Ga naar inhoud

Bioritme


Miekmoek

Aanbevolen berichten

Hoii! 

Ik weet dat konijnen schemerdieren zijn, maar volgens mij zit er alsnog veel verschil in de tijden waarop konijnen wakker zijn tussen baasjes. En was gewoon even benieuwd naar het ritme van jullie konijnen! Mijn konijnen zitten binnen en ze zijn in ieder geval vroeg wakker. Als we tussen 8 en 9 uur beneden komen zitten ze met smart te wachten op vers hooi en hun groenten. Daarna zijn ze actief tot ongeveer 1 a 2 uur 's middags. Na de hele middag en avond tukken, worden ze pas rond een uur of 8 weer actief. Om 6 uur krijgen ze van mij wel weer groenten en biks waar ze wel voor opstaan om het op te eten, maar gaan dan snel weer slapen. 

Ben benieuwd naar jullie ritmes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn al vroeg actief. Ik hoor Liz regelmatig in haar zandbakje graven als ik s'nacht even wakker ben om een uurtje of 5. Om ongeveer 13.00 gaan ze slapen tot meestal 19.30. Als er wat te doen is of ik aan het schoonmaken ben zijn ze tussendoor nog wel soms een poosje actief. In de avond zijn ze vaak druk. Rennen, binkies maken, beetje rondhobbelen door de kamer en gang. Als ik ga slapen gaan ze lekkere kruiden eten en groenten. De kruiden strooi ik wat door hun verblijf. Dan hebben ze wat te doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf een uur of 4 a 5 in de ochtend is het gekkenhuis in de rennen. Ik lig dan nog lekker te slapen hoor, maar ik zie het terug op de camera. Dat is echt wel hun meest actieve tijd, waarop ze echt dolle ren momenten hebben, druk graven, echt het meest actief zijn. Als ik dan eens een keer zo ver ben om met dat ontbijt te komen, meestal rond een uur of 8, is het daarna tijd om rustig wat rond te scharrelen, de lekkere dingen tussen het hooi uit te zoeken en vervolgens een lekker plekje te zoeken om uit te buiken. Daarna zijn ze vrij rustig, een beetje rondlopen, af en toe een tijdje zitten. Ook hier zijn ze in de middaguren het meest rustig, dan doen ze veel korte slaapjes, af en toe wakker om elkaar te wassen of naar een toiletbak of hooiruif te lopen, maar verder veel rust.

Rond een uur of 4 in de middag zie ik ze verplaatsen naar een plekje bij de deur, want je zou toch eens het moment dat het lekkere groenvoer komt missen. Dat is meestal rond 5 uur (wisselt een beetje, ik probeer het wel altijd te geven als het licht is dus in de winter is het wel eens vroeger, in de zomer kan het ook wel eens later zijn). Daarna zijn ze weer een stuk actiever, met een piekmoment van een uur of 7 a 8 tot een uur of 11/12. Waarna ze weer een beetje dutten, tot het weer 4 a 5 uur in de ochtend is.  En dan begint het weer opnieuw.

 

Het meest actief zijn ze dus tussen 4 uur 's nachts en 8 uur 's ochtends, daar maak je als konijnenbaasje inderdaad weinig van mee. Per seizoen zit er wel een beetje verschil in hoor, dat wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke topic! Mijne zijn ook in de ochtend vroeg al actief, als wij beneden komen zien we ze al buiten in de ren. Wisselt idd wel per seizoen, want nu het winter is treffen we ze om een uur of 8 ook nog heel vaak slapend in hun warme stroholletje aan (of ze zijn dan al buiten geweest, dat kan natuurlijk ook😉). Tussen de middag kruipen ze daar weer in om daar tot een uur of 4 te blijven suffen. Tussendoor af en toe even een plasje of wat hooi eten, verder erg rustig. Vanaf 4 uur worden ze hier alweer actief, Brownie heeft dan zijn dolle uurtjes waarin hij hard rondjes rent, dan ga ik meestal ook in de ren zitten, dat is het leukste moment van de dag. En dan blijven ze wel actief, rond 6 uur krijgen ze hun groenten. Voor ik naar bed ga ververs ik nog een keer het water, vul ik het hooi aan en krijgen ze kruiden. Maar ik merk wel dat als ik dat te laat doe, dat ze alweer in hun holletje weggekropen liggen. Terwijl ze zomers nog tot laat actief waren in de avonden. Zal wel met de verplaatsing van de schemering en misschien ook de kou van nu te maken hebben.

En het wisselt per konijn, Ukkie suft echt heel veel en als ze “actief” is houdt dat in dat ze niet op 1 plek stil ligt 😂 Brownie is daarentegen heel druk en nieuwsgierig en reageert op alles wat hij ziet / hoort, die kan ook gerust een hele dag door actief zijn, al ligt zijn piek wel in de namiddag.

Brownie is vaak ook in zijn eentje op touw als zij nog slaapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het vergelijkbaar met Mira11 denk ik. 's morgens zijn ze lekker actief, tot de lunch en dan is het slaaptijd. Dan kan je je er standaard vanuit gaan dat rond 15:00 Hos ook echt heeelemaal knock out ligt. Zo lekker beestje is dat dan eh, ligt ie echt zo lief te slapen met zn hangoortje over zn oogje haha 🤭 en dan wordt meneer samen met Guusje wakker, rond 19:00 of zo (Guus is vaak tussendoor nog wel actief, als in wat hooi eten ofz) en dan is het samen eten, spelen rennen en gek doen. Ik heb geen bunnycam dus wat ze 's nachts uitvoeren, geen idee! Maar voor mijn werk moet ik er zeer 3x in de week om 5:30 uit en dan zitten ze altijd al vol spanning en aandacht op me te wachten. Als dus al voor mijn wekker wakker was, begrijp ik wel dat Hos nog zo vast 's middags slaapt.. 🤔😜

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om 07 uur wachten ze altijd al met smart op ons "luie" baasjes. Ze krijgen meestal rond half 8 eten, als ik dan eerst naar de garage loop worden ze helemaal gek en rennen ze dor hun hok, trapje op, trapje af. 

Rond tien uur gaan ze rustig hooi eten en dutjes doen. Om 15 uur worden ze langzaam wakker om in de ren weer dutjes te gaan doen. Als de kerkklokken 17 uur slaan dan rennen ze naar het hekje wachtend op eten. Ze moeten nog iets beter leren tellen want het eten komt pas om 18 uur... Tussendoor gaan ze dan graven of doen alsof ze een stokstaartje zijn.  Na het eten moeten ze eerst even bijkomen en gaan ze op de berg grond zitten. Af en toe vliegen ze dan door de renen graven ze wat. Om 22 uur ga ik nog even naar buiten dan willen ze geaaid worden en als ze t beu zijn vertrekken ze naar het nachthok.

Ik heb ze om 03 uur ook wel op de berg grond zien zitten maar wat ze verder heel de nacht doen weet ik niet. Toch maar eens een bunnycam gaan zoeken 😛

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .