Ga naar inhoud

eetschema van jullie konijnen


bibi&bobo

Aanbevolen berichten

heey

Ik ben wel benieuwd naar het eetschema van jullie konijnen!

 

Dus wat je geeft bijv: brokjes, groentes, kruiden, snoepjes etc

En ook hoelaat...

En hoevaak je het hooi bijvult en het water verschoont...

 

Hier is die van ons:

8:00/10:00  =  50 gram brokjes

soms in de middag een snoepje

19:00/21:00 = 150 gram groentes. 

 

Ik vul het hooi aan als het (bijna) op is dus bijna elke dag wel...

En vers water ook elke dag. 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongeveer hetzelfde. Ook tussen 8.00 en 10.00 brokjes en s avonds rond 18.00-19.00 groenten. Verder idd hooi aanvullen tussendoor en in de namiddag verwen ik ze vaak met wat kruiden/ wilgentakken/ stukje fruit of andere gezonde snack. Dat soort dingen doe ik of door het hooi, of in een speeltje of voer ik op schoot 🙂

Met de kou afgelopen weken gaf ik ze s avonds laat nog wat extra weerstandmix. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij geven ze hier 9u 's ochtends en 7u 's avonds zowel ~25g biks als ~100g groente. Hooi vul ik nu zo'n 3x per dag aan, zowel met de etenstijden van hierboven en vlak voor dat we naar bed gaan. Water drinken ze hier uit de fles (bakje doen ze niet aan) en dat ververs ik om de dag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk topic!

Mijn schema ziet er als volgt uit:

 

Rond 5:30 of 7:30 ong 40gr brokjes. Vul de grote hooiruif bij en ververs het water

Rond 18:00 bij thuiskomst hooi bijvullen.

Vanaf dan geef ik de overige 30gr brokjes in delen met spelletjes. Ook geef ik dan klein portie groente, hier heb ik nog niet echt schema en veel soorten groente die ze al kennen, dus t is vaak wat witlofblaadjes en stukje komkommer bijv.

Rond 22:30 vul ik het hooi weer bij, ververs het water en dan krijgen ze nog een handje vol kruiden voor ik naar bed ga 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijne krijgen 10:00u 40 gram biks en nieuw hooi+water

's Middags om 17:00u groenten en soms wat kruiden daarbij + water

's Avonds om 20:00u krijgen ze ook weer 40 gram biks + hooi

En om 23:00u sluit ik ze op in het hok met wat nieuw hooi voor in het nachthok + water

 

Snoep krijgen ze eigenlijk niet zo vaak... Af en toe een paar cranberries want daar zijn ze gek op. Ze krijgen ook wel eens van die Selective Naturals, beide een half rondje of beide delen ze de helft van een stokje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze op werkdagen rond 06:00 hun biks met kruiden, in het weekend rond 08:00. 06:00 vinden ze overigens erg vroeg, ze hebben de biks pas om 09:00 ongeveer op meestal. Ze krijgen dan ook nieuw hooi en vers water. 

Tussen 18:00 en 19:00 krijgen ze groenten en weer nieuw hooi en vers water. Af en toe krijgen ze tussendoor nog iets lekkers. 

Dunya krijgt rond 21:00 nog wat erwtenvlokken omdat ze aan moet komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

07:30: Schone toiletbakken met vers hooi + iets daarin vermengd (appelblaadjes, paardenbloemblad etc). Oud hooi haal ik weg van de hooiplekken en vervang ik door vers hooi. + water verversen.

08:30: Biks

13:30: Groenten en verse kruiden

19:30: Biks + vers hooi + water verversen of aanvullen.

21:30: Snoepje

 

Tijden wisselen soms wel wat. Als ik naar het werk ben ipv thuiswerk ziet het schema er anders uit. En naarmate het eerder licht wordt 's ochtends ga ik ook steeds eerder naar buiten om alvast schone bakken en hooi te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens tussen 9 en 10 krijgen ze hun ontbijt van 30gr brokjes en vers hooi.

Rond 4 uur krijgen ze hun groenten.

En rond half 10 krijgen ze hun avondeten van 30gr brokjes en vers hooi. 

Water vul ik bij als nodig is, soms is dat 's ochtends al als ze 's nachts veel gedronken hebben, meestal is het 's avonds.

 

Kruiden en snacks is heel onregelmatig, eigenlijk neem ik altijd wel iets kleins voor ze mee als ik tussendoor naar ze toe ga.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen 07:30 en 10:30 uur krijgen ze 40 gram biks, schoon water en vul ik het hooi bij.

 

Rond 17 uur krijgen ze groenten, schoon water en vul ik het hooi weer bij.

 

Rond 22 uur s’avonds krijgen ze nog een keer schoon water en vul ik weer het hooi bij.

 

Voor tussendoortjes heb ik niet echt een schema. Die krijgen ze gewoon af en toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rond 8:00 vul ik de voerbal van Winny met een hand brok en daar doet ze de hele dag over.

Ze krijgt dan ook hooi, en 's avonds voor ik naar bed ga krijgt ze weer een pluk hooi.

Tussendoor krijgt ze af en toe wat groenvoer bijvoorbeeld blaadjes basilicum of een stengeltje bleekselderij. Maar net wat er in huis is. Veel groenvoer krijgt ze nog niet, we zitten nog in de opbouwfase.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tommie is nog jong, daarom krijgt hij de hele dag onbeperkt brokjes en natuurlijk onbeperkt hooi. Als we groenten hebben gegeten krijgen ze meestal als ze het mogen een stukje wat overblijft, of bijvoorbeeld de stronk van de broccoli. Af en toe hebben we een keer biologische bananen waardoor ze ook een stukje van de schil mogen. Dat durf ik niet aan met al dat vergif als ze niet biologisch zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

08:00 uur Ontbijt met brokjes, hooi en een handje gedroogde kruiden. En vers water natuurlijk. 

17:00 uur Tijd voor vers groenvoer, ik vul het hooi nog aan en ik vul het water bij indien nodig

 

Dat is de basis die ik aanhoud. Twee voermomentjes dus.

 

Ik ga wel minstens 4x per dag bij ze kijken, naast deze voermomenten ga ik naar ze toe in de middag zodra ik thuis ben en in de avond rond een uur of 9. Als er dan iets opvalt of nodig is, pas ik dat nog aan. Soms geef ik ze nog wat extra stro in het hok, ververs ik bevroren drinkwater. Geef ik een snugglesafe. Als ik knaaghout, speeltjes of snackjes heb krijgen ze dat meestal extra 's middags, maar dat is dus niet dagelijks. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden zei Miekmoek:

Ik dacht dat ze geen bananenschil mochten? Maar misschien heb ik 't mis.. 

Er word vaak gezegd dat ze dat niet mogen, maar dat komt door het gif. Dat probleem heb je niet bij biologische bananen. Je moet ze natuurlijk ook niet de hele schil geven maar een klein beetje mag wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om 10.30 uur (soms eerder als ik vroege afspraak heb) brokjes en een snoepje. En vers water. 
Om 16.00 uur groenten en soms stukje fruit, hooi, vers water en brokjes. 
Tussendoor soms een potje kattengras, gedroogde kruiden of verse takken. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7.30h vers hooi en water en zijn portie verse groenten meestal andijvie met ofwel radijsjes of wat witloof erbij

in de namiddag terug wat hooi aanvullen want hij eet geen brokjes ze staan er wel maar weigert die nu al maanden want ze zijn calciumarm 

rond 19h zijn snackdoos (niet teveel) 

en vers water 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago zei Fietje1979:

7.30h vers hooi en water en zijn portie verse groenten meestal andijvie met ofwel radijsjes of wat witloof erbij

in de namiddag terug wat hooi aanvullen want hij eet geen brokjes ze staan er wel maar weigert die nu al maanden want ze zijn calciumarm 

rond 19h zijn snackdoos (niet teveel) 

en vers water 

Er zijn  meer merken brokjes met een laag calcium gehalt. Liz at de eerste die ik kocht ook niet. Nu smult van haar brokjes. Welk merk geef je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .