Ga naar inhoud

Konijnen in het nieuws (2021)

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

Bron: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/235475/vlaamse-reuzen-in-bos-gedumpt

Citaat

Vlaamse reuzen in bos gedumpt
Konijnenopvang Kaatje Keutel in Lelystad zoekt via Facebook naar de eigenaar van een drietal Vlaamse reuzen die in het Zuigerplasbos en Hollandse Hout zijn gedumpt. De konijnenopvang wil op deze manier voorkomen dat er meer tamme konijnen in het bos worden losgelaten.

Volgens Karin Kuipers van de opvang zijn er de afgelopen weken, elke keer met een week ertussen, Vlamen gedumpt op steeds dezelfde plek. "De konijnen hebben dezelfde kleur en vlekken. Wat erop wijst dat ze waarschijnlijk uit hetzelfde nest komen." Ze vermoedt dat, alles bij elkaar opgeteld, het daarom om dezelfde eigenaar gaat.

Kuipers wijst erop dat het bos geen plek is waar je een tam konijn wil en mag uitzetten. "Deze grote lieverds zijn ook nog eens zo goed van vertrouwen dat ze makkelijk ten prooi kunnen vallen aan een hond of vos, maar ook de mens is in deze wereld niet altijd even begaan met dieren."

De konijnenopvang zegt geen oordeel te willen vellen, maar wijst erop dat je de dieren gratis naar de opvang mag brengen. "We begrijpen dat de drempel hoog kan zijn, maar neem contact met ons op. We komen er wel uit samen..."

• Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er trouwens wel op gereageerd: 

Een artikel over aaibare dieren en dan het over konijnen hebben, is niet oké (Quest getagged). Het meest onbegrepen huisdier van Nederland. Een dier dat aaibaar lijkt, maar dit totaal niet is! 
(Uitzonderingen daargelaten natuurlijk)
En dan ook nog een foto erbij van een konijn dat volledig in paniek is (Zie: groot opgezette ogen, oren recht overeind in alerte houding en spieren volledig aangespannen). 2 minuten op internet en er zijn talloze artikelen te lezen waarin juist uitgelegd staat waarom konijnen juist niet gehouden moeten worden vanwege hun aaibaarheid

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is die wet vooral om de intensieve veehouderij aan te pakken, maar er kunnen inderdaad ook wettelijke eisen komen voor formaat hok (em ren), verplicht een maatje enz. Voor huisdier konijnen en andere huisdieren. Maar zou dat nou echt zo verkeerd zijn?

Nu is het schuilplek, eten, drinken, medische zorg indien nodig en tot 6 weken bij de moeder. En dat is het. Meer is er niet geregeld in de wet voor konijnen. Het is wel echt heel basis. 

Van mij mogen ze de postzegel-hokjes zeker verbieden voor konijnen (en parkieten, en hamsters enz. )

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zou dat ook heel goed vinden! Dat betekent ook wat voor de fok 🥳. Kan me niet voorstellen dat ze zo ver gaan als dat konijnen niet meer binnen gehouden mogen worden, of dat een ren van 6m2 niet meer ok is. Wij zijn hier niet de doelgroep die hier last van gaat hebben. Ik denk eigenlijk sowieso mensen met huisdieren niet, omdat het niet gehandhaafd kan worden. Maar alle plekken waar gefokt wordt wel, of dat nou voor vlees of huisdieren is. Enig idee hoe vleeskonijnen er bij zitten? Vergeleken daarbij hebben varkens het nog goed, het is de meest gruwelijke dierenmishandeling in de hele vleesindustrie in Nederland. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De kop van dat artikel is nogal ongenuanceerd en sensatiezoekend, later wordt het volgende aangegeven: 

Citaat

Die nieuwe wet, ingebracht door de Partij voor de Dieren, regelt dat dieren vanaf 1 januari 2023 geen pijn of ongemak meer mogen hebben als ze in een stal, hok of kooi worden gehouden.

(Bron: https://www.ad.nl/nieuws/nieuwe-dierenwet-legt-bom-onder-veehouderij-en-houden-huisdieren~a55cc06e9/)

Dat is heel wat anders dan geen dieren meer in kooien mogen stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

PvdD schrijft zelf dit:

Citaat

Dit amendement regelt dat het na 2022 niet langer is toegestaan om een dier pijn te doen of bij een dier letsel te veroorzaken, dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen met als doel om het dier op een bepaalde manier te kunnen huisvesten. Dit betekent dat fysieke ingrepen vanaf dat moment niet meer zijn toegestaan als deze bijvoorbeeld worden gedaan om dieren in een bepaalde ‘dichtheid’ te kunnen houden, of om problemen zoals staartbijten te voorkomen die voortkomen uit de wijze waarop de dieren worden gehouden, zoals stress of het te vroeg weghalen van biggen bij de zeug. Ook zal het niet langer zijn toegestaan om dieren te houden in een huisvestingssysteem dat hen permanent de mogelijkheid ontneemt om hun natuurlijke gedrag te vertonen, aangezien dit schadelijk is voor het welzijn en de gezondheid van een dier.

(Bron: https://www.partijvoordedieren.nl/moties/amendement-vestering-over-het-niet-langer-aanpassen-van-dieren-aan-het-systeem)

Het is natuurlijk altijd afwachten hoe dit concreet naar beleid vertaalt wordt, maar ik kan mij zo indenken dat het voor een konijn wel betekent dat het niet meer alleen gehouden mag worden en dat een ren noodzakelijk is, maar ik lees op andere websites dat mensen moord en brand schreeuwen want ze moeten hun konijnen maar loslaten in de tuin en binnenkatten mogen niet meer (en die gaan dan natuurlijk die konijnen opeten) 🤷‍♀️ zo'n vaart gaat het écht niet lopen hoor.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist beide artikelen in de krant gelezen, maar wat een negatieve toon zeg! En totaal verkeerd geschreven. De wet is er voor het stimuleren van natuurlijk gedrag en het welzijn van dieren. Dus een konijn houden met een maatje en in een ruim verblijf. Het maakt niet uit of er dan een hok in staat, ze moeten gewoon natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Maar dit artikel richt zich puur en alleen op de eventuele mindere kanten van deze wet. Dan wijd je er als krant zo veel pagina aan, gebruik je het alleen om mensen angst en boosheid aan te praten. In plaats van uit te leggen wat je kan doen voor dat natuurlijke gedrag!

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen neemt dezelfde invalshoek (en de mening van de zelfde persoon) er ook in over, het artikel staat op verschillende nieuwspagina's, maar eigenlijk allemaal een kopie van elkaar, in plaats van dat ze zelf daadwerkelijk zich verdiept hebben in het onderwerp en zonder de verschillende kanten nou echt uit te lichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje jammer is dat. Ik zag dus ook alleen de kop en een klein stuk van het artikel. Van mij mogen ze hokken ook verbieden hoor, het lijkt me meer dan wenselijk dat er meer regels komen. Ik vroeg me alleen af wat ze met een kooi zouden bedoelen ;).

Ik hoop dat dierenwinkels dan om deze reden ook stoppen met de verkoop van koninnen en kleine hokken, maar misschien is dat een utopie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Ik hoop dat dierenwinkels dan om deze reden ook stoppen met de verkoop van koninnen en kleine hokken, maar misschien is dat een utopie.

Ik denk dat het al een hele stap in de goede richting is als er een verplichting gaat komen voor het informeren bij het aankopen van een hok. Dat dat niet voldoende is bijvoorbeeld. Want er zijn maar zat mensen die een hok met daaraan een ren hebben, wat natuurlijk wel helemaal prima is, zolang ze maar de ruimte hebben. Een 'hok' kan dan juist als schuilplaats/ rustplaats/ veiligheid aangeboden worden. 

Een informatieplicht dus. Vanuit alle bedrijven die ook maar iets met dieren te maken hebben. Zoals er ook een verplichting is dat er minimaal een personeelslid een bewijs van vakbekwaamheid is. 

Nu wordt er op deze manier heel veel weerstand opgeroepen, terwijl iedereen eigenlijk wel is voor meer dierenwelzijn. Het valt ook niet te handhaven hoe mensen thuis hun huisdieren houden. Je kan wel de verantwoordelijkheid gaan leggen bij verkooppunten en hier op handhaven. 

aangepast door Dorusjedot
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs als winkels stoppen, kun je tweedehands nog hele lange tijd aan kleine hokken komen en ook zelf kleine hokken maken. En op zich is een klein hok niet verkeerd, zolang je het maar als schuilhok in/aan een ren gebruikt. Dus ik denk niet dat winkels stoppen en ik denk ook niet dat je op korte termijn een mentaliteit - omslag bereikt met zo een wet. Maar op langere termijn hopelijk wel, dus ik ben zeker voor!

En ik ben ook niet van plan mijn 15 & 16 jarige katten buiten te laten, alleen al om het feit dat buitenkatten zoveel vogels, kikkers en salamanders doden en overlast veroorzaken door in andermans tuin te poepen. Maar er zit natuurlijk wel een mooie mogelijkheid om broodfok te verbieden in dit verhaal. De kleine hokjes waar honden, katten en knagers in zitten en eindeloos jonge dieren produceren is wel iets wat je hier mee zou kunnen aanpakken denk ik.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed zeg, zo blij dat ik PvdD heb gestemd!

Idd wel jammer van de negatieve toon en dat er zoveel mensen zijn die direct zo anti zijn. Ontzettend egoïstisch. 

Hoop toch dat dit goed doorgevoerd wordt, zeker naar fokkers/ dierenwinkels. Zou zo mooi zijn als daar een einde aan komt! En wellicht ook de konijnen in hokjes op de kinderboerderijen. Als dat soort beelden verdwijnen gaat het hopelijk uit het collectief geheugen dat een konijn in een hokje prima kan.

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Dorusjedot:

Ik heb zojuist een bericht ontvangen van een redactrice van BN de Stem. Ze willen mij graag (aan de hand van mijn reactie op Facebook) wat vragen stellen en foto's komen nemen van onze verblijven! 

Wat goed zeg! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Dorusjedot:

Ik heb zojuist een bericht ontvangen van een redactrice van BN de Stem. Ze willen mij graag (aan de hand van mijn reactie op Facebook) wat vragen stellen en foto's komen nemen van onze verblijven! 

Super, dat is heel mooi, hoe meer positieve berichtgeving hoe beter. 

Ik zou dan denk alleen wel zorgen dat je jonge Vlaamse Reus die nu nog alleen zit uit beeld is, voor je mensen juist in hun idee bevestigt van een konijn alleen. Of een jong konijn kopen onbewust promoot (misschien heb jij hem wel uit een opvang, maar dat weten de mensen die de foto zien niet); zou mooi zijn als je wat positieve reclame voor de opvangen kunt doen; om daar een koppeltje te halen. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Super, dat is heel mooi, hoe meer positieve berichtgeving hoe beter. 

Ik zou dan denk alleen wel zorgen dat je jonge Vlaamse Reus die nu nog alleen zit uit beeld is, voor je mensen juist in hun idee bevestigt van een konijn alleen. Of een jong konijn kopen onbewust promoot (misschien heb jij hem wel uit een opvang, maar dat weten de mensen die de foto zien niet); zou mooi zijn als je wat positieve reclame voor de opvangen kunt doen; om daar een koppeltje te halen

Ze heeft mij en een konijngedragskundige benaderd (en ze heeft zelf ook konijnen!)
Ik heb wel gezegd dat mijn Vlaamse Reus tijdelijk alleen zit, omdat deze nog niet ingeënt is. Maar dat ze wel degelijk gekoppeld gaat worden. Ook verteld dat Toet en Knoet van de opvang komen (een opvang die ze kende toevallig). 

Daarbij vroeg ze wat ik voor tips heb, hierbij heb ik aangegeven dat het zo ontzettend belangrijk is dat je informatie opzoekt over het dier dat je wilt aanschaffen! Dat konijnen minimaal 4 vierkant meter per koppel nodig hebben en altijd hooi, water en schuilplaatsen moeten hebben. En gewoon dier moeten kunnen zijn. 

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .