Ga naar inhoud

Konijn te dun?


Skipenpip

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ben ik weer. 
 

Ivm verhuizing staat Skip nu tijdelijk bij iemand uit de klas, ze hebben daar 4 konijnen en ze vonden het goed om een paar weekjes op skip te passen. Ik kom daar dan een keer in de week ff kijken(door corona mag je maar 1 iemand per dag ontvangen en dat is best wel lastig als ik dan vaker ga). Het viel me alleen op dat Skip bes wel dun is geworden. De broer van die jongen uit mijn klas verzorgt de konijntjes, hij geeft best wel veel voer. In het oude huis at skip meteen als een of andere schrokkop zijn brokjes op, waardoor haar maatje niks meer kreeg:) Nu liggen er zelfs brokjes in haar kommetje die ze niet eet. Ook is ze heel erg teruggetrokken en wil niet geaaid worden. Ze was altijd wel op zichzelf maar zo heb ik het nog niet gezien. 
 

Iemand tips wat te doen?

 

Greetz bezorgde konijnenmama

Link naar reactie
Delen op andere sites

Skip zit toch niet samen met die andere 4 konijnen neem ik aan? Heeft ze wel genoeg ruimte? En wat is er met haar maatje gebeurd? 

 

Eet ze wel genoeg hooi? Als ze helemaal niet meer eet moet je snel naar de dierenarts namelijk! Maar misschien is nakijken bij de dierenarts sowieso wel goed idee? 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, Skip zit alleen. Ze had een tijdje geleden een vriendinnetje maar die is overleden. We hebben toen een mannetje uit een oepsnestje gekocht, die hebben we toen gekoppeld. ( het mannetje is wel gwn helemaal gezond en de mensen hadden wel verstand van konijnen). We hebben ze toen gekoppeld maar we willen geen kleintjes dus na een paar weken weer uit elkaar gehaald. We gaan het mannetje laten castreren maar hij wil maar geen een kilo worden en dat moet van de dierenarts wel. Had hier op het forum gelezen dat ze elkaar niet mochten zien en ruiken dus daarom ook niet bij elkaar in de tuin (tuin van het tijdelijke huis is nogal klein en de twee hokken zouden naast elkaar moeten staan). Als Tommie gecastreerd is koppelen we ze weer maar dat duurt dus nog minimaal 3 weken:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog even bij mijn konijn langsgegaan en heb geïnformeerd bij de verzorger, we gaan over 1.5 uur even naar de dierenarts. Hopen dat het goed gaat. De dierenarts gaat kijken of ze misschien haakjes heeft of of het iets anders is, misschien moet ik gaan dwangvoeren. Ze wil nog steeds niets drinken of eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei Skipenpip:

Ik ben nog even bij mijn konijn langsgegaan en heb geïnformeerd bij de verzorger, we gaan over 1.5 uur even naar de dierenarts. Hopen dat het goed gaat. De dierenarts gaat kijken of ze misschien haakjes heeft of of het iets anders is, misschien moet ik gaan dwangvoeren. Ze wil nog steeds niets drinken of eten.

Als ze niet eet of drink moet ze idd zeker snel naar de dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden zei Boefje:

Ik weet dan wel zeker dat je moet dwangvoeren. Konijntjes kunnen niet te lang zonder eten omdat de darmen dan stil komen te liggen en overlijden.

 

Nooit zomaar gaan dwangvoeren! Als er bijvoorbeeld verstopping is, zal dat eerst opgelost moeten worden voor je mag gaan dwangvoeren. Uiteindelijk moet je dan natuurlijk ook zorgen dat er eten in gaat, maar dan moet eerst het probleem weg, anders maak je het alleen maar pijnlijker en erger.  

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zei toch dat ze naar de dierenarts gaat. Dus die zou wel constateren of er wel of geen maagverstopping is. Maar dan nog moet uiteindelijk dwangvoer gegeven worden. Zelfs met een maagverstopping. Toen Noellie een maagverstopping had en ik haar voor opname achterliet werd ze juist gedwangvoerd om de verstopping weg te krijgen. Maar idd een dierenarts zal dat eerst moeten zien voor er wat mee gedaan kan worden. Maar daar ging ze al naartoe. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gelukkig geen ervaring met dwangvoer, maar heb je niet verschil in het aanmaken van dwangvoer of zelfs soorten? Ik kan mij voorstellen dat, aangezien de darmen altijd moeten bewegen, je dwangvoer geeft maar wat veel natter is, en als je konijn juist aan moet komen je calorie-rijker dwangvoer geeft? Zomaar side-vraag, hoe dan ook zou dat na dierenartsbezoek moeten blijken of en wat er nodig is

 

@Skipenpip Laat je ons weten wat er aan de hand is als je bij de dierenarts bent geweest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Boefje:

Ik heb ook niet gezegd om gelijk te dwangvoeren. Alleen dat ik wel zeker weet dat dit moet gebeuren. Dat staat los van een maagverstopping. 

Ik bedoelde mijn vraag of reactie niet per se naar jou toe hoor Boefje, sorry 🙊 Vroeg mij alleen af of je voor verschillende problemen ander dwangvoer hebt, en of dat dus in deze situatie uit gaat maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Rosinda:

Ik bedoelde mijn vraag of reactie niet per se naar jou toe hoor Boefje, sorry 🙊 Vroeg mij alleen af of je voor verschillende problemen ander dwangvoer hebt, en of dat dus in deze situatie uit gaat maken

Oh nee was nog een aanvulling van wat ik getypt heb. Mijn reactie was gewoon dat ze er wel vanuit mag gaan dat ze zal moeten dwangvoeren. Maar mijn woorden werden verdraaid alsof ik haar adviseerde om gelijk te gaan dwangvoeren maar zo had ik het niet bedoeld. Ze ging al naar de dierenarts. 

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei Rosinda:

Ik heb gelukkig geen ervaring met dwangvoer, maar heb je niet verschil in het aanmaken van dwangvoer of zelfs soorten? Ik kan mij voorstellen dat, aangezien de darmen altijd moeten bewegen, je dwangvoer geeft maar wat veel natter is, en als je konijn juist aan moet komen je calorie-rijker dwangvoer geeft? Zomaar side-vraag, hoe dan ook zou dat na dierenartsbezoek moeten blijken of en wat er nodig is

 

@Skipenpip Laat je ons weten wat er aan de hand is als je bij de dierenarts bent geweest?

Je hebt verschillende merken dwangvoer. Na mijn weten heb je niet echt verschillende soorten voor een ander probleem. Wel heb je bv wat fijner dwangvoer en grof.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Skip had wel goede vochtgehaltes, maar ze had last van diarree. Moet haar nu gaan dwangvoeren, daar heb ik ook dwangvoer en een spuitje voor meegekregen. Ze mag een paar dagen geen biks en alleen hooi. Was een aardige dierenarts met veel verstand van konijnen. Ze vond het hartstikke leuk dat ik ook dierenarts wilde worden en legde alles uit wat ze deed. Wel moesten ze skip met twee dierenartsen vasthouden om in haar bekje te kunnen kijken. Ze is nu alles door haar hele kooi aan het gooien en stampt de hele tijd door haar waterbakje:)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .