Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Lieve allemaal,

Via wat heen en weer gegoogel kwam ik op dit forum terecht en ik zie direct dat jullie konijntjes allemaal een warm hart toedragen. Ik zit zelf met een lastige situatie en ik hoop dat er hier mensen zijn die mij van wat tips kunnen voorzien. 

Al mijn leven lang heb ik konijnen, ben er mee opgegroeid en heb er op 80% van alle fronten ervaring mee, behalve als het op drachtige beestjes en nestjes aankomt... Nu is eind januari mijn oude konijn overleden en heb ik twee konijnen overgenomen van een vorig baasje, een leeuwenkopje en een Nederlandse dwerg. Dat begon meteen al goed, want de mensen wilden er vanaf omdat ze "dachten dat het twee mannetjes waren" en later twee dode jongen in het hok gevonden hadden. Dit duidt voor mij dat deze mensen waarschijnlijk nooit goed onderzoek hebben gedaan naar de aanschaf van konijnen (twee rammetjes bij elkaar steken klinkt ook echt als een goed idee), maar waar ik me meer zorgen om maakte is dat ze na de ontdekking van de twee dode jongen nooit de voedster en de ram van elkaar hebben gescheiden, dit even voor de context. Toen de twee beestjes (Ik noem ze voor het gemak van het verhaal even bij hun naam, Snuffie is het rammetje en Stampertje is de voedster) bij ons kwamen hebben we Snuffie meteen laten castreren, om ze daarna voor een bepaalde tijd gescheiden te houden zodat we ze daarna weer aan elkaar kunnen laten wennen. Ze hebben dit hok: 

https://petsplace.nl/ferplast-konijnenhok-grand-lodge-140-plus-dierenverblijf-8010690111711-pps.html?gclid=Cj0KCQiA4L2BBhCvARIsAO0SBdazCaUDztIwClzldvZQxyPk33hzq8MB7DM1JcuNlomxtOZbWf0s3mcaAk7AEALw_wcB 

Nu is het volgende voorgekomen... Ons voedstertje bleek inderdaad drachtig te zijn, en heeft haar nest gebouwd recht onder het nachthok, waardoor het onmogelijk is voor ons om erbij te kunnen. Nu is het hebben van een nestje en het er niet bij kunnen enerzijds niet mijn probleem, maar ik zou wel graag een nestcheck willen doen om te kijken of alles oke is en ze niet opnieuw twee dode jongen heeft (of meer zelfs). Hebben jullie advies in wat te doen? Gewoon met rust laten en je ziet vanzelf wel jonkies rondhupsen? Of andere tips? 

Alvast bedankt,

Link naar bericht
Delen op andere sites

Lastig. Hoe is de voedster qua stress en gedrag naar jullie toe?

Staan ze binnen of buiten? (buiten is er meer risico dat een dood jong in het nest de temperatuur van de andere jongen omlaag haalt, dan binnen).

Advies is ook om het gat van de verdieping dicht te maken, om te voorkomen dat de jongen vallen en daar aan doodgaan.

Een tip die te laat komt in dit geval, maar bij twijfel van een tweede nest had je niet alleen de ram, maar ook de voedster kunnen laten castreren. Dan had dit haar bespaard gebleven. Daar heb jij niets meer aan, maar anderen die later in dit topic belanden na een zoekopdracht in google misschien wel.

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hi @Evee

De voedster heeft wel tijd nodig gehad om aan ons te wennen, met name aan mij omdat ik "hoofd caretaker" ben zeg maar. Toen ze hier net was viel ze bijvoorbeeld mijn hand aan, waardoor ik haar aan mijn aanwezigheid moest laten wennen met de hulp van een werkhandschoen, nu is het zo gesteld dat ze standaard naar mij komt om even een kusje te geven. Nog steeds houd ze niet van onverwachte bewegingen en kan ze gaan grommen, al heb ik het idee dat ze stukken rustiger is, dus misschien was ze erg hormonaal-? Ik heb mijn leven lang al konijnen, maar nestjes en hormonale huisdieren zijn nieuw terrein voor mij. 

Het hok staat buiten en het verdieping gat was al dicht, dit omdat het rammetje in de onderste verdieping zit. Niet de ideale situatie betreffende ruimte, maar soms moet je even roeien met de riemen die je hebt 😉 

Naar je tip over voedster castratie ben ik wel nieuwsgierig; Hoe zou dat dan in z'n werk gaan? De ram en voedster hebben bij mij altijd apart van elkaar gezeten, dus ik ben benieuwd naar het proces. Zoals ik het nu interpreteer (dit klinkt even heel grof, sorry! zo bedoel ik het absoluut niet) klinkt het een beetje als konijnen abortus... Het artikel dat je hebt gedropt ga ik zeker lezen, dankjewel! 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ah lastig,  dat de ram er onder zit, want anders had je haar nog naar beneden kunnen loodsen, daar even met iets lekkers of leuks bezig houden, terwijl je een nest-check zou kunnen doen. Haar uit het verblijf halen geeft veel meer stress, dan het op die manier aanpakken.

Een voedster laten castreren als ze mogelijk zwanger is, is inderdaad een konijnenabortus. Nou is een voedster castreren toch wel heel gebruikelijk bij huisdierkonijnen omdat het baarmoederontstekingen en baarmoederkanker voorkomt. Als een voedster nog niet tegen het einde van de zwangerschap zit, kunnen de baarmoeder, eierstokken, incl. eventuele embryo's weggehaald worden. Dat voorkomt het ongewenste nestje en zwangerschappen in de toekomst.
Het klinkt misschien niet heel lief, maar zwangerschap na zwangerschap, en al helemaal als er dode jongen zijn geweest, is ook geen pretje voor een voedster. Ik begrijp dat niet iedereen dat kan of wil, net zoals abortus bij mensen iets is waar niet iedereen zich in kan vinden. Maar de optie is er. Dat wilde ik toch even benoemen.

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

@Evee Ah oke! Ik was daar nog niet bekend mee, dus vandaar mijn vraag. Fijn om te weten dat het er is! Het hok heeft wel de luxe om het nacht hok even af te sluiten. Heb al met het idee zitten spelen om haar daar even bezig te houden...Ze heeft een flinke wortel verslaving 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is inderdaad wel een idee, het nachthok. Houd het kort, houd haar bezig. Haal voor je de jongen aanraakt even je handen door de schone(!) bodembedekking, zodat je niet te veel mensengeur aan het nest afgeeft maar een wat neutralere geur van stro of hooi aan je handen hebt. 
Gezien het verleden met het nestje dode jongen, zou ik zelf toch wel proberen om even te gluren. Al is het maar even kort en eenmalig om te controleren of er geen dode jongen bij zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor de geïnteresseerden een update: Ik heb de voedster in het nachthok even bezig gehouden met een stapel snacks en heb voorzichtig de schuif eruit gehaald. Verder dan de top wol aanraken durfde ik niet te gaan in verband met geur afstoting gevaar, maar ik heb tot zover in ieder geval geen dode jongen aangetroffen of jongen naast het nest. Of er levende jongen zijn weet ik ook niet omdat ik tot zover nog niets heb gezien, maar wie weet...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wil toch even een update droppen. Na het nest gecheckt te hebben ging ik er dus gewoon van uit dat het een schijnzwangerschap was. Ik heb de afgelopen dagen wel verandering van gedrag opgemerkt in de voedster, want waar ik eerst absoluut niet aan haar spullen mocht komen, kwam ze nu heel de tijd naar me toe van "ik wil knuffelen". Beetje vreemd. Vandaag wilde ik nog een keer kijken en nu weliswaar heb ik ze aangetroffen, een nest met jonkies. Het dons zat er wel al op, dus ze zijn sowieso al een paar dagen oud. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hey allemaal, 

Ik heb vandaag wat dieper in het nest gekeken (moeders had de deur open gezet) en heb sowieso drie jonkies gezien! Een zwart jonkie (moeders is zwart) en twee grijze (vader). Ik zat me eigenlijk af te vragen of ik de mogelijkheid heb om ze eruit te halen en te wegen, maar wilde jullie graag om meningen/adviezen vragen... Doen of niet doen? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Niet doen. Als ze voor het zicht prima groeien en al zo ver als dit zijn gekomen, zou ik er niet meer aanzitten dan strikt noodzakelijk is. Tot ze zelf uit het nest gaan kruipen, dan kun je ze tam maken (niet door ze op te tillen en weg te pakken, maar door er bij te zitten en ze rustig aan je aanwezigheid en aanrakingen te wennen).

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .