Ga naar inhoud

Betekenis konijnennamen

Rosinda
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik zag hetĀ forum voorbij komen over de konijnennamen die @Evee in juli/augustus 2020 had verzameldĀ voor de konijnennamenĀ top 50, maar dat was gesloten. En ik was echt eens benieuwd hoe jullie allemaal bij die leuke konijnennamen zijn gekomen! En of je die met een reden/betekenis hebt gekozen šŸ™‚ Ik weet bijv onder andere van @EefjeĀ wel dat ze een voorkeur heeft voor ouderwetse namen, zoals ze het zelf noemt volgens mij 🤭 Maar ik vraag mij bijv af waar Luz van @Pablo&LolaĀ en Rummikub van @JacBĀ vandaan komen!(ik ken het spel wel, maar waarom dan niet bijv monopoly?šŸ˜‹).

Ā 

Zelf zal ik mijn uitleg ook even geven, ik noem de namen van mijn konijnen weleens in een topic en ik kan me voorstellen dat deze ook weleens... een wenkbrauw omhoog geven 🤣 Hos is niet echt standaard denk ik! Mijn konijnen heten Hos en Guusje. Ik heb zelf enkele jaren in Breda gewoont en die stad zit echt in mn hart. Maar ik ben en blijf een echte Zeeuw! Hos en Guusje komen uit Brabant, en het leek me leuk om beide provincies te verenigen om zo te zeggen, aangezien ze in Zeeland zijn gaan wonen haha. Guusje is dus vernoemd naar Guus Meeuwis (ironisch de voedster) en Hos is Zeeuws voor gras én een afkorting voor hosternokke 🤭 Grappig als ie wat uit loopt te vreten: Hoster Hos! Hou eens op! 🤣

Ā 

Maar goed ben dus benieuwd of jullie konijnennamen ook van die grappige uitgebreide verhalen hebben!

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat grappig om te lezen! Ik dacht bij Hos aan het werkwoord hossen (springen, dansen). Nooit geweten dat Zeeuws voor gras is, haha.

Ā 

Voor de betekenis achter Luz moet je bij @DollieĀ zijn, die heeft haar zo genoemd en eerlijk gezegd heb ik nooit naar de betekenis gevraagd, maar ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd. Ikzelf associeer haar naam met ā€˜licht’, aangezien luz Spaans is voor licht en haar zus Lumi (afkorting van lumiĆØre?) mogelijk hiervan de Franse vertaling draagt. Maar ik heb werkelijk geen idee. @Dollie, zit ik goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehmmm je hebt het wel mooi beredeneert @Pablo&LolaĀ maar het is toevalĀ šŸ˜‚Ā @MississippiĀ wilde graag de naam Luz, dus dat hebben we toen gelijk gedaan, Lumi bleef daarna nog een poosje naamloos. Omdat ik geen Carl-incident meer wilde en al wel kon inschatten dat Lumi waarschijnlijk een blijvertje zou worden (als ze het zou overleven) heb ik daar echt een poosje over nagedacht. Lumi stond al een poos op mijn persoonlijke favorietenlijstje, het is een Finse naam die ik een boek (van Lars Kepler) tegenkwam. In het Fins betekent het sneeuw, maar ik heb ook inderdaad wel vaker de link met licht of verlicht (illuminated) gezien.

Ā 

Ik had beter gewoon 'ja, klopt!' kunnen zeggen, dat was leuker geweestĀ šŸ˜‚Ā overigens een puntje van ergernis voor mij nu we het toch over deze naam hebben: Je zegt Loemie en niet Luumie, gaat heeel vaak fout haha.

• Vind ik leuk 1
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha mijn vader heeft volgens mij ook weleens een keer zoiets gezegd van, kan hij lekker mee "hossen" op de Snollebollekes 🤭

Ā 

Oh ja heb inderdaad begrepen dat Luz en Lumi zusjes zijn en Lumi bij Dollie zit. Ben benieuwd naar haar beredenering maar ik vind jou betekenis heel erg leuk! En Lewis, had je die al en waarvan de naam of heb je die passend gekozen toen je Luz al had? Bekt wel lekker 🤭

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke topic. Brownie heette al zo toen ik hem overnam. Klopt niet helemaal, want hij is niet echt bruin, maar konijngrijs. Maar hij heeft twee boogjes boven zijn ogen die op wenkbrauwen lijken, daarom had ze het bedacht. En hij is natuurlijk om op te vreten!

Ik wou een tweede konijntje Blondie noemen, maar Ukkie was niet erg blond, mijn man opperde Grauwie, maar dat vond ik zo sneu. En het is echt een heel klein opdondertje, dus dat werd Ukkie.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei BaasjevanBrownie:

Leuke topic. Brownie heette al zo toen ik hem overnam. Klopt niet helemaal, want hij is niet echt bruin, maar konijngrijs. Maar hij heeft twee boogjes boven zijn ogen die op wenkbrauwen lijken, daarom had ze het bedacht. En hij is natuurlijk om op te vreten!

Ik wou een tweede konijntje Blondie noemen, maar Ukkie was niet erg blond, mijn man opperde Grauwie, maar dat vond ik zo sneu. En het is echt een heel klein opdondertje, dus dat werd Ukkie.

Hoe grappig dat het vernoemd is naar de wenkBrownies šŸ˜‚ en past leuk met Ukkie samen hoor! Ookal is het geen Blondie

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rosinda grappig dat Rummikub zo opgevallen is bij je 🤣

En waarom geen Monopoly. Tja, dat had het ook zomaar kunnen zijn hoor. Ik heb niet echt bewust dit spel uitgekozen. Zocht gewoon een originele naam en zag dit toevallig in het boekje van Intertoys staan (of Blokker, kan ook... šŸ¤”)

Kliko heet zo omdat hij alles eet wat los en vast zit en flink voernijd heeft. Het is net een vuilnisbak. Dus vandaar Kliko, net als de container šŸ˜†

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Rosinda:

Wie is @MississippiĀ in dit verhaal?šŸ™ŠĀ en wat is het Carl-incident? Haha

Ā 

Maar vind het wel leuk dat Lumi ook sneeuw in het Fins betekent! En ik zal maar schuld bekennen, ik zei (denk?) ook elke keer Luumie, leuk om te weten dat het eigenlijk Loemie is!

Ā 

Mississippi is een vriendin en vrijwilliger die vaak meehelpt met namen bedenken. Carl is een konijn in de opvang, hij kijkt altijd heeel grumpy dus toen hij binnenkwam kreeg hij de naam Carl (naar een personage uit een boek van Jussi Adler Olsen, die ook altijd humeurig is maar stiekem wel een goed hart heeft). Carl werd herplaatst en alles ging super, maar helaas kwam Carl een jaar later weer terug. Carl woont nu dus permanent bij mij. Helaas vind ik Carl (sorry voor alle meelezende Carls en mensen die de naam Carl mooi vinden) gewoon echt een afschuwelijke naam, waardoor ik nu een konijn heb met een naam die ik niet leuk vind. Op dat moment vond ik het niet echt een optie om het te veranderen en tegen de tijd dat ik mee daarover bedacht had was de naam al zo ingeburgerd. Ik noem hem meestal Carly šŸ˜›Ā als een konijn ƩƩn van de velen is die een paar weken of paar maanden bij je is maakt het niet uit, maar als ie opeens de rest van zijn leven blijft...Ā 

Ā 

Iedereen die het leest neemt idd aan dat het Luumie is, op zich wel logisch en vind het ook niet belangrijk genoeg om te verbeteren maar bij de dierenarts bijv. zegt de helft van de mensen het dus fout šŸ˜›Ā 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Dollie:

Ehmmm je hebt het wel mooi beredeneert @Pablo&LolaĀ maar het is toevalĀ šŸ˜‚Ā @MississippiĀ wilde graag de naam Luz, dus dat hebben we toen gelijk gedaan, Lumi bleef daarna nog een poosje naamloos. Omdat ik geen Carl-incident meer wilde en al wel kon inschatten dat Lumi waarschijnlijk een blijvertje zou worden (als ze het zou overleven) heb ik daar echt een poosje over nagedacht. Lumi stond al een poos op mijn persoonlijke favorietenlijstje, het is een Finse naam die ik een boek (van Lars Kepler) tegenkwam. In het Fins betekent het sneeuw, maar ik heb ook inderdaad wel vaker de link met licht of verlicht (illuminated) gezien.

Ā 

Ik had beter gewoon 'ja, klopt!' kunnen zeggen, dat was leuker geweestĀ šŸ˜‚Ā overigens een puntje van ergernis voor mij nu we het toch over deze naam hebben: Je zegt Loemie en niet Luumie, gaat heeel vaak fout haha.

Oh wauw, dan zat ik er flink naast, maar alsnog leuk bedacht vind ik zelf, haha.šŸ˜‚ Overigens spreek ik Lumi altijd uit als Loemi, ondanks de Franse vertaling in mijn hoofd, maar ik kan mij voorstellen dat het vaak fout gaat. Ik ben ook wel benieuwd of mijnĀ dierenartsĀ de naam Luz zal uitsprekenĀ als Lus of Loes.Ā 
Ā 

6 minuten geleden zei Rosinda:

Oh ja heb inderdaad begrepen dat Luz en Lumi zusjes zijn en Lumi bij Dollie zit. Ben benieuwd naar haar beredenering maar ik vind jou betekenis heel erg leuk! En Lewis, had je die al en waarvan de naam of heb je die passend gekozen toen je Luz al had? Bekt wel lekker 🤭

Lewis heb ik ook niet zelf bedacht. Ik neem vaak de namen over die doorĀ de opvang zijn bedacht, tenzij ik het een verschrikkelijke naam vind. Mijn vorige voedster Lola heette in de opvang Paloma. Dat vond ik iets teĀ ordinair, haha. Zij kwam als maatje voor Pablo, en de naam Lola paste daar perfect bij (zie mijn gebruikersnaam). Ik let dus ook wel een beetje op of de namencombinatie goed klinkt: Pablo & Lola, Lola & Lewis, Lewis & Luz. Lekker veel L’en.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk! Nu hoop ik dat mensen de reden van mijn naam gaan snappen.. Mijn ram heette toen ik hem overnam van iemand nog Young Musafa, dat past niet helemaal bij mij dus was ik even gaan nadenken over een nieuwe naam. Toen kwam ik uit bij Jamie, oftewel James Alexander Malcolm MacKenzie Fraser ;). Van Outlander natuurlijk! Een van mijn favoriete series, ik ben op dit moment zelfs het nieuwe seizoen aan het kijken 🤩. Mijn voedster heet Noa, ik heb haar uit het asiel gehaald. Daar had ze de naam Noa gekregen en ik heb het dus nooit veranderd. Aan het begin was het nog niet helemaal zeker of ze elkaar leuk zouden gaan vinden dus ik wilde mij nog niet teveel hechten aan haar. Nu vinden ze elkaar wel geweldig en ben ik al gewend aan de naam Noa, of hoe ik haar vaak noem: Noni. šŸ˜„

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei JacB:

@Rosinda grappig dat Rummikub zo opgevallen is bij je 🤣

En waarom geen Monopoly. Tja, dat had het ook zomaar kunnen zijn hoor. Ik heb niet echt bewust dit spel uitgekozen. Zocht gewoon een originele naam en zag dit toevallig in het boekje van Intertoys staan (of Blokker, kan ook... šŸ¤”)

Kliko heet zo omdat hij alles eet wat los en vast zit en flink voernijd heeft. Het is net een vuilnisbak. Dus vandaar Kliko, net als de container šŸ˜†

Haha ja ik vind hetĀ gewoon zo grappig omdat we het spel zelf vaak thuis spelen! Maar grappig dat her dan niet per se jou lievelingsspel is. De reden van Kliko had ik inderdaad al eens gelezen, heel grappig!

Ā 

@DollieĀ Och arme Carl(y) haha. Gelukkig heeft ie het mer of zonder leuke naam heel goed bij jou!

Ā 

Ā 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig, Hos/Hosternokke! Hier ook een Zeeuwse en de namen van mijn konijnen komen uit een artikel dat in de regionale krant, de PZC, stond. Daarin stonden rijtjes met de meest voorkomende voornamen op Walcheren. Daar heb ik Wannes en Zoetje uit gekozen. Oorspronkelijk heetten ze Coco en Roosje (ik heb ze overgenomen viavia), maar vooral Coco vond ik echt geen leuke naam. Dus allebei een nieuwe naam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Okki:

Grappig, Hos/Hosternokke! Hier ook een Zeeuwse en de namen van mijn konijnen komen uit een artikel dat in de regionale krant, de PZC, stond. Daarin stonden rijtjes met de meest voorkomende voornamen op Walcheren. Daar heb ik Wannes en Zoetje uit gekozen. Oorspronkelijk heetten ze Coco en Roosje (ik heb ze overgenomen viavia), maar vooral Coco vond ik echt geen leuke naam. Dus allebei een nieuwe naam.

Ah hoe leuk! Haha waar de PZC wel niet goed voor kan zijn 🤪 heerlijk die Zeeuwse namen! Leuk trouwens, ik woon zelf ook op Walcheren

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had er trouwens moeite mee om de namen te veranderen die ze al hadden, voor mijn gevoel is een naam iets permanents, niet iets wat je zomaar even aanpast, ook al verhuisd een konijn naar een nieuw plekje. Daarom hebben ze allemaal hun naam gewoon gehouden, en uiteindelijk past het ook gewoon wel bij ze. Als het echt een rare naam zou zijn zou ik het misschien wel aanpassen, maar dan meer in de vorm van het geven van een andere roepnaam.Ā 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie: is Carly ook schreeuwerig nagesynchroniseerd? 😜 Ik moet meteen aan iCarly denken, een serie waar mijn kinderen vroeger wel eens naar keken. Maar wat een vreselijk geschreeuw was die nasynchronisatie! Overigens vind ik Karl wél een leuke naam, maar Carl niet...maf hè?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Rosinda:

Ah hoe leuk! Haha waar de PZC wel niet goed voor kan zijn 🤪 heerlijk die Zeeuwse namen! Leuk trouwens, ik woon zelf ook op Walcheren

Oh leuk! Volgens mij lopen er hier best wat Zeeuwen rond, Bunnybunch is natuurlijk ook Zeeuws! 😜🤣

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

Ik had er trouwens moeite mee om de namen te veranderen die ze al hadden, voor mijn gevoel is een naam iets permanents, niet iets wat je zomaar even aanpast, ook al verhuisd een konijn naar een nieuw plekje. Daarom hebben ze allemaal hun naam gewoon gehouden, en uiteindelijk past het ook gewoon wel bij ze. Als het echt een rare naam zou zijn zou ik het misschien wel aanpassen, maar dan meer in de vorm van het geven van een andere roepnaam.Ā 

Ja dat had ik met Brownie ook, precies wat jij zegt. En zeker als een vorig baasje die heeft gegeven en het konijn op zijn naam reageert vond ik dat ik dat niet kon wijzigen. Ukkie daarentegen was nog maar net in de opvang, ze wisten niet wie ze was en waar ze vandaan was, dus gaven haar daar een naam, net voor wij haar overnamen, die hebben we toen welĀ een andere naam gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .