Ga naar inhoud

Konijn met gasbuik?


Danielle2206

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik hoop dat iemand mij hier wat advies kan geven.

Vanmorgen merkte ik dat één van mijn konijnen niet al zijn brokjes op had (dat is niet heel gek voor hem) en zijn darmen(?) veel geluid maakten. Ik had hem wel hooi zien eten, en nog wat ander hooi dat hij lekker vind gegeven. Verder een paar blaadjes sla, en dat at hij ook zo op.

Ik kom nu net thuis en ik zag dat hij wat dunne ontlasting had, er liggen een paar flastjes ontlasting door het huis heen. Ik had even naar zijn kontje gekeken en daar zat ook wat viezigheid en dat heb ik weg geveegd, daarna kwam het weer terug.

Zou hij gas kunnen hebben? En zo ja, zou ik dan gasdruppels voor hem kunnen halen? (Ik las dat sommige gasdruppels voor baby's ook veilig zijn voor konijnen). 

Hij is verder nog erg levendig dus ik zie nu nog niet echt noodzaak om naar de dierenarts te gaan, hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.

Alvast bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn zeer kwetsbare dieren. Ik zou zeker naar de dierenarts gaan met deze klachten. 

Je weet niet zeker of het om een gasbuik gaat en als het zo is is het zeer pijnlijk. Bij de dierenarts krijg je 3 soorten medicijnen mee als het zo is. waaronder een pijnstiller. Een gasbuik is niet iets om zelf mee te experimenteren.

aangepast door Mira11
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien hij dunne ontlasting heeft kan het ook zomaar iets anders dan gas zijn. Ik zou idd ook een afspraak bij de dierenarts maken en ontlasting meenemen. Mogelijk heeft hij een wormbesmetting of coccidiose. Daardoor kan secundsir ook gas ontstaan, maar dan is dat niet de oorzaak. Is er iets veranderd aan zijn voeding onlangs, waardoor hij dunne ontlasting gekregen kan hebben? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Aangezien hij dunne ontlasting heeft kan het ook zomaar iets anders dan gas zijn. Ik zou idd ook een afspraak bij de dierenarts maken en ontlasting meenemen. Mogelijk heeft hij een wormbesmetting of coccidiose. Daardoor kan secundsir ook gas ontstaan, maar dan is dat niet de oorzaak. Is er iets veranderd aan zijn voeding onlangs, waardoor hij dunne ontlasting gekregen kan hebben? 

Bedankt voor de adviezen! Dan ga ik zo even de dierenarts bellen.

 

Ik heb hem pas 2 maanden ongeveer, toen hij bij mij kwam at hij heel erg weinig en uiteindelijk is hij een maand geleden aan zijn gebit behandeld, sindsdien gaat het best wel goed. Ik ben nog steeds wat aan het opbouwen met groente, en ik ben wel van brok veranderd, misschien dat het toch daar aan ligt dan... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei pakyakker:

Hou ons op de hoogte! Ben wel benieuwd. Hoop dat het gauw beter gaat en er wordt gevonden wat er aan de hand is.

Ben je in één keer veranderd van brok? Of het je het eerst nog gemixt met elkaar? 

Ik ben al een week heel rustig aan het overstappen op een andere brok. Hij krijgt nu een kwart nieuwe brok en drie kwart oude brok. 

 

Er was een andere dierenarts dan ik normaal heb, deze was niet erg duidelijk wat er precies mis was. Hij heeft pijnstillers en iets gekregen om de darmen te stimuleren. Mocht hij achteruit gaan, dan ga ik naar een andere dierenarts.

 

Hij eet wel beter nu, hij heeft hooi gehad en brokjes. Verder ziet hij er best prima uit. Nog even afwachten dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei pakyakker:

Goed dat je rustig aan het overstappen bent!

Jammer dat de dierenarts niet helemaal te begrijpen was. Heb je goed gekeken of de dierenarts konijnkundig was? Er is hier ook een lijst. https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

 

Fijn dat die beter eet, hopelijk blijft het goed gaan!

Dat is een handige lijst, bedankt! 

De dierenarts die er normaal is heb ik altijd wel een goed gevoel bij, nu was er iemand anders.

 

Ik hoop het ook! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .