Ga naar inhoud

Buiten konijn tam maken


Lenalijstje

Aanbevolen berichten

Hallo! 
 

ik heb 2 kleine konijntjes die net 5 maanden oud zijn. Ze zitten momenteel apart en over 2 weken mogen ze weer bij elkaar ivm de castratie. Nu wil ik graag dat ze wat tammer worden en ze het oke vinden om geaaid te worden en dergelijke, alleen hoe kan je dit het beste opbouwen met konijnen buiten? Nu vaak als ik de deur al open doe vliegen ze hun hok in.. maar als ik ze eten geef dan eten ze wel uit mijn hand. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, leuk dat je konijntjes hebt, een (gecastreerd) rammetje en voedster begrip ik dan? Hoe lang heb je ze al? Hoe is hun huisvesting (straks)? Lopen ze los in de tuin of hebben ze een ren met een hok?

 

Eerst zullen ze vertrouwd moeten raken aan hun omgeving en jou. Dit kun je doen door in hun ren/ in de tuin tussen ze te gaan zitten. Uit nieuwsgierigheid komen ze dan wel bij je kijken. Laat ze aan je snuffelen en  geef ze de vrijheid om zelf naar je toe te komen en weer weg te gaan als ze dat willen. Op die manier zul je vertrouwen winnen en komen ze steeds meer contact maken. Zorg ook dat je laag bij de grond bent, staand is veel enger voor ze en je rustig beweegt. Je kunt ook wat lekkers uit je hand aanbieden, zodat ze jou met een positieve ervaring associëren. Op den duur zullen ze op hun gemak bij je komen en uit je hand eten, dan kun je ze voorzichtig proberen te aaien. En dit kun je zo steeds verder opbouwen. Het beste is ze zo min mogelijk op te pakken (dat vinden ze eng en schaadt hun vertrouwen) en ze zelf naar je toe laten komen. Op den duur zullen ze dan uit zichzelf bij je op schoot komen lopen. Sommige konijnen zijn kroelkonijnen die echt komen liggen om geaaid te worden, andere konijnen komen uit nieuwsgierigheid bij je. En bij mij ook als levend klimrek 😉

 

Hier staan ook een hoop tips:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BaasjevanBrownie ik heb idd een voedster en een rammetje. Zij zitten straks in een hok met een ren daar aan vast. Ik heb ze sinds het moment dat ze het nest mochten verlaten. Toen hebben ze wel een tijdje samen gezeten natuurlijk, alleen nu dus al een tijdje apart alleen wel in het zelfde hok zo dat ze wel bij elkaar kunnen komen. 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is verstandig idd, het rammetje kan tot 2 weken na zijn castratie nog vruchtbaar zijn. Komen ze straks in een nieuw verblijf of een hok/ ren waar ze al mee bekend zijn? Als dat laatste het geval is, zou ik hem goed schoonmaken met schoonmaakazijn, zodat er geen geurtjes meer aanzitten en de ruimte neutraal is. Dat is het beste als je ze straks weer aan elkaar koppelt. Het echte koppelen begint nu namelijk pas, jonge konijntjes kunnen altijd wel samen.

Zie ook:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

 

Hoe groot is de ren die aan het hok zit? Voor een koppel konijnen raden ze 4m2 meter aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .