Ga naar inhoud

Tips toedienen medicatie


Veli

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Mijn konijn heeft vandaag medicatie gekregen die ik een maand lang dagelijks via een spuitje in zijn bek moet krijgen.

Nu is de handeling op zich geen probleem voor mij, maar mijn konijn is er niet aan gewend opgepakt te worden en hij heeft ook een redelijk pittig karakter.

Ik verwacht dus niet dat hij dit zich dus zomaar dagelijks zal laten gevallen en zal voor zowel hem als mij dus geen pretje worden zo.

Dus: Wie heeft er wellicht tips om de medicatie via een andere handeling binnen te krijgen? Evt. verwerkt in bepaalde voeding?

Ben benieuwd of er iemand de gouden tip heeft! 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peterselie in een bolletje rollen zodat het wat vochtig wordt, in een bakje doen en dan de medicatie erin spuiten. Werkte uitstekend bij ons. Als er wat druppeltjes in het bakje bleven liggen, veegde ik het op met een takje peterselie en ging dan ook vlot naar binnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn vorige konijnen kon ik panacur suspensie door olvarit wortelhapje roeren en dan likten ze het zonder problemen op. 
De konijnen die ik nu heb moeten echter niks van papjes hebben. 
 

Het is dus een beetje uitproberen wat voor jou konijn werkt. 
 

De geur van peterselie overstemt de geur van de medicatie meestal, dat kan ook helpen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Veli:

Thx voor de tips alvast!
Ik heb toevallig wat wortelloof liggen, beetje hetzelfde idee als peterselie dus dat ga ik morgen eens proberen.

Dat kan ook, maar niet teveel tegelijk geven als hij dat niet gewend is te eten, ivm darmen die van slag raken en dunne poep tot gevolg. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei DaniëlleV:

Dat kan ook, maar niet teveel tegelijk geven als hij dat niet gewend is te eten, ivm darmen die van slag raken en dunne poep tot gevolg. 

 

Ze krijgen dagelijks groenvoer, o.a. wortelloof, dus dat zal geen probleem zijn verwacht ik 🙂.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Miekmoek:

Wat ik doe met de panacur die ik ze ook nu moet geven is: brokjes met een lepeltje olvarit wortel prakken en daar de medicatie doorroeren. Ik geef het 's avonds voordat ze hun eten krijgen dat ze beetje hongerig zijn en ze smullen het naar binnen. 

Oeh ook een goede tip! Helemaal niet aan gedacht!

Ons zoontje zit nu net in de groenteprakjes-fase dus alle verse hapjes die niet op gaan, gaan naar de konijnen. Net zo makkelijk daar de panacur doorheen te roeren inderdaad! 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Veli:

Oeh ook een goede tip! Helemaal niet aan gedacht!

Ons zoontje zit nu net in de groenteprakjes-fase dus alle verse hapjes die niet op gaan, gaan naar de konijnen. Net zo makkelijk daar de panacur doorheen te roeren inderdaad! 😄 

Ah handig! Dus ze zijn het eten van de groenteprakjes al gewend? Maakt het een stuk makkelijker! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden zei Miekmoek:

Wat ik doe met de panacur die ik ze ook nu moet geven is: brokjes met een lepeltje olvarit wortel prakken en daar de medicatie doorroeren. Ik geef het 's avonds voordat ze hun eten krijgen dat ze beetje hongerig zijn en ze smullen het naar binnen. 

Ja dat werkt inderdaad ook, het geven als ze hongerig zijn, en daarna pas hun eten. Dat doe ik ook met panacur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden zei Veli:

Oeh ook een goede tip! Helemaal niet aan gedacht!

Ons zoontje zit nu net in de groenteprakjes-fase dus alle verse hapjes die niet op gaan, gaan naar de konijnen. Net zo makkelijk daar de panacur doorheen te roeren inderdaad! 😄 

Wel oppassen dat er veel dingen zijn die konijnen niet mogen, ik weet niet of je groentenprakjes uit pot geeft? Maar boontjes & aardappel, pasta en rijst mag er niet in zitten. Meestal worden voor konijnen de eerste babyhapjes gebruikt, waar alleen één soort in zit, wortel of banaan. Let wel op dat beide veel suiker bevat wat ook niet goed is, ook niet voor de darmen. Als het dus zonder kan heeft dat echt de voorkeur. Maar als het een kwestie van sterven of de medicijnen binnenkrijgen is, dan is het wel iets waar je naar kan pakken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei Evee:

Meestal worden voor konijnen de eerste babyhapjes gebruikt, waar alleen één soort in zit, wortel of banaan. Let wel op dat beide veel suiker bevat wat ook niet goed is, ook niet voor de darmen. Als het dus zonder kan heeft dat echt de voorkeur. 

Ja klopt, goed om erbij te zeggen idd. Ik geef ze zelf max een theelepeltje wortelspul en dat prakje delen ze met z'n 2en. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vinden ze geprakte banaan echt geweldig. Behalve bij fenbendrops, die moeten echt wel heel erg vies zijn. Ook zelfgemaakte appelmoes doet het goed. Appel in stukjes snijden, een paar minuten magnetron, prakken en af laten koelen. Maar ze moeten natuurlijk wel gewend zijn aan groenten en fruit. Anders kun je ook proberen een papje te maken met biks. Hier ook een tip, probeer dat eerst even uit met water, niet alle biks laten zich even gemakkelijk omvormen tot een papje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei Boefje:

Niet heet geven uiteraard maar afgekoeld. 

Ja klopt natuurlijk. Had er niet bijgezet omdat je het alleen gebruikt om te prakken en geen biks thee zet. Het is dan zo snel afgekoeld dat het je niet eens zou lukken om het nog heet aan je konijnen te geven.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .