mammafelina Geplaatst: 12 februari 2021 Delen Geplaatst: 12 februari 2021 Oké. Ik ben het verblijf van mijn nijnen helemaal zat! Er moet dit jaar dus echt een nieuw verblijf komen. Nu 1 waar ik gewoon in kan staan om schoon te maken. We hebben bedacht dat het een ren gaat worden van 5,5 m2 en met een hoogte van 1,92 meter. Nu het probleem: Ik heb maar 1 plek in de tuin waar ik dit kan realiseren, namelijk op ons grasveldje. Hoe ga ik dit echter konijn/ontsnapping proof maken? Het gras uitgraven is verschrikkelijk veel en zwaar werk en dan moet er daarna ook nog gestraat worden. Ik denk niet dat mijn man hier zin in heeft. Maar wat dan? Zou iets over het gras maken een optie kunnen zijn? Een houten vlonder of zo? Iemand anders nog ideeën? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pakyakker Geplaatst: 12 februari 2021 Delen Geplaatst: 12 februari 2021 (aangepast) Ik heb Vlekje op gras staan. Met gaas over het gras. Het is natuurlijk niet helemaal konijnenpoot verantwoord maar ze heeft er geen last van want ze graaft nog door het gaas heen. Het is trouwens geen scherp gaas of kippengaas. Door het graven is er een berg zand ontstaan die ik heb uitgespreid over de ren dus als ze door de ren loopt, loopt ze eigenlijk op zand met daar onder dus gaas. Je ziet het gaas niet en als het goed is voelt ze het ook niet. Een klein gedeelte is het gaas nog te zien maar dat is waar ze graaft. Al heeft ze en zandbak daar moet gegraven worden dus ik laat het maar zo. Ik heb ook namelijk geen optie tot tegels 12 februari 2021 aangepast door pakyakker Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 12 februari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2021 1 minuut geleden zei pakyakker: Ik heb Vlekje op gras staan. Met gaas over het gras. Het is natuurlijk niet helemaal konijnenpoot verantwoord maar ze heeft er geen last van want ze graaft nog door het gaas heen. Het is trouwwens geen scherp gaas of kippengaas. Door het graven is er een berg zand ontstaan die ik heb uitgespreid over de ren dus als ze door de ren loopt, loopt ze eigenlijk op zand met daar onder dus gaas. Een klein gedeelte is het gaas nog te zien maar dat is waar ze graaft. Al heeft ze en zandbak daar moet gegraven worden dus ik laat het maar zo. Ik heb ook namelijk geen optie tot tegels Heb jij dan gewoon het gaas over het gras gelegd? Hoe voorkom je dan dat ze onder de ren door graaft? Wordt het met regen geen enorme modderpoel? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 12 februari 2021 Delen Geplaatst: 12 februari 2021 Je kunt op het gras een laag tegels leggen. Ontsnappingsproof, en de nagels slijten er lekker van. Hout wordt vaak glad als het regent, daar zou ik geloof ik niet voor kiezen. 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pablo&Lola Geplaatst: 12 februari 2021 Delen Geplaatst: 12 februari 2021 (aangepast) Misschien denk ik heel simpel hoor, maar kan je het gras waar je de ren wil hebben niet gewoon heel erg kortwieken en daar dan tegels overheen leggen? Edit: Ah, @Marjoleink had hetzelfde idee. 12 februari 2021 aangepast door Pablo&Lola 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 12 februari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2021 15 minuten geleden zei Marjoleink: Je kunt op het gras een laag tegels leggen. Ontsnappingsproof, en de nagels sluiten er lekker van. Hout wordt vaak glad als het regent, daar zou ik geloof ik niet voor kiezen. Hier had ik zelf ook aan gedacht, maar zou dat dan niet gaan “wandelen”? Het zou namelijk echt de meest simpele en fijnste oplossing zijn! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pakyakker Geplaatst: 12 februari 2021 Delen Geplaatst: 12 februari 2021 27 minuten geleden zei mammafelina: Heb jij dan gewoon het gaas over het gras gelegd? Hoe voorkom je dan dat ze onder de ren door graaft? Wordt het met regen geen enorme modderpoel? Dat heb ik inderdaad. Het zit met een haring vast in de grond verder doet het zand het werk. Vlekje graaft niet onder de ren door, omdat het niet lukt door het gaas. Vlekje is niet een sloopkonijn zoals de meeste konijnen zijn dat scheelt ook al. Modderpoel valt wel mee, alleen als het dagen lang heel hard regent, maar dan gaat ze gelukkig ook niet in de ren zitten. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 12 februari 2021 Delen Geplaatst: 12 februari 2021 Ik ben ook groot voorstander van tegels. Vroeger ook gras gehad (grond eronder uitgegraven en gaas eronder eerst), dat was een groot succes voor ongeveer een maand, daarna was alles kaal gegeten en een modderpoel. Ik verwacht dat ze het door het gaas heen ook kaal gaan eten en het een modderpoel wordt. Tegels vegen lekker makkelijk aan en ze slijten er hun nagels meteen op. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 12 februari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2021 24 minuten geleden zei BaasjevanBrownie: Ik ben ook groot voorstander van tegels. Vroeger ook gras gehad (grond eronder uitgegraven en gaas eronder eerst), dat was een groot succes voor ongeveer een maand, daarna was alles kaal gegeten en een modderpoel. Ik verwacht dat ze het door het gaas heen ook kaal gaan eten en het een modderpoel wordt. Tegels vegen lekker makkelijk aan en ze slijten er hun nagels meteen op. Het uitgraven is nu net het probleem hier. Mijn man wil dat naast het zware werk dat hij de hele week al doet, niet meer doen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 12 februari 2021 Delen Geplaatst: 12 februari 2021 En de tegels gewoon op het gras zoals hierboven ook al werd voorgesteld? Staan genoeg gratis tegels op marktplaats... Desnoods klem leggen tussen de houten balken van de ren? 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 12 februari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2021 Als dat kan zou het echt ideaal zijn! Even overleggen hier.... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 12 februari 2021 Delen Geplaatst: 12 februari 2021 Staan er een aantal op BB die dat ook gedaan hebben. https://www.bunnybunch.nl/forums/gallery/category/3-buitenverblijven/ Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 12 februari 2021 Delen Geplaatst: 12 februari 2021 Je kan een klein laagje zand over het gras leggen om het te egaliseren en dan inderdaad tegels erop. Dat de tegels dan iets hoger liggen is juist handig, dan blijft er geen water in de ren staan. Als je de ren begint met een houten balk op de tegels kan je die hier en daar in een tegel vastboren. Dan lopen je tegels niet weg en staat je ren als een huis. Of zoals @BaasjevanBrownie zei de balken juist strak om de tegels heen leggen. Het is een hele klus om een ren te bouwen, maar aan een ren op stahoogte ga je een hoop plezier en gemak beleven. 🙂 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 12 februari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2021 Wij gaan hem niet helemaal zelf bouwen. Het wordt een ren van staal, dus onderhoudsvrij hoop ik. Een houten ren hebben ze zo kapot geknaagd. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 12 februari 2021 Delen Geplaatst: 12 februari 2021 Onze ren is ook van hout en hebben we aan de binnenkant bekleed met vogelgaas, gewoon een houten frame en dan het gaas erin getagd. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 12 februari 2021 Delen Geplaatst: 12 februari 2021 2 hours ago zei BaasjevanBrownie: Onze ren is ook van hout en hebben we aan de binnenkant bekleed met vogelgaas, gewoon een houten frame en dan het gaas erin getagd. Dat wilde ik net voorstellen 🙂 Maar een aluminium ren is natuurlijk ook prima. Leuk! 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 17 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 17 april 2021 Update: Gisteren wilde ik dan eindelijk het verblijf dat ik al een tijdje op het oog had bestellen bij vidaxl. Omdat de info bij het artikel op de site naar mijn mening niet volledig was contact opgenomen met de klantenservice via de chat functie. Zij weigeren echter extra info te geven, die krijg je volgens hen vanzelf als je het pakket besteld hebt. Samen met wat twijfelachtige revieuws was dat voor mij genoeg reden om het verblijf hier niet te bestellen. Dus ik ben weer terug bij af. Samen met mijn man naar volières gekeken, maar hij vind 6/7 honderd euro echt te duur voor een konijnen verblijf. Op dit moment blijft dan de optie van toch zelf maken nog staan. Ik heb ruimte voor een verblijf van 2,50x2,00 meter en hij kan maximaal 2,00 meter hoog worden. 5m2 dus een mooie ruimte voor Fluffy en Pip. Nu heb ik nog wel een paar vraagjes: 1. Welk soort hout kan ik het beste gebruiken? 2. Welke verf/beits is veilig voor de konijnen? 3. Hoe houden jullie met regen en wind het hooi, voer en de toiletbakken droog? 4. Is een echt konijnenhok nodig in de ren of is alleen een schuilhuisje met meerdere uitgangen voldoende? Welke dan? Het Ferplast hondenhok of toch iets anders? Er komt een dak van waarschijnlijk golfplaten op de ren, maar mijn man zegt dat een dak alleen niet genoeg beschermd tegen inregenen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 17 april 2021 Delen Geplaatst: 17 april 2021 Voor de eerste twee vragen kun je in dit artikel terecht, ook voor welk gaas je het beste kunt gebruiken: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-zelf-maken Op punt 3 en 4 heeft mijn voorkeur om wel een groter hok te kopen/maken, juist zodat je daar die dingen droog weg kunt zetten. Maar voor de konijnen zijn kleinere schuilhokken alleen ook genoeg. Let er wel op als je alleen schuilhokken met meerdere uitgangen hebt, of ze dan in de winter wel beschut genoeg zijn. Dat ferplast hondenhok lijkt me dan wel een goede keuze, die heeft twee uitgangen als je de zijkant uitklapt, maar in de winter kun je die weer dichtklappen en dan zitten ze warm. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 17 april 2021 Delen Geplaatst: 17 april 2021 (aangepast) Irritant dat ze niet meer info wilden geven en je nu weer iets nieuws moet bedenken. 1. Welk soort hout kan ik het beste gebruiken? Als je het gaas aan de binnenkant van het hout vastmaakt kunnen de konijnen er niet bij en maakt dat dus eigenlijk niet zoveel uit. Ik heb gewoon vurenhout gebruikt en dat gebeitst. 2. Welke verf/beits is veilig voor de konijnen? In principe zouden de konijnen dus niet bij het hout kunnen komen als je het gaas aan de binnenkant bevestigd (ook fijn voor je hout dat ze er niet aan kunnen knagen), maar ik zou beits of verf op waterbasis gebruiken. 3. Hoe houden jullie met regen en wind het hooi, voer en de toiletbakken droog? Ik heb een dakje en 2 dichte wanden, zo is er dus een droge hoek. 4. Is een echt konijnenhok nodig in de ren of is alleen een schuilhuisje met meerdere uitgangen voldoende? Welke dan? Het Ferplast hondenhok of toch iets anders? Een echt konijnenhok is niet per sé nodig nee. Ik zou wel voor iets kiezen dat iets van de grond af staat (10 cm bijvoorbeeld) en waar ze echt droog en tochtvrij kunnen zitten. Die dogvilla vind ik persoonlijk meer iets voor erbij, al ligt het er aan hoe beschut je ren is en of je konijnen het ok vinden als er maar 1 ingang is. Veel konijnen zijn geen fan van schuilplekken met maar 1 ingang, en ik vind de dogvilla wel heel open als je ‘s winters die zijkant ook opengeklapt laat. Bij een houten hondenhok kan je er zelf een 2e ingang in maken (als dat nodig blijkt) en eventueel er deels nog een tussenschotje in maken tegen tocht. Let ook op welk gaas je gebruikt, ook op de draaddikte. Zelf ben ik voorstander van gaas met draaddikte van 1,4 mm (ivm marters) en een maaswijdte van bijvoorbeeld 19 bij 19 mm. 17 april 2021 aangepast door Lienappelsien Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 17 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 17 april 2021 @Lienappelsien hij komt met de achterkant tegen de muur van de schuur aan te staan en met de rechter zijkant tegen de schutting op deze manier hoop ik ook een droge hoek te creëren i.c.m een dak. Van welk materiaal is jouw dak gemaakt? Zou je misschien een foto van je verblijf willen maken en hier plaatsen? Ik twijfelde ook al over de dog villa, Fluffy en Pip hebben het liefst iets met meerdere in/uit gangen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pablo&Lola Geplaatst: 17 april 2021 Delen Geplaatst: 17 april 2021 Ah, dat scheelt, dat je twee dichte wanden hebt, dat heb ik ook! Hooi en dergelijke heb ik op een ‘plank’ (oude houten onderbak van een konijnenhok) staan, die ik bevestigd heb aan een muur. Mijn ren heeft momenteel een bitumen golfplaten dak, maar die begint nu wel erg te lekken, dus ik zit zelf naar damwandplaten te kijken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 17 april 2021 Delen Geplaatst: 17 april 2021 Met 2 dichte wanden en een dak heb je wel een droge plek om een toiletbak en hooi neer te zetten. Een foto van mijn ren... ik zal van de week even kijken. Mijn dak bestaat ook uit bitumen golfplaten, maar bij mij is het na een paar jaar ook gaan lekken. Ik ben er nog niet over uit hoe ik dat op ga lossen want het is ook zo lastig om er goed bij te komen. Je kan ook dakshingles gebruiken (met een plaatje hout eronder), maar dan moet het dak wel een bepaalde schuinte hebben. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nala85 Geplaatst: 17 april 2021 Delen Geplaatst: 17 april 2021 Ik had een konijnenhok (grand lodge) en ben na 3 weken al overgeschakeld naar de dogvilla. Ze gebruikten het vooral al mega toiletbak en onze compostbak die werd daardoor zeer snel gevuld aangezien ik echt snel moest verschonen. Ze gaan er graag in heb ik de indruk, ik heb de zijkant open staan op dit moment. Onze ren is volledig overdekt met een doorzichtige golfplaat. Wel op heel veel plaatsen vastgemaakt zodat ze zeker blijft liggen. Het gaas is aan de binnenkant geplaatst zodat ze er niet aan zouden kunnen knagen. 5 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 17 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 17 april 2021 (aangepast) Oké we zijn er uit. We gaan de ren maken van vurenhout, om rotten te voorkomen worden de kopse kanten van de balken behandeld met speciaal spul, de konijnen kunnen hier niet bij dus is voor hun niet schadelijk. Om het knagen zoveel mogelijk te beperken bevestigen we het gaas (vogelgaas) aan de binnenkant van het verblijf. Zoals eerder gezegd gaat 1 wand van het verblijf bestaan uit de schutting die al in de tuin staat, 1 wand is de buitenmuur van de schuur en 2 wanden worden dus van vogelgaas. Het dak gaan we maken van doorzichtige golfplaten en de bodem in de ren worden gewoon straat tegels. De afmeting van het geheel wordt iets meer dan 5m2. Als alles volgens plan gaat kunnen we in de mei vakantie beginnen met bouwen. Ik heb er zo’n zin in en kan niet wachten tot het straks klaar is... 17 april 2021 aangepast door mammafelina 4 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 17 april 2021 Delen Geplaatst: 17 april 2021 Ga je ook gaas tegen de schutting doen, om te voorkomen dat ze die opeten, of ben je daar niet bang voor? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten