Ga naar inhoud

Slijm!


Miekmoek

Aanbevolen berichten

Oké, net even hooi bijgevuld vlak voordat ik naar bed ging, zag wst keuteltjed naast het toilet liggen dus, die wilde ik er snel even in gooien voor de netheid, voelde ik ineens dat er eentje wat slijm had.... 😰 Ik heb meteen even alles goed bekeken en gecheckt, keutels zien er goed uit: mooi rond, goede grootte, vol vezels/hooi en zag maar af en toe beetje haar er tussen. Verder waren ze ook allemaal droog, maar heb er 6 ofzo gevonden met ieniemienie beetje slijm. Ook deze zagen er goed uit en zijn sowieso geen blindedarm keutels, die eten ze netjes op. Verder eten ze goed: hooi, witlof en niks gingen er vandaag goed in. Niet gelet op hoeveel ze hebben gedronken, maar zal dat morgenochtend checken, heb water goed bijgevuld. Slijm is toch indicatie dat er iets mis is in de darmen? Moet ik morgen vinden jullie sowieso meteen naar de DA? Of even wachten hoe 't er morgen uitziet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat het geen blindedarm keutels zijn? Want die hebben vaak wel een slijmerig laagje erover heen. Hoe zagen ze er verder uit? Wel de normale grootte, niet te zacht/plakkerig?

Het kan ook inderdaad een teken zijn van irritatie bij de darmen. Ik zou even kijken hoe het er over een paar uur uitziet. Als het hetzelfde blijft, kan je altijd even de dierenarts opbellen en advies vragen, of vragen of het handig is als je langskomt. Die kunnen je daarbij verder helpen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago zei Bambi&Fendi:

Weet je zeker dat het geen blindedarm keutels zijn? Want die hebben vaak wel een slijmerig laagje erover heen. Hoe zagen ze er verder uit? Wel de normale grootte, niet te zacht/plakkerig?

Het kan ook inderdaad een teken zijn van irritatie bij de darmen. Ik zou even kijken hoe het er over een paar uur uitziet. Als het hetzelfde blijft, kan je altijd even de dierenarts opbellen en advies vragen, of vragen of het handig is als je langskomt. Die kunnen je daarbij verder helpen.

En wat als ze misschien toch iets plakkerige zijn dan normaal? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even weer update.. Vanochtend ging er namelijk maar een heel klein beetje andijvie in bij Billy en at hij helemaal geen hooi meer. Meteen naar de DA gegaan. Er was geen ontstopping, maar wel een stilstaand maagdarmkanaal. We hebben ciseral druppels en dwangvoeding gekregen, en na heel veel discussie met de DA ook gelukkig pijnstilling. Dit laatste vond hij zelf niet nodig namelijk. 

Nu vanavond zijn er gelukkig een paar sprietjes hooi naar binnen (ga morgenochtend vroeg gelijk lekker vers nieuw hooi halen om hooi eten nog aantrekkelijker te maken) en gelukkig at hij ook weer een beetje wortelloof en een blaadje andijvie. Nog niet echt veel, maar tis toch wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, maar het kan gewoon wijzen op de stilvallende darmen. Maar ja, het was ook echt geen goede konijnen dierenarts. In spoedgeval heb ik dus gewoon niet echt keus blijkbaar. Dus zeker weten doe ik het niet. Als het niet de goede kant op gaat, zal ik komende week nog met ze naar goede konijnkundige dierenarts gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer dierenarts gebeld, diarree gevonden met een wormpje erin.. Had ik toch het juiste voorgevoel. Ik word vanmiddag teruggebeld of we Billy weer mee moeten nemen of alleen medicatie kunnen ophalen. Wat een gezeur.. Hij eet sinds vandaag wel weer trouwens, best wat hooi, brokjes en andijvie ging erin! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker, Saar gaan we ook behandelen. Zij is 8 maanden nu ongeveer, dus waarschijnlijk heeft hij het ook van haar gekregen en heeft ze er zelf niet zoveel last van. Maar alsnog gek, want wormbesmetting merken ze vaak wel op tijdens castratie van de voedster, en bij Saar hebben ze niets gezien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panacur meegekregen, bij ons was 't advies 5 dagen geven, dan 5 dagen stoppen en dan weer 5 dagen geven. Klopt het dat Wilhelminapark adviseert volgens mij 14 dagen achter elkaar geven? Uit andere posts hier weet ik in ieder geval dat 3 dagen en 2 weken later weer 3 dagen niet goed is. Maar mijn variant van 5 dagen wel, 5 dagen niet, dan weer 5 dagen wel, zie ik niet voorbij komen. Zal ik er achteraan gaan bij DA of gokken jullie dat deze 5 dg variant wel goed genoeg is? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Volgens mij moet je het langer dan 5 dagen geven hoor! Ik moest het destijds zelfs langer dan twee weken geven, ik geloof 17 of 18 dagen? Of misschien was het wel 14 dagen, maar zeker geen 5.

Hmm dankjewel! Ik heb in ieder geval de komende 5 dagen om eventueel nog de DA te bellen voor 2nd opinion. En heb sowieso genoeg panacur om de komende 10 dagen door te komen. Dus nog genoeg tijd om m'n DA ervan te overtuigen dat we meer nodig hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Miekmoek:

@Pablo&Lola ik heb nog een vraagje; heb je elke dag het hok schoongemaakt/ontsmet? Ik denk dat het veel stress oplevert als ik elke dag de gehele ren stofzuig en met ontsmettingsmiddel schoonmaak..


De toiletbak wel, maar ik heb buitenkonijnen, dus stofzuigen was sowieso niet aan de orde. 😉 Ik heb alles wel minstens één keer flink schoongemaakt en de toiletbak dus dagelijks. Gelukkig waren/zijn mijn konijnen goed zindelijk, anders zou ik denk ik elk plekje waar ze keutelen dagelijks hebben ontsmet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .