrachtig overkomen. Jammer dat Marianne Thieme het niet meer is.

Dat is grappig. Ik ben juist heel blij met Esther Ouwehand.😄

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben enorm zwevende kiezer en moet eerlijk zeggen dat ik de laatste keren ook niet gestemd heb. Iemand anders moet voor mij stemmen ivm mijn visuele beperking (ik kan het stembiljet niet goed lezen) en ik heb niemand die dat wil doen. Mijn moeder heeft twee keer voor mij gestemd, maar gaat nu zelf niet meer stemmen dus dan zou ze speciaal voor mij moeten gaan. Ik denk dus dat ik dit jaar ook weer niet ga stemmen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

De stemwijzers zijn ook juist bedoeld om na te denken over wat je belangrijk vindt. Daarbij denken de politieke partijen erg goed na hoe ze zichzelf willen etaleren in de stemwijzers dus vaak proberen ze zich op een paar punten te onderscheiden en de rest van de standpunten is een beetje ongevaarlijk meewaaien. Sommige partijen doen niet mee, omdat ze dat niet willen (misschien iets te veel kans om keihard door de mand te vallen als er om meer dan wat losse flodders gevraagd wordt?) en sommige omdat ze een paar peilingen achtereen geen zetel haalden. Het is natuurlijk geweldig dat iedereen haar/best kan doen om ook mee te mogen doen met de verkiezingen, maar het maakt wel dat je om je te onderscheiden van de andere 32 lijsten een heel beperkt aantal dingen op een "provocerende" manier in de media moet zien te krijgen om bekendheid te genereren en dat maakt enige nuancering "wel erg moeilijk". Dus een hoop ukkepukke-klupjes die al dan niet met goede bedoelingen proberen stemmen af te snoepen van anderen waar ze zelf niets aan hebben, want ze halen de kiesdrempel veelal niet en dan gaan hun stemmen naar restzetels voor andere lijsten. Maar wel goed dat het kan, al heb ik een hekel aan dat geschreeuw en geblèr en elkaar voor rotte vis uitmaken van elke politicus (al dan niet in de dop). Probeer je je eigen kroost te leren dat je met argumenten een verhaal/standpunt/idee over moet brengen aan een ander en niet met schelden of geweld iets voor elkaar moet proberen te krijgen en dan zien ze hoe het er in de "echte grote mensenwereld" aan toe gaat. 😢 

Stemmen mag, stemmen moet, stem goed!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ga ook altijd stemmen, vind het wel belangrijk. Meestal stem ik ook heel geëmancipeerd op een vrouw, hoewel ik dat bij de vorige tweede kamer verkiezingen niet gedaan heb voor het eerst in mijn leven, omdat ik gewoon weinig had met de vrouwen die verkiesbaar waren. Ik lees namelijk ook altijd even de persoonlijke standpunten door, ik stem dus niet standaard op de nr 1 op de lijst, of op de vrouw die het hoogst op de lijst staat. 

Bij kieskompas kwam ik rechts-progressief uit in de tabel, maar daar sta ik heel eenzaam, want geen enkele partij is rechts-progressief 😂 Gelukkig kon je ook per onderwerp kijken waar je staat, dan kwam ik afhankelijk van het onderwerp wel in de buurt van partijen uit. Overigens schoot ik daarin van links naar rechts en van conservatief naar progressief in de tabel en kwam ik bijna op elk punt bij een andere partij uit. Dus dat helpt ook niet echt. Nog maar even goed inlezen de komende tijd! 

Alle kleinere / nieuwe partijen lijken niet echt een breed programma te hebben, maar maar één ding belangrijk te vinden, dat vind ik zo jammer, want dat maakt dat ik totaal niet snel op zo een partij zou stemmen.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kies al jaren gewoon op partij voor de dieren. Omdat dieren ook medebewoners van nederland zijn en ook een stem verdienen. Ik heb verder ook niet het idee dat het er ook maar toe doet als ik op wat anders zou stemmen. Ze doen maar lekker want het is toch nooit goed. Met deze partij weet ik in elk geval dat ze doen wat goed voor de dieren is. En verder boeit het mij niet zo. Ik neem het wel zoals het komt en maak daar wel het beste van. 

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vul elk jaar een kieswijzer in, gewoon om te kijken wat een beetje de grote issues zijn die spelen deze verkiezingsperiode, maar eigenlijk krijg ik altijd een paar dezelfde partijen eruit. Van die partijen lees ik dan het programma, en kijk ik wat me het meest aanspreekt. Komt er geen duidelijke voorkeur uit, dan wordt het bijna altijd PvdD, precies om de reden die @Boefje noemt.

In de praktijk hebben partijen heel veel standpunten, maar wordt er op bijna alles een compromis gesloten, en moet je maar net hopen dat de dingen die jij het belangrijkst vindt, niet bij de partij op het lijstje staan wat ze wel af willen geven om een compromis te sluiten. Bij PvdD heb ik in ieder geval de verwachting dat ze de punten van dierenwelzijn altijd vooraan zullen laten staan. Maar ze hebben soms standpunten waar ik me ook echt niet in kan vinden, en als een andere partij dan wel beter aansluit, gaat mijn stem daarheen.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik stem altijd, al ben ook ik een zwevende stemmer. Mocht ik echt niet weten op wie te stemmen, zal ik blanco stemmen. Dan laat je wel weten dat je stemmen belangrijk vind. Vroeger ging je stem dan naar de grootste partij, maar dat is niet meer zo. Ik heb echter nog nooit blanco gestemd en ben ook niet van plan dat te doen. Het is echt een uiterste. Voor nu nog geen idee, moet mij er nog in verdiepen en het zijn nu wel echt mega veel partijen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet al wat ik ga stemmen en ook op wie... maar wat dat is houd ik liever privé. De laatste maanden heb ik de politiek wel wat meer gevolgd en dat helpt echt in de keuze.

Soms heb ik het gevoel dat het totaal zinloos is om te gaan stemmen, omdat het iedere keer weer hetzelfde liedje is. Om die reden stem ik op de partij die het dichts bij mij staat, voor mijn gevoel en niet strategisch. Mocht de partij in de oppositie komen, dan kunnen ze in ieder geval namens mij kritische vragen stellen 🙂

Ik heb vroeger wel geleerd dat blanco stemmen beter is dan helemaal niet stemmen. Ik heb het wel eens overwogen, maar of ik het uiteindelijk gedaan heb weet ik niet meer. Dat is al te lang geleden.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
9 hours ago zei JacB:

Ik ben enorm zwevende kiezer en moet eerlijk zeggen dat ik de laatste keren ook niet gestemd heb. Iemand anders moet voor mij stemmen ivm mijn visuele beperking (ik kan het stembiljet niet goed lezen) en ik heb niemand die dat wil doen. Mijn moeder heeft twee keer voor mij gestemd, maar gaat nu zelf niet meer stemmen dus dan zou ze speciaal voor mij moeten gaan. Ik denk dus dat ik dit jaar ook weer niet ga stemmen. 

Ik dacht dat je bij je gemeente ook een stembiljet met grote letters kon vragen en dat er zelfs een manier is dat je kan stemmen dat ze het biljet ingesproken hebben, dus met audio. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn best veel partijen waar ik gewoon echt niet op wil stemmen.  Maar ik overweeg voor het eerst wel serieus de PvdD (ik vind die naam echt verschrikkelijk overigens!). Ik moet mij er nog goed in verdiepen wat hun verdere standpunten zijn.

Maar ik vrees dat de boerenpartij er wel in gaat komen na alle ophef de afgelopen jaren over de klimaatdoelen. En ik wil daar toch eigenlijk wel tegen stemmen.  De christelijke partijen vallen bij mij ook allemaal af, omdat die altijd tegen dierenwelzijn en pro boer zijn. Ik ben van mening dat we alle subsidies voor boeren zoals die nu bestaan moeten schrappen, het systeem helemaal omgooien,  en alleen nog maar subsidie geven aan boeren die biologisch / diervriendelijk / gifvrij /duurzaam willen investeren.  Minder massa, meer kwaliteit voor leven en natuur. En eerlijke verdeling, niet boerensubsidie naar supermarkten als de lidl of aldi of wat is het nu, omdat die schoolfruit aan kinderen geven. Gewoon echt naar de boeren, juist ook de kleinere bedrijven en niet alleen de grote spelers die snappen hoe het werkt met het subsidiepotje. Lastige is wel dat er ook veel Europees bepaald wordt op gebied van die subsidie.

Ik moet dus even kijken wat dan de meest tactische optie is, en bij welke partij ik verder nog wel redelijk overeen kom op de punten die ik persoonlijk verder nog zwaar vind wegen. Ik denk dat het eerder een lijstje gaat worden waarbij ik uitsluit met welke partijen standpunten of verkiesbare mensen hebben waarmee ik niet kan leven, en dan maar kies tussen wat er overblijft.

Overigens kwam bij mij uit elke stemwijzer ontzettend verschillend advies, echt niet eens in de buurt van elkaar.  Dat helpt ook niet echt mee! 😂

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het jammer dat dierenwelzijn en boeren zo tegenover elkaar lijken te staan. De boeren denken vaak dat vegetarischers en mensen die pro-milieu zijn tegenover ze staan en andersom denken mensen die tegen dierenleed en voor klimaatverandering zijn dat de boeren daar tegen zijn.

Mijn man werkt in de agrarische sector, ook veel boeren in de familie, dus die discussies spelen veel op hier. Het zou zo mooi zijn boeren en dierenwelzijn hand in hand kunnen gaan en niet elkaars vijanden lijken. Ik denk ook niet dat dat aan de boeren zelf ligt, maar meer aan de magere vergoedingen die ze krijgen. Boeren zouden meer geld moeten krijgen voor investeringen in dierenwelzijn en duurzaamheid. 

Subsidies voor boeren zijn voornamelijk Europees geregeld, dus daar heb je weinig invloed op met landelijke verkiezingen. De oplossing in duurzaamheid en diervriendelijkheid zit denk in een eerlijke margeverdeling.

Volledig biologisch is ook niet realistisch zegt mijn man altijd, want dan kan er nooit voldoende voedsel voor iedereen worden geproduceerd en de oogsten zijn onzeker vanwege plagen. In Nederland is de regelgeving ook best streng, in het buitenland is er veel meer toegestaan. Mijn man zit in dat wereldje (wat de een dus gif noemt en de ander gewasbeschermingsmiddel 😉), dus we hebben er hier thuis ook nog weleens discussies over 😉 Aangezien ik vegetariër en milieubewust ben en dit jaar ook weer PvdD wil gaan stemmen. Mijn man stemt altijd VVD, maar aangezien die dierenleed heel vaak in stand willen houden, was ik juist blij dat hij nu de boerenburgerbeweging wilt gaan stemmen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik stem altijd op een vrouw. Verder kom ik met de kieskompas uit op 50 plus partij. Daar heb ik echt helemaal niks mee. Vind de naam alleen al discriminerend. En bij stemwijzer kom ik uit op PvdA en Jong. Nadeel van de stemwijzer is dat de partijen ze zelf ook hebben ingevuld en ik zag dat bij een standpunt de partij Jong heel iets anders had ingevuld dan in hun verkiezingsprogramma staat. Het kieskompas houdt daar wel rekening mee.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@BaasjevanBrownie ik vind het ook jammer dat het vaak gezien wordt als de boeren tegen de vegetariërs/milieumensen. 

Ik ben helemaal niet tegen de boeren. Het systeem vind ik alleen zeer dier en natuuronvriendelijk. Dat hoeven de boeren wat mij betreft niet alleen op te lossen. 

Het rare vind ik dat veel boeren CDA of VVD stemmen. Die hebben er voor gezorgd dat er nu zoveel problemen zijn. Pappen en nat houden. Ik denk.dat een realistisch plan veel beter is voor iedereen incl. voor de boeren. CDA en VVD stemmen ook in moties zeker niet altijd in het voordeel van de boeren. 

De Partij  voor de Dieren heeft na mijn inziens het beste met de boeren voor. Ze willen en eerlijke prijs voor de boeren en een goede en gezonde sector. Ik snap dat boeren niet willen horen dat het zo niet langer kan. 

Ik vind het zeer onterecht dat sommige linkse partijen zo aangevallen worden door veel boeren. 

Hier onder wat foto's van de motie van Esther Ouwehand over het handelsverdrag met Brazilië. Je kunt ook meteen zien hoe er gestemd is door de partijen. 

20210222_122242.jpg

20210222_122333.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .