Ga naar inhoud

Twee gecastreerde rammetjes samen


BobenFreek

Aanbevolen berichten

Hallo medekonijnenliefhebbers,

 

mijn naam is Mariska en wij hebben sinds drie maanden twee rammetjes, genaamd Bob en Freek. 

We hebben de konijntjes van vrienden gekregen, toen waren ze ongeveer acht maanden oud. Wij hebben ze gelijk laten castreren. In het begin ging het allemaal goed tussen hun tweetjes, maar de afgelopen dagen lijkt er wat onrust te zijn;

Er liggen kleine plukjes vacht in het nachthok en Freek komt niet meer in de ren. Als ik Freek in de ren neer zet, jaagt Bob hem het nachthok in. 

 

Is er iets dat we hier tegen kunnen doen?

 

Groetjes,

Mariska

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk niet wat je wilt horen...maar twee rammetjes samen gaat meestal niet goed wanneer ze in de puberteit komen. Ze zijn nu ongeveer 11 maanden als ik het goed begrijp dus dit kan best het moment zijn dat het uiteindelijk misgaat. Ontzettend vervelend voor zowel jou als de konijnen.

 

Hoeveel ruimte hebben ze dag en nacht? Hoe meer ruimte, hoe groter de kans dat dit goed blijft gaan, maar ik denk dat je het beste de heren allebei kunt laten koppelen aan een leuke dame bij een konijnenopvang. Ze kunnen dan zelf een maatje kiezen die ze leuk vinden. Twee willekeurige voedsters erbij zetten kan niet, konijnen hebben sterk hun eigen voorkeur.

Je hebt dan natuurlijk wel ruimte nodig voor twee koppels: minstens 4m2 per koppel, waar ze 24 uur per dag toegang tot hebben.

 

Mocht je maar ruimte hebben voor één koppel dan zou je één van de rammetjes kunnen afstaan bij de opvang en een voedster adopteren.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met bovenstaande. De kans dat dit goed komt is nihil, de kans dat er gewonden vallen erg groot. In sommige gevallen moeten konijnen zelfs ingeslapen worden na een gevecht, omdat de verwondingen zo ernstig zijn. Dat wil je echt niet. Dus ik zou ze uit elkaar halen en bedenken wat nu. Allebei tot een leven alleen veroordelen is niet eerlijk tegenover de konijnen. Dus inderdaad, of eentje omruilen bij een goede opvang voor een voedster die goed bij het konijn past dat je houdt, het konijn dat je afstaat krijgt via de opvang weer een mooie kans op een goed huis, met een maatje. Of beide heren een eigen maatje laten uitzoeken bij de opvang en twee koppels houden. 

  • Vind ik leuk 2
  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil nog even toevoegen dat ze de ene dag nog lief tegen elkaar aan kunnen liggen en in een split-second kunnen vechetn. Afgelopen jaar had ik drie broertjes samen in gastgezin thuis, waren toen een week of 8 oud en van het ene op het andere moment gingen ze behoorlijk vechten. Nu is dat behoorlijk jong om te gaan vechten, maar wat ik wil aangeven is dat het echt snel kan gaan.

En wat de verwondingen betreft is bovenstaande inderdaad waar. In de opvang zie ik regelmatig konijnen die geen oren meer hebben vanwege een gevecht, of ernstige verwondingen aan de ogen, neus of bek. Zo hadden we laatst een heleboel rammen die elkaar alvast half gecastreerd hadden (letterlijk!).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is het verblijf waar ze in wonen? Is er de afgelopen dagen iets veranderd (heb je bijv. dingen aangepast ivm de kou?) Zijn beide konijnen goed gezond? 

 

De kans dat als rammen éénmaal vechten het nog goed komt, is zeer klein. Het is niet zo dat rammen nooit samen kunnen leven, maar de karakter-klik is dan echt ontzettend belangrijk. Als je zomaar twee rammen willekeurig samenzet, is de kans niet zo heel groot dat dat ook een goede match is. Twee jonge rammen in de puberteit die al vechten, is niet echt hoopvol. Verstandig dat je contact zoekt met een opvang om tot een oplossing te komen voor de boel escaleert en er gewonden vallen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hun verblijf is ongeveer 3m2. Ik heb doeken over het ren-gedeelte gedaan ivm de kou. Deze heb ik er net weer af gehaald, omdat het zonnetje er nu fijn op schijnt.

Alleen Bob, de grootste zit nu in de ren. 

 

Toen we ze lieten castreren gaf de dierenarts aan dat ze allebei gezond zijn. Dat is nu drie maanden geleden. Ze eten en drinken allebei goed. Alleen komt Freek niet meer voor zijn eten en drinken naar buiten toe. Ik moet het nu aan hem geven in het nachthok. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een koppel van een ram en voedster is 4 vierkante meter het advies. Als je daar net niet aan komt is het meestal geen groot probleem bij een "gewoon" koppel. Maar hoe meer permanente leefruimte, hoe beter dat voor de relatie is. 

 

Bij een koppel rammen, of bij een koppel konijnen dat willekeurig samen is gezet en dus eigenlijk geen perfecte match is, is ruimte ook echt ontzettend belangrijk. 

 

Als je een ruime tuin hebt en makkelijk meer ruimte vrij kan maken voor de konijnen zou ik echt een groter verblijf aanraden, of het nou voor rammen of een gemengd koppel is. Zelf heb ik per koppel 8 vierkante meter permanente leefruimte, en daar ben ik echt blij mee. Daar kunnen ze lekker een sprintje in trekken, daar kun je prima twee of meer schuilhokken in kwijt, zodat ze zelfs bij ruzie nog gewoon een beschutte plek hebben voor zichzelf. Je kan er dingen zoals tunnels en zandbakken in kwijt, zonder dat het direct vol is. Zelf kan ik er ook in staan en makkelijk in bewegen, wat maakt dat het fijn schoonmaken is en je met plezier bij je konijnen kan zijn, zonder een hernia op te doen omdat je in kleine ruimtes moet kruipen 😉 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie adviezen en tips.

We hebben ondertussen Bob en Freek in een apart hok gezet, zodat ze hun eigen ruimte hebben en elkaar geen pijn kunnen doen. Volgende week hebben we een afspraak bij een opvang en zal Bob daar opgevangen worden en krijgt Freek een (hopelijk;)) lief vriendinnetje.

 

Ook zullen we het hok wat aanpassen, zodat er straks nog meer ruimte is :).

 

Nogmaals bedankt.

 

Groetjes,

Mariska

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, dat was even een snelle omschakeling van "we hebben twee heertjes een fijn thuis gegeven", naar "Bob gaat gelukkig worden ergens anders met een vriendinnetje en Freek komt binnenkort naar huis met een vriendinnetje". Knap dat jullie zo snel de beste oplossing voor de heren hebben gekozen en daar gelijk werk van maken. 😎

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, heel goed van je dat je deze beslissing hebt gemaakt! Verdrietig dat jullie Bob straks moeten missen maar die heeft inderdaad zijn leeftijd enorm mee en zal vast heel snel gelukkig worden met een lief konijnenmeisje. 

En jullie Freek krijgt straks ook een maatje waarmee het echt klikt. 🐰🐰

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel knap dat je die omschakeling zo snel maakt. Dat is het beste voor de konijntjes, maar maakt het nog niet een makkelijke beslissing voor jullie. Jullie zijn nu toch aan ze allebei gehecht geraakt. Het is jammer dat er te weinig goede voorlichting en vaak zelfs verkeerde voorlichting vanuit dierenwinkels en fokkers wordt gegeven, zodat dit soort situaties ontstaan. Waarschijnlijk wisten jullie vrienden waar jullie ze van hebben dit ook niet.

Fijn dat jullie het iig gaan oplossen en ze nu allebei straks fijn een vriendje hebben!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .