Mira11 Geplaatst: 10 februari 2021 Delen Geplaatst: 10 februari 2021 2 minuten geleden zei BaasjevanBrownie: Nog wel prijzig, is het een dik boek? Nee. Niet heel dik. Maar ik vind het wel zeer informatief. Heb er veel nieuwe dingen van geleerd.Eens wat anders dan over huis/tuin Konijnen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 10 februari 2021 Delen Geplaatst: 10 februari 2021 10 minuten geleden zei Evee: Dat is waar, dat is voor beginners inderdaad een groot nadeel. Tja, het perfecte konijnenboek bestaat volgens mij niet in het Nederlands. Ik ben zelf ooit begonnen met het schrijven van een boek, maar door tijdgebrek ligt dat nog steeds stil. Misschien moet ik dat toch weer oppakken, en het niet al te gek maken qua aantal pagina's, gewoon een goed basisboek konijnenhouden, waar je dan elke 2 jaar ofzo een nieuwe versie van laat uitkomen, zodat je ook bij blijft met de adviezen. Uitstekend plan! Je schrijft goed en duidelijk met veel begrip voor de oenen onder de lezers zonder te vervallen in neerbuigendheid. Vooral een abonnement op aanvullingen voor de kopers lijkt me een welkom idee om kopers (te binden en) te blijven informeren. Ik schrijf me in! Mag ik dan de deetjes en teetjes controleren? 2 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Babbeltje en Knabbeltje08 Geplaatst: 10 februari 2021 Delen Geplaatst: 10 februari 2021 Ik weet niet of dit boekje aanvullend is voor deze boeken 😁 maar deze heb ik uit mijn kindertijd🐰. 5 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 10 februari 2021 Delen Geplaatst: 10 februari 2021 1 uur geleden zei Evee: Dat is waar, dat is voor beginners inderdaad een groot nadeel. Tja, het perfecte konijnenboek bestaat volgens mij niet in het Nederlands. Ik ben zelf ooit begonnen met het schrijven van een boek, maar door tijdgebrek ligt dat nog steeds stil. Misschien moet ik dat toch weer oppakken, en het niet al te gek maken qua aantal pagina's, gewoon een goed basisboek konijnenhouden, waar je dan elke 2 jaar ofzo een nieuwe versie van laat uitkomen, zodat je ook bij blijft met de adviezen. Ik ben misschien nog maar net een konijnen eigenaar en nieuw op dit forum, maar mocht je hulp willen dan bied ik die bij deze ook aan! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rosinda Geplaatst: 10 februari 2021 Delen Geplaatst: 10 februari 2021 Ik heb zelf het boek Jouw konijn Jouw geluk gekregen toen ik net konijnen had. Beetje op dit forum speuren en je hebt het boek niet nodig want is alleen maar basisinformatie, echt voor beginners en vrij beknopt. Meer over basisbehoefte enz. Maar ik kende deze site nog niet dus had er veel van geleerd!! Maar voor de konijnkundige mensen hier niet meer zo relevant 🤭 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DaniëlleV Geplaatst: 10 februari 2021 Delen Geplaatst: 10 februari 2021 Ik heb dit boek vorig jaar gekocht, het is wel prijzig en ook in het Engels helaas, maar er staat wel echt veel medische informatie over konijnen in. Het is uiteraard geen vervanging voor de dierenarts maar het is wel echt leerzaam vind ik. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ot&Sien Geplaatst: 10 februari 2021 Delen Geplaatst: 10 februari 2021 Leuk topic! Ik heb vier boeken over konijnen, waarvan drie stuks al járen. Veel verouderde (en onjuiste) informatie dus. Het eerste boek is uit 1990. Hierin staat o.a. dat twee voedsters zeer goed samengaan wanneer ze samen opgroeien. Een kamerkonijn brengt veel tijd door in zijn kooi, daarom moet de bak zeer ruim zijn, namelijk 100x50x15 cm. Dan passen er iig twee dwergkonijnen in. Drinken kan het beste uit een fles, waterschalen horen niet in een konijnenkooi thuis... Er staat ook een hoofdstuk in over zelf konijnen fokken. Dussss. 2 3 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Okki Geplaatst: 10 februari 2021 Delen Geplaatst: 10 februari 2021 Het enige konijnenboek dat bij mij in de kast staat is deze: 7 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ot&Sien Geplaatst: 10 februari 2021 Delen Geplaatst: 10 februari 2021 Het tweede boek is uit 1997 en bevat veel mooie foto's van allerlei rassen. Hierin staat dat een konijn liever niet alleen zit, maar dat het meestal voldoende is wanneer je twee konijnen in aparte hokken hebt die zo zijn neergezet dat de dieren elkaar kunnen zien. Mocht je tóch twee konijnen in één hok willen houden, dan kun je het beste twee voedsters uit hetzelfde nest houden. Het houden van rammelaar en voedster is niet aan te bevelen omdat je dan meerdere keren per jaar nestjes kunt verwachten en de voedster wil graag rust als ze een nestje heeft en dat lukt niet met een ram erbij. Over de optie om te castreren wordt niks geschreven. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ot&Sien Geplaatst: 10 februari 2021 Delen Geplaatst: 10 februari 2021 Het derde boek is uit uit 1998. Volgens dit boek bestaat een goed basismenu voor konijnen uit iedere dag een plukje vers gras of hooi, 40 tot 50 % uit brokjes (foto van gemengd voer, "muesli", erbij), ter afwisseling wat oud gedroogd brood, wortel, appel, peer, komkommer, suikerbiet, voerbiet, raap, wilde kruiden en paprika. Geef konijnen nooit bloemkool of broccoli. Daarvan is alleen het blad eetbaar. Als je meer konijnen wilt houden kun je het beste een konijnenflat kopen. Deze is ook zeer geschikt om jonge konijnen in op te fokken. Een hok voor grote konijnen moet minimaal 100x70x60 zijn, voor middenrassen 70x60x50, voor kleine rassen 50x50x50 en voor dwergkonijnen 40x50x40. 🤨 Echt zo'n afrader dit boek... (ik heb het vroeger gekregen) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ot&Sien Geplaatst: 10 februari 2021 Delen Geplaatst: 10 februari 2021 Het laatste boek bevat best veel goede informatie en is ook voor kinderen leuk om te lezen. Hierin wordt gesproken over het belang van hooi, veel ruimte (zelfs het grootste hok/de grootste kooi is niet groot genoeg): het liefst een schuilhok met ruime uitloop, drinken uit een bakje ipv flesje want dat is natuurlijker. Konijn alleen houden is niet te rechtvaardigen. De beste combi is gecastreerde ram-voedster. Advies om te kijken bij asiel of opvang. Veel tips over speelgoed en voedselverrijking. Er worden redenen gegeven om nog eens goed na te denken voor je begint aan fokken en er wordt gesproken over castratie en sterilisatie. Ook een lijstje met kosten, wat verwacht je van konijnen (neem ze niet voor de kinderen), dat de meeste konijnen niet zo van knuffelen houden maar vooral dieren zijn om leuk naar te kijken als je ze lekker konijn laat zijn. Het enige hoofdstuk dat ik lastig vind is dat wat gaat over voeding. Dr schrijfster is voorstander van enkel hooi en groenvoer geven, geen biks. Wel weer tips over welk groenvoer geschikt is. Alles bij elkaar vind ik dit boekje van 64 pagina's wel de moeite waard. Veel mooie foto's! 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 10 februari 2021 Delen Geplaatst: 10 februari 2021 22 minuten geleden zei Ot&Sien: Het derde boek is uit uit 1998. Volgens dit boek bestaat een goed basismenu voor konijnen uit iedere dag een plukje vers gras of hooi, 40 tot 50 % uit brokjes (foto van gemengd voer, "muesli", erbij), ter afwisseling wat oud gedroogd brood, wortel, appel, peer, komkommer, suikerbiet, voerbiet, raap, wilde kruiden en paprika. Geef konijnen nooit bloemkool of broccoli. Daarvan is alleen het blad eetbaar. Als je meer konijnen wilt houden kun je het beste een konijnenflat kopen. Deze is ook zeer geschikt om jonge konijnen in op te fokken. Een hok voor grote konijnen moet minimaal 100x70x60 zijn, voor middenrassen 70x60x50, voor kleine rassen 50x50x50 en voor dwergkonijnen 40x50x40. 🤨 Echt zo'n afrader dit boek... (ik heb het vroeger gekregen) Echt bizar zoveel verkeerde info in boeken. Alsof het nog niet erg genoeg is al die verkeerde voorlichting vanuit dierenwinkels. Haast onbegonnen werk om hier tegenop te boksen... 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lonne Geplaatst: 17 februari 2021 Delen Geplaatst: 17 februari 2021 Dag Dollie, ik als dat je dit boek nog hebt en ik heb er interesse in. Mijn man werkt in een woon-zorgcentrum met mensen met dementie en hij is er een konijn aan het introduceren. Dit boek zou hem erg blij maken. Kan ik het overkopen aub? mvg, Femke Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lonne Geplaatst: 17 februari 2021 Delen Geplaatst: 17 februari 2021 Op 10-2-2021 at 12:12 zei Dollie: Ik heb high five met je konijn volgens mij nog ergens liggen, ik weet momenteel even niet waar maar als er hier nog iemand is die 'm wil overnemen kan dat. Dag Dollie, ik als dat je dit boek nog hebt en ik heb er interesse in. Mijn man werkt in een woon-zorgcentrum met mensen met dementie en hij is er een konijn aan het introduceren. Dit boek zou hem erg blij maken. Kan ik het overkopen aub? mvg, Femke Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 19 februari 2021 Delen Geplaatst: 19 februari 2021 Kreeg gister bij het ophalen van mijn pakketje een heel leuk cadeautje van de buurman. 😀 Dit konijnenboekje, omdat het ze niet onopgemerkt was gebleven dat we konijnen hebben 😂 Zowaar nog een goed konijnenboekje ook. Het bestaat dus toch. Goede startersinfo voor mensen die aan konijnen willen beginnen. Het belang van veel ruimte (min. 4m2) en een maatje (liefst gecastreerde ram en voedster) wordt uitgebreid besproken, evenals het belang van veel hooi eten. Ideeën om uitdaging ter verrijking in de vorm van spel aan te bieden. Dat je konijnen niet moet optillen, niet alle konijnen van aaien houden, je vooral plezier beleeft aan het observeren. Waar je op moet letten met de gezondheidscheck. Dat je een schuilhuisje met meerdere openingen aan moet bieden en water uit een bakje. Ook raadt het boek aan om je konijnen uit de opvang te halen en waarschuwen ze voor de risico’s van te ver doorgefokte konijnen. Enige is dat ze aanraden een konijn alleen hooi en groenvoer te geven en geen biks. En voor de gevorderde bunnybuncher is dit natuurlijk basiskennis 🙄😉 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 19 februari 2021 Delen Geplaatst: 19 februari 2021 Ik denk trouwens dat het hetzelfde boekje is als die van @Ot&Sien, zie dat dezelfde schrijver erop staat. En leuk detail voor @Evee dat ze verwijzen naar de site van Bunnybunch 👏🏻 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 19 februari 2021 Delen Geplaatst: 19 februari 2021 3 minuten geleden zei BaasjevanBrownie: Enige is dat ze aanraden een konijn alleen hooi en groenvoer te geven en geen biks. Dit kan ook, maar dan moet je een goede en heel gevarieerde groente maaltijd aanbieden dat ze wel alle voedingsstoffen binnen krijgen die ze nodig hebben. Mijn zus doet dit bijvoorbeeld. Maar over het algemeen is het makkelijker om biks als toevoeging erbij te geven en dan weet je zeker dat je ze niet te kort doet. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dollie Geplaatst: 19 februari 2021 Delen Geplaatst: 19 februari 2021 Op 17-2-2021 at 14:17 zei Lonne: Dag Dollie, ik als dat je dit boek nog hebt en ik heb er interesse in. Mijn man werkt in een woon-zorgcentrum met mensen met dementie en hij is er een konijn aan het introduceren. Dit boek zou hem erg blij maken. Kan ik het overkopen aub? mvg, Femke Hallo Femke, ik heb het boek helaas nog niet terug kunnen vinden... Ik zal volgende week nog even in een bepaaldek ast waar ik nu niet bij kan zoeken, ik laat het weten als ik 'm heb! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 21 februari 2021 Delen Geplaatst: 21 februari 2021 Dit boek is een afrader!je kunt een konijn alleen houden;een zoutliksteen is heel belangrijk dit hok is groot genoegen als je het konijn binnen houd is dit genoegdit heb je nodig om het hok uit te mesten, dat moet elke dag gebeuren 🤷🏼♀️de derde dag dat je je konijn hebt moet je proberen om hem op te pakkengemengde brokjes zijn het bestedie moet je twee keer per dag aanvullenkonijnen kunnen prima met hondenal met al een verschrikkelijk boek! 3 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 21 februari 2021 Delen Geplaatst: 21 februari 2021 En dit heb je beslist nodig; 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 21 februari 2021 Delen Geplaatst: 21 februari 2021 Uit welk jaar komt dat boek?! Het ziet er eerlijk gezegd wel wat uit als een boek dat ik als kind in de bibliotheek heb geleend toen ik nog geen konijnen had, dus ik hoop dat ze dat boek intussen uit de kast gehaald hebben. Je zou dit toch maar lezen als betrouwbare informatie 😞 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 21 februari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 21 februari 2021 Zoutzakjes? Watten? haha Op zich is iets van verband, desinfectiemiddel, tape en een schaar wel handig om te hebben, maar dat heb je meestal ook voor jezelf wel in huis, dus specifiek voor de konijnen halen hoeft meestal niet. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 21 februari 2021 Delen Geplaatst: 21 februari 2021 En een plamuurmes gebruik ik inderdaad dagelijks om het hok schoon te maken! Super handig! 😂 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 21 februari 2021 Delen Geplaatst: 21 februari 2021 21 minuten geleden zei Annasbeestenbende: Dit boek is een afrader!je kunt een konijn alleen houden;een zoutliksteen is heel belangrijk dit hok is groot genoegen als je het konijn binnen houd is dit genoegdit heb je nodig om het hok uit te mesten, dat moet elke dag gebeuren 🤷🏼♀️de derde dag dat je je konijn hebt moet je proberen om hem op te pakkengemengde brokjes zijn het bestedie moet je twee keer per dag aanvullenkonijnen kunnen prima met hondenal met al een verschrikkelijk boek! Ongelofelijk hè? Hoop echt zo dat dit soort boeken niet meer gelezen worden! Mijn opa (heb ik zelf nooit meegemaakt) was konijnenfokker (voor de kerst 😢), dus mijn vader komt vandaag de dag ook nog steeds aan met al die achterhaalde “konijnenadviezen” die hij van hem heeft. Vorige week nog een hele discussie gehad, dat konijnen geen water nodig hebben 🙄 en als ik dan toch water wilde geven moest ik suiker of zout indoen tegen het bevriezen (lief bedoelt dat hij die tips appt hoor). Hij vindt het maar overdreven hoe die beestjes bij ons wonen. Speelgoed en een vriendje gelooft hij niet in. Konijnenflat voldoet prima. Denk dat dit helaas ook wel een beetje de norm van vroeger is. Ben blij dat er nu, mede dankzij BB, betere info komt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 21 februari 2021 Delen Geplaatst: 21 februari 2021 4 hours ago zei BaasjevanBrownie: Ongelofelijk hè? Hoop echt zo dat dit soort boeken niet meer gelezen worden! Mijn opa (heb ik zelf nooit meegemaakt) was konijnenfokker (voor de kerst 😢), dus mijn vader komt vandaag de dag ook nog steeds aan met al die achterhaalde “konijnenadviezen” die hij van hem heeft. Vorige week nog een hele discussie gehad, dat konijnen geen water nodig hebben 🙄 en als ik dan toch water wilde geven moest ik suiker of zout indoen tegen het bevriezen (lief bedoelt dat hij die tips appt hoor). Hij vindt het maar overdreven hoe die beestjes bij ons wonen. Speelgoed en een vriendje gelooft hij niet in. Konijnenflat voldoet prima. Denk dat dit helaas ook wel een beetje de norm van vroeger is. Ben blij dat er nu, mede dankzij BB, betere info komt. Mijn vader had vroeger thuis ook konijnen voor de slacht. Die kregen geen water maar veel groenvoer, klein hokje enz. Hij vind mijn konijnen ook maar verwend. Toch is hij wel van mening dat je voor een dier goed moet zorgen. Maar konijnen hebben volgens hem met minder ook een goed leven. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten